Gå til innhold

Straffenivået er alt for lavt i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1% av befolkningen begår nesten 65% av all voldskriminalitet. Hadde disse svina blitt bura inne på livstid, så hadde man redusert voldskriminalitet i samfunnet betydelig og alle hadde følt seg tryggere. Det er helt utrolig at så mange i Norge har "empati" for voldskriminelle, men ikke noen omsorg for tidligere og fremtidige ofre.

 

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3969807/

Anonymkode: f6b31...548

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1% av befolkningen begår nesten 65% av all voldskriminalitet. Hadde disse svina blitt bura inne på livstid, så hadde man redusert voldskriminalitet i samfunnet betydelig og alle hadde følt seg tryggere. Det er helt utrolig at så mange i Norge har "empati" for voldskriminelle, men ikke noen omsorg for tidligere og fremtidige ofre.

 

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3969807/

Anonymkode: f6b31...548

Grunnen til dette er at vi vet hvor mye vold de voldelige har blitt utsatt for.

Anonymkode: 66da5...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1% er 50000 mennesker. Skal du bure alle de inne i tillegg til de som allerede sitter i fengsel?

Anonymkode: 1f152...8f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsøkonomisk hadde det nok vært et kupp

Anonymkode: 1504a...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriminalomsorgen er veldig kostbar. Tror de fleste har mest sympati med de som blir utsatt for vold. Men du har rett i at Norge ikke har strenge straffer hvis du sammenlikner med USA eller Kina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

1% er 50000 mennesker. Skal du bure alle de inne i tillegg til de som allerede sitter i fengsel?

Anonymkode: 1f152...8f9

Jepp. Det hadde spart samfunnet for enorme kostnader og fremtidige voldshendelser.

Anonymkode: f6b31...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Grunnen til dette er at vi vet hvor mye vold de voldelige har blitt utsatt for.

Anonymkode: 66da5...a52

De aller fleste som har blitt utsatt for vold blir aldri voldskriminelle selv. De voldskriminelle har tatt et valg om å påføre resten av samfunnet store skader. Disse menneskene er avskum, som resten av samfunnet burde beskyttes mot.

Anonymkode: f6b31...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De aller fleste som har blitt utsatt for vold blir aldri voldskriminelle selv. De voldskriminelle har tatt et valg om å påføre resten av samfunnet store skader. Disse menneskene er avskum, som resten av samfunnet burde beskyttes mot.

Anonymkode: f6b31...548

Enig, men i Norge skal alt forstås ihjel. Det ser man her inne og, i enkelte tråder på KG sitter folk dag ut og dag inn for å finne unnskyldninger for oppførselen til voldsmenn.

Anonymkode: 5e420...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig og uenig samtidig. Som voldsoffer selv så tenker jeg at om noen KAN rehabiliteres så er det det beste.

Jeg levde med min voldsutøver i ca. 6 år. Jeg så alle de enormt store og negative følelsene rive i vedkommende, som til slutt fikk sitt utspring i vold. Som 12-åring skjønte jeg at det ikke kunne være noe særlig å ha det sånn. Det virket da, og nå, som et helt jævli liv. Min voldsutøver fikk sinnsykt mye juling i sin barndom, det er ikke noe tvil om det. Sårede mennesker sårer andre. For hans del, eller for barnet i han, skulle jeg gjerne sett at han fikk nok terapi til å klare å leve et ok liv. Da slutter han også å la sine følelser gå utover alle andre.

Dessverre tror jeg at han er så ødelagt at rehabilitering er umulig. Har ingen tro på at han kan bli bedre. Og det han har gjort er ikke ille nok for forvaring, så han ville sluppet ut igjen, og fortsatt. I slike tilfeller er straffen for lav. Hvor mange av disse kan faktisk bli genuint bedre? Selv om vi ønsker dem et fint liv med seg selv, hvor realistisk er det?

Anonymkode: 2cf7c...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er enig og uenig samtidig. Som voldsoffer selv så tenker jeg at om noen KAN rehabiliteres så er det det beste.

Jeg levde med min voldsutøver i ca. 6 år. Jeg så alle de enormt store og negative følelsene rive i vedkommende, som til slutt fikk sitt utspring i vold. Som 12-åring skjønte jeg at det ikke kunne være noe særlig å ha det sånn. Det virket da, og nå, som et helt jævli liv. Min voldsutøver fikk sinnsykt mye juling i sin barndom, det er ikke noe tvil om det. Sårede mennesker sårer andre. For hans del, eller for barnet i han, skulle jeg gjerne sett at han fikk nok terapi til å klare å leve et ok liv. Da slutter han også å la sine følelser gå utover alle andre.

Dessverre tror jeg at han er så ødelagt at rehabilitering er umulig. Har ingen tro på at han kan bli bedre. Og det han har gjort er ikke ille nok for forvaring, så han ville sluppet ut igjen, og fortsatt. I slike tilfeller er straffen for lav. Hvor mange av disse kan faktisk bli genuint bedre? Selv om vi ønsker dem et fint liv med seg selv, hvor realistisk er det?

Anonymkode: 2cf7c...ae6

Hvorfor har du mer omsorg for voldskriminelle enn deres ofre?

I gjennomsnitt har disse 1% straffedømte begått 6 kriminelle voldshandlinger. La oss si at de ble fengslet etter 1 slik voldshandling. Da hadde man spart samfunnet for 5 voldshandlinger per voldsforbryter.

Her er et konkret hypotetisk tilfelle som illustrerer poenget mitt. Vi har 10 voldsforbrytere. De løslates alle sammen. 3 av 10 begår aldri noen flere voldshandlinger. De 7 andre, derimot, begår da 3-5 nye voldsforbrytelser. Det er et sted mellom 20 og 35 nye voldsofre. Med andre ord, du har mer omsorg for disse 10 voldsforbryterne enn deres fremtidige voldsofre som utgjør et mye høyere antall!

Anonymkode: f6b31...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...