Bombasi Skrevet lørdag kl 20:47 #101 Del Skrevet lørdag kl 20:47 (endret) Ardwinna skrev (2 timer siden): Da jeg var liten var det lilla adventspynt, adventskalender, en stjerne og en adventsstake frem til lillejulaften (eller tidligst 22. desember), og så var det julepynt og juletre fra da til et godt stykke ut i januar. Selv da var egentlig jula over for meg når vi bikket inn i januar. Hos mine besteforeldre så var det fra første søndag i advent lilla duker, èn lysestake med 4 lys og èn adventsstake (som de slukket lillejulaften, for da var adventen over), mens de satt opp juletreet, bytta til rødt og satt fram nisser på kvelden på lillejulaften. Og jula? Ja, den var oppe til 13. januar (20. dag jul). Juletreet kunne stå igjen til slutten av februar... Sånn bortsett fra juletreet til februar så var vel dette mer tradisjonene i "gamle" dager. For min del, som deg, er desember julemåneden. Så jeg har trukket julen nedover kalenderen, siden desember er en julemåned og nyttårsaften markerer et tydelig skille. Og siden julen forskyves nedover så må jo adventen også gjøre det November har egentlig blitt en hel "ventemåned" med juleinnhold i dag. Jeg liker disse tradisjonsendringene. Men som du sier, hver sin smak, folk må få gjøre som de vil. Jeg vet om noen som har fått opp juletreet allerede... Bra for dem! Endret lørdag kl 20:48 av Bombasi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:50 #102 Del Skrevet lørdag kl 20:50 Henger dem opp gjerne dagen før, så er de klare til å tennes første søndag i advent. Julelysene ute henger jeg gjerne opp i midten av november når det fortsatt er bart og ikke så mange minus, for jeg blir så kald på fingrene siden jeg da ikke kan bruke hansker med det fiklearbeidet. Anonymkode: 420ef...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet lørdag kl 20:51 #103 Del Skrevet lørdag kl 20:51 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Venter dere helt til 1. desember? Anonymkode: 091e2...f97 Jeg tenker å vente til 1 desember evt noen dager før om første søndag i advent starter før. Vet ikke når det er i år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:32 #104 Del Skrevet søndag kl 06:32 Mens jeg henger opp mine i starten av november hvert år😁 Lysende stjerne i vinduet tilhører mørketiden for meg, og er ikke bare noe jeg driver med i selve jula. Jeg tar dem heller ikke ned før utgangen av januar, kanskje uti februar tilogmed 😱😂 Slik har jeg gjort siden jeg flyttet hjemmefra og i alle år etter, og det er hva barna mine er vokst opp med. Så det er min/vår tradisjon og en måte å gjøre senhøst og vinter litt koseligere. (men vi pynter til jul og har juletre mye tidligere enn "alle" andre også vi da..🫣🤗) Så gjør din egen greie som du synes er trivelig, selvom ikke hele landet gjør nøyaktig det samme🥰 Anonymkode: fa608...7a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:33 #105 Del Skrevet søndag kl 06:33 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, venter selvsagt til 1. desember. Hva er det med dagens generasjon som må ha instant gratification og ikke er i stand til å vente på ting lenger? Anonymkode: 28814...bbe Jeg er nok eldre enn deg. Hva er problemet med at jeg pynter tidligere? Anonymkode: 69ce3...74d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:36 #106 Del Skrevet søndag kl 06:36 AnonymBruker skrev (13 timer siden): 1. januar er det fortsatt 12 dager igjen av jula. Men jeg forstår jo at noen blir lei når de starter med jul før det i det hele tatt er advent. Anonymkode: 09328...81c Pyntet 23.desember de første årene jeg hadde "ansvar" for dette selv. Var ferdig med jul da julaften var over, og pakket ned. Kjedelig å kjøpe tre, pynte, og alt, for 4-5 dager. Begynte å pynte tidligere og tidligere, koser meg i ukene før jul, jul, og 1. 2. dag, uten å bli lei. Før jeg pakker ned før nyttår en gang. Anonymkode: 69ce3...74d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet søndag kl 06:39 #107 Del Skrevet søndag kl 06:39 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mens jeg henger opp mine i starten av november hvert år😁 Lysende stjerne i vinduet tilhører mørketiden for meg, og er ikke bare noe jeg driver med i selve jula. Jeg tar dem heller ikke ned før utgangen av januar, kanskje uti februar tilogmed 😱😂 Slik har jeg gjort siden jeg flyttet hjemmefra og i alle år etter, og det er hva barna mine er vokst opp med. Så det er min/vår tradisjon og en måte å gjøre senhøst og vinter litt koseligere. (men vi pynter til jul og har juletre mye tidligere enn "alle" andre også vi da..🫣🤗) Så gjør din egen greie som du synes er trivelig, selvom ikke hele landet gjør nøyaktig det samme🥰 Anonymkode: fa608...7a4 Flott:) her kommer julelysene, stjerne og juletre opp i begynnelsen av november. Skjønner ikke hvorfor folk blir surrogat dette..alle må jo få gjøre sine ting. Jeg går tur med hunden tidelig på morgen og elsker denne tiden som kommer, mer og mer lys kommer opp, på terrasser, vinduer, hekker etc. Så koselig Her synes jeg desember går alt for fort og november/ desember er den tiden jeg koser meg og får mer litt ut av depresjon. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:49 #108 Del Skrevet søndag kl 06:49 Lys ute kommer opp i starten av november. Adventstjerne og adventstake 1. desember. Anonymkode: 21092...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet søndag kl 07:09 #109 Del Skrevet søndag kl 07:09 Bombasi skrev (10 timer siden): Hos mine besteforeldre så var det fra første søndag i advent lilla duker, èn lysestake med 4 lys og èn adventsstake (som de slukket lillejulaften, for da var adventen over), mens de satt opp juletreet, bytta til rødt og satt fram nisser på kvelden på lillejulaften. Og jula? Ja, den var oppe til 13. januar (20. dag jul). Juletreet kunne stå igjen til slutten av februar... Sånn bortsett fra juletreet til februar så var vel dette mer tradisjonene i "gamle" dager. For min del, som deg, er desember julemåneden. Så jeg har trukket julen nedover kalenderen, siden desember er en julemåned og nyttårsaften markerer et tydelig skille. Og siden julen forskyves nedover så må jo adventen også gjøre det November har egentlig blitt en hel "ventemåned" med juleinnhold i dag. Jeg liker disse tradisjonsendringene. Men som du sier, hver sin smak, folk må få gjøre som de vil. Jeg vet om noen som har fått opp juletreet allerede... Bra for dem! Ja, husker at adventsstaken (den på bordet) ble fjernet og all lilla pynt ble byttet ut med andre julefarger og julepynt. Tror faktisk ikke at verken foreldrene eller besteforeldrene mine slukket adventsstaken og stjernen (de i vinduet) når jula startet, men vet at mange andre gjorde det. Jeg liker mine stjerner og staker så godt at jeg nekter å slukke dem før i januar når resten av julepynten skal bort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:13 #110 Del Skrevet søndag kl 07:13 Ardwinna skrev (2 minutter siden): Ja, husker at adventsstaken (den på bordet) ble fjernet og all lilla pynt ble byttet ut med andre julefarger og julepynt. Samme vokste jeg opp med. Alt lilla ble byttet ut til rødt. Lilla og rødt er egentlig like stygt. Anonymkode: 21092...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:35 #111 Del Skrevet søndag kl 07:35 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Samme vokste jeg opp med. Alt lilla ble byttet ut til rødt. Lilla og rødt er egentlig like stygt. Anonymkode: 21092...0a1 Enig i at både lilla og rødt er stygt. Men jeg synes lilla er særlig stygt. Aldri at noen får meg til å pynte med lilla! Pynting med lilla farge er nok forsvunnet for godt innen få år. Jeg pynter med hvitt og litt grønt. Veldig glad for at tradisjoner endrer seg. Anonymkode: 091e2...f97 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet søndag kl 08:14 #112 Del Skrevet søndag kl 08:14 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Samme vokste jeg opp med. Alt lilla ble byttet ut til rødt. Lilla og rødt er egentlig like stygt. Anonymkode: 21092...0a1 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Enig i at både lilla og rødt er stygt. Men jeg synes lilla er særlig stygt. Aldri at noen får meg til å pynte med lilla! Pynting med lilla farge er nok forsvunnet for godt innen få år. Jeg pynter med hvitt og litt grønt. Veldig glad for at tradisjoner endrer seg. Anonymkode: 091e2...f97 Jeg er ikke så begeistret for lilla jeg heller, men liker rødt. Pynter mest med rødt og hvitt til jul, iblandet naturfarger. Har helt siden jeg flyttet for meg selv slått sammen advent og jul, og pyntet med julefarger til advent. Ser ikke helt poenget med å ha egen pynt og farger til advent som må skiftes ut til jul, for så ha oppe julepynten ei uke eller to før den tas ned igjen. Da synes jeg det er både enklere og mye mer koselig å ha julepynt og julefarger hele adventen. Har nok å gjøre rett før jul, så gidder ikke rydde bort en type pynt for å sette frem ny. Kjenner jeg gleder meg allerede til adventstiden med julemusikk, julepynt/lys og å kunne ta i bruk juleserviset ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:19 #113 Del Skrevet søndag kl 08:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme vokste jeg opp med. Alt lilla ble byttet ut til rødt. Lilla og rødt er egentlig like stygt. Anonymkode: 21092...0a1 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Enig i at både lilla og rødt er stygt. Men jeg synes lilla er særlig stygt. Aldri at noen får meg til å pynte med lilla! Pynting med lilla farge er nok forsvunnet for godt innen få år. Jeg pynter med hvitt og litt grønt. Veldig glad for at tradisjoner endrer seg. Anonymkode: 091e2...f97 Og jeg er glad i både lilla og rødt. Det er farger jeg har fremme hele året for min del. Men fiolett (som jo er en nyanse av lilla) er forbeholdt adventstiden. Anonymkode: fbfb8...745 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:26 #114 Del Skrevet søndag kl 08:26 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg vurderer en uke før denne gangen. Første søndag i advent treffer så sent.. vil ha tid med julestjernene mine. Ts Anonymkode: 091e2...f97 Julestjerner er blomster. Anonymkode: 8a170...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:30 #115 Del Skrevet søndag kl 08:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Julestjerner er blomster. Anonymkode: 8a170...a6e Ikke her jeg bor. Det finnes flere dialekter her i Norge, vet du. Ingen som sier adventsstjerne, det tror jeg nesten aldri jeg har hørt. Anonymkode: 091e2...f97 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:42 #116 Del Skrevet søndag kl 10:42 Jeg er vokst opp med at adventslys ble tatt frem 1 søndag i advent, også pyntet vi juletreet og huset lille julaften. Julekalender som telte ned til jul, og forventningene og gleden for hver dag som gikk var så stor! For all del, jeg er godt voksen og kan aldri glede meg over jul som jeg gjorde da jeg var barn. Men dette med at "alle" har huset ferdigpyntet til 1 desember og huset utvendig er full av reinsdyr 20 november, har bidratt til at julegleden har sunket mye hos meg. Anonymkode: 60744...4c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet søndag kl 11:46 #117 Del Skrevet søndag kl 11:46 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Julestjerner er blomster. Anonymkode: 8a170...a6e Julestjerner kan være alt fra planten Poinsettia/Euphorbia Pulcherrima, til papirstjerner og ulike typer stjerner med lys i som man pynter med til advent og jul. Adventsstjerner skal jo egentlig slukkes på julaften, så da kan man jo like gjerne si at stjerner som henger hele jula er julestjerner. Tidene endrer seg og språket også, så ingen grunn til å være pirkete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:52 #118 Del Skrevet søndag kl 11:52 Første søndag i advent eller 1. desember, avhengig av hvilken av dem som kommer først. I år faller det ekstra greit, for det dreier seg om samme dag. Hva andre gjør spiller ingen rolle for meg. Anonymkode: 34822...280 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet søndag kl 11:58 #119 Del Skrevet søndag kl 11:58 Jeg pyntet ferdig til jul uken første advent faller på. Jeg skal ha julebord hjemme med jobben den helgen og da er alt tent🌟 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:59 #120 Del Skrevet søndag kl 11:59 Henger opp julestjernene dagen før første søndag i advent. Resten av julepynten settes frem 1. desember, evt. første søndag i desember om det er en veldig travel uke. Anonymkode: c55a1...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå