AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:53 #41 Del Skrevet lørdag kl 11:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke meg du siterer. Men jeg er nesten 50. Og starter julepyntingen og julematen i desember. Og rydder ned alt noen dager før nyttår Anonymkode: 69ce3...74d *november Anonymkode: 69ce3...74d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:53 #42 Del Skrevet lørdag kl 11:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dagens unge klarer ikke å vente på noen verdens ting 😃. De vil ha adventstjerne opp lenge før advent, starte jula i november, ha forskudd på arv lenge før foreldre dør, osv.... Anonymkode: 6b92c...33d Tradisjoner endrer seg. Det beste for sånne gamlis er som deg er å bare forholde deg til det på en noenlunde konstruktiv og positiv måte. Hvis ikke virker du veldig bitter og enda eldre enn du faktisk er.😃 Anonymkode: 091e2...f97 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:55 #43 Del Skrevet lørdag kl 11:55 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor er det trist? Jeg er ikke kristen. Jeg pynter treet midt i desember. Jeg setter opp litt julepynt i det halloween er over. Julestjerner og annen lyspynt inne når det nærmer seg desember. Jeg blir jo likevel ikke trist over at du gjør ting annerledes? Er det ikke tyngende å føle så mye i forhold til hva andre mennesker gjør, i stedet for å bare være lykkelig med egne tradisjoner? Anonymkode: 69ce3...74d Men føles det ikke litt rart å ha adventsstjerne/feire adventstiden om du ikke er kristen? Det er jo ventetiden på Jesu fødsel. Skjønner selvfølgelig at ateister feirer jul, med tanke på Jol/gammel fest midt på vinteren, men advent er jo superreligiøst. Anonymkode: 6b92c...33d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:56 #44 Del Skrevet lørdag kl 11:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tradisjoner endrer seg. Det beste for sånne gamlis er som deg er å bare forholde deg til det på en noenlunde konstruktiv og positiv måte. Hvis ikke virker du veldig bitter og enda eldre enn du faktisk er.😃 Anonymkode: 091e2...f97 Ikke bitter 😃. Ler, og rister på hodet for meg selv 😃. Tradisjoner som er koblet direkte til kalenderen vil jeg gjerne holde på. Anonymkode: 6b92c...33d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet lørdag kl 11:58 #45 Del Skrevet lørdag kl 11:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det heter adventstjerne, og man henger adventsjerner opp i vinduet når man har tid, like før advent. De tennes aldri før første søndag i advent. Noen tradisjoner må man holde fast ved, ellers blir det ingen tradisjon. Anonymkode: ac6fe...4fe Adventsstjerner henges vel stort sett opp første søndag i advent. Julestjerner, som jeg har, henges opp i november en gang. Det er min tradisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:59 #46 Del Skrevet lørdag kl 11:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men føles det ikke litt rart å ha adventsstjerne/feire adventstiden om du ikke er kristen? Det er jo ventetiden på Jesu fødsel. Skjønner selvfølgelig at ateister feirer jul, med tanke på Jol/gammel fest midt på vinteren, men advent er jo superreligiøst. Anonymkode: 6b92c...33d Nei, har aldri hatt noe forhold til kristendommen, vokste opp i et ikke kristent hjem. Men jul og førjulstid var likevel magisk. Er døpt og konfirmert også, ser på det som koselige familietradijsoner, ikke noe mer. Pynter også til Fastelavn, påske, 17.mai, midtsommer, halloween... uten at det er noe annet enn koselige markeringer, tradisjon, og variasjon gjennom året. Anonymkode: 69ce3...74d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:11 #47 Del Skrevet lørdag kl 12:11 Henger opp adventssterner når advent begynner. Hva slags spørsmål er dette? Klarer ikke folk å vente på gode ting lenger? Anonymkode: 87e81...0a0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:12 #48 Del Skrevet lørdag kl 12:12 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tar dem ned rett etter nyttår. Når ferien er over og jeg er tilbake på jobb skal jeg inn i nye og bedre rutiner og vil tenke på annet enn jul. Ingen julesnacks eller julekalender på TV-en. Tror dette er en generasjonsgreie. Ingen i min generasjon som har julepynten oppe stort lengre. Anonymkode: 091e2...f97 Jo da, det er greit nok, men da synes jeg det er rart at "tid med "julestjernene" mine" blir brukt som argument. Hvis du virkelig vil ha mest mulig tid med lysene, hvorfor ikke henge dem opp tidlig, og ta dem ned sent? (Jeg synes det er koselig med lys i vinduene om vinteren, og synes det er veldig trist at de forsvinner før 1.januar er over) Anonymkode: fbfb8...745 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:20 #49 Del Skrevet lørdag kl 12:20 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo da, det er greit nok, men da synes jeg det er rart at "tid med "julestjernene" mine" blir brukt som argument. Hvis du virkelig vil ha mest mulig tid med lysene, hvorfor ikke henge dem opp tidlig, og ta dem ned sent? (Jeg synes det er koselig med lys i vinduene om vinteren, og synes det er veldig trist at de forsvinner før 1.januar er over) Anonymkode: fbfb8...745 Tja, fordi de minner meg om julen, og for min del er julen over for lengst i januar. For meg handler julen om å vente og glede seg. Ikke noe som er forbi. Anonymkode: 091e2...f97 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet lørdag kl 12:31 #50 Del Skrevet lørdag kl 12:31 Klokka 23.59 på lørdagskvelden før første søndag i advent, så tenker jeg å ta NED adventsstjerna, som har hengt oppe siden sankthans. Ingen forteller meg hva jeg gjør, og de som på et diskusjonsforum der jeg frivillig legger fram dette valget til diskusjon stiller spørsmål ved dette valget, vil jeg si er en gjeng personlig provoserte og krenka gamliser av en saueflokk som jeg gleder meg til å irritere. Det viktigste er å gjøre det som er rett for meg! Det er i hvert fall nytenkende og originalt i dag. Henger den opp første søndag i advent, ja. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:50 #51 Del Skrevet lørdag kl 12:50 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jo da, det er greit nok, men da synes jeg det er rart at "tid med "julestjernene" mine" blir brukt som argument. Hvis du virkelig vil ha mest mulig tid med lysene, hvorfor ikke henge dem opp tidlig, og ta dem ned sent? (Jeg synes det er koselig med lys i vinduene om vinteren, og synes det er veldig trist at de forsvinner før 1.januar er over) Anonymkode: fbfb8...745 Ikke meg du spør. Januar har for meg alltid handlet om fornyelse, å starte noe nytt. Da liker vi at huset er helt renset, og vasket. Og så ryddig som mulig. Men kjøper gjerne inn noen nye, grønne planter. Har god belysning og effekter. Så mens det gjennom oktober-desember er holdt litt dunkelt, med fokus på halloween, førjulstid, jul, peiskos. Så slår vi igjen på mer lys, avrunder peis-sesongen, samt annen mat enn høst og jul har vært preget av. Mye grønt, fjærkre, vegetar. Anonymkode: 69ce3...74d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet lørdag kl 12:57 #52 Del Skrevet lørdag kl 12:57 All julepynten kommer opp 1 desember her. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:59 #53 Del Skrevet lørdag kl 12:59 Er julestjerne det samme som adventsstjerne? Ulike dialekter? Jeg har bare hørt om julestjerne i gamle julesanger, og da er det den sterke på himmelen. Som vel egentlig er planeten Jupiter, som lyser sterkt i desember. Anonymkode: 6b92c...33d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:07 #54 Del Skrevet lørdag kl 13:07 Like før 1. søndag i advent, ofte i forbindelse med at jeg gjør rent i leiligheten. Anonymkode: e9963...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:13 #55 Del Skrevet lørdag kl 13:13 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tja, fordi de minner meg om julen, og for min del er julen over for lengst i januar. For meg handler julen om å vente og glede seg. Ikke noe som er forbi. Anonymkode: 091e2...f97 Igjen, det er greit nok, men da forstår jeg ikke argumentet om at "jeg ønsker mest mulig tid med "julestjernene" mine". Da blir egentlig spørsmålet hvor lang tid før advent er du komfortabel med å ha "julestjernene" oppe. I fjor så jeg flere som hadde dem oppe, og med lys, fra midten av november. Anonymkode: fbfb8...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:25 #56 Del Skrevet lørdag kl 13:25 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Igjen, det er greit nok, men da forstår jeg ikke argumentet om at "jeg ønsker mest mulig tid med "julestjernene" mine". Da blir egentlig spørsmålet hvor lang tid før advent er du komfortabel med å ha "julestjernene" oppe. I fjor så jeg flere som hadde dem oppe, og med lys, fra midten av november. Anonymkode: fbfb8...745 Som sagt. For min del skal de opp helgen før desember starter. Men det er tidlig nok til å være helt evneveik. Anonymkode: 091e2...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet lørdag kl 13:31 #57 Del Skrevet lørdag kl 13:31 Første desember. Kanskje jeg henger opp stjernen et par dager før da første er en søndag. Lyset tennes 1 desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:17 #58 Del Skrevet lørdag kl 14:17 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vurderer en uke før denne gangen. Første søndag i advent treffer så sent.. vil ha tid med julestjernene mine. Ts Anonymkode: 091e2...f97 1. søndag i advent er alltid 4 søndager før jul Anonymkode: 8a357...f96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:21 #59 Del Skrevet lørdag kl 14:21 Det er mørkere i januar enn i november, så jeg skjønner ikke helt det argumentet. Anonymkode: 89e1f...ea6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:21 #60 Del Skrevet lørdag kl 14:21 1 søndag i advent, og tar de ned igjen rundt 10 januar. Er lei av folk som slenger opp julebelysning 1 mnd før tida og lar det stå til langt uti feb/mars. Jula varer faktisk ikke helt til påske, og begynner på ingen måte i november 🤢 Anonymkode: 60744...4c5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå