Gå til innhold

Hostesaft på blå resept

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig kategori, men prøver lell. 
Jeg har opparbeidet meg frikort. Jeg fikk Cosylan hostesaft som jeg ser i Felleskatalogen er på blå resept. Likevel måtte jeg betale for den. 
Er det noen som vet om man på tross av frikort likevel skulle betale. Jeg informerte hun som tok i mot betaling om at jeg hadde frikort og da sa hun at det gjelder ikke på hostesaft. 

Anonymkode: 0aa1f...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hostesaft er ikke til kronisk sykdom som krever behandling i minst tre måneder.

Anonymkode: ff820...45c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosylan gis som regel på hvit resept, ikke blå. For at noe skal skrives på blå resept må det jo være kronisk sykdom/lidelse det skal behandles for, og minst av tre måneders varighet. Du har vel ikke hostet kronisk i månedsvis? Nei? Da skal du heller ikke ha Cosylan på blå resept, men hvit, og du skal da betale for den som alle andre.

Faren min har KOLS, en lungesykdom, og har hatt det i årevis. Selv han får ikke Cosylan på blå resept.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har opparbeidet meg frikort. Jeg fikk Cosylan hostesaft som jeg ser i Felleskatalogen er på blå resept. Likevel måtte jeg betale for den. 
Er det noen som vet om man på tross av frikort likevel skulle betale. Jeg informerte hun som tok i mot betaling om at jeg hadde frikort og da sa hun at det gjelder ikke på hostesaft. 

Det er pga innholdet. Cosylan inneholder etylmorfin. Derfor måtte du betale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet forsøkte jeg å grave litt, og fant dette. 

R05DA01_1 EtylmorfinCosylan

Refusjonsberettiget bruk

Palliativ behandling i livets sluttfase.

Anonymkode: c7f47...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Av nysgjerrighet forsøkte jeg å grave litt, og fant dette. 

R05DA01_1 EtylmorfinCosylan

Refusjonsberettiget bruk

Palliativ behandling i livets sluttfase.

Anonymkode: c7f47...b3d

Det betyr bare at de som er i livets sluttfase feks døende av kreft får den gratis 

Anonymkode: 260eb...970

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du en kronisk sykdom som gjør at du trenger hostesaft av denne typen i mer enn tre måneder i løpet av 12 måneder/ett år? 
Neppe. Da skal du ikke ha noen legemidler på blå resept uansett. Cosylan er heller ikke noe å droppe på annet enn i nødstilfeller. 
Altså du har fått det du skulle ha, på hvit resept fordi du ikke fyller kravene til å få den på blå resept. 

Anonymkode: d782d...fb0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr bare at de som er i livets sluttfase feks døende av kreft får den gratis 

Anonymkode: 260eb...970

Ikke bare kreft, men pasienter som har utstrakt hoste i livets slutt fase. Akkurat det gjelder for mange medisiner. Fordi mennesker som er eller nærmer seg terminal ikke skal komme i situasjoner der ikke har økonomi til lindrende medisiner de trenger for å gjøre livets sluttfase minst mulig pinefull. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke bare kreft, men pasienter som har utstrakt hoste i livets slutt fase. Akkurat det gjelder for mange medisiner. Fordi mennesker som er eller nærmer seg terminal ikke skal komme i situasjoner der ikke har økonomi til lindrende medisiner de trenger for å gjøre livets sluttfase minst mulig pinefull. 

Brukeren skreiv "for eksempel kreft" :) Altså bare et eksempel. 

Anonymkode: d8a86...60d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

du kan jo ikke se i felleskatalogen. Du må jo se på din egen resept.

Anonymkode: 230f8...2b5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...