Gå til innhold

Er det lov å røyke på busstopp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Aner ikke om det er ulovlig, men å røyke ved en bussholdeplass er bare utrolig lavmål og vitner om lav sosial intelligens.

Bor du tilfeldigvis i Fredrikstad? Det er flere tiår siden jeg har sett noen røyke på en bussholdeplass i Trondheim eller Oslo, men hver gang jeg er Fredrikstad virker det som om dette er normalen.

Anonymkode: c4b94...7dd

Har du syns og lukteproblemer?

Eller har du bare ikke sett det på flere tiår ved å ikke ha vært i Oslo på flere tiår? 
Jeg ser det hver eneste gang jeg er ute. Spesielt i sentrumsområdet. Folk i ulike aldre, ulike etnisiteter og kjønn. 

Anonymkode: 0c721...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske utrolig at Norge, som en gang var et foregangsland for skjerpede røykelover, nå er i ferd med å bli en sinke… Har bodd i USA og Canada de siste ti årene, og det er litt kultursjokk å se hvordan det fortsatt røykes «overalt» i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke « helt innafor « at røyk ikke blåser, det er tull. 

Anonymkode: 6d543...ce4

røyk blåser  i litt tilfeldig retning. Det er en risiko for at du kjenner røyklukt når du oppholder deg utendørs i Norge, siden vi ikke har totalforbud mot bruk av tobakk her.

Anonymkode: b51f1...417

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (28 minutter siden):

Jo da. Det er mange som røyker i Oslo i dag, faktisk. Annenhver gang jeg er ute og går til butikken eller senteret etc, så møter jeg på en som røyker. I fare for å bli kalt for "rasist" nå (men det er reelle fakta jeg forteller), så er det i 99% av tilfellene innvandrermenn som går og røyker den røyken, faktisk. Jeg bor i et område med høy innvandrertetthet, så det er derfor jeg støter på dem så ofte.

Hilsen Oslo-beboer

Hvorfor har bekgrunn noe som helst relevans for om det er lov til å røyke på en bussholdeplass eller ikke?

Ellers må man forholde seg til røyking forbudt-skilter og vise hensyn. Å gå unna eller forholde seg til om røyken blåser på andre burde være en selvfølge...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har bekgrunn noe som helst relevans for om det er lov til å røyke på en bussholdeplass eller ikke?

Ellers må man forholde seg til røyking forbudt-skilter og vise hensyn. Å gå unna eller forholde seg til om røyken blåser på andre burde være en selvfølge...

Se på innlegget jeg siterte. Det ble hevdet at "ingen røyker i Oslo" lenger. Det er ikke sant.

Der har du relevansen. Jeg siterte ikke hovedinnlegget, men en annens innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røyk blåser  i litt tilfeldig retning. Det er en risiko for at du kjenner røyklukt når du oppholder deg utendørs i Norge, siden vi ikke har totalforbud mot bruk av tobakk her.

Anonymkode: b51f1...417

Så langt så er der lov ja. Nå er vel ikke totalforbud mot tobakk tema, forslaget er forbud mot røyk utendørs. Og det plager meg ikke at folk røyker ute generelt. Folk som ts , og den « står noen meter unna « kommentaren er jo problemet. Sånn er det jo med alt av lover egentlig, de hadde vært unødvendige om folk bare kunne oppført seg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (Akkurat nå):

Se på innlegget jeg siterte. Det ble hevdet at "ingen røyker i Oslo" lenger. Det er ikke sant.

Ser virkelig fremdeles ikke relevansen til å påpeke bakgrunnen til de du ser røyker.. Opplys gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det er ikke « helt innafor « at røyk ikke blåser, det er tull. 

Du kan si og mene hva du vil, det er uansett innafor. Hilsen bussventende røyker.

Anonymkode: affd6...b3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Og jeg er enig. Jeg opplever også at spesielt nye landsmenn røyker lovlig utenfor sentre i røykesone med askebeger, burde skrevet « de fleste/ alle jeg kjenner « har sluttet. 

all denne røyken på t- banen og bussholdeplasser i Oslo kjenner jeg ikke igjen heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (Akkurat nå):

Ser virkelig fremdeles ikke relevansen til å påpeke bakgrunnen til de du ser røyker.. Opplys gjerne.

Kan du rulle inn? Det er vel rene skjære fakta at innvandrere RØYKER MER enn oss etniske nordmenn. Hvorfor har du så vanskelig for å se for deg fakta i tekst? 

Her er fra FHI som understreker det jeg skrev og som du har så vondt for å lese:

• Noen sykdommer, tilstander og levevaner er vanligere i enkelte innvandrergrupper enn i den øvrige befolkningen. Det gjelder blant annet overvekt og fedme, muskel- og skjelettplager, type 2-diabetes, røyking og vitamin D-mangel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At hun ble tatt i billettkontroll er selvsagt helt irrelevant for denne saken. 

Anonymkode: 7e66b...b31

At hun ble tatt i billettkontroll er naturligvis irrelevant - men veldig gøy!🤣

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan si og mene hva du vil, det er uansett innafor. Hilsen bussventende røyker.

Hva da er innafor? Altså at røyk merkes mer enn et par meter er fakta. Spør legen din? 
Noen steder er det ikke lov, andre steder er det lov og du kan blåse røyk på syke folk så de må løpe vekk fullt lovlig. Om det er « innafor « blir vi aldri enige om. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da er innafor? Altså at røyk merkes mer enn et par meter er fakta. Spør legen din? 
Noen steder er det ikke lov, andre steder er det lov og du kan blåse røyk på syke folk så de må løpe vekk fullt lovlig. Om det er « innafor « blir vi aldri enige om. 

Altså det er innafor å røyke på busstopp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (9 minutter siden):

Sikkert fordi jeg skrev « alle har slutta» i Oslo , Jeg var raskt ute, hen du siterer har rett. Det er en ny gruppe som røyker, men så lenge de ikke plager andre er det ikke noe problem, eller rasistisk, bare fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså det er innafor å røyke på busstopp.

Altså, det er ikke det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke det. 

Hvor står det at det er forbudt? 

Anonymkode: 64f1f...993

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, det er ikke det. 

Jepp. Du kommer ikke noen vei her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det varierer vel. Jeg er super allergisk og syk  og holder meg på røykfri sone der det finnes. Hadde jeg vært i hennes situasjon hadde jeg vel bare gått til neste holdeplass. Synes det er helt vanvittig at det er lov med tanke på hva vi vet om lungeskader fra passiv røyking i dag, men det blir  mer og mer endret. Det  er ikke sikkert hun hadde rett dessverre. Bra noen turte si ifra til deg, jeg hadde ikke turt det. 

Synes det er vanvittig at alkohol er lovlig siden vi vet hvor mye det skader bruker og andre rundt. Nei vent, det snakker vi ikke om.

Anonymkode: 2fb9c...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor står det at det er forbudt? 

Anonymkode: 64f1f...993

For det første skill mellom innafor og forbudt. 
mange steder er der forbud, det er det røyking forbudt skiltet står der for. Så har vi stedene uten sånn skilt. Da handler det om hva som er « innafor «. Om det var lov og røyke der ts sto kan jeg umulig vite,  men hensyn er alltid lov. Så diskusjonen om hva som er innafor der det ikke er forbudt, altså hvorvidt man skal ta hensyn til andre eller ikke, finnes det ingen fasitsvar på så der kommer vi aldri til og bli enige. Må bare håpe at jeg ikke er uheldig og havner på samme bussholdeplass som deg. Jeg blir veldig sjelden plager av røyk lenger. Det er ikke så mange som synes det er « innafor « lenger der jeg ferdes. Det er fint, da kan jeg fortsatt ta buss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes det er vanvittig at alkohol er lovlig siden vi vet hvor mye det skader bruker og andre rundt. Nei vent, det snakker vi ikke om.

Anonymkode: 2fb9c...42b

er det lov/ innafor og skade andre på bussholdeplass i beruset tilstand egentlig? 
jo, skader fra alkohol snakkes det mye om. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...