Gå til innhold

Er det lov å røyke på busstopp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ofte er det vel lov. Synes det er sosialt ‘’klebbete’’ å gjøre det. Kan lett gå bort så andre som f.eks prøver å slutte kan slippe å forholde seg til det. Noe annet er redusert lungekapasitet f.eks. Vet ikke hva folk går i gjennom så når jeg røykte var jeg påpasselig med å unngå å stå oppi/i nærheten av folk mens jeg røkte.

Anonymkode: fbd2b...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ruter.no har denne informasjonen. Det gjelder Oslo og Stor-Oslo, så langt Ruters ruter rekker. Det kan kanskje tolkes på to måter, både som at bussholdeplasser er steder det ikke er tillatt å røyke... men også at det kan være lov å røyke der for de fleste bussholdeplasser er jo ikke merket på bakken som at "dette området er holdeplass for bussen", unntatt selve leskuret eller ved bussholdeplass-skiltet?

Det står jo nedenfor her "iht merking"... så hvordan skal man tolke det?

5. Adferdsregler under reisen

Personer som oppholder seg på Ruters områder skal ikke ved aktivitet eller atferd sjenere andre, eller opptre slik at en farlig situasjon eller uønsket situasjon oppstår.

Røyking er, i samsvar med Tobakkskadeloven, forbudt på alle transportmidler, innendørs på Ruters områder og ved alle inngangspartier til disse områdene. I tillegg er røyking forbudt utendørs på Ruters områder iht. merking.

Inntak av rusmidler er forbudt på Ruters områder.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg går bare noen meter til siden , nokk til ingen får røyk på seg 

Anonymkode: 405c0...cbf

Røyken kommer ofte med vinden. Ig bår en går inn på bussen, puster en inn røyken til den som har røykt. Jeg blir bilsyk av røykelukt.

Anonymkode: e822a...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever ofte at personer røyker på holdeplassen. Dessverre er det stort sett østeuropeiske… 

Anonymkode: e822a...421

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aner ikke om det er ulovlig, men å røyke ved en bussholdeplass er bare utrolig lavmål og vitner om lav sosial intelligens.

Bor du tilfeldigvis i Fredrikstad? Det er flere tiår siden jeg har sett noen røyke på en bussholdeplass i Trondheim eller Oslo, men hver gang jeg er Fredrikstad virker det som om dette er normalen.

Anonymkode: c4b94...7dd

Jøss, jeg ser dette hver eneste dag i Oslo. Der det også hver gang jeg er i Trondheim 😂

Kult gjort å gå til meter vekk, synes jeg. Og blåse ut den siste røyken før man går på bussen. 

Skulle ønske alle gjorde det 🙄

Anonymkode: 91cd3...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 timer siden):

Det står jo nedenfor her "iht merking"... så hvordan skal man tolke det?

Da er det jo ikke lov det det er merket. at det er "Røyking forbudt". Det er det meg bekken tikke på bussholdeplasser så dermed er det lov å røyke på Ruters bussholdeplasser. 

Anonymkode: 64f1f...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er det jo ikke lov det det er merket. at det er "Røyking forbudt". Det er det meg bekken tikke på bussholdeplasser så dermed er det lov å røyke på Ruters bussholdeplasser. 

"Bekken tikke"? Er det et lokalt uttrykk der du kommer fra? Jeg vet ikke hva det betyr 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg går bare noen meter til siden , nokk til ingen får røyk på seg 

Anonymkode: 405c0...cbf

Tror du på julenissen og?

Anonymkode: b3dc0...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (33 minutter siden):

"Bekken tikke"? Er det et lokalt uttrykk der du kommer fra? Jeg vet ikke hva det betyr 🙂 

Morsomt med autokorrektur, skulle være "det er det ikke"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...