Nemzy Skrevet 26. oktober 2024 #1 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg lurer på om noen som har fått startlån i husbanken og som har hatt noe egenkapital kan svare på hvor mye av sine oppsparte midler de måtte bruke som EK? Ser på husbanken sine sider at det ikke er noe krav til EK, men hvis man har penger oppstart kan de kreve at man bruker noe av det til egenkapital. Ønsker svar fra noen som har erfaring med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #2 Del Skrevet 26. oktober 2024 Nemzy skrev (5 minutter siden): Jeg lurer på om noen som har fått startlån i husbanken og som har hatt noe egenkapital kan svare på hvor mye av sine oppsparte midler de måtte bruke som EK? Ser på husbanken sine sider at det ikke er noe krav til EK, men hvis man har penger oppstart kan de kreve at man bruker noe av det til egenkapital. Ønsker svar fra noen som har erfaring med dette. Hver og en kommune forvalter Husbankens låneordning. Hver og en kommune har sine bestemmelser for maks egenkapital du kan sitte igjen med. Men du kan ikke forvente å få nyte godt av samfunnets knapphetsgoder samtidig som du skal sitter igjen med en velfylt bankkonto eller annen kapital. Ca. Det du trenger for en måneds regninger/en månedslønn er mer vanlig enn uvanlig. Kommuen din har info om reglene. Anonymkode: e379a...62e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemzy Skrevet 26. oktober 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hver og en kommune forvalter Husbankens låneordning. Hver og en kommune har sine bestemmelser for maks egenkapital du kan sitte igjen med. Men du kan ikke forvente å få nyte godt av samfunnets knapphetsgoder samtidig som du skal sitter igjen med en velfylt bankkonto eller annen kapital. Ca. Det du trenger for en måneds regninger/en månedslønn er mer vanlig enn uvanlig. Kommuen din har info om reglene. Anonymkode: e379a...62e Det er feil. Skal du først svare såpass frekt bør du ha dine fakta riktig. I regelverket til husbanken står det at man som minimum anbefales å sitte igjen med 2 mnd lønninger netto som buffer og innkjøp av innbo. Så jeg vil høre fra noen som har vært gjennom dette og har erfaring. Og jeg vet at det er kommunene som forvalter ordningen. Hadde jeg hatt nok egenkapital hadde jeg fått lån i vanlig bank. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #4 Del Skrevet 26. oktober 2024 Vi fikk startlån i fjor og hadde ca 100k i egenkapital. Var aldri noe krav om at vi måtte bruke de. Anonymkode: aa559...0fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Del Skrevet 26. oktober 2024 Nemzy skrev (37 minutter siden): Det er feil. Skal du først svare såpass frekt bør du ha dine fakta riktig. I regelverket til husbanken står det at man som minimum anbefales å sitte igjen med 2 mnd lønninger netto som buffer og innkjøp av innbo. Så jeg vil høre fra noen som har vært gjennom dette og har erfaring. Og jeg vet at det er kommunene som forvalter ordningen. Hadde jeg hatt nok egenkapital hadde jeg fått lån i vanlig bank. Hvilken side av bordet man har vært igjennom dette på, avgjør da virkelig ikke for om svaret er feil eller ikke. Men det er alltid hyggelig å hjelpe mennesker på dette forumet som setter så umåtelig pris på at en svarer dem, særlig når de selv vet svaret på det de spør om. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi fikk startlån i fjor og hadde ca 100k i egenkapital. Var aldri noe krav om at vi måtte bruke de. Anonymkode: aa559...0fe Da har du hatt enormt flaks eller kommunen har ikke vært oppmerksom nok i saken din. Dette skal nemlig ikke være mulig. Anonymkode: e379a...62e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #6 Del Skrevet 26. oktober 2024 Jeg hadde 2 mill i egenkapital. De økte lånet mot at jeg satte av 200K til oppussing/buffer da hele andre etasje måtte pusses opp. De anbefalte også å by noe under takst, sånn at jeg evt kunne ha mer å sette av på en buffer konto. Hva som blir anbefalt går på enkel sak. De ser på betalingsevne og forbruk som alle andre banker, men er ikke like strenge. Uten husbanken hadde jeg aldri komt meg inn på boligmarkedet, til tross for mye EK Anonymkode: 001a3...ff5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #7 Del Skrevet 26. oktober 2024 Hadde 170000,- på konto. Trengte ikke bruke dem og de står fortsatt i banken Anonymkode: 98637...e2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #8 