AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #1 Skrevet 26. oktober 2024 Han har forkjøpsrett på eiendommen og jeg får kun boliglån hvis banken får ta eiendommen i pant, dvs at banken kommer før min far sin forkjøpsrett, men det betyr fortsatt at han har forkjøpsrett av banken så i bunn og grunn er det egentlig ikke noe forskjell for han fra eller til. Jeg er 35 år og kan ta mine egne beslutninger og det er ingen grunn til at han ikke skal gå med på det. Grunnen er at han ikke ønsker at jeg skal ha lån. Men uten kommer jeg ingen vei da jeg ikke har pengetre i hagen. Hva tenker dere andre om dette? Føler meg umyndiggjort. Anonymkode: b3aa1...431 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #2 Skrevet 26. oktober 2024 Finnes det andre eiendommer du kan kjøpe, der din far ikke har forkjøpsrett? Anonymkode: 4dca7...ddd 17 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #3 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Finnes det andre eiendommer du kan kjøpe, der din far ikke har forkjøpsrett? Anonymkode: 4dca7...ddd Jeg har begynt å bygge. Anonymkode: b3aa1...431 1 1
Hololo Skrevet 26. oktober 2024 #4 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har begynt å bygge. Anonymkode: b3aa1...431 Du har begynt å bygge uten å ha det finansielle i orden? Jeg kjenner ikke til denne problemstillingen men forstår det slik at siden de far har forkjøpsrett så må han godkjenne at banken ta pant i bolig? Eie du tomta? da tror jeg bare at jeg hadde solgt den og sagt til faren din hasta la vista og flyttet langt vekk. 10 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Skrevet 26. oktober 2024 Hololo skrev (22 minutter siden): Du har begynt å bygge uten å ha det finansielle i orden? Jeg kjenner ikke til denne problemstillingen men forstår det slik at siden de far har forkjøpsrett så må han godkjenne at banken ta pant i bolig? Eie du tomta? da tror jeg bare at jeg hadde solgt den og sagt til faren din hasta la vista og flyttet langt vekk. Har nok penger til å bygge huset, men ikke til å legge inn strøm, vann og avløp også. Det trenger jeg et lån til. Ja, jeg eier tomta. Anonymkode: b3aa1...431 2 2
Nymerïa Skrevet 26. oktober 2024 #6 Skrevet 26. oktober 2024 Jeg lurer på om du roter med begrepene her slik at vi gir råd på feil grunnlag. Hvordan har faren din fått forkjøpsrett til en tomt du eier? 22 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #7 Skrevet 26. oktober 2024 Nymerïa skrev (3 minutter siden): Jeg lurer på om du roter med begrepene her slik at vi gir råd på feil grunnlag. Hvordan har faren din fått forkjøpsrett til en tomt du eier? Fordi den er skilt ut fra hans eiendom. Anonymkode: b3aa1...431 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #8 Skrevet 26. oktober 2024 Banken kan ta huset i pant. De trenger vel ikke ta eiendommen? Anonymkode: 00cbf...b32 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #9 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Banken kan ta huset i pant. De trenger vel ikke ta eiendommen? Anonymkode: 00cbf...b32 Huset har ingen verdi uten eiendommen. Anonymkode: 64003...9e4 5
Spell Skrevet 26. oktober 2024 #10 Skrevet 26. oktober 2024 Hva er det din far har rett til å kjøpe på forkjøpsrett? Dette her tror jeg så og si ingen klarer å skjønne noe av før du forklarer noe mer. Det er vanlig å skille ut tomt og selge den, da kan ikke den som solgte tomta bare kjøpe den tilbake uten videre grunn. Er det skilt ut tomt, men hvor det er en klausul om at faren din har forkjøpsrett til den dersom den selges? 13
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #11 Skrevet 26. oktober 2024 Spell skrev (29 minutter siden): Hva er det din far har rett til å kjøpe på forkjøpsrett? Dette her tror jeg så og si ingen klarer å skjønne noe av før du forklarer noe mer. Det er vanlig å skille ut tomt og selge den, da kan ikke den som solgte tomta bare kjøpe den tilbake uten videre grunn. Er det skilt ut tomt, men hvor det er en klausul om at faren din har forkjøpsrett til den dersom den selges? Google prioritetsvikelse Anonymkode: b3aa1...431 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #12 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Google prioritetsvikelse Anonymkode: b3aa1...431 Men har du med viten og vilje kjøpt en tomt av en (gal) far, med forkjøpsrett for ham, som nekter deg lån? Jeg skjønner ingen ting. Anonymkode: 3bec1...3a0 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #13 Skrevet 26. oktober 2024 Din far vil ikke ta risikoen på at du misligholder lånet, banken tar tomta og vips har han hvem som helst som nabo i bakhagen? Det er umulig for noen her å si om din far har grunn til å frykte den risikoen eller ikke. Å starte et byggeprosjekt før du vet at du kan finansiere det er unektelig en indikator på dårlig økonomistyring. Anonymkode: c2c22...107 23 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #14 Skrevet 26. oktober 2024 Det vanlige er at foreldre og voksne barn har helt seperat økonomi. Ingen part er avhengig av den andre. Så hvis du vil være uavhengig kan du ikke belage deg på billig eiendom av dine foreldre, også klage på betingelsene etterpå. Anonymkode: 9c4ec...258 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #15 Skrevet 26. oktober 2024 Og hvordan foreslår han da at du skal få lagt inn strøm, vann og avløp? Jeg regner med han har en løsning siden han nekter deg å ta opp et lån du er 100% avhengig av. Eller er han som resten av sin generasjon; fullstendig kunnskapsløs om hva det faktisk koster å kjøpe eller bygge hus i 2024? Du får true med å ta opp forbrukslån til 20% rente istedet. Anonymkode: 8375f...59a 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #16 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og hvordan foreslår han da at du skal få lagt inn strøm, vann og avløp? Jeg regner med han har en løsning siden han nekter deg å ta opp et lån du er 100% avhengig av. Eller er han som resten av sin generasjon; fullstendig kunnskapsløs om hva det faktisk koster å kjøpe eller bygge hus i 2024? Du får true med å ta opp forbrukslån til 20% rente istedet. Anonymkode: 8375f...59a På vegne av den fullstendige kunnskapsløse generasjonen anmoder jeg om du "roer deg litt ned". Anonymkode: 4137f...f29 4 1
PhilosopherSe7en Skrevet 26. oktober 2024 #17 Skrevet 26. oktober 2024 (endret) Hvorfor har du satt i gang dette prosjektet uten finansiering i orden? Kjipt at din far slår seg vrang, men du har ikke akkurat tatt gode valg selv Endret 27. oktober 2024 av PhilosopherSe7en 5
Nymerïa Skrevet 26. oktober 2024 #18 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi den er skilt ut fra hans eiendom. Anonymkode: b3aa1...431 Ga han deg tomta eller betalte du markedspris? Hvis det inngår et gaveelement på noen måte så synes jeg ikke det er så urimelig at han ba om forkjøpsrett. Hvis du derimot betalte markedspris så har du gjort et dårlig kjøp. I verste fall må du vente med å koble på vann og strøm til du får spart opp penger. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #19 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Og hvordan foreslår han da at du skal få lagt inn strøm, vann og avløp? Jeg regner med han har en løsning siden han nekter deg å ta opp et lån du er 100% avhengig av. Eller er han som resten av sin generasjon; fullstendig kunnskapsløs om hva det faktisk koster å kjøpe eller bygge hus i 2024? Du får true med å ta opp forbrukslån til 20% rente istedet. Anonymkode: 8375f...59a Mener du seriøst at faren her har noe som helst ansvar for at det voksne avkommet finansierer bolig? Anonymkode: c2c22...107 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #20 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Huset har ingen verdi uten eiendommen. Anonymkode: 64003...9e4 De gjør nå det på de som betaler åremål på bolig. Da er det pant i bolig og ikke tomt Anonymkode: ed387...f01 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå