Gå til innhold

Julegreier - langt innlegg - måtte bare få ut litt drit!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slet også litt med å forstå innlegget. 

Men angående julegaver. Hvis de voksne vil ha julegaver så ville jeg kjøpt gaver fra Frelsesarmeen, fengselet eller en vernet bedrift og gjort en stor sak av at gavene støtter en god sak. 

Er du ekstra "snill" så kjøper du ikke ting du tror de vil like. 

Jeg så denne trillebåren i tre til blomster og tenkte på deg. Og det er en så fin organisasjon som lager disse, vet at jeg kommer til å kjøpe alle mine julegaver derfra fra nå av 😇

Anonymkode: d3fff...3db

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bestemmer selv hvordan du vil feire jul, hvem du vil gi gaver til, og til hvilken pris. Bare gi slekta beskjed om hva du har bestemt deg for.

Når det er sagt, så har jeg ikke sansen for å sitte med kalkulator når julegaver åpnes. Man har selv ansvar for hvor mye penger man bruker på gaver. Noen er f.eks i en bedre økonomisk situasjon enn andre, og velger å gi noe litt dyrere.

Anonymkode: 51cae...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt tanken om at du er taper fordi du ikke får det samme tilbake , for meg er det en rar tankegang , men om du vil slutte å gi så er det fa bare å slutte 

Anonymkode: 54c19...ab2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle i Norge får litt ekstra utbetalt i desember, fordi det ikke blir trukket skatt. Tidligere har jeg brukt mye av dette på gaver til famiiemedlemmer. Flere av mine familiemedlemmer som har småbarn har kommunisert ut at de ønsker bare å gi gaver til barna. Jeg synes dette er greit. Samtidig blir det rart når de sitter på julaften, og tar imot penger og dyre gaver, men uten å gi.

Jeg er en av de voksne i familien, og har forholdsvis høyere inntekt enn de andre, fordi jeg er yrkesaktiv. Føler det blir feil nå å kjøpe dyre gaver til mine pensjonerte foreldre. De er ikke fattige, og har alltid levd ut en slags middelklassevisjon på overflaten. I fjor satset de veldig på hverandre og spesielt det ene av barnebarna. Egentlig har det vært slik i mange år, men jeg har kanskje forsøkt å overse det, fordi jeg beskytter meg selv, men på feil måte. Vanskelig å innse at man er nummer ti på prioriteringslisten til egne foreldre, eller at man kanskje aldri ble prioritert.

I fjor på julaften ble det slik at jeg som hadde gitt dyre gaver, satt igjen som taperen på julaften. Jeg hadde lite penger resten av året til klær og slikt til meg selv. De klærene jeg bruker nå, har jeg hatt i mange, mange år. Jeg trenger å skifte ut, for å kunne være presentabel på jobb. Desember er en mulighet.. Min mor står ofte og vrir seg på julaften, og stryker på nye klær som hun har fått av andre familiemedlemmer. Jeg skal være den fornuftige, og får ofte ingenting. Jeg har sett når min kusine også får gensere og dyre sjal og slikt. De andre kjøper det som de andre trenger. Jeg får ofte bare et glass med olivener, eller et såpestykke.

De er en gjeng som bor i samme by, besøker hverandre og pleier relasjonen. Jeg som bor et annet sted, og har ikke samme nære forhold til disse menneskene. Dette kan føles rart rundt juletider, da vi skal late som vi kjenner hverandre. Det er kanskje på tide å trekke seg helt unna. Jeg vil aldri få økonomi til å kunne reise til et hotell for å besøke disse menneskene i hjembyen min der de bor. I år ønsker jeg å bruke de ekstra pengene som kommer i desember på klær og utstyr som min hjemmeboende datter og jeg selv trenger. Er dette egoistisk? Skal man bare leve med at man er taperen på julaften? De andre i familien; den andre datteren min og mine to foreldre, ønsker jo å vise hverandre at de satser på hverandre. Jeg er den som har satt grenser for disse menneskene i lengre tid. De får ikke kjefte på meg, eller trekke meg inn i drama. Nå ønsker jeg å bruke penger på ting som vi selv trenger. Kjenner jeg går og kvir meg til jul, fordi det er så symboltungt. Vet at det kanskje kommer en telefon der vi "inviteres på besøk", på en slik ubehagelig måte, der det forventes at jeg skal gjen- inntre i barndommens underkastelse, der jeg kommer på besøk for å se på denne forestillingen. Nascissistene gir hverandre alt de trenger, mens jeg sitter igjen med en sokk og et billig såpestykke. Jeg kommer ikke til å gjøre dette. I år skal jeg feire alene med min katt og min hjemmeboende datter. Kvir meg til å fortelle dette til den dysfunksjonelle familien. Jeg vet at det blir drama. Det blir det alltid ved juletider. Jeg ønsker bare ro og fred. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 3fc47...102

Økonomi til å reise på hotell for å besøke sin egen familie??? Så du kan ikke engang bo gratis hos din familie? Wtf, no offence, men sykt spør du meg. 

Anonymkode: 71ab8...096

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, at du kjøper julegaver over evne, er jo noe du kan gjøre noe med. Dernest har jo også du to barn, så da gir vel du til dine nieser/nevøer, og dine søsken gir til dine barn?

Vi har redusert julegaver betraktelig i vår familie. Vi kjøper til egne barn, og nieser/nevøer. Jeg får av min mann, mine barn og mine foreldre. Jeg gir til min mann og mine foreldre. Mine barn gir i tillegg til en onkel som ikke har barn, siden han gir til dem. Hvis og når han får barn, flytter vi mottaker fra onkel til barn.

Jeg passer på at de som gir til noen i vår kjernefamilie, får gave tilbake. Og vi har lagt oss på cirka samme pris. 

Jeg vil heller kjøpe få og ordentlig ting, enn masse gaver til kreti og pleti. 

Jeg kjøper aldri så dyrt at det går utover hverdagsøkonomien! Vi pleier å spare noe dyrt man uansett trenger som julegave. Og trenger man ikke noe dyrt, så kan man få noe billigere hyggelig. En bok er alltid fin julegave til både voksne og barn. Et legosett til barn er flott julegave. 

Såpe og oliven er jeg enig at er tamt.

Anonymkode: 28543...503

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ganske sutrete, for å være ærlig. Du påpeker at du selv har god råd i forhold til andre, men samtidig er det du, den med god råd, som sitter med kalkulator på julaften og regner på om du har fått tilbake gaver for samme sum som du selv har gitt. Du sutrer over at du ikke har råd til hotell for å besøke familien, hvorfor bor du ikke hos dem? Du er selvsagt i din fulle rett til å droppe julegaver og feire helt alene om du vil det. Men jeg skal være brutalt ærlig med deg, det virker for meg som om du har et dårlig forhold til familien din fordi du har skapt den selv med holdningen din. Relasjoner skapes ikke av dyre gaver, de skapes når man viser interesse for andre, når man ikke teller på kronene, når man tar kontakt og besøker. Som man reder ligger man.

Anonymkode: 25588...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Økonomi til å reise på hotell for å besøke sin egen familie??? Så du kan ikke engang bo gratis hos din familie? Wtf, no offence, men sykt spør du meg. 

Ikke alle har store hus eller ekstra rom da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feir hjemme og sats på deg og barna dine. 

Du får kjøpe noen såpestykker å sende til de som alltid gir deg det eller finne noe lite på en bruktbitikk. En godtepose til barna. Gaver trenger ikke å være dyrt. Kan jo også være noe hjemmelaget. Eller bare dropp det om du heller vil det. 

Anonymkode: 52416...cf7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mellom linjene at det ligger mye under her.

Om du ikke har råd til dyre gaver så dropp det. Trenger du nye klær så prioriterer du det. Har du ikke råd til å reise dit så la være. 

Om du føler at det er enveiskjøring, det høres sånn ut, så ton ned kontakten med denne delen av familien og prioriter heller kontakt med de som gir deg noe.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke alle har store hus eller ekstra rom da

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg kan ikke bo hos familien, fordi det er mye uro der. Uaktuelt å bo hos dem. Det er et utrygt sted. Da jeg vokste opp, var det ofte at jeg våknet til krangel. Fasaden opprettholdes, men jeg som kjenner til hvordan det egentlig er behandles som paria. Jeg ønsket kanskje å vise kjærlighet gjennom gaver, men i fjor på julaften så jeg ting klarere. Min mor har lagt sin elsk på den ene datteren min, og nå kjefter hun på både meg og den andre datteren hver gang vi møtes. De andre i familien snur seg bort. De ignorerer og aksepterer. Dette gjør at jeg sliter med å forholde meg til det jeg vil kalle julehykleriet, med gaver og overflatiske små kort. Det kan ikke repareres. Ei heller med omtenksomme gaver. Datteren min som bor hos meg, og jeg selv, vi er ikke lenger endel av familien. Dette er fordi jeg har satt grenser for drama. Vi blir straffet i julen. Hilsen TS.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke trives med familien overhodet og det er mye "vondt blod" der, så ikke gjør noe mer ut av det enn nødvendig. Forhør deg med barna dine om hva de ønsker til jul. Dersom de synes det er litt stusselig med bare dere tre hele julen, så ta turen til familien, men la det være med den kvelden, og gjør det beste ut av det.

Sett opp et julebudsjett med fornuftige gavepriser. Det er det alle andre gjør. Jeg vet ikke helt hvorfor du er opptatt av denne "halve skatten". Du betaler skatt som før, det er bare regulert slik at myndighetene sørger for litt tvungen sparing for faste arbeidstakere, så de har litt mer til rådighet før jul. Det er ikke fordi de skal ut og kjøpe dyre julegaver, men fordi det ofte er kostnader i forbindelse med julen utover dette. Juletre og julepynt, mat og drikke dersom man skal holde juleselskap, reisekostnader til selskaper hos familie og venner. Julearrangement og kostymer til barn om man har dem, klær, sko, frisør og utelivspenger til de som skal på julebord. Det virker som du tenker at alle utenfor arbeidslivet går rundt og gnager på denne halve skatten med forventning om finere gaver, og slik er det jo ikke.

Jeg vet ikke om du har snakket med noen om dette, men dersom du har hatt en vond oppvekst, er jo det noe å bearbeide. En del av det er å justere forventingene til dem. Har man valgt å ta avstand til familien, vil man jo også behandles som en perifer slektning. Da er det bedre å ta det utgangspunktet og behandle dem på samme vis. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg kan ikke bo hos familien, fordi det er mye uro der. Uaktuelt å bo hos dem. Det er et utrygt sted. Da jeg vokste opp, var det ofte at jeg våknet til krangel. Fasaden opprettholdes, men jeg som kjenner til hvordan det egentlig er behandles som paria. Jeg ønsket kanskje å vise kjærlighet gjennom gaver, men i fjor på julaften så jeg ting klarere. Min mor har lagt sin elsk på den ene datteren min, og nå kjefter hun på både meg og den andre datteren hver gang vi møtes. De andre i familien snur seg bort. De ignorerer og aksepterer. Dette gjør at jeg sliter med å forholde meg til det jeg vil kalle julehykleriet, med gaver og overflatiske små kort. Det kan ikke repareres. Ei heller med omtenksomme gaver. Datteren min som bor hos meg, og jeg selv, vi er ikke lenger endel av familien. Dette er fordi jeg har satt grenser for drama. Vi blir straffet i julen. Hilsen TS.

Jeg forstår. Hvis det er så mye uro og mange vonde minner så hadde jeg droppet å dra dit. Det tar jo masse energi fra deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt det samme her. Jula for to år siden fikk jeg og min datter hver sin del av et gavesett. Dvs en av oss fikk showergel og en fikk bodylotion, som helt klart var fra samme sett delt i to, og en olivenolje, imens vi hadde kjøpt gaver til alle ungene i familien og til de voksne også bare ikke så stort. Så i tillegg måtte vi sitte der og se på de andre åpne sine gaver. I fjor var det kun oss, det var deilig. Og i år er det visst alle igjen, men jeg nekter å kjøpe noe som helst og det har jeg sagt ifra om. Hvis de vil ha mitt selskap til jul så er det helt fint, men gaver kan de drite i, for i år bruker jeg dem på meg selv og min datted.

Anonymkode: 315fe...3f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi hjemmelagde gaver - marmelade, småkaker, ingen kan si noe på det. 

Kjøp klær til deg selv med god samvittighet!!!

Anonymkode: e9174...bc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke at du har god økonomi, men er fattig hele året pga julegaver? Da handler du langt over evne.

Når det er sagt så hadde jeg droppet jul med familie som aldri er der resten av året  og iallefall gaver til de voksne.

Har ikke feiret jul med min familie siden barneskolen. Kuttet dem alle ut.

Feiret jul alene med ungen i fjor etter skilsmisse. Har feirer jul alene flere ganger om jeg ikke har hatt kjæreste før barn også.

Ikke at jul med eksmanns familie var noe å hige etter. Fikk greie gaver da, men samholdet var ræva. 

Anonymkode: e75c7...c54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om alle andre tenker på seg selv og prioriterer seg selv og sine nærmeste, så kan vel du gjøre det og? 

Skjønner hva du mener, jeg er og alltid den som gir mest, både i omtanke rundt gavene og kjøpesum. Får noen ganger ønskeliste fra søsken på vegne av deres barn, kun dyre ting, mens jeg og mine får en lite gjennomtenkt ting kjøpt i siste liten på første og «beste» butikk. Handler egentlig ikke om penger, men om omtanken som blir lagt ned. Og at så mange andre blir prioritert før oss, vi kommer så langt ned på lista deres, men de forventer selv å være høyt oppe på vår. 
En jul før jeg fikk barn fikk jeg ikke en gang gave, kun fra mine foreldre. Mens jeg hadde med posevis med gaver til min søster og hennes barn. 

Anonymkode: b90c0...4c3

Skjønner ikke folk som ønsker seg dyre ting. Vi har motsatt problem. Barna ønsker seg typisk klistremerker, såpebobler, sprettball eller nytt hoppetau. Ting du får til 50kr eller mindre. Men når de selv sier det eller jeg sier det svarer folk at nei det er jo for billig til å gi i gave… 

Barna mine trenger ikke fler leker, eller tull de ikke visste de ønsket seg. Hvorfor er såpebobbler til 10kr for dårlig!? Kjøp TO da!  Blir så sur jeg 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle i Norge får litt ekstra utbetalt i desember, fordi det ikke blir trukket skatt. Tidligere har jeg brukt mye av dette på gaver til famiiemedlemmer. Flere av mine familiemedlemmer som har småbarn har kommunisert ut at de ønsker bare å gi gaver til barna. Jeg synes dette er greit. Samtidig blir det rart når de sitter på julaften, og tar imot penger og dyre gaver, men uten å gi.

Jeg er en av de voksne i familien, og har forholdsvis høyere inntekt enn de andre, fordi jeg er yrkesaktiv. Føler det blir feil nå å kjøpe dyre gaver til mine pensjonerte foreldre. De er ikke fattige, og har alltid levd ut en slags middelklassevisjon på overflaten. I fjor satset de veldig på hverandre og spesielt det ene av barnebarna. Egentlig har det vært slik i mange år, men jeg har kanskje forsøkt å overse det, fordi jeg beskytter meg selv, men på feil måte. Vanskelig å innse at man er nummer ti på prioriteringslisten til egne foreldre, eller at man kanskje aldri ble prioritert.

I fjor på julaften ble det slik at jeg som hadde gitt dyre gaver, satt igjen som taperen på julaften. Jeg hadde lite penger resten av året til klær og slikt til meg selv. De klærene jeg bruker nå, har jeg hatt i mange, mange år. Jeg trenger å skifte ut, for å kunne være presentabel på jobb. Desember er en mulighet.. Min mor står ofte og vrir seg på julaften, og stryker på nye klær som hun har fått av andre familiemedlemmer. Jeg skal være den fornuftige, og får ofte ingenting. Jeg har sett når min kusine også får gensere og dyre sjal og slikt. De andre kjøper det som de andre trenger. Jeg får ofte bare et glass med olivener, eller et såpestykke.

De er en gjeng som bor i samme by, besøker hverandre og pleier relasjonen. Jeg som bor et annet sted, og har ikke samme nære forhold til disse menneskene. Dette kan føles rart rundt juletider, da vi skal late som vi kjenner hverandre. Det er kanskje på tide å trekke seg helt unna. Jeg vil aldri få økonomi til å kunne reise til et hotell for å besøke disse menneskene i hjembyen min der de bor. I år ønsker jeg å bruke de ekstra pengene som kommer i desember på klær og utstyr som min hjemmeboende datter og jeg selv trenger. Er dette egoistisk? Skal man bare leve med at man er taperen på julaften? De andre i familien; den andre datteren min og mine to foreldre, ønsker jo å vise hverandre at de satser på hverandre. Jeg er den som har satt grenser for disse menneskene i lengre tid. De får ikke kjefte på meg, eller trekke meg inn i drama. Nå ønsker jeg å bruke penger på ting som vi selv trenger. Kjenner jeg går og kvir meg til jul, fordi det er så symboltungt. Vet at det kanskje kommer en telefon der vi "inviteres på besøk", på en slik ubehagelig måte, der det forventes at jeg skal gjen- inntre i barndommens underkastelse, der jeg kommer på besøk for å se på denne forestillingen. Nascissistene gir hverandre alt de trenger, mens jeg sitter igjen med en sokk og et billig såpestykke. Jeg kommer ikke til å gjøre dette. I år skal jeg feire alene med min katt og min hjemmeboende datter. Kvir meg til å fortelle dette til den dysfunksjonelle familien. Jeg vet at det blir drama. Det blir det alltid ved juletider. Jeg ønsker bare ro og fred. Hva bør jeg gjøre?

Vær hjemme hos deg selv og gi TIDLIG beskjed om at i år kjøper du ingen julegaver og ønsker heller ingen gaver. Så shopper du til deg selv!

Anonymkode: 0d869...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i Norge får litt ekstra utbetalt i desember, fordi det ikke blir trukket skatt.

Du bestemmer da helt selv hvor mye du skatter de ulike månedene.

Det er uansett årsinntekten som avgjør hva du skatter totalt.

Anonymkode: f9e8d...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter deg selv og datteren din. Nyt en rolig jul sammen dere to ❤️

Anonymkode: 6afda...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene var små og de fikk gaver fra sine onkler, og vi voksne ikke skulle gi gaver til hverandre, så kjøpte jeg gaver fra barna til onklene🥰

Ha en stille og fin jul hjemme❤️ og send bare det helt nødvendigste av gaver. Du kan til og med droppe gaver når du ikke er gjest der.

Anonymkode: beba0...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...