Gå til innhold

I år gidder jeg ikke gaver til "bare barna"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er i oktober og man begynner stresset med dette her :) Det er helt vanvittig, julen er blitt et galehus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sikkert kult for alle de foreldrene hvor deres barn får et tonn med gaver, og de slipper å tenke på til andre, men jeg er i grunn lei av å bla opp rundt 2000kr på gaver bare på å gi vekk hver jul, til unger jeg egentlig ikke ser så ofte og knapt får en takk fra!

I går kommer jeg til julaften med hjemmelagete kjeks og kake, og sparer resten av pengene til meg selv. 

Anonymkode: 6826f...8d5

Da synes jeg du skal reise bort og feire jul et annet sted, så de du pleier å være sammen med kan få kjenne på at de savner deg, eller at du mangler. 
Folk. Dag kan ha godt av å feire jul uten en eneste en julegave, for å lage en annerledes jul og å kjenne på hva de har og hva de kan sette pris på at de har. 
Jul er ikke til for at man skal blakke seg på gaver og være misfornøyd med gaver. 

Anonymkode: b29fa...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (Akkurat nå):

Vi er i oktober og man begynner stresset med dette her :) Det er helt vanvittig, julen er blitt et galehus.

På senteret på fredag var alt nisseverkstedet åpnet :sjokk:

Uansett, julekvelden kommer på alle kjerringer like uventet hvert år. 

Anonymkode: b29fa...8a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da synes jeg du skal reise bort og feire jul et annet sted, så de du pleier å være sammen med kan få kjenne på at de savner deg, eller at du mangler. 
Folk. Dag kan ha godt av å feire jul uten en eneste en julegave, for å lage en annerledes jul og å kjenne på hva de har og hva de kan sette pris på at de har. 
Jul er ikke til for at man skal blakke seg på gaver og være misfornøyd med gaver. 

Anonymkode: b29fa...8a7

Enig, juleevangeliet, god mat og kanskje en akevitt om det er mulig. Da er det julekveld. Gavene kunne jeg vært foruten, det er blitt noe vanvittig galskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da synes jeg du skal reise bort og feire jul et annet sted, så de du pleier å være sammen med kan få kjenne på at de savner deg, eller at du mangler. 
Folk. Dag kan ha godt av å feire jul uten en eneste en julegave, for å lage en annerledes jul og å kjenne på hva de har og hva de kan sette pris på at de har. 
Jul er ikke til for at man skal blakke seg på gaver og være misfornøyd med gaver. 

Anonymkode: b29fa...8a7

Kanskje en dag, men tror ikke jeg har foreldrene mine så mange jul til, vil prøve å ha flest mulig med dem.

Anonymkode: 6826f...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hos oss får familier med barn kun gaver til barna, mens familier uten barn får  gaver til de voksne. Rettferdig og fint!

Anonymkode: 317b6...b4e

Samme hos oss.

Anonymkode: 1ecb0...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sikkert kult for alle de foreldrene hvor deres barn får et tonn med gaver, og de slipper å tenke på til andre, men jeg er i grunn lei av å bla opp rundt 2000kr på gaver bare på å gi vekk hver jul, til unger jeg egentlig ikke ser så ofte og knapt får en takk fra!

I går kommer jeg til julaften med hjemmelagete kjeks og kake, og sparer resten av pengene til meg selv. 

Anonymkode: 6826f...8d5

Ok

Anonymkode: 0c476...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig spesielt av småbarnsforeldre å ikke ønske å gi gaver til voksne, men forventer at de voksne skal bruke penger på gaver til barna sine? Noe så frekt! 

Anonymkode: 842fa...0be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt det er kjedelig ja. Her gir jeg alltid litt ekstra til min barnløse bror. 
 

Akkurat kjeks og kaker er det kanskje i overflod i julen? Nesten bedre å bare la være da. Si til foreldrene at du slutter med gaver siden de har sluttet med gaver. Et alternativ å gi mindre gaver til dine nieser og nevøer? En behøver jo ikke å blakke seg på gaver. En kan finne mye greit til 50-100kr på f.eks Normal, TGR og søstrene grene.

Anonymkode: 90fae...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn familie i min krets, som erklærte seg "ferdig" med å gi og motta gaver, med unntak av gaver til sine tre barn da selvfølgelig. Så mor og far forventer gaver til barna, men selv gir de ikke en eneste gave (barna gir heller ikke gaver). Det er så ufattelig frekt at jeg ikke har ord. Ga gaver til ungene det første året (antok faktisk at foreldrene ville ordne en symbolsk gave "fra barna") og fikk ikke så mye som et takk fra hverken barn eller foreldre.

 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å gi gaver til de som ikke takker. Noen ble litt sure da jeg sluttet å gi gaver til barna deres. Men når både voksne og barn bare forventer å få og ikke gidder å takke en gang, da gidder jeg ikke å kjøpe gaver til dem mer. Jeg har heller ikke fått gaver tilbake, men det er ikke så farlig for meg, det er bare denne mangelen på takknemlighet. Jeg gir til dem som setter pris på det.

Anonymkode: 1267a...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er alle disse som tar imot gaver til barna sine og ellers er ferdig med å gi gaver? Her inne gir alle til barnløs bror, eller syns denne trenden er frekk og det kunne ikke falt dem inn. Hører liksom aldri fra deres perspektiv.

Anonymkode: 74d5e...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvor er alle disse som tar imot gaver til barna sine og ellers er ferdig med å gi gaver? Her inne gir alle til barnløs bror, eller syns denne trenden er frekk og det kunne ikke falt dem inn. Hører liksom aldri fra deres perspektiv.

Anonymkode: 74d5e...bb8

Det blir vel litt på samme måten som man aldri hører fra de som trenger seg inn på bussen før folk har gått ut, de finnes i det virkelige liv men ikke på kg. 

Anonymkode: 45921...faf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvor er alle disse som tar imot gaver til barna sine og ellers er ferdig med å gi gaver? Her inne gir alle til barnløs bror, eller syns denne trenden er frekk og det kunne ikke falt dem inn. Hører liksom aldri fra deres perspektiv.

Anonymkode: 74d5e...bb8

På kg er alle helter og heltinner. En kan være hvem som helst på Internett. selvfølgelig stormer ikke de som vet at de oppfører seg frekt eller på en kravstor måte inn i denne tråden for å si at de forventer presanger men ikke gir så mye som en takk tilbake. Det betyr ikke at det ikke skjer irl. Vi opplever alle noe irl, kollegaer som stadig er sur, kunder som sniker i køen, mennesker som er uhøflig, bilister som piller seg i nesen i køen men det er jo ingen på kg som gjør dette eller oppfører seg slikt. Det betyr ikke at det ikke skjer hver eneste dag.

Anonymkode: 688d0...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man slutter å go gaver fordi man ikke får takk? Da er man vel uansett ikke så glad i folka man gir til ..

Anonymkode: 57fda...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man slutter å go gaver fordi man ikke får takk? Da er man vel uansett ikke så glad i folka man gir til ..

Anonymkode: 57fda...41d

Hvis en behandler sine nærmeste som en dørmatte uten noe form for respekt og ydmyket  men med en kravstor innstiling med "få-få-få" eller "skal ha-skal ha- skal ha" det er vel da en uansett ikke er glad i noen. Det vises og en tar det til etterretning med en konsekvens av å gi fullstendig faen i gaver til slike egosentriske mennesker.

Å heve listen for seg selv og si at nok er nok og palme slik vrakgods av utakknemlighet på dynga er helt nødvendig for at folk skal få ting inn med teskje at det er ikke normal høffelighet, og at det ikke bør tolereres. Handlinger får konsekvenser, det er da helt greit. 

Anonymkode: 688d0...505

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har sluttet å gi gaver til de som ikke takker. Noen ble litt sure da jeg sluttet å gi gaver til barna deres. Men når både voksne og barn bare forventer å få og ikke gidder å takke en gang, da gidder jeg ikke å kjøpe gaver til dem mer. Jeg har heller ikke fått gaver tilbake, men det er ikke så farlig for meg, det er bare denne mangelen på takknemlighet. Jeg gir til dem som setter pris på det.

Anonymkode: 1267a...330

Jeg har så lyst til å bare gjøre dette. Eller i alle fall si fra.

Sender en rekke gaver ut i "intet" hvert år. Omtrent halvparten takker. Tilbake får vi alt fra et billig puslespill, til ingenting. 

Men føler det er barna det går ut over, så fortsetter å gjøre det likt, selv om det koster oss mange tusen i året. Men som du sier, det er ikke pengene det går på, men at de ikke ser at vi sitter gaveløse julaften etter julaften, og ikke får en takk en gang. Eller maks en tekstmelding på egen bursdag. 

Anonymkode: 89990...80f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare gi til barn har jeg aldri gjort. For hvorfor skulle mitt barn sitte der og bare få gaver,mens onkel og tante uten barn ikke fikk noe ? Nei takk.

Anonymkode: cdafa...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, tror de fleste unger i dag ikke kunne brydd seg mindre om alle ekstragavene de får fra div tanter og onkler de ikke kjenner noe særlig. Vi jobber med å innføre en gave per person i vår familie (etter ønske fra ungene!), men det er vanskelig å få hele familien med på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...