Gå til innhold

Når skal dere henge opp julestjerner i vinduene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men føles det ikke litt rart å ha adventsstjerne/feire adventstiden om du ikke er kristen? Det er jo ventetiden på Jesu fødsel. Skjønner selvfølgelig at ateister feirer jul, med tanke på Jol/gammel fest midt på vinteren, men advent er jo superreligiøst.

Anonymkode: 6b92c...33d

Jeg er ateist, og jeg feire advent, ikke pågrunn av jesus fødsel, men veldig glad i jul og alt som følger med, for å vær ærlig ofre jeg ikke jesus en tanke gjennom hele juletiden.

Og jeg tror det er mange av oss.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, venter selvsagt til 1. desember. 

Hva er det med dagens generasjon som må ha instant gratification og ikke er i stand til å vente på ting lenger?

Anonymkode: 28814...bbe

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selvsagt! Men kan vi være enige om at julepynt i butikkene i oktober er sykt tidlig? 

Anonymkode: 60744...4c5

Ja, er enig i at oktober er tidlig. Jeg tenker at 1. november burde være en dato butikkene forholdt seg til. 

Og det synes jeg egentlig at de fleste gjør. Unntaket er vel matbutikkene som kjører ut julebrus og et par sjokkselgere med julevarer litt tidligere enn det, samt at de andre butikkene begynner å stable julevarer siste uken i oktober. 

Men tror det dreier seg om at julevarer er etterspurt allerede da. Jeg selv har allerede vært og handlet innpakningspapir, navnelapper, bånd og kort, og går bare og venter på at adventspynten skal komme ut. 😊

Så selv om det er tidlig så plager deg meg akkurat ikke. Tiden er her snart, så :nisse:

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger ikke opp stjerne. Men pynter med annen lysdekorasjon i vinduet. Den tennes 1. desember. 

Anonymkode: 9e0ea...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (4 timer siden):

Klokka 23.59 på lørdagskvelden før første søndag i advent, så tenker jeg å ta NED adventsstjerna, som har hengt oppe siden sankthans. Ingen forteller meg hva jeg gjør, og de som på et diskusjonsforum der jeg frivillig legger fram dette valget til diskusjon stiller spørsmål ved dette valget, vil jeg si er en gjeng personlig provoserte og krenka gamliser av en saueflokk som jeg gleder meg til å irritere. Det viktigste er å gjøre det som er rett for meg! Det er i hvert fall nytenkende og originalt i dag. 

Henger den opp første søndag i advent, ja. 

For en rebell. You crazy, gurl.

Anonymkode: 09328...81c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vurderer en uke før denne gangen. Første søndag i advent treffer så sent.. vil ha tid med julestjernene mine.

Ts

Anonymkode: 091e2...f97

Her i byen er det tradisjonell julegateåpning og tenning av treet på torget 23. november i år, og nabolaget her pleier gjerne å tenne julestjerner og annet samtidig som julegateåpningen. 
så da blir det 23 november på meg. 

Anonymkode: ed872...1cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke meg du spør. Januar har for meg alltid handlet om fornyelse, å starte noe nytt. 

Anonymkode: 69ce3...74d

1. januar er det fortsatt 12 dager igjen av jula. Men jeg forstår jo at noen blir lei når de starter med jul før det i det hele tatt er advent. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Selvsagt! Men kan vi være enige om at julepynt i butikkene i oktober er sykt tidlig? 

Litt tidlig kanskje, men det er jo forskjell på julevarer i en butikk som gjerne vil selge mest mulig og lengst mulig, og julepynt i hjemmet. Mange har jo forlengst startet å kjøpe julegaver, og noen ønsker kanskje å kjøpe juleting i gave. Gavepapir, kort og lapper er også kjekt å kjøpe i god tid før jul. Det er mange grunner til å starte julegreiene tidligere i butikk enn andre steder.

Jeg vurderer å kjøpe en hel eske med karamellstjerner fra Nidar, da de alltid blir utsolgte lenge før jul her i butikkene. De er så gode, og jeg blir like skuffet hvert år når de ikke går an å få tak i uti desember.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, venter selvsagt til 1. desember. 

Hva er det med dagens generasjon som må ha instant gratification og ikke er i stand til å vente på ting lenger?

Anonymkode: 28814...bbe

Nå tror jeg du sauser veldig mange generasjoner sammen, for det er jo folk i alle aldre og generasjoner som starter tidlig med julepynt og julekos.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, drita lei jul og feirer heller det beste i livet: påske, vår, sol og sommer 🌸 Setter på masse andre lys da, så man kan glemme den begredelige mørkeste kjipeste mnd i året ☀️Jul har mistet all sin sjarm og blitt en kommers kjøpefest som starter i september. 

Anonymkode: 96fd2...d06

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Venter dere helt til 1. desember?

Selvsagt, alt annet er jo bare teit. 

Anonymkode: 44691...e7f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har impulskontroll nok til å vente til 1. søndag i advent. 

Anonymkode: 16ba4...03e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Første søndag i advent. Jeg er ikke evneveik.

Anonymkode: b2566...d8f

Så du klarer å henge den opp selv altså?? 

Anonymkode: 44691...e7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (27 minutter siden):

Ja, er enig i at oktober er tidlig. Jeg tenker at 1. november burde være en dato butikkene forholdt seg til. 

Og det synes jeg egentlig at de fleste gjør. Unntaket er vel matbutikkene som kjører ut julebrus og et par sjokkselgere med julevarer litt tidligere enn det, samt at de andre butikkene begynner å stable julevarer siste uken i oktober. 

Men tror det dreier seg om at julevarer er etterspurt allerede da. Jeg selv har allerede vært og handlet innpakningspapir, navnelapper, bånd og kort, og går bare og venter på at adventspynten skal komme ut. 😊

Så selv om det er tidlig så plager deg meg akkurat ikke. Tiden er her snart, så :nisse:

Nei. Det kryr allerede av julegreier på Europris, Jysk osv 🤢

Jaja, kos deg! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

1. januar er det fortsatt 12 dager igjen av jula. Men jeg forstår jo at noen blir lei når de starter med jul før det i det hele tatt er advent. 

Da jeg var liten var det lilla adventspynt, adventskalender, en stjerne og en adventsstake frem til lillejulaften (eller tidligst 22. desember), og så var det julepynt og juletre fra da til et godt stykke ut i januar. Selv da var egentlig jula over for meg når vi bikket inn i januar.
Jeg elsker jul, men jula for meg er ventetiden i desember + selve julaften og romjula. Januar (etter nyttårshelga) er ikke jul for meg, for da har både julaften og alle røddagene vært, hverdagen starter og det er ikke lenger noe å verken vente på eller feire. Julepynten føles bare malplassert og juletreet er gjerne nesten drysset tomt for nåler, og jeg synes det er deilig å rydde ut jula og se fremover mot vår og lysere tider. Derfor forlenger jeg heller julekosen til å starte i slutten av november når man gleder seg til jul, enn å sitte langt uti januar og savne jula som har vært.
Hver sin smak. Hovedsaken er at folk koser seg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når dere skriver sånt som dette får jeg bare enda mer lyst til å henge dem opp en uke før. Siden det er så provoserende for folk🤣

Ts

Åpner du julegavene før julaften også da kanskje? :blunker: 

Det provoserer ikke meg at folk henger opp adventstjerner før advent, men selv velger jeg å vente til 1. søndag i advent. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor klarer du ikke å vente? Hva er problemet med å holde på tradisjoner? Helt uforståelig for meg. Nå for tiden feirer jo enkelte jul i 2 mnd.

Anonymkode: 6b92c...33d

Ja og de samme rydder vekk julen når den endelig har kommet for da er de lei.

Anonymkode: e8530...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tennes den til 1 søndag i advent, men jeg tar både stjernen og adventstakene frem noen dager for å sjekke om lysene virker.

Anonymkode: e8530...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har allerede hengt opp 😊

Anonymkode: 2f2bb...95a

Hvorfor? Hvilken forbindelse har du da til dette? Har den hengt der hele tiden? Hvorfor ikke? Hvorfor ikke henge den opp til påske? Eller st. Hans? Vintersolverv? Osv?  Så du er egentlig bare litt dum og tilbakestående om dette er vel det du utrykkelig viser med ditt innlegg? 🤷‍♀️  🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 9ede6...bf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...