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilken side av bordet man har vært igjennom dette på, avgjør da virkelig ikke for om svaret er feil eller ikke. Men det er alltid hyggelig å hjelpe mennesker på dette forumet som setter så umåtelig pris på at en svarer dem, særlig når de selv vet svaret på det de spør om. Da har du hatt enormt flaks eller kommunen har ikke vært oppmerksom nok i saken din. Dette skal nemlig ikke være mulig. Anonymkode: e379a...62e Kommunen var fullt klar over at vi hadde 100k i egenkapital altså. Det måtte man jo fylle ut på søknaden. Saksbehandler sa under alle møtene vi hadde at vi IKKE trengte å bruke egenkapitalen så lenge kjøpesummen og omkostningene var under den summen vi hadde fått innvilget. Dette er vanlig i vår kommune, så ikke noe flaks eller uoppmerksomhet i bildet her altså. Anonymkode: aa559...0fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #9 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommunen var fullt klar over at vi hadde 100k i egenkapital altså. Det måtte man jo fylle ut på søknaden. Saksbehandler sa under alle møtene vi hadde at vi IKKE trengte å bruke egenkapitalen så lenge kjøpesummen og omkostningene var under den summen vi hadde fått innvilget. Dette er vanlig i vår kommune, så ikke noe flaks eller uoppmerksomhet i bildet her altså. Anonymkode: aa559...0fe Det er nok fordi dere hadde veldig lite egenkapital. Det er bedre at dere har 100k tilgjengelig som buffer. Anonymkode: 2b656...7b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #10 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er nok fordi dere hadde veldig lite egenkapital. Det er bedre at dere har 100k tilgjengelig som buffer. Anonymkode: 2b656...7b8 Nettopp 😄. Men det skal visst ikke være mulig å få beholde såpass når man får startlån i følge den jeg siterte, med mindre man enten har flaks eller kommunen ikke følger med selvsagt 😂. Anonymkode: aa559...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #11 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jeg klarte å skaffe 100 000kr ekstra fra jeg søkte startlån til jeg kjøpte bolig. Informerte saksbehandleren om det, men trengte ikke bruke de som egenkapital. Anonymkode: bcc2e...915 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemzy Skrevet 27. oktober 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 27. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tusen takk for mange gode svar fra dere som har vært gjennom samme prosess😊 Det var dette jeg lurte på. Hilsen ts. Endret 27. oktober 2024 av Nemzy Prøvde å skrive et nytt innlegg men så var det et gammelt innlegg som ble sendt på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #13 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nettopp 😄. Men det skal visst ikke være mulig å få beholde såpass når man får startlån i følge den jeg siterte, med mindre man enten har flaks eller kommunen ikke følger med selvsagt 😂. Anonymkode: aa559...0fe Haha, da skjønner jeg! Lurt av kommunen at man “får beholde” 100k. 100k utgjør ikke så mye på et vanlig boliglån, men har stor betydning når man sitter der med et hus og må reparere noe. Pengene flyr når man eier bolig, og man blir veldig sårbar når man ikke har buffer. Da er veien kort til kredittkort når man må ha rørlegger akutt lørdag kveld, og så har man det gående… Anonymkode: 2b656...7b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemzy Skrevet 27. oktober 2024 Forfatter #14 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nettopp 😄. Men det skal visst ikke være mulig å få beholde såpass når man får startlån i følge den jeg siterte, med mindre man enten har flaks eller kommunen ikke følger med selvsagt 😂. Anonymkode: aa559...0fe 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #15 Del Skrevet 27. oktober 2024 Hadde 600 000 på konto, og i møtet ble det diskutert hvor mye av dette det var fornuftig å bruke som egenkapital. En skal jo finne en balanse mellom at lånet blir minst mulig, noe som gjør økonomien framover enklest mulig, samtidig som en bør ha igjen noe til buffer. For min del var det meste av hvitevarer enten ødelagt eller svært gammelt, så jeg beholdt 100 000 på konto til nødvendige innkjøp + buffer. Anonymkode: c0ce8...1fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #16 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvilken side av bordet man har vært igjennom dette på, avgjør da virkelig ikke for om svaret er feil eller ikke. Men det er alltid hyggelig å hjelpe mennesker på dette forumet som setter så umåtelig pris på at en svarer dem, særlig når de selv vet svaret på det de spør om. Da har du hatt enormt flaks eller kommunen har ikke vært oppmerksom nok i saken din. Dette skal nemlig ikke være mulig. Anonymkode: e379a...62e Jeg har jobbet med tildeling av startlån og det er fullt mulig, jo. Å la folk beholde 100k av egenkapitalen sin til flytting, møbler etc. er helt kurant. Det virker som du ikke har skjønt at Husbanken gir lån uten at folk har egenkapital, hvorfor skal det da være så viktig å bruke egenkapital i et tilfelle hvor folk likevel har det? Anonymkode: 9b286...a72 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemzy Skrevet 27. oktober 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har jobbet med tildeling av startlån og det er fullt mulig, jo. Å la folk beholde 100k av egenkapitalen sin til flytting, møbler etc. er helt kurant. Det virker som du ikke har skjønt at Husbanken gir lån uten at folk har egenkapital, hvorfor skal det da være så viktig å bruke egenkapital i et tilfelle hvor folk likevel har det? Anonymkode: 9b286...a72 Det er veldig godt at det bare er 1 person som har svart her som ikke vet hva hun snakker om. Spesielt godt å få høre fra en som har jobbet med utdeling av startlån som har kunnskap om dette. Hun/han var veldig påståelig om at det ikke skal være mulig å kunne sitte igjen med noe som kan gå til buffer og innkjøp av møbler, når så mange andre her har fått startlån og fått sitte igjen med en god buffer. Det er jo viktig med en sikkerhet i tilfelle uforutsette utgifter så man ikke må begynne å ta opp dyre kreditt lån. Det tror jeg kommunen som hjelper folk å komme inn på boligmarkedet også vil tenke. Jeg skal søke startlån i januar og takker for alle som har svart som har personlig erfaring med dette 😊 hilsen ts. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #18 Del Skrevet 27. oktober 2024 Nemzy skrev (58 minutter siden): Det er veldig godt at det bare er 1 person som har svart her som ikke vet hva hun snakker om. Spesielt godt å få høre fra en som har jobbet med utdeling av startlån som har kunnskap om dette. Hun/han var veldig påståelig om at det ikke skal være mulig å kunne sitte igjen med noe som kan gå til buffer og innkjøp av møbler, når så mange andre her har fått startlån og fått sitte igjen med en god buffer. Det er jo viktig med en sikkerhet i tilfelle uforutsette utgifter så man ikke må begynne å ta opp dyre kreditt lån. Det tror jeg kommunen som hjelper folk å komme inn på boligmarkedet også vil tenke. Jeg skal søke startlån i januar og takker for alle som har svart som har personlig erfaring med dette 😊 hilsen ts. Tror ikke du trenger å bekymre deg, hensikten til kommunen og Husbanken er jo å bygge folk opp og få de inn i mer trygge og stabile rammer. I mitt møte var de opptatt av at jeg skulle få etablert både en god bosituasjon og en god økonomisk situasjon, inkludert å ha en fornuftig buffer igjen på konto. Damen fra kommunen foreslo selv 50 000, og da jeg fortalte av komfyr og TV var gåent, og vaskemaskina var på overtid og kan ryke når som helst var det null problem med å sette til side 100 000. Var ikke en diskusjon en gang. Et tips til deg, tenk gjennom hverdagsøkonomien din på forhånd. På mitt møte gikk vi gjennom SIFOs referansebudsjett (som bankene er pålagt å bruke) og justerte tallene med sånn ca hva jeg faktisk har i forbruk. I mitt tilfelle med veldig lavt forbruk, kunne de åpne for høyere lån fordi de regnet på at min økonomi hadde betjeningsevne. Går nok greit uansett, men akkurat det var jeg ikke forberedt på bare Ønsker deg lykke til, og håper alt går i orden for deg også Anonymkode: c0ce8...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #19 Del Skrevet 27. oktober 2024 Hadde 500k i egenkapital. De mener jeg måtte bruke hele beløpet på boligkjøpet. Fikk ikke beholde litt av de til innbo eller sparing....... 😐 Anonymkode: bad09...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemzy Skrevet 27. oktober 2024 Forfatter #20 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde 500k i egenkapital. De mener jeg måtte bruke hele beløpet på boligkjøpet. Fikk ikke beholde litt av de til innbo eller sparing....... 😐 Anonymkode: bad09...af9 Kanskje fordi du hadde såpass lav inntekt at det behøvdes for å kunne få høyere lån? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå