AnonymBruker Skrevet 27. oktober #1 Del Skrevet 27. oktober Jobber i bolig. Har vært sykemeldt lenge, men ønsker å stå i jobb. Det er mange beboere på jobben, noen krever tunge stell, mens andre krever null stell. Jeg kan stå i full jobb om jeg blir satt på brukere som ikke krever tungt stell, men kommunen sier at enten så må jeg kunne gjøre alt ellers så har jeg ikke en jobb lenger. De vil ikke finne annet egnet jobb til meg Jeg jobber i en Ia-bedrift, trodde de skulle tilrettelegge så langt det var mulig? Er det virkelig bedre at jeg tvinges over på aap enn at jeg bidrar der jeg kan? Er det noe jeg kan gjøre? Hvordan gå fram for å få tilrettelegging? Anonymkode: d1095...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #2 Del Skrevet 27. oktober Skulle selvsagt stå IA bedrift i overskriften Anonymkode: d1095...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #3 Del Skrevet 27. oktober Her har bedriften flere hensyn å ta. Feks hvis du får bare lette brukere får noen andre en tyngre arbeidsdag. Hvordan ville du selv følt det om du ble pålagt bare tunge stell? Når tilrettelegging kan føre til mindre trivsel og høyere sykefravær hos resten av de ansatte skjønner jeg at arbeidsgiver ikke ønsker det. Hvor lenge har du vært sykemeldt? Har du hatt dialogmøte med lege, arbeidsgiver og nav? Anonymkode: 8360a...716 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #4 Del Skrevet 27. oktober Da pålegger de jo en tyngre arbeidsdag til andre. Det går heller ikke. Omskolering er nok veien å gå. Anonymkode: 90401...c74 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #5 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skulle selvsagt stå IA bedrift i overskriften Anonymkode: d1095...594 Og jeg som så for meg at du snakket om diplomis eller noe😅 Jeg var sykmeldt fra min gamle arbeidsplass, det var også IA bedrift. De prøvde å tilrettelegge noe, men til slutt sa de tydelig at de ikke hadde mulighet til å tilrettelegge, og at jeg måtte over på full sykemelding og deretter aap. Så selv om det er en IA, betyr det ikke at de kan tilrettelegge for alle dessverre. Kom aldri tilbake til den arbeidsplassen. Anonymkode: 0955d...e14 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #6 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det virkelig bedre at jeg tvinges over på aap enn at jeg bidrar der jeg kan? Anonymkode: d1095...594 Det er bedre for kollegaene dine at det blir aap i hvert fall. Anonymkode: af559...de2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #7 Del Skrevet 27. oktober Det rette her er å omplasseres innad i bedriften/kommunen til jobb du kan klare uten at det gjør kollegaene dine sin jobb tyngre. Har selv vært gjennom lignende, jeg fikk ta utprøving i annen jobb i kommunen, som jeg ble deretter omplassert til. Håper du er organisert? Isåfall be om hjelp fra hovedtillitsvalgt der. Anonymkode: 5764b...b43 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #8 Del Skrevet 27. oktober Hvorfor legger du hele ansvaret over på arbeidsgiver? Du har også et ansvar her, det kan for eksempel bestå i å finne deg en annen jobb. Anonymkode: a90f2...b45 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #9 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jobber i bolig. Har vært sykemeldt lenge, men ønsker å stå i jobb. Det er mange beboere på jobben, noen krever tunge stell, mens andre krever null stell. Jeg kan stå i full jobb om jeg blir satt på brukere som ikke krever tungt stell, men kommunen sier at enten så må jeg kunne gjøre alt ellers så har jeg ikke en jobb lenger. De vil ikke finne annet egnet jobb til meg Jeg jobber i en Ia-bedrift, trodde de skulle tilrettelegge så langt det var mulig? Er det virkelig bedre at jeg tvinges over på aap enn at jeg bidrar der jeg kan? Er det noe jeg kan gjøre? Hvordan gå fram for å få tilrettelegging? Anonymkode: d1095...594 Om du alltid skal få de lette stellene, vil jo alltid de andre få de tunge stellene som kan gå ut over deres helse. De kommer mest trolig til å håpe på å slippe å jobbe med deg, fordi de vet at da må de alltid ta de tyngste noe som etterhvert blir tungt over tid. Men du burde fått prøvd ut andre jobber i kommunen. Evt prøve å finne deg en lettere jobb selv. Anonymkode: 65174...606 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #10 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du alltid skal få de lette stellene, vil jo alltid de andre få de tunge stellene som kan gå ut over deres helse. De kommer mest trolig til å håpe på å slippe å jobbe med deg, fordi de vet at da må de alltid ta de tyngste noe som etterhvert blir tungt over tid. Men du burde fått prøvd ut andre jobber i kommunen. Evt prøve å finne deg en lettere jobb selv. Anonymkode: 65174...606 Du kan jo evt høre om de trenger folk til andre ting også. Feks til innleie av personale av og til, eller at de kan hjelpe deg med å få en annen jobb i kommunen. Men det å forvente at de skal tilrettelegge med å alltid få de lette stellene det kan du ikke. Det blir en veldig tung hverdag for kollegaene dine som kan føre til mer sykmeldinger og oppsigelser. Anonymkode: 65174...606 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #11 Del Skrevet 27. oktober Jeg skjønner poenget deres om at det kan bli tyngre for kollegaene mine, men samtidig er det andre beboerne som er vesentlig «tyngre», men ikke krever noe stell. Jeg vet at flere kolleger kvier seg for å være der, men at de gjerne tar de beboerne med tunge stell. Jeg mener at jeg kan være en stor ressurs på de beboerne som er tunge «psykisk», men ikke så tunge fysisk. Men jeg blir møtt av en veldig ufin holdning av kommunen, de snakker nedtalende til meg, de er frekke og de mener bestemt at alle skal gjøre alt. Jeg vet om flere ansatte som har blitt presset ut. Det ironiske er at kommunen skriker etter arbeidskraft i pleie og omsorg og det er stor bruk av vikarer og bruk av overtid. Og her er jeg og jeg KAN jobbe, bare ikke med de tyngste stellene… Anonymkode: d1095...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 27. oktober #12 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og her er jeg og jeg KAN jobbe, bare ikke med de tyngste stellene… Anonymkode: d1095...594 Jeg er litt overrasket over de svarene du får i tråden, for jeg trodde nettopp dette var i IA-bedriftenes ånd, å legge til rette for alle som ikke kan gi hundre prosent. Men kanskje dette nettopp hvorfor IA ikke har vist seg å fungere etter planen heller? Ja, da dyttes folk ut av arbeidslivet i stedet da ... #sukk Har du prøvd å snakke med fagforeningen? Kanskje i en annen kommune eller et nivå opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #13 Del Skrevet 27. oktober Det høres veldig enkelt ut med tilrettelegging, men i praksis - og her snakker jeg ikke om midlertidig tilrettelegging under svangerskap, men varig tilrettelegging - er det ikke så enkelt. Hvis det skal settes opp turnuslister, så må man ha en egen kategori med “kan ikke ta tunge stell”, for det blir jo ikke bare deg. Blir dette etablert praksis, er det plutselig mange som skal ha bare enkle stell. Og så sitter man igjen med flere kategorier arbeidstakere, og noen få blir sittende med alle de tunge stellene, og så blir de sykmeldt… Og så har man det gående. Foreslår at du involverer tillitsvalgt og verneombud, og ser hva det er mulig å få til. Anonymkode: 486a2...0d1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #14 Del Skrevet 27. oktober *Jenny* skrev (3 timer siden): Jeg er litt overrasket over de svarene du får i tråden, for jeg trodde nettopp dette var i IA-bedriftenes ånd, å legge til rette for alle som ikke kan gi hundre prosent. Men kanskje dette nettopp hvorfor IA ikke har vist seg å fungere etter planen heller? Ja, da dyttes folk ut av arbeidslivet i stedet da ... #sukk Har du prøvd å snakke med fagforeningen? Kanskje i en annen kommune eller et nivå opp? Ulempen kan ikke være for stor for arbeidsgiver heller. Og budsjettene i det offentlige er så stramme at de har ikke råd til å ha folk gående som ikke kan utføre alle arbeidsoppgavene jobben består av. Dette er jo det store problemet med sykmeldinger og uførhet: Mange har restarbeidsevne, men det er ikke nødvendigvis noe som er lønnsomt for arbeidsgiver. I TS sitt tilfelle tenker jeg det beste vil være å søke på andre jobber hvis det ikke ordner seg med tilrettelegging. Kanskje NAV kan betale omskolering hvis nødvendig. Anonymkode: 486a2...0d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #15 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det høres veldig enkelt ut med tilrettelegging, men i praksis - og her snakker jeg ikke om midlertidig tilrettelegging under svangerskap, men varig tilrettelegging - er det ikke så enkelt. Hvis det skal settes opp turnuslister, så må man ha en egen kategori med “kan ikke ta tunge stell”, for det blir jo ikke bare deg. Blir dette etablert praksis, er det plutselig mange som skal ha bare enkle stell. Og så sitter man igjen med flere kategorier arbeidstakere, og noen få blir sittende med alle de tunge stellene, og så blir de sykmeldt… Og så har man det gående. Foreslår at du involverer tillitsvalgt og verneombud, og ser hva det er mulig å få til. Anonymkode: 486a2...0d1 Signerer denne. Hvis alle alltid skal ha tilrettelegging så blir det helt umulig å få turnusen til å gå opp. Det er overraskende mange som går til sjefen for å få tilrettelagt for sine behov, og mye kan heller ikke kommuniseres utad. Og så har man Per og Silje som jobber forferdelig dårlig sammen pga dårlig kjemi slik at de må holdes unna hverandre, man har Linn som er gravid og livredd for å bli sliten, man har Kari som vil ha variasjon hver eneste dag for ikke å bli en lettantennelig bombe, man har Knut som har vondt i ryggen og ikke kan ta tunge stell, osv. Hvis arbeidstakere hadde tatt ansvar selv, som de voksne menneskene de tross alt er, og sett seg om etter en jobb som faktisk passet til dem, så hadde jo alt dette vært løst. Har til og med lest her inne om folk som forventer å få være deltids- eller heltidssykemeldte fra jobben sin i årevis, fordi jobben er altfor slitsom for dem. Men åpenbart helt greit å skuffe alle arbeidsoppgavene over på de få som er igjen og å sitte i sofaen og håve inn 100 % lønn fremfor å omskolere seg 🤷♀️ Anonymkode: 8d89b...77a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #16 Del Skrevet 27. oktober Finn deg en annen jobb?? Skjønner ikke hvorfor AAP overhodet er et alternativ når du tydeligvis kan jobbe uten tunge stell?? Finn deg en jobb som ikke innebærer tunge stell da. Anonymkode: 921f4...e55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #17 Del Skrevet 27. oktober *Jenny* skrev (3 timer siden): Jeg er litt overrasket over de svarene du får i tråden, for jeg trodde nettopp dette var i IA-bedriftenes ånd, å legge til rette for alle som ikke kan gi hundre prosent. Men kanskje dette nettopp hvorfor IA ikke har vist seg å fungere etter planen heller? Ja, da dyttes folk ut av arbeidslivet i stedet da ... #sukk Har du prøvd å snakke med fagforeningen? Kanskje i en annen kommune eller et nivå opp? Problemet er at om ts skal få alle de lette stellene som er det hen vil , så vil de andre alltid få de tunge stellene. Det kan bli ganske tungt for de som har masse vakter felles med ts. Som igjen kan gjøre til at flere får plager og sykmeldinger. Anonymkode: 65174...606 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #18 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og jeg som så for meg at du snakket om diplomis eller noe😅 Jeg var sykmeldt fra min gamle arbeidsplass, det var også IA bedrift. De prøvde å tilrettelegge noe, men til slutt sa de tydelig at de ikke hadde mulighet til å tilrettelegge, og at jeg måtte over på full sykemelding og deretter aap. Så selv om det er en IA, betyr det ikke at de kan tilrettelegge for alle dessverre. Kom aldri tilbake til den arbeidsplassen. Anonymkode: 0955d...e14 Dette! I starten bør det selvsagt tilrettelegges om mulig. Problemet oppstår ofte om flere trenger tilrettelegging og det blir færre på arbeidsplassen som kan ta de mest krevende og tyngste oppgavene. De som må ta over sliter seg også ut på sikt da. Og da er det ikke greit at den som er syk har "enerett" på å stå lengst i arbeid. Dessverre passer ikke alt arbeid for alle. Når det da ikke over tid funker må man se på alternativer. Ny jobb, ny utdanning osv. NAV kan være til hjelp. Omplassering til annen stilling hos samme arbeidsgiver er også et alternativ hvis det er mulig. Dessverre må du over på AAP og på sikt over på ufør hvis ikke du klarer å komme deg i jobb igjen. Det er kjedelig med mindre penger, men samtidig kan ikke resten ta byrden for at du ikke kan stå i jobb. Nå vet jeg ikke hvilke plager du har, men noe er mulig å gjøre noe med. Riktig trening, styrke av muskler, trene på bedre holdning, bruke riktige sko, vektnedgang for de som trenger det. Be om henvisning for videre hjelp finnes det er mulig. Du bør be om møte med lege, NAV og leder for å avgjøre hva som er mulig. I noen tilfeller kan NAV gi støtte slik at du feks kan gå med en ekstra som kan utføre de oppgavene du ikke klarer. Siden du jobber i bolig antar jeg du har utdanning slik du kan jobbe i helse og omsorg. Finnes det andre arbeidsplasser rundt om med brukere som ikke er like tung i stell? Feks bolig for psykisk utviklingshemmede / personer med autisme. Har inntrykk av at det ikke er like tungt. Noen har også vedtak på flere assistenter. I enkelte boliger bor det flere som har multihandikap eller av ulike grunner trenger mye hjelp, og det passer nok ikke deg. Sjekk også ut psykiatri, det kan være mindre fysisk mtp stell. Er du vernepleier kan du sjekke ut jobb på skoler. Mulig nattevakt kan gi mindre belastning også. Anonymkode: a0637...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 27. oktober #19 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ulempen kan ikke være for stor for arbeidsgiver heller. Og budsjettene i det offentlige er så stramme at de har ikke råd til å ha folk gående som ikke kan utføre alle arbeidsoppgavene jobben består av. Dette er jo det store problemet med sykmeldinger og uførhet: Mange har restarbeidsevne, men det er ikke nødvendigvis noe som er lønnsomt for arbeidsgiver. I TS sitt tilfelle tenker jeg det beste vil være å søke på andre jobber hvis det ikke ordner seg med tilrettelegging. Kanskje NAV kan betale omskolering hvis nødvendig. Anonymkode: 486a2...0d1 Men hva er da definisjonen på en inkluderende arbeidsplass? Hva ligger i det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå