Gå til innhold

Helse og omsorg - altfor dårlig

Perine

Anbefalte innlegg

Vi kan høre og lese nesten daglig om den vanskelige økonomien i kommune-Norge, og hvordan pengene brukes ved å leie helsepersonell fra private foretak.  Bemanningen hos de private foretakene er for det meste rekruttert fra offentlige sykehus og kommuner.  De ansatte har blitt fristet av bedre arbeidsvilkår hos de private.  Sykepleiervikar Amalie (26) kostet Fauske kommune 170.000 på én måned

Kommuneøkonomien går rett i dass og rammer stadig flere grunnleggende oppgaver over store deler av landet.  -Hva med oss da? sier den ene etter den andre.

Vi hører og leser også om tragedier. Om dårlig behandling av eldre og syke, både hjemmeboende og på hjem.  Denne saken handler om en gammel mann som ble liggende død i flere uker, selv om hjemmesykepleien hadde vært innom

Jeg nevner to av sakene jeg nettopp har lest om, og det er sikkert noen som vil si at det er enkeltsaker, unnskyldelige forhold, flere sider av sakene osv,  men fakta er at det begynner å komme mange lignende saker.  Og da må det vel være noe i det.  Ingen røyk uten ild.

Flere hundre mennesker blir funnet døde i egne hjem årlig.

Jeg er rett og slett vettskremt av tanken på å bli avhengig av hjelp i fremtiden, for nyhetsbildet er dystert.

Endret av Perine
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øk lønn og vilkår. At en rørlegger og elektriker eller noen som jobber i oljen skal tjene dobbelt så mye sier mye om status som Helse og omsord har i dag. Da er det klart det blir deretter. Så står politikerne på TV og bekymrer seg om at øking i lønn vil føre til en lønnspiral. Da er det ikke håp. Vi må få gode ledere.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragiske forhold. Jeg håper bare at ingen stemmer på Arbeiderpartiet fremover, fordi det er helt tafatte og handlingslammet. De sier så klart at de skal løse X og Y, men de tiltakene er enten utilstrekkelige eller ikke-eksiterende. Jeg har faktisk tro på at om det blir blå regjering (noe jeg er 99,9% sikker på at det blir), så kan endelig dette problemet begynne å sakte, men sikkert løse seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (6 minutter siden):

Det er tragiske forhold. Jeg håper bare at ingen stemmer på Arbeiderpartiet fremover, fordi det er helt tafatte og handlingslammet. De sier så klart at de skal løse X og Y, men de tiltakene er enten utilstrekkelige eller ikke-eksiterende. Jeg har faktisk tro på at om det blir blå regjering (noe jeg er 99,9% sikker på at det blir), så kan endelig dette problemet begynne å sakte, men sikkert løse seg. 

Jeg ser hva du skriver, men forstår ikke hvordan noe av dette kan bli bedre med blå regjering.  De blå vant kommunevalget, uten at det hjalp noe.  Med blå regjering i tillegg, så vil de rikeste få skattelette, mens andre blir enda fattigere.  Frp kan kanskje oppnå noen smuler i overføringene til utlandet, men de må jo føye seg etter H og evt. støttepartier.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (1 time siden):

Jeg ser hva du skriver, men forstår ikke hvordan noe av dette kan bli bedre med blå regjering.  De blå vant kommunevalget, uten at det hjalp noe.  Med blå regjering i tillegg, så vil de rikeste få skattelette, mens andre blir enda fattigere.  Frp kan kanskje oppnå noen smuler i overføringene til utlandet, men de må jo føye seg etter H og evt. støttepartier.

Høyre og FRP er begge to mer standhaftige når det gjelder finansiering til helsevesenet. I tillegg er de for mer privatisering av helsevesenet, noe som kan lette på helsekøene og er bra for helsetilbudet i landet på grunn av konkurranse. I tillegg så vil staten ofte ta regningen for den private behandlingen du får, noe mange på venstresiden dessverre ikke forstår.

Det at de rikeste får skattelette ser jeg ikke noe problem med, da de uansett betaler mye mer enn "vanlige folk" betaler i skatt. Da snakker vi flere millioner, noe som er kjempebra for det offentlige tilbudet. Det offentlige tilbudet trenger jo penger for å fungere. Det som skjer når de rike skattes i hjel, er at de flytter ut av landet og tar med seg millionervis at potensiell skatt de kunne ha betalt til Norge. I tillegg så er det slik at de aller rikeste også som oftest er de som skaper hundrevis- og tusenvis av arbeidsplasser i Norge, noe som også er bra for landets økonomiske vekst og velferdsstat. Det som er viktigst er ikke at de rikeste får skattelette eller at forskjellene øker, men at de fattigste løftes opp i levestandard. Det er en myte at de fattigere vil bli fattigere under blå regjering. Ja, de aller rikeste vil bli rikere, men de fattige vil løftes enda mer opp.

De fattigere blir faktisk fattigere med dagens regjering og venstrepolitikk generelt, fordi politikere på venstresiden vil skatte i hjel innbyggere og selskaper, stoppe norsk oljeindustri, kaste bort masse penger på bistand og ineffektive klimatiltak etc. Samtidig skatter de til og med mennesker som allerede tjener under fattigdomsgrensen. Tygg litt på den.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (3 timer siden):

Øk lønn og vilkår. At en rørlegger og elektriker eller noen som jobber i oljen skal tjene dobbelt så mye sier mye om status som Helse og omsord har i dag. Da er det klart det blir deretter. Så står politikerne på TV og bekymrer seg om at øking i lønn vil føre til en lønnspiral. Da er det ikke håp. Vi må få gode ledere.

Så hvis alle sykepleiere skal få 800 000 i lønn, så må alle lærerne også få det. Og hjelpepleierne og barnehagepedagogene. 

Vet du hvor mye dette til slutt vil koste samfunnet? De offentlige kostnadene kommer til å skyte i været! Hvor skal pengene taes fra?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PURE/HONEY skrev (1 time siden):

Perine skrev (1 time siden):

Har dere ikke forstått hvor nære AP og H faktisk ligger hverandre i Norsk politikk? Det er derfor man knapt merker noe forskjell uansett hvilke side av politikken som vinner. Det er marginale forskjeller 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt lønn, skattelette og avskriving på studielån til alle som orker å stå i frontlinja på helsevesenet fremover. Uansett hvor i landet du bor. Er du i arbeid med pasientkontakt, burde du få skikkelig betalt. Det blir bare verre fremover. Og skal vi beholde de som utdanner seg innen helse mer enn 2-3 år (før de gir opp og blir trikkekonduktører) så må vi kjøre på så de har råd å etablere seg. Gi de gjerne lønn under utdannelse også, de har lange praksisperioder i løpet av de 3 årene på høyskole/universitet, hvor de jobber på sykehuse/sykehjem gratis. De får bare ha et minimum fravær,før de trues med å få underkjent praksis. For alles beste fremover: Kjør på med penger. La oss kvitte oss med de fordyrende mellomledd(vikarbyrå) og gi de som faktisk gidder å ta seg av syke og eldre ordentlig lønn. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunene ødelegger bare for seg selv ved å leie inn fra vikarbyrå. Hadde disse kommunene heller opprettet en egen kommunal vikarpool tjeneste der de har folk til rådighet for å sende ut der det er viktigst å få dekket grunnbemanningen så hadde flere også blitt i offentlig tjeneste. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JackRT skrev (1 time siden):

La oss kvitte oss med de fordyrende mellomledd(vikarbyrå) og gi de som faktisk gidder å ta seg av syke og eldre ordentlig lønn. 

Ifølge artikkelen fører vikarbyråene til at de som faktisk gidder å ta seg av syke og eldre får en ordentlig lønn. Så hva er problemet? Vikarbyråene klarer til og med å sende pleiere rundt i landet til der hvor det er mest behov. De som jobber for vikarbyråene føler seg mer effektive når de er på jobb, og klarer enklere å koble av fra jobben på fritiden. Dette fungerer godt, i motsetning til gammeldagse offentlige ordninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozymandias skrev (6 minutter siden):

Ifølge artikkelen fører vikarbyråene til at de som faktisk gidder å ta seg av syke og eldre får en ordentlig lønn. Så hva er problemet? Vikarbyråene klarer til og med å sende pleiere rundt i landet til der hvor det er mest behov. De som jobber for vikarbyråene føler seg mer effektive når de er på jobb, og klarer enklere å koble av fra jobben på fritiden. Dette fungerer godt, i motsetning til gammeldagse offentlige ordninger.

Å stjele arbeidskraft for å selge den dyrt tilbake, er det så mye bedre?  Klart at dette foregår så lenge det er tillatt, men jeg synes at det er uredelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (2 timer siden):

De fattigere blir faktisk fattigere med dagens regjering og venstrepolitikk generelt, fordi politikere på venstresiden vil skatte i hjel innbyggere og selskaper

Men hva med det motsatte? Det er jo faktisk færrest fattige i de blant de rike landene som fører en politikk med høye skatter og overføringer, selv om Sveits nok er et unntak der. Ser man på US, Chile, Sør Korea også videre ser man at selv om næringslivet går svært godt, så får det fortsatt lite eller ingen positiv effekt for de fattige. Det er nok bedre å være fattig i Frankrie enn USA eller Sør Korea. 

Det du beskriver er jo "trickle down economics", som idag stort sett er en dårlig vits i USA.

Endret av PeeWee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JackRT skrev (2 timer siden):

Økt lønn, skattelette og avskriving på studielån til alle som orker å stå i frontlinja på helsevesenet fremover. Uansett hvor i landet du bor. Er du i arbeid med pasientkontakt, burde du få skikkelig betalt. Det blir bare verre fremover. Og skal vi beholde de som utdanner seg innen helse mer enn 2-3 år (før de gir opp og blir trikkekonduktører) så må vi kjøre på så de har råd å etablere seg. Gi de gjerne lønn under utdannelse også, de har lange praksisperioder i løpet av de 3 årene på høyskole/universitet, hvor de jobber på sykehuse/sykehjem gratis. De får bare ha et minimum fravær,før de trues med å få underkjent praksis. For alles beste fremover: Kjør på med penger. La oss kvitte oss med de fordyrende mellomledd(vikarbyrå) og gi de som faktisk gidder å ta seg av syke og eldre ordentlig lønn. 

Hva med lærer?

barnehagelærere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (1 time siden):

Men hva med det motsatte? Det er jo faktisk færrest fattige i de blant de rike landene som fører en politikk med høye skatter og overføringer, selv om Sveits nok er et unntak der. Ser man på US, Chile, Sør Korea også videre ser man at selv om næringslivet går svært godt, så får det fortsatt lite eller ingen positiv effekt for de fattige. Det er nok bedre å være fattig i Frankrie enn USA eller Sør Korea. 

Det du beskriver er jo "trickle down economics", som idag stort sett er en dårlig vits i USA.

Det er fordi det er mange flere faktorer enn kun det faktum at det land har (mer) markedsøkonomi som har innvirkning i folks levestandard. Hvis du ser på FRP sin politikk, så vil du bli kjent med hvordan de vil at økonomien skal styres. Mange tror at en stemme til FRP er en stemme til USA-tilstander, noe som absolutt ikke er tilfellet. Vi vil fortsatt beholde masse offentlig tilbud og en god (og bedre) velferdsstat med FRP i regjering, i tillegg til mye mer privat tilbud. Vi vil fortsatt ha en blandingsøkonomi i Norge om vi velger FRP. Det er viktig å huske på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (3 minutter siden):

Hvis du ser på FRP sin politikk,

Jeg nevnte ikke Frp i det hele tatt, men de påstandene du kom med. Det finnes forøvrig flere fraksjoner innad i Frp også, og hvem som dominerer kan endre seg raskt. Ja, Frp er idag ikke sosialdarwinister, men de finnes i partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PeeWee skrev (14 minutter siden):

Jeg nevnte ikke Frp i det hele tatt, men de påstandene du kom med. Det finnes forøvrig flere fraksjoner innad i Frp også, og hvem som dominerer kan endre seg raskt. Ja, Frp er idag ikke sosialdarwinister, men de finnes i partiet.

Denne kan jeg sitere, til tross for at jeg stemmer FRP. Jeg er likevel ganske overbevist over at de aller fleste ikke er det, og at de som er sosialdarwinister finner man mest sannsynlig i parti som Alliansen og Liberalistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (1 minutt siden):

Denne kan jeg sitere, til tross for at jeg stemmer FRP. Jeg er likevel ganske overbevist over at de aller fleste ikke er det, og at de som er sosialdarwinister finner man mest sannsynlig i parti som Alliansen og Liberalistene.

Det var flere for noen år siden, men tror nok mange forsvant til Liberalistene, men nå blir jo de lagt ned. Forøvrig er Alliansen er grusomt parti, blanding mellom ekstremliberalisme og Nazisme.... Det er forøvrig hvordan den sterkt økenden støtten til Frp fra de unge har hatt null effekt på Liberalistene, ganske ulikt perioden rundt Bolkesjø. 

Forøvrig er det at vekst ikke lenger har så mange positive effekter med folk med lave og middels inntekter er strukturelle. Det er fordi de vekstnæringene man får i land som Norge, Sverige, Storbritainnia også videre er i bransjer hvor fattige og endog middelmådige ikke jobber.  Det var noe helt annet i "gamle dager" hvor industrijobber spredde velstanden utover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lytter veldig etter at partier i debatter skal nevne eldreomsorg men det er lite av det. Her i kommunen sier kommunen at de har null på venteliste til sykehjem, men dette stemmer ikke. Jeg vet fra informert hold at de lar pleiepasienter pines hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (4 minutter siden):

Jeg lytter veldig etter at partier i debatter skal nevne eldreomsorg men det er lite av det. Her i kommunen sier kommunen at de har null på venteliste til sykehjem, men dette stemmer ikke. Jeg vet fra informert hold at de lar pleiepasienter pines hjemme. 

Det er rett og slett ikke ressurser til noe annet. 

I min kommune har vi 96 sykehjemsplasser. Hjemmesykepleien har sikkert 150 brukere. Det er en knallhard prioritering å velge hvem som skal få plass.

La oss si at en gjennomsnittlig sykehjemspasient lever i 7 år på sykehjem. 

Da opptar disse 96 pasientene sine plasser i 7 år. Imens har de eldre som bor hjemme og har hjemmesykepleie blitt syv år eldre. Hvor mye skrøpeligere og mer hjelpetrengende blir man på syv år, pm man feks var 70 når man først fikk behov for plass. 

Mange lider hjemme. Men det finnes hverken penger eller pleiere til å ta seg av dem. Hjemmesykepleien i Norge jobber på stoppeklokke. Jeg har hørt sykepleier si til folk i opplæring at de kun kan bruke 10 minutter hos en pasient og dette er en pasient som skal dusjes.  

Ikke et det vilje til å endre dette i NOEN av de større politiske partiene heller. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...