AnonymBruker Skrevet 27. oktober #21 Del Skrevet 27. oktober Det er antakelig manglende AC som er problemet. Dere får ikke tørket ut fukt som kommer inn i bilen og stoffsetene blir fuktig og muggen setter seg. Bruk de 20K på å fikse AC og bruk muggdreper på setene. Anonymkode: c303f...4b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #22 Del Skrevet 27. oktober Her har dere nok fått inn mer fukt enn det du skriver. Jeg har vært borti flere biler som dugger når det er kjølig, men aldri sett mugg i dem. Mugg er et typisk fuktproblem som er adskillig større enn litt kondens. Og jeg ville ikke ligget i den bilen med muggsporer i lufta. Anonymkode: 47160...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #23 Del Skrevet 27. oktober At biler på Finn annonseres til 2-300 000, betyr ikke at eierne får så mye for dem. Mange av de annonsene har ligget ute lenge. Og mange selges av forhandler, med den tryggheten det gir Men viktigst av alt, INGEN av bilene på Finn har mugg! Deres bil kan derfor ikke sammenlignes. Den kan faktisk ikke brukes i nåværende tilstand, og har derfor ikke større verdi enn vrakpanten. Anonymkode: 092b1...f7f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #24 Del Skrevet 27. oktober Jeg beklager at jeg spirte om råd. Var ikke klar over at det skaper så mye sinne. Selvsagt skal ingen kjøre med en muggebil uten AC. Frem til nå var bilen ikke muggete. Det er nå den begynte smått i baksete og vi ønsker bekjempe det. Har du tips? Da får du gjerne komme med innspill. Ellers så ber vi deg om å finne en annen tråd. Anonymkode: 06e67...b43 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #25 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg beklager at jeg spirte om råd. Var ikke klar over at det skaper så mye sinne. Selvsagt skal ingen kjøre med en muggebil uten AC. Frem til nå var bilen ikke muggete. Det er nå den begynte smått i baksete og vi ønsker bekjempe det. Har du tips? Da får du gjerne komme med innspill. Ellers så ber vi deg om å finne en annen tråd. Anonymkode: 06e67...b43 Man trenger liksom ikke være biolog for å vite at mugg er nærmest umulig å bli kvitt. Du måtte nok skiftet stolene. Hvis hus får mugg river man veggene fordi mugg er så mye mer enn det man ser og kab vaske vekk. Klor dreier ikke mugg, det bare bleker vekk fargen i beste fall. Du bør lese om hvor helsefarlig mugg er. Og når du skriver om å ville svindle kjøper ved å skjule mugg, da mister folk sympati altså Anonymkode: 67d17...8e6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #26 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 10.57): Har en noe eldre bil som egentlig er bra. Grunnet ny bil så ble den flyttet ut av garasjen. Nå har den begynt å mugge i baksete med hvit pels. Det kan lett vaskes vekk men kommer tilbake etter ca. en uke. Jeg observerte kondens i frontruter på kvelder, så litt fuktighet er det. Bilen står stort sett parkert nå men skal brukes litt mer igjen etter vinteren. Eneste som ikke funker i den bilen er AC. Hva kan jeg gjøre for å få kvitte muggen? Anonymkode: 06e67...b43 Du blir ikke kvitt mugg så lenge luftfuktigheten er over 70% når mugg har etablert seg. Du fjerner bare det synlige i overflaten mens muggen gror nedi setet. Det eneste som hjelper e rå få luftfuktigheten ned. Tørr lagring. Eller kvitte deg med hele bilen. Anonymkode: 77a4c...217 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #27 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man trenger liksom ikke være biolog for å vite at mugg er nærmest umulig å bli kvitt. Du måtte nok skiftet stolene. Hvis hus får mugg river man veggene fordi mugg er så mye mer enn det man ser og kab vaske vekk. Klor dreier ikke mugg, det bare bleker vekk fargen i beste fall. Du bør lese om hvor helsefarlig mugg er. Og når du skriver om å ville svindle kjøper ved å skjule mugg, da mister folk sympati altså Anonymkode: 67d17...8e6 Man må jo jerne skjule og fortie at mugg eksisterer og er vasket bort. Men da går det en tid og så kommer kjøper og krever heving på grunn av skulte feil og mangler som ts visste om, men fortiet. En gjenganger når det kommer til boliger. Anonymkode: 77a4c...217 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #28 Del Skrevet 27. oktober Har bilen mugg på setene, da er det garantert mugg i hele setet uansett hvor mye du vasker det overfladiske så blir du aldri kvitt det, før man går til bunns i problemet. Jeg har astma og kan ikke være ved noe som er muggent uten at jeg får pusteproblemer. Så enten får dere starte med å fjerne setet der det er mugg, vaske bilen skikkelig innvendig og sette inn ett nytt sete eller så får dere vrake den. For selger dere bil med mugg så håper jeg dere får karma. Anonymkode: f4744...1a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #29 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg beklager at jeg spirte om råd. Var ikke klar over at det skaper så mye sinne. Selvsagt skal ingen kjøre med en muggebil uten AC. Frem til nå var bilen ikke muggete. Det er nå den begynte smått i baksete og vi ønsker bekjempe det. Har du tips? Da får du gjerne komme med innspill. Ellers så ber vi deg om å finne en annen tråd. Anonymkode: 06e67...b43 Dere må få satt inn ny AC, bytte ut setene og få tørket bilen skikkelig. Varmevifte + god utlufting f.eks. Det er ikke kondens i bilen fordi den står ute, men fordi det er fukt i den. Mennesker puster ut fukt og avgir svette, så derfor opplever dere at problemet forverres etter en kjøretur - fordi dere ikke har AC og får ut den fukten som dannes kontinuerlig. Anonymkode: 0b5d7...339 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #30 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei. Alt er tørr. Det er kondens som dannes fra bilen har stått i solen på dagen til den fryser rundt 0 grader om natten. Eller når bilen har blitt kjørt og varmet opp, så parkeres den og kjøler ned. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Så kilden er luft. Det var et spennende innspill. Skal få kjøpt en sånn en på mandag. Dere hadde altså vraket en noen års gammel bil som funker helt fint? Hva er greien? Den muggen er ikke i tekstilen. Den er på tekstilen og kan enkelt vaskes vekk. Jeg hadde gjerne drept det med f.eks. klor men da bleker jeg stoffsetene. Er åpen for innspill. Mannen mener bilen kan fremdeles selges for rundt 300k og da kan en vaske vekk muggen like før. Så er det neste eiers problem. Jeg er skeptisk. Anonymkode: 06e67...b43 1. det dannes ikke dugg uten fukt. Så teorien din (eller mannens?) om at bilen både er tørr og dugger er ren idioti. Dugg=fukt. 2. Det kalles svindel. Og det, ts, blir han felt for. Er du like etisk utenfor alle grenser som mannen din? Synes du det er ok å dele ditt eneste liv med en mann som ikke faktisk er et ålreit menneske? Anonymkode: 9f8ae...320 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #31 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg beklager at jeg spirte om råd. Var ikke klar over at det skaper så mye sinne. Selvsagt skal ingen kjøre med en muggebil uten AC. Frem til nå var bilen ikke muggete. Det er nå den begynte smått i baksete og vi ønsker bekjempe det. Har du tips? Da får du gjerne komme med innspill. Ellers så ber vi deg om å finne en annen tråd. Anonymkode: 06e67...b43 Ingen grunn til å innta en offerrolle her. Du spurte om råd - det har du fått. Situasjonen er som den er. Det er en kjip situasjon, ja jøss! Ingen er uenige i det. Skjønner det er noe dritt når du tror du eier noe til en verdi av 200k, og så viser det seg at den er på vrakpantnivå med mindre dere utbedrer den selv med 20k pluss. Skjønner det er dritkjipt. men å bli irritert/mutt/vonbroten fordi RÅDENE du syns rådene får er kjipe, nei - det gidder hvert fall ikke jeg være med på. lykke til! Med bilsalg, vraking utbedring, eller yngstemanns helse. Alt etter som hva du prioriterer. Anonymkode: a9887...ca0 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #32 Del Skrevet 27. oktober Bilen må gjennomgås grundig, alt av stoff som har muggsporer i seg må byttes ut. Det kan være mugg på skjulte steder også, i verste fall må dere sanere hele innsiden av bilen. Denne fukten kan ha ført til rust også. Dere må også fikse AC. Første bud er å sette bilen i en varm garasje, helst et sted med over 25 grader innendørs for å hindre spredning av eksisterende mugg. Det er få lagringsplasser for bil som har slike temperaturer, så dere må nok bruke kupévarmer og avfukter. Men den bør uansett stå tørt så det ikke kommer mer fukt inn i bilen. Jeg ville solgt den som oppussingsobjekt.. Anonymkode: 3f1f3...772 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #33 Del Skrevet 27. oktober Skjønner heller ikke hvorfor TS blir hakket løs på så sinnssykt. Hun sier jo hun er uenig i at mannen skal stilltiende sende videre en muggen bil og at prisen han forventer er optimistisk? Har ikke vi alle menn som ting skurrer med av og til? Bare slapp av og gi gode, velmente råd, uten å skremme folk fra å stille spørsmål igjen senere. Grunnleggende anstendighet, dette. Anonymkode: 6d648...9cd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #34 Del Skrevet 27. oktober *mugner* Anonymkode: 81c99...21c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #35 Del Skrevet 27. oktober Det er da fullt mulig å kjøre en bil uten AC! Og vraking er bare tull! 😅 Jeg vil tro det forsvinner nå som det er behov for å bruke varmluft i bilen pga. kjøligere vær. Det bidrar til å tørke opp i bilen. Ellers har du fått tips om bl.a. salt i ei balje eller andre avfuktingsmidler. Jula har også flere varianter, bl.a. denne Anonymkode: 66522...dae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #36 Del Skrevet 27. oktober Oj velkommen til livets harde skole. Den får du bare vrakpant for. Anonymkode: fb2a7...d5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #37 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Skjønner heller ikke hvorfor TS blir hakket løs på så sinnssykt. Hun sier jo hun er uenig i at mannen skal stilltiende sende videre en muggen bil og at prisen han forventer er optimistisk? Har ikke vi alle menn som ting skurrer med av og til? Bare slapp av og gi gode, velmente råd, uten å skremme folk fra å stille spørsmål igjen senere. Grunnleggende anstendighet, dette. Anonymkode: 6d648...9cd Men hva synes du folk skal svare TS, da? Gi henne raske løsninger, slik at problemet kamufleres, slik at datteren hennes, eller en uheldig kjøper, kan utvikle helseproblemer? Det virker jo ikke som om TS skjønner hva mugg er! Og mannen hennes skjønner det i hvert fall ikke! Noen må jo fortelle dem hvor farlig dette er. Ut ifra innleggene til TS hender det at de kjører den i den tilstanden den er, så de utsetter seg selv for fare også. Noe som understreker hvor lite de vet om mugg... Anonymkode: 092b1...f7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #38 Del Skrevet 27. oktober Sett den inn i garasjen, sett inn en vifteovn el og la vinduene stå på gløtt og få tørket den skikkelig. Jeg har hatt bil med lekkasje og ingen garasje, men det vokste ikke ting i den av den grunn. Hadde vindavvisere og parkerte med sprekk på vinduene, diverse fuktslukere hjalp ikke veldig etter jeg fant dam på gulvet bak førersetet. Antar den ikke blir så mye brukt, men få tørket den opp, og luft skikkelig etter hver tur. Når ts sier AC ikke virker tenker jeg kjøledelen og ikke hele varmeapparatet? Anonymkode: 9084f...234 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 27. oktober #39 Del Skrevet 27. oktober Enten er det lekkasje og fukt i bilen eller så er det typisk at resirkuleringsmotoren har gått i lås. Står den i lukket posisjon så vil luften ikke gå ut av bilen og den gamle luften vil sirkulere inni bilen som skaper kondens både når den står i ro og når du kjører. kjør ozon behandling i den. Det dreper muggsporer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #40 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hva synes du folk skal svare TS, da? Gi henne raske løsninger, slik at problemet kamufleres, slik at datteren hennes, eller en uheldig kjøper, kan utvikle helseproblemer? Det virker jo ikke som om TS skjønner hva mugg er! Og mannen hennes skjønner det i hvert fall ikke! Noen må jo fortelle dem hvor farlig dette er. Ut ifra innleggene til TS hender det at de kjører den i den tilstanden den er, så de utsetter seg selv for fare også. Noe som understreker hvor lite de vet om mugg... Anonymkode: 092b1...f7f Det er blitt gitt gode svar også. Anonymkode: 6d648...9cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå