Gå til innhold

Overføring av bil når man har betalingsanmerkninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Min bror har pådratt seg mye gjeld de siste par årene. Han har en gammel bil -jeg vil tippe den er verdt 20-30 000 kr maks. Bilen er avskiltet pga manglende forsikring. Min mor ønsker å registrere bilen på seg selv slik at hun kan ordne forsikring og han har tilgang på bil. Det er ikke blitt tatt pant i bilen per dags dato. Min mor er redd det er ulovlig eller at hun kan bli straffet på noe vis.

Er det noen som har vært borte i lignende? Gidder kreditorer å ta pant i en gammel bil med så lav verdi? Gjelden hans er på over 500 000 kr, men det kan godt være mye mer. 

Setter pris på ordentlige svar :)

Anonymkode: 6f233...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det ikke er pant/sikkerhet i bilen så kan han gjøre som han vil med den. 

Anonymkode: a2096...28b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det ikke er pant/sikkerhet i bilen så kan han gjøre som han vil med den. 

Anonymkode: a2096...28b

Var det jeg sa også, men foreldrene mine er redd for at det kan ha bli tatt pant i den, men at det ikke er registrert enda. På Brønnøysundregisteret er det ikke tatt pant i den per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden inkassoselskap er interessert i å ta pant i biler som ikke er verdt noe, det koster dem en god del å bli kvitt bilen enn hva det er verdt. 

Anonymkode: ff66d...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen har lav verdi/er gammel så er de ikke interessert i den. For at de skal ville ta den så må det være reell verdi som kan dekke krav i den bilen, og en bil på 10år feks er for gammel, er den belånt for verdien er den uinteressant, om verdien på bilen er mye lavere enn gjelden den evt skulle dekket er det heller ikke av interesse. 

Det er visse krav kreditorer og må forholde seg til når det kommer til sånt.

Anonymkode: 4572f...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei,

Min bror har pådratt seg mye gjeld de siste par årene. Han har en gammel bil -jeg vil tippe den er verdt 20-30 000 kr maks. Bilen er avskiltet pga manglende forsikring. Min mor ønsker å registrere bilen på seg selv slik at hun kan ordne forsikring og han har tilgang på bil. Det er ikke blitt tatt pant i bilen per dags dato. Min mor er redd det er ulovlig eller at hun kan bli straffet på noe vis.

Er det noen som har vært borte i lignende? Gidder kreditorer å ta pant i en gammel bil med så lav verdi? Gjelden hans er på over 500 000 kr, men det kan godt være mye mer. 

Setter pris på ordentlige svar :)

Skal din mor kjøpe, med penger, bilen, eller bare få den overført på seg? 
Så har du neste problemstilling, vet inkassoselskapene om bilen?

Betaler han ned eller har lønnstrekk på gjelden sin slik at der er avtaler og plan for nedbetaling? Da vil det vel være lettere å se bort fra å ta pant i bilen? 
Vil påstå at man her balanserer på slakk line og kan rå feil, om man ikke undersøker godt og får hjelp med å balansere. 

Anonymkode: fe81d...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Var det jeg sa også, men foreldrene mine er redd for at det kan ha bli tatt pant i den, men at det ikke er registrert enda. På Brønnøysundregisteret er det ikke tatt pant i den per dags dato.

Du kan og gåing på veivesenets nettsider og søke opp bilen på gammelt reg nummer. 
Der kan dere og prøve om dere kan overføre bilen til din mor. Salgssummen kan dere jo sette til en 1 krone på papiret. 

Anonymkode: fe81d...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...