AnonymBruker Skrevet 28. oktober #61 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): Selvsagt er kosthold viktig, men hva som er "riktig" kosthold vil variere hvem du spør. Det er mye som er fint i teorien, men ingenting er svart/hvitt. Anonymkode: e2aaf...ffe Et riktig kosthold er i det minste et kosthold som gjør at du ikke trenger tilskudd. Selvsagt kan vi trenge både tilskudd og medisiner når vi har pådratt oss helseproblemer, men målet burde jo være å ikke ha behov for det. Allmennleger burde vite dette bedre enn noen, men det vanligste ser ut til å være gi tilskudd og mer eller mindre ignorere kostholdet. Anonymkode: f1a66...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #62 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Et riktig kosthold er i det minste et kosthold som gjør at du ikke trenger tilskudd. Selvsagt kan vi trenge både tilskudd og medisiner når vi har pådratt oss helseproblemer, men målet burde jo være å ikke ha behov for det. Allmennleger burde vite dette bedre enn noen, men det vanligste ser ut til å være gi tilskudd og mer eller mindre ignorere kostholdet. Anonymkode: f1a66...15f Gjør du deg vanskelig? Jeg kan spise så riktig jeg vil, det tar ikke vekk det faktum at jeg har både IBS og ADHD som gjør at kroppen krever mer av visse næringsstoffer. Selvsagt er målet å ikke trenge det, men for min del er målet heller å slippe å ta medisiner, og det sørger kosttilskudd for at jeg slipper. Leger gir forøvrig mest ut medisiner og ikke tilskudd. Anonymkode: e2aaf...ffe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #63 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gjør du deg vanskelig? Jeg kan spise så riktig jeg vil, det tar ikke vekk det faktum at jeg har både IBS og ADHD som gjør at kroppen krever mer av visse næringsstoffer. Selvsagt er målet å ikke trenge det, men for min del er målet heller å slippe å ta medisiner, og det sørger kosttilskudd for at jeg slipper. Leger gir forøvrig mest ut medisiner og ikke tilskudd. Anonymkode: e2aaf...ffe Jeg snakker jo selvsagt om folk generelt, ikke dem som har spesielle tarmsykdommer osv. At mange opplever bedring i både tarmsykdommer og mentale lidelser ved å spise ordentlig bekrefter egentlig bare poenget mitt. Anonymkode: f1a66...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #64 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg snakker jo selvsagt om folk generelt, ikke dem som har spesielle tarmsykdommer osv. At mange opplever bedring i både tarmsykdommer og mentale lidelser ved å spise ordentlig bekrefter egentlig bare poenget mitt. Anonymkode: f1a66...15f Men folk generelt har faktisk en eller annen form for sykdom, og alt er ikke relatert til kosthold hver eneste gang. ADHD er forøvrig ingen mental lidelse, det er ikke en gang en sykdom. Utfordringen med ADHD er det kroniske stresset som gjør at f.eks b12 lageret tappes fortere enn hos nevrotypiske, og derfor trenger ofte folk med ADHD mye mer b12 enn mange andre, for å holde nivåene optimale. IBS gjør også at næringsopptak svekkes. Så poenget ditt bekreftes i grunn ikke av noe som helst. Anonymkode: e2aaf...ffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #65 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men folk generelt har faktisk en eller annen form for sykdom, og alt er ikke relatert til kosthold hver eneste gang. ADHD er forøvrig ingen mental lidelse, det er ikke en gang en sykdom. Utfordringen med ADHD er det kroniske stresset som gjør at f.eks b12 lageret tappes fortere enn hos nevrotypiske, og derfor trenger ofte folk med ADHD mye mer b12 enn mange andre, for å holde nivåene optimale. IBS gjør også at næringsopptak svekkes. Så poenget ditt bekreftes i grunn ikke av noe som helst. Anonymkode: e2aaf...ffe Folk flest har ikke sykdommer som forårsaker næringsmangler. Har du mangler, er grunnen for de aller, aller fleste, at de spiser for lite næringsrikt. Anonymkode: f1a66...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #66 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk flest har ikke sykdommer som forårsaker næringsmangler. Har du mangler, er grunnen for de aller, aller fleste, at de spiser for lite næringsrikt. Anonymkode: f1a66...15f Nå er jeg lei av å forklare deg 1+1. Jeg har ikke b12 mangel, men pga ADHD har jeg økt behov for dette vitaminet. En med f.eks MS og ME vil også ha økt behov, selv om de ikke har en mangel. Forstår du det nå? Jeg spiser forøvrig veldig næringsrikt. Egg og kjøtt hver dag (økologisk og gressforet til og med), og aldri ultraprosessert mat, brus, godteri, osv. Spiser heller ikke korn, men det er kanskje det jeg gjør feil Anonymkode: e2aaf...ffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #67 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nå er jeg lei av å forklare deg 1+1. Jeg har ikke b12 mangel, men pga ADHD har jeg økt behov for dette vitaminet. En med f.eks MS og ME vil også ha økt behov, selv om de ikke har en mangel. Forstår du det nå? Jeg spiser forøvrig veldig næringsrikt. Egg og kjøtt hver dag (økologisk og gressforet til og med), og aldri ultraprosessert mat, brus, godteri, osv. Spiser heller ikke korn, men det er kanskje det jeg gjør feil Anonymkode: e2aaf...ffe Vi er ikke uenige. Jeg snakker som sagt om folk flest, ikke dem med spesifikke sykdommer. Forøvrig veldig bra at du dekker behovene dine først og fremst gjennom maten. Jeg spiser også slik. Anonymkode: f1a66...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #68 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi er ikke uenige. Jeg snakker som sagt om folk flest, ikke dem med spesifikke sykdommer. Forøvrig veldig bra at du dekker behovene dine først og fremst gjennom maten. Jeg spiser også slik. Anonymkode: f1a66...15f Men folk flest har faktisk spesifikke sykdommer. Hvis du ser hvor mange i Norge som har en form for revmatisme, MS, ME, tarmsykdom, ADHD, autisme, mentale lidelser, m.m, så er det snakk om veldig mange kombinert. Mange tar medisiner som tuller til tarmen som igjen påvirker næringsopptak. Nå er selvsagt kosthold viktig for å enhver sykdom, og vi vil alltid høre om noen som kurerte ditt og datt med sånn og sånn kosthold. Men det er likevel ikke alltid så svart-hvitt, og ofte vil kostilskudd i perioder være helt nødvendig. Mye bedre å ta kosttilskudd enn medisiner. Anonymkode: e2aaf...ffe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #69 Del Skrevet 28. oktober Jeg tar ting som nesten ingen har hørt om, Som Dr.David Sinclair gjør, aldringsforskeren...som gjorde aper og mus yngre...her er lista: NAD+, AKG, Berberine, astragalus, grønn te, spermidine, TMG, Alpha lipoic acid,resveratrol, Q 10, taurin,aspirin,fiskeolje omega 3, svartsurbær, gurkemeie,alt dette aktiverer telomerene, reverserer aldring, reparerer celler...der er stoffer vi mister med alderen mange av dem. Anonymkode: 7eb67...960 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #70 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 11.51): Jeg tar noe kun periodevis, noe daglig. B12 (nervesystem, angst, søvn, energi, immunforsvar) D vitamin (immunforsvar, muskler/ledd, mental helse) Kalium (nervesystem, fordøyelse) Magnesium (nervesystem, fordøyelse, angst, søvn) Taurin (nervesystem) Har ADHD og merker vesentlig forskjell på tankekjør og angst. Anonymkode: e2aaf...ffe Du burde prøve Lions mane, kosttilskudd, anbefales for de med ADHD 👍🏼 Anonymkode: 7eb67...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #71 Del Skrevet 28. oktober B12 hver andre måned, multivitamin, jern og calcigran. Slankeoperert, så tar ikke opp nok med kosthold. Anonymkode: 7de61...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #72 Del Skrevet 28. oktober Resept på - Behepan mot vitamin B mangel - Calcigran Forte pga behandling med Zometa. Anonymkode: ae5b6...4b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #73 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Men folk flest har faktisk spesifikke sykdommer. Hvis du ser hvor mange i Norge som har en form for revmatisme, MS, ME, tarmsykdom, ADHD, autisme, mentale lidelser, m.m, så er det snakk om veldig mange kombinert. Mange tar medisiner som tuller til tarmen som igjen påvirker næringsopptak. Nå er selvsagt kosthold viktig for å enhver sykdom, og vi vil alltid høre om noen som kurerte ditt og datt med sånn og sånn kosthold. Men det er likevel ikke alltid så svart-hvitt, og ofte vil kostilskudd i perioder være helt nødvendig. Mye bedre å ta kosttilskudd enn medisiner. Anonymkode: e2aaf...ffe Ja, det er mange sykdommer og medisiner. Men når folk flest spiser dritt og mange har mangler, er jo kostholdet den mest sannsynlige forklaringen for de fleste. Anonymkode: f1a66...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #74 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 11.40): Måtte ta D tilskudd selv før jeg sluttet å spise kjøtt gitt. Anonymkode: 1d50a...034 Og nå får du i deg enda mindre gjennom maten og må ta enda mer tilskudd? Anonymkode: f1a66...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #75 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette er egentlig en ganske trist tråd. Folk snakker om tilskudd som om det var det naturligste i verden. Trenger du tilskudd er du syk og/eller feilernært. Tilskudd bør være det siste man prøver for å rette opp mangler. Anonymkode: f1a66...15f Er gift med en lege. Han sier "det hjelper neppe, men det skader ikke heller". Unntaket er fettløselige tilskudd. Jeg har ikke påvist underskudd, så det tar jeg ikke. Når det gjelder magnesium og ashwaganda så merker jeg det virkelig på søvn, og kramper, i perioder jeg slurver. Hår/hud og kollagen - der gjør jeg virkelig hva jeg kan for å vedlikeholde best mulig. Og gummitablettene stiller faktisk søtsuget etter middag. C-vit, aner ikke om det hjelper, men synes det er godt, og gjør at jeg får i meg et stort glass vann hver morgen. Anonymkode: 2f86e...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #76 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du burde prøve Lions mane, kosttilskudd, anbefales for de med ADHD 👍🏼 Anonymkode: 7eb67...960 allergisk mot sopp Anonymkode: e2aaf...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #77 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er mange sykdommer og medisiner. Men når folk flest spiser dritt og mange har mangler, er jo kostholdet den mest sannsynlige forklaringen for de fleste. Anonymkode: f1a66...15f Er enig i at mange har elendig kosthold. Både i forhold til mangelfullt ernæringsmessig, og spiser i tillegg det som svekker opptak. Anonymkode: e2aaf...ffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #78 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du burde prøve Lions mane, kosttilskudd, anbefales for de med ADHD 👍🏼 Anonymkode: 7eb67...960 Har forøvrig ikke problemer med hyperaktivitet, som dette skal virke for Anonymkode: e2aaf...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #79 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og nå får du i deg enda mindre gjennom maten og må ta enda mer tilskudd? Anonymkode: f1a66...15f Nei, har ligget på samme tilskudd hele tiden. Det gjelder å være bevisst når man kutter ut noe. Anonymkode: 1d50a...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #80 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, har ligget på samme tilskudd hele tiden. Det gjelder å være bevisst når man kutter ut noe. Anonymkode: 1d50a...034 Tror ikke du forstod poenget til brukeren.. Anonymkode: e2aaf...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå