AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:28 #61 Del Skrevet torsdag kl 23:28 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja da, hun vet hva jeg tenker og føler. Samtidig ønsker jeg ikke å «trenge meg på», og lar derfor være å mase særlig om ting. Ts Anonymkode: 1d00a...769 Hun er moren din, så treng deg litt på, om så bare for å få svar og få luftet alle tanker. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja, altså, vi snakker ikke ikke barnevennlig i form av å for eksempel bo i niende etasje. Vi snakker ikke barnevennlig i form av rus. Ts Anonymkode: 1d00a...769 Hva slags rus, og hvor mye? Og hvem ruser seg? Jeg har selv vokst opp under stor omsorgssvikt pga alkohol. Mine foreldre drakk mye, og både søsken og jeg er preget av det i dag, men de fikk en attpåklatt og da klarte de å kutte ut alkoholen. De vet at de feilet med oss barna, men vi har aldri snakket om det. De har heller snudd helt og nesten lever for barnebarna sine, så det finnes håp. AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 6.37): Jeg skjønner det godt. Ordet omsorgstrett er et veldig forklarende ord. jeg er også det. Kommer ikke til å være deltaker i livet til mitt barn. Jeg orker kun meg selv heretter. Anonymkode: a0554...2a9 Dette er noe av det tristeste og sjuke jeg har lest her inne, og det sier mye! Jeg regner med du er syk, eller på andre måter har begrensninger i livet ditt, men jeg vil anbefale deg til å prøve å ha litt kontakt, og være litt deltagende i ditt barns liv. Man er forelder hele livet. AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 10.23): Trist at du har mistet kontakten med din mor, og barna med sin bestemor. Lurer på én ting, kan man virkelig som småbarnsforelder, generelt forvente at andres hjem gjøres barnevennlig om man skal komme på besøk? Ville forventet at foreldrene da får holde et ekstra øye med barna sine. Hva sier KG? Anonymkode: 11f3d...ccc Jeg forventet det vel av mine foreldre, men jeg trengte aldri å si noe, de tenkte det helt av seg selv. De ønsket at huset skulle være mest mulig barnevennlig, så de monterte trappegrinder både oppe og nede, de ordnet med stikkontakter, skaplåser, kjøpte nytt stuebord fordi kantene var så skarpe at de var redd for at barna skulle falle mot det, osv. Og i tillegg hadde, og har de, en lekekrok i stuen der leker og alt ligger klart til det kommer noen barnebarn på besøk. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Furten jentunge? Vil overhodet ikke kalle meg selv det. Men jeg er fullstendig klar over hva som er årsaken, er likevel skuffet over at vi virker til å være så lite betydningsfulle. Ts Anonymkode: 1d00a...769 Mennesker som er avhengig av en eller annen rus, klarer ikke å sette noe annet foran rusen. Du har selvsagt all rett til å være skuffet og lei deg, det er helt forståelig. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Trist å lese, men jeg og mine søsken var veldig(!) ønsket. Min mor elsket å være mamma, og er egentlig veldig glad i både babyer og barn.. Ts Anonymkode: 1d00a...769 Er det mor som ruser seg, eller er det en partner? Anonymkode: 1612e...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:24 #62 Del Skrevet i går, 00:24 AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 7.45): Hun kan vel i praksis skrive det samme om deg? At dere ikke har besøkt på 3 år. Vi har familie vi ikke kan bo oss. Da bor vi bare på hotell, og er sammen på dagtid. Anonymkode: 0b0fb...5af Nå bor hun på en veldig liten plass, med få overnattingsmuligheter, så det ville vært mer naturlig at hun besøkte oss. Vi dro forøvrig til hennes hjemplass sist vi møttes, så vil si det er hennes tur å ta turen hit nå, om hun er interessert i å møtes. Også mye dyrere for oss å reise dit + overnatting, enn det er for henne å komme hit. Her har hun også et til barn hun kan besøke + annen familie/venner. Ts Anonymkode: 1d00a...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:30 #63 Del Skrevet i går, 00:30 AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 7.47): Du skriver flere timer. Hvor mange timer er det snakk om? Finnes det ikke hotell i nærheten der? Airbnb? Har du reist alene og sett til henne? Jeg hadde ikke latt det gått 3 år uten at jeg hadde sjekket at alt var som det skulle med min egen mor. Anonymkode: 558a0...39b 12 timer med bil. Jeg har pratet med henne opptil flere ganger de siste 3 årene, har annen familie som har møtt henne + hun er aktiv på sosiale medier titt og ofte, så jeg er ikke bekymret for at det har skjedd henne noe, nei (annet enn at hun valgte å gifte seg med feil fyr). Ts Anonymkode: 1d00a...769 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:43 #64 Del Skrevet i går, 00:43 AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 7.57): Når du skriver dette, tenker nok mange automatisk at det er snakk om rus eller vold. Og i neste omgang at hvis din mor er rusavhengig, bør hun ikke være i nærheten av barna. Opplever hun vold, så bør heller du besøke henne og hjelpe henne, enn å forvente noe av henne. Slik du skriver innlegget ditt, oppleves det veldig basert på din vinkling av saken. Å ikke se sin egen mor på 3 år, ja det er lenge. Hvis du virkelig ønsker kontakt, tenker jeg at det er merkelig at din innfallsvinkel er at det er hun som skal stå for reisingen, mens du bare skal sitte og være lei deg, uten selv å gjøre noe aktivt for å se henne. Du er ikke sydd fast til ungene dine. Du kan reise til din mor uten ungene, hvis det er slik at du ikke ønsker å ha de i hjemmet til din mor. Anonymkode: 5c21b...3fd Ja, jeg mener faktisk det er opp til henne å besøke oss, hvis hun er interessert i å møtes. Det er hun som har blitt sammen med en som er rusavhengig (og dessverre latt seg påvirke en del også), og jeg tar da ikke sjansen på å reise til ingenmannsland til noen som kanskje overhodet ikke er klar for besøk. Besøker hun oss, derimot, vet hun at hverken hun eller mannen er velkommen i beruset tilstand (tryggeste hadde nok vært om hun besøkte oss alene), og jeg har mye bedre kontroll på situasjonen. Ts Anonymkode: 1d00a...769 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:44 #65 Del Skrevet i går, 00:44 AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 7.57): Når du skriver dette, tenker nok mange automatisk at det er snakk om rus eller vold. Og i neste omgang at hvis din mor er rusavhengig, bør hun ikke være i nærheten av barna. Opplever hun vold, så bør heller du besøke henne og hjelpe henne, enn å forvente noe av henne. Slik du skriver innlegget ditt, oppleves det veldig basert på din vinkling av saken. Å ikke se sin egen mor på 3 år, ja det er lenge. Hvis du virkelig ønsker kontakt, tenker jeg at det er merkelig at din innfallsvinkel er at det er hun som skal stå for reisingen, mens du bare skal sitte og være lei deg, uten selv å gjøre noe aktivt for å se henne. Du er ikke sydd fast til ungene dine. Du kan reise til din mor uten ungene, hvis det er slik at du ikke ønsker å ha de i hjemmet til din mor. Anonymkode: 5c21b...3fd Og nei, det er ikke snakk om vold. Ts Anonymkode: 1d00a...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet i går, 00:50 #66 Del Skrevet i går, 00:50 Klart det er lov å bli lei seg! Jeg ville syntes det var veldig vondt om min mor hadde gjort det samme. Setter henne så høyt og er så glad i henne at det ville vært vanskelig å akseptere egentlig. Men samtidig er det veldig vanskelig å gjøre noe med. Vanskelig å tvinge en voksen person til å pleie en relasjon med seg selv og sine barn. Men håper hun får opp øynene ts! Særlig hvis hun trivdes så godt med å være mamma som du sier. Da er hun jo egentlig ett familiemenneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:51 #67 Del Skrevet i går, 00:51 AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 8.36): Dette er en historie som ligner på min. Jeg har full forståelse for at du velger å leve litt, nå som ungene er store. Det å ta vare på små barn er en krevende oppgave. Barn skal ha mye omsorg, og noen ganger utfordrer de grenser helt bevisst. Da er det bedre å kunne leve som en voksen, spise regelmessig, trene og ta vare på helsen. Være sosial. Gjøre alt det som man ikke fikk gjort da barna var små. Jeg skjønner deg godt. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du velger deg selv. Anonymkode: 4da4d...22c Men det finnes faktisk en mellomting mellom å melde seg helt ut, og å ha eventuelle barnebarn hos seg hele tiden. Så mye ansvar trenger man ikke ha for barnebarn, altså. De har foreldre som tar seg av hovedansvaret. Her er det snakk om å ønske og ha en relasjon til barn/barnebarn.. det synes jeg er trist at så mange tydeligvis ikke har! Ts Anonymkode: 1d00a...769 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:53 #68 Del Skrevet i går, 00:53 AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 8.38): Jeg traff en eldre dame nylig som hadde tatt mot til og sagt til sønn og svigerdatter: «Dere tar da bare kontakt når dere trenger noe fra meg» og det var enden på den kontakten. Hun hadde prøvd å unnskylde seg i etterkant, selv om hun hadde rett og var veldig sliten og sikkert også «omsorgstrett» og med begrensede økonomiske ressurser, men der står saken. Anonymkode: 6c49e...3b0 Har aldri bedt min mor passe mitt barn, hvis det var det du siktet til. Jeg ber henne aldri om noe på den måten. Ts Anonymkode: 1d00a...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:56 #69 Del Skrevet i går, 00:56 AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 10.04): Barn blir til voksene. Og i følge abortmotstandere så skal barn være glad de bare fikk en sjansen?! Fra spøk til alvor( ja jeg syns abortmotstandere er noen skrullinger) Jeg har mine grunner til at jeg har blitt mettet av forventninger og krav. Som forelder, så har jeg gjort mitt. Jeg skal ikke forsvinne helt, men jeg kommer ikke til å initiativ til noe forhold Anonymkode: a0554...2a9 Så trist.. hvorfor i alle dager får man unger til verden hvis man bare skal drite i dem så fort de flytter ut? Jeg blir sjokkert over at dette er tankegangen til såpass mange her inne… Ts Anonymkode: 1d00a...769 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KroniskEngasjert Skrevet i går, 00:57 #70 Del Skrevet i går, 00:57 Mulig jeg blir en sånn mamma/ bestemor. Grunnet helse. Så gjensidig åpenhet og forståelse håper jeg vil løse dette til å bli et font forhold alikevel. Men vet, det er mange grunner til at det blir slik eller slik. Jeg har ikke kontakt med mine foreldre for de ser ikke min begrensning og ergo min feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:58 #71 Del Skrevet i går, 00:58 AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 10.23): Trist at du har mistet kontakten med din mor, og barna med sin bestemor. Lurer på én ting, kan man virkelig som småbarnsforelder, generelt forvente at andres hjem gjøres barnevennlig om man skal komme på besøk? Ville forventet at foreldrene da får holde et ekstra øye med barna sine. Hva sier KG? Anonymkode: 11f3d...ccc Nei, og derfor besøker jeg ikke henne med mitt barn. Ts Anonymkode: 1d00a...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #72 Del Skrevet 23 timer siden Jeg har vært tett omsorgsperson for mitt barn. Men nå som barnet er blitt snart voksen, så blir avstanden større. Det er naturlig forklaring på det, men det er en stor sorg å se og godta. Jeg gleder meg til å kunne være litt mer nær og slikt igjen. Anonymkode: 9edfc...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #73 Del Skrevet 18 timer siden Her er du selv også tydelig på at du ikke vil ha din mor i livet ditt. 3 timer unna er ingen unnskyldning for ikke å reise på besøk avogtil. Så ikke bare klag på at hun ikke besøker dere,men du besøker heller ikke henne. Anonymkode: 116cb...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #74 Del Skrevet 18 timer siden Nonstop1 skrev (6 timer siden): Klart det er lov å bli lei seg! Jeg ville syntes det var veldig vondt om min mor hadde gjort det samme. Setter henne så høyt og er så glad i henne at det ville vært vanskelig å akseptere egentlig. Men samtidig er det veldig vanskelig å gjøre noe med. Vanskelig å tvinge en voksen person til å pleie en relasjon med seg selv og sine barn. Men håper hun får opp øynene ts! Særlig hvis hun trivdes så godt med å være mamma som du sier. Da er hun jo egentlig ett familiemenneske. Ja, hun er egentlig et familiemenneske, altså. Vet hun har snakket om til øvrig familie om at hun synes det er trist at vi ikke har tettere kontakt. Men jeg tror hun er såpass påvirket av sin manns rusproblemer, at hun har fått et rusproblem selv. Ts Anonymkode: 1d00a...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #75 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Her er du selv også tydelig på at du ikke vil ha din mor i livet ditt. 3 timer unna er ingen unnskyldning for ikke å reise på besøk avogtil. Så ikke bare klag på at hun ikke besøker dere,men du besøker heller ikke henne. Anonymkode: 116cb...b85 12* timer med bil. Les også tråden før du kommenterer. Ts Anonymkode: 1d00a...769 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 17 timer siden #76 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 23.07): Prøv på en god måte å finne ut årsaken i stedet for å være furten jentunge. Ting kan være veldig annerledes enn de framstår. Anonymkode: 6c49e...3b0 Lei seg for at en nær og livslang relasjon har avsluttet uten god forklaring= furten jentunge? Ok. Jeg tenker man verken trenger å respektere eller fullt ut godta at en forelder mer eller mindre avslutter relasjonen. Men på et tidspunkt må man jobbe med å innse at man ikke har kontroll over og kanskje aldri fullt ut vil forstå andres valg. Uavhengig av hvor dårlig og sårende valgene deres er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #77 Del Skrevet 6 timer siden Min mor bryr seg ikke om barnebarna sine. Hun er skuffet over at de ble gutter. Har ikke sett de på over et år nå, dvs halve livet til minsten. Vi bor 20 min unna hverandre. Hun ringer ikke heller. Vi var nære før jeg ble mor. Har aldri bedt om hjelp eller støtte, fra henne fordi hun har sagt og vist at det ikke er hennes stil å være bestemor. Svigers bor halvannen time unna. De ser vi minst en gang i måneden og de bryr seg til gjengjeld ekstra mye om barnebarna sine, og oss. At det kompenserer så mye for savnet jeg føler. Vi er så heldige som blir elsket så høyt av dem 🥰 Anonymkode: 3ba08...3dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #78 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 23.39): Jeg er en sånn mamma, antakeligvis. En som var tett og nær i barndommen men som slapp ungene helt da de forlot redet. Jeg giftet meg svært ung og rakk ikke engang å vurdere om jeg i det hele tatt ønsket meg barn før det første var på vei. Jeg syns det var svært krevende å være mamma men gjorde alt for å være en god en. Holdt igjen lenge før jeg fikk nummer to, åtte år senere. Ytterligere åtte år senere ble jeg gravid igjen i forbindelse endring i prevensjon, helt uplanlagt. Jeg endte dermed opp som evig småbarnsmor, fra barn nummer en til den siste flytta ut tok det nesten førti år. Og da var barnebarn nummer to født og nummer tre på vei. Jeg skal være så ærlig å si at jeg syns små barn er dørgende kjedelig, og at jeg er omsorgstrett rett og slett. Jeg er for så vidt gjerne sammen med barna mine, men jeg ringer sjelden og er sjelden på besøk. Anonymkode: 6d7ce...d20 Det der er bare så utrolig dårlig gjort av deg. Bryr du deg virkelig ikke mer om barna dine, selv om de har blitt voksne? Virkelig trist å lese. Anonymkode: 6f789...ff8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5 timer siden #79 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 7.44): Voksne folk bør klare seg også uten mor. Anonymkode: 30e34...63d Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå