Gå til innhold

Hvilke kostilskudd tar dere hver dag, og hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det forklarer det meste :ler:

Jeg trenger ikke d vitamintilskudd lenger etter jeg begynte å spise kjøtt/fisk igjen. Bor også i Norge  :ler:

Anonymkode: e2aaf...ffe

Måtte ta D tilskudd selv før jeg sluttet å spise kjøtt gitt. 

Anonymkode: 1d50a...034

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omega 3-kapsler fra Möllers da jeg ikke har mulighet til kjøleskap dette året for å oppbevare vanlig flytende tran, og disse kapslene har høyere doser av omega 3 og de andre vitaminene enn vanlig tran og vanlige tran-kapsler. Disse tar jeg daglig året rundt, og har alltid gjort det siden barnehagealder. Vitamin D hver dag i vintermånedene da jeg har fått anbefalt dette av fastlege grunnet lave verdier (selv med tran), og Vitamin C hver dag året rundt for huden. Sistnevnte er nok mer placebo, menmen, tar ingen skade av det uansett.

Anonymkode: d203b...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Den  der må jo sine fordeler, kontra en billigvariant fra Kiwi f.eks til 80kr. 

Jeg har denne hjemme: https://www.collettvitaminer.no/produkt/collett-magnesium/

Men virker som den har ekstremt dårlig biotilgjenglighet. 

-ts

Anonymkode: 81c3e...492

Ja, ikke kjøp billige varianter, selv legen min sier dette. Denne du linker til er et av mange produkter som inneholder
maltodekstrin, som kan være uheldig for magen og absorpsjon. Jeg styrer i hvert fall unna alle tilskudd som har denne ingrediensen og ikke er "rene". 

Jeg passer på å kjøpe når de har tilbud, er ofte på 20 %. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Måtte ta D tilskudd selv før jeg sluttet å spise kjøtt gitt. 

Spiser du ikke egg og fet fisk regelmessig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, ikke kjøp billige varianter, selv legen min sier dette. Denne du linker til er et av mange produkter som inneholder
maltodekstrin, som kan være uheldig for magen og absorpsjon. Jeg styrer i hvert fall unna alle tilskudd som har denne ingrediensen og ikke er "rene". 

Jeg passer på å kjøpe når de har tilbud, er ofte på 20 %. 

Takk! Men den jeg linka til, ser du hvilken magnesium form den er? 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk! Men den jeg linka til, ser du hvilken magnesium form den er? 😅 

Magnesiumhydroksid, står i listen over ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Magnesiumhydroksid, står i listen over ingredienser.

Med andre ord, den magnesium formen med lavest biotilgjengelighet leser jeg  😅 er vel bare og hive i søpla da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du mann? Hjelper de føler du?

testosteron, sexlyst, søvn, fokus.  Kreatin har masse andre effekter som lett kan googles. anbefaler kreatin for alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malfred skrev (1 minutt siden):

testosteron, sexlyst, søvn, fokus.  Kreatin har masse andre effekter som lett kan googles. anbefaler kreatin for alle

Kreatin vet jeg, tenkte mer på de to andre.

Hvorfor Fadogia? Du vet det er direkte skadelig for lever/nyrer, ligger masse ute.

Her du nyeste forskning:

According to a toxicity study on Fadogia by a group of African scientists, the results suggest that it is not safe to consume Fadogia daily for more than 40 days. An animal study on Fadogia in July 2023 showed chronic inflammation of the kidney and permanent damage of liver tissues at 50 mg/kg body weight after 40 days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kreatin vet jeg, tenkte mer på de to andre.

Hvorfor Fadogia? Du vet det er direkte skadelig for lever/nyrer, ligger masse ute.

Her du nyeste forskning:

According to a toxicity study on Fadogia by a group of African scientists, the results suggest that it is not safe to consume Fadogia daily for more than 40 days. An animal study on Fadogia in July 2023 showed chronic inflammation of the kidney and permanent damage of liver tissues at 50 mg/kg body weight after 40 days.

jeg tar det 30 dager, så har jeg 30 dager pause.. kreatin tar jeg året rundt..

nei har ikke lest afrikansk forskning på det, det skremmer meg heller ikke.. det meste er jo skadelig i store mengder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malfred skrev (1 minutt siden):

jeg tar det 30 dager, så har jeg 30 dager pause.. kreatin tar jeg året rundt..

nei har ikke lest afrikansk forskning på det, det skremmer meg heller ikke.. det meste er jo skadelig i store mengder

Nei, bare sånn at du er obs. Jeg snakker av erfaring, fikk noe forhøyede nyreverdier av Fadogia og gikk rett i søpla. Og forskningen er meget variert.

Tongkat funker mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inggæenting sørger for å få i meg alt gjennom mat spiser lever 2 ganger i måneden siden jeg menstruerer for jernet sitt skyld og spiser mye normal hjemmelaget mat egg kjøtt fisk. og får nok sol. Har ikke hatt noe mangler. 

Anonymkode: 809f3...29b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, bare sånn at du er obs. Jeg snakker av erfaring, fikk noe forhøyede nyreverdier av Fadogia og gikk rett i søpla. Og forskningen er meget variert.

Tongkat funker mye bedre.

okei takk for info 😃

skal søke litt rundt om fadogia 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er egentlig en ganske trist tråd. 

Folk snakker om tilskudd som om det var det naturligste i verden. Trenger du tilskudd er du syk og/eller feilernært. Tilskudd bør være det siste man prøver for å rette opp mangler.

Anonymkode: f1a66...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er egentlig en ganske trist tråd. 

Folk snakker om tilskudd som om det var det naturligste i verden. Trenger du tilskudd er du syk og/eller feilernært. Tilskudd bør være det siste man prøver for å rette opp mangler.

Man kan ha mangler selv om det ikke vises på blodprøver. Hvis du setter deg inn i hvor mange som har kronisk sykdom i Norge, så er det ikke så rart det er behov for tilskudd. Tarmsykdom er ikke den eneste tilstanden som gir økt behov for tilskudd. Tilskudd er i stor grad heller ikke ment å brukes daglig året rundt år etter år, men innimellom nødvendig for en periode. 

Nei, kosthold løser ikke alle helsetilstander. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bvitamin blanding som smaker jævlig men gir fint hår, dvitamin fordi jeg har mangel, magnesium pga kramper, av og til jern fordi jeg har litt mangel og magnesium gjør det ikke bedre. 

Anonymkode: c037d...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ha mangler selv om det ikke vises på blodprøver. Hvis du setter deg inn i hvor mange som har kronisk sykdom i Norge, så er det ikke så rart det er behov for tilskudd. Tarmsykdom er ikke den eneste tilstanden som gir økt behov for tilskudd. Tilskudd er i stor grad heller ikke ment å brukes daglig året rundt år etter år, men innimellom nødvendig for en periode. 

Nei, kosthold løser ikke alle helsetilstander. 

Jeg sier jo ikke at det løser alle problemer, men at vi i utgangspunktet skal få alt vi trenger gjennom kosten. Gjør vi ikke det, spiser vi per definisjon feil. Men det virker som om førstevalget, både for pasienter og for leger, er å bruke tilskudd når man mangler noe. Ofte gidder ikke legen engang å undersøke kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg sier jo ikke at det løser alle problemer, men at vi i utgangspunktet skal få alt vi trenger gjennom kosten. Gjør vi ikke det, spiser vi per definisjon feil. Men det virker som om førstevalget, både for pasienter og for leger, er å bruke tilskudd når man mangler noe. Ofte gidder ikke legen engang å undersøke kostholdet.

Når man mangler noe, og mangelen er vesentlig og man har kraftige symptomer, så er tilskudd helt nødvendig. Selvsagt er kosthold viktig, men hva som er "riktig" kosthold vil variere hvem du spør. Det er mye som er fint i teorien, men ingenting er svart/hvitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spiser du ikke egg og fet fisk regelmessig? 

Spiser mye egg ja, fet fisk i moderasjon pga miljøgifter. Spiser generelt bedre enn veldig mange andre, må tross alt være bevisst. Men det hjelper ikke, kroppen min trenger mer, hører utelukkende på blodprøver her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye egg ja, fet fisk i moderasjon pga miljøgifter. Spiser generelt bedre enn veldig mange andre, må tross alt være bevisst. Men det hjelper ikke, kroppen min trenger mer, hører utelukkende på blodprøver her. 

Jeg var redd for fet fisk lenge, men bestemte meg for at fordelene overgikk ulempene sånn sett. Må helt klart høre på blodprøver, mangler må fikses :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...