Phoenix Heart Skrevet 26. oktober #61 Del Skrevet 26. oktober Jeg henger den alltid opp, første søndag i advent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 26. oktober #62 Del Skrevet 26. oktober Her pleier alt å komme på plass et par uker før desember, den tiden det passer best for oss. Dette året kommer alt av jul frem helgen rundt den 23 november, kanskje før men er litt usikker på om jeg får tid før. Vi har tradisjon for å ta det opp i slutten av november og så tar vi det vekk rett etter nyttår. Ser det er en del som har stjerna oppe allerede rundt omkring her og ser egentlig ikke helt problemet, man gjør da som man ønsker. Er vel ingen som ligger våkne fordi naboen har slengt opp julepynten litt tidlig. Vinterlysene har jeg allerede hengt opp og de slår jeg på til Halloween og så er de på til midten av januar. De aller fleste her har vinterlys på like lenge så jeg er i godt selskap. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #63 Del Skrevet 26. oktober 1. des/1.søndag i advent Anonymkode: 67293...ee0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 26. oktober #64 Del Skrevet 26. oktober Jeg henger opp adventen første adventsuke. Som vil si mandag 25.11, siden første søndag i advent er søndagen etter. "Vinterlysene" kommer på ca. 15. november. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 26. oktober #65 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Henger opp adventssterner når advent begynner. Hva slags spørsmål er dette? Klarer ikke folk å vente på gode ting lenger? Anonymkode: 87e81...0a0 Hvorfor skal man vente med gode ting når man har mulighet til å bringe mer glede med å gjøre det før? 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 26. oktober #66 Del Skrevet 26. oktober Helt utrolig hvor provosert noen klarer å bli over andres valg i egne private hjem Skjønner ikke hvordan andres glede kan oppleves som trist. Jeg henger/setter opp julestjerne/adventsstaker, utebelysning, tar frem juleserviset, henger opp julegardiner og henter frem litt julepynt fra ca første adventshelg. Så koser jeg meg med julestemning i en hel måned. Juletreet pyntes lillejulaften. Den tradisjonen sitter dypt i meg fra jeg var liten. Alt av julepynt fjernes som oftest første helga etter nyttår. Når nyttårshelga er over og hverdagen slår inn for fullt, er jula over for min del og da er det godt å fjerne julepynten og starte et nytt år. Da ser man fremover til lysere tider. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #67 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er julestjerne det samme som adventsstjerne? Ulike dialekter? Jeg har bare hørt om julestjerne i gamle julesanger, og da er det den sterke på himmelen. Som vel egentlig er planeten Jupiter, som lyser sterkt i desember. Anonymkode: 6b92c...33d Julestjerne er for meg en blomst. Men når setningen er "henge julestejerne i vinduene", så forstår jeg jo konteksten, i stedet for å bli språkpoliti Anonymkode: 69ce3...74d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #68 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Julestjerne er for meg en blomst. Men når setningen er "henge julestejerne i vinduene", så forstår jeg jo konteksten, i stedet for å bli språkpoliti Anonymkode: 69ce3...74d Var absolutt ikke meningen å være språkpoliti. Var bare nysgjerrig 🙂. Brukes sikkert ulike ord forskjellige plasser i Norge. Anonymkode: 6b92c...33d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #69 Del Skrevet 26. oktober Første søndag i advent. Anonymkode: 409b7...c1e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet 26. oktober #70 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Venter dere helt til 1. desember? Anonymkode: 091e2...f97 1 november. Ut med halloween inn med jul 🩷 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 26. oktober #71 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (46 minutter siden): 1 søndag i advent, og tar de ned igjen rundt 10 januar. Er lei av folk som slenger opp julebelysning 1 mnd før tida og lar det stå til langt uti feb/mars. Jula varer faktisk ikke helt til påske, og begynner på ingen måte i november 🤢 Anonymkode: 60744...4c5 Jeg henger opp ei lysslynge ute første adventshelga, og den henger til langt utpå nyåret. Tar den ned ei stund før påske, når det begynner å bli lysere. Det er jo ikke akkurat julelys, bare en lysslynge med hvitt lys. Ser mange her i nord gjør det samme. Nydelig med litt ekstra lys i den mørkeste tida. Jeg er mest lei av at alt skal være så trist og leit og provoserende i folks øyne. La nå folk få kose seg med sine tradisjoner, uansett hvor annerledes de er. Så lenge ingen prøver å prakke sine tradisjoner på andre, så er det vel ikke noe problem? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 26. oktober #72 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. søndag i advent er alltid 4 søndager før jul Anonymkode: 8a357...f96 Men julaften flytter seg fra år til år. Hvis julaften er på en søndag er 4. søndag i advent samme dag. Da mister man nesten en uke med advent kontra om julaften er på en lørdag. Så 1.søndag i advent kan være alt mellom 27.november og 3.desember. Derav begrepet tidlig/sen advent. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #73 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det heter adventstjerne, og man henger adventsjerner opp i vinduet når man har tid, like før advent. De tennes aldri før første søndag i advent. Noen tradisjoner må man holde fast ved, ellers blir det ingen tradisjon. Anonymkode: ac6fe...4fe Tradisjon er bare et annet navn på sosiale sanksjoner fra gamle mennesker. La oss ikke i 2024 late som om «tradisjon» har noen form for positiv verdi, skal vi? Anonymkode: 0eba3...b7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #74 Del Skrevet 26. oktober Bombasi skrev (1 time siden): Hvorfor skal man vente med gode ting når man har mulighet til å bringe mer glede med å gjøre det før? Fordi man blir drittlei jula 2 uker før jula kommer, og selve jula blir ikke det samme. Blir på ingen måte glad av å se overjulete lysende hus i november, kun irritert. Anonymkode: 60744...4c5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 26. oktober #75 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi man blir drittlei jula 2 uker før jula kommer, og selve jula blir ikke det samme. Blir på ingen måte glad av å se overjulete lysende hus i november, kun irritert. Anonymkode: 60744...4c5 Nei, snakk for deg selv. Jeg blir ikke drittlei jula 2 uker før. Jeg er ikke engang drittlei jula 2 uker etter jul selv om jeg starter min jul 6 uker før. Og jeg skjønner ikke problemet. Folk må få gjøre som de vil utifra hva de selv ønsker og føler, og jeg ser ikke hvorfor det skal plage deg hva andre gjør inne hos seg selv og på sin tomt. Du gjør ditt, og jeg gjør mitt. Og god førjulstid. Den starter offisielt 1. november, og etter det kan alt skje 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 26. oktober #76 Del Skrevet 26. oktober Henger/setter nok opp adventslys i midten av november. Jeg hører på julemusikk fra midten av oktober også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #77 Del Skrevet 26. oktober Bombasi skrev (8 minutter siden): Nei, snakk for deg selv. Jeg blir ikke drittlei jula 2 uker før. Jeg er ikke engang drittlei jula 2 uker etter jul selv om jeg starter min jul 6 uker før. Og jeg skjønner ikke problemet. Folk må få gjøre som de vil utifra hva de selv ønsker og føler, og jeg ser ikke hvorfor det skal plage deg hva andre gjør inne hos seg selv og på sin tomt. Du gjør ditt, og jeg gjør mitt. Og god førjulstid. Den starter offisielt 1. november, og etter det kan alt skje Du spurte: "Hvorfor skal man vente med gode ting når man har mulighet til å bringe mer glede med å gjøre det før?" Og jeg svarte Anonymkode: 60744...4c5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #78 Del Skrevet 26. oktober Kålrota skrev (6 minutter siden): Henger/setter nok opp adventslys i midten av november. Jeg hører på julemusikk fra midten av oktober også. Omg Noen er visst ekstremt glad i jul. Anonymkode: 60744...4c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 26. oktober #79 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du spurte: "Hvorfor skal man vente med gode ting når man har mulighet til å bringe mer glede med å gjøre det før?" Og jeg svarte Anonymkode: 60744...4c5 Skjønner. Jeg svarte på vegne av meg, og du svarte meg på vegne av deg. Vi kan kanskje være enig i om at du gjør det som passer deg og så gjør jeg det som passer meg, slik at vi begge får den fineste juletiden vi selv ønsker? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #80 Del Skrevet 26. oktober Bombasi skrev (15 minutter siden): Skjønner. Jeg svarte på vegne av meg, og du svarte meg på vegne av deg. Vi kan kanskje være enig i om at du gjør det som passer deg og så gjør jeg det som passer meg, slik at vi begge får den fineste juletiden vi selv ønsker? Selvsagt! Men kan vi være enige om at julepynt i butikkene i oktober er sykt tidlig? Anonymkode: 60744...4c5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå