AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #1 Del Skrevet 26. oktober 2024 Har en noe eldre bil som egentlig er bra. Grunnet ny bil så ble den flyttet ut av garasjen. Nå har den begynt å mugge i baksete med hvit pels. Det kan lett vaskes vekk men kommer tilbake etter ca. en uke. Jeg observerte kondens i frontruter på kvelder, så litt fuktighet er det. Bilen står stort sett parkert nå men skal brukes litt mer igjen etter vinteren. Eneste som ikke funker i den bilen er AC. Hva kan jeg gjøre for å få kvitte muggen? Anonymkode: 06e67...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #2 Del Skrevet 26. oktober 2024 Den bilen kan du like gjerne få vrakpant for. Mugg er umulig å bli kvitt. Det hvite du ser er bare blomstene. Veldig helsefarlig Anonymkode: 67d17...8e6 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 26. oktober 2024 #3 Del Skrevet 26. oktober 2024 Som en over skriver, vrakpant. Bonus, når du avskilter den så slipper du å betale ekstra veiavgift for en bil som bare står det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #4 Del Skrevet 26. oktober 2024 Muggen er virkelig vanskelig å bli kvitt, men begynn med å ta ut baksetene umiddelbart. Neste er å sjekke etter lekkasjer. Er tepper, seter og annet stoff i bilen fuktig? Tett igjen kilden. Så kan du kjøre avfukter på ulike måter, bare å google. Jeg har en balje salt i en slik bil som bare står ute. Saltet må tømmes nokså regelmessig, da det suger til seg luftfuktighet. Anonymkode: 6d648...9cd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #5 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Neste er å sjekke etter lekkasjer. Er tepper, seter og annet stoff i bilen fuktig? Tett igjen kilden. Nei. Alt er tørr. Det er kondens som dannes fra bilen har stått i solen på dagen til den fryser rundt 0 grader om natten. Eller når bilen har blitt kjørt og varmet opp, så parkeres den og kjøler ned. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Så kilden er luft. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så kan du kjøre avfukter på ulike måter, bare å google. Jeg har en balje salt i en slik bil som bare står ute. Saltet må tømmes nokså regelmessig, da det suger til seg luftfuktighet. Det var et spennende innspill. Skal få kjøpt en sånn en på mandag. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Den bilen kan du like gjerne få vrakpant for. Mugg er umulig å bli kvitt. Det hvite du ser er bare blomstene. Veldig helsefarlig Anonymkode: 67d17...8e6 Blueberrymuffin skrev (12 timer siden): Som en over skriver, vrakpant. Bonus, når du avskilter den så slipper du å betale ekstra veiavgift for en bil som bare står det. Dere hadde altså vraket en noen års gammel bil som funker helt fint? Hva er greien? Den muggen er ikke i tekstilen. Den er på tekstilen og kan enkelt vaskes vekk. Jeg hadde gjerne drept det med f.eks. klor men da bleker jeg stoffsetene. Er åpen for innspill. Mannen mener bilen kan fremdeles selges for rundt 300k og da kan en vaske vekk muggen like før. Så er det neste eiers problem. Jeg er skeptisk. Anonymkode: 06e67...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #6 Del Skrevet 26. oktober 2024 Dette høres jo litt spesielt ut. Vi har bodd uten garasje i 10 år nå og ingen av bilene våre har myglet av å stå ute. Anonymkode: 9b989...ea0 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogtusssa Skrevet 26. oktober 2024 #7 Del Skrevet 26. oktober 2024 Hvor mye er bilen verdt uten mugg? Er den kun non få år gammel er det nok verdt å finne årsaken til fukten og få den på verksted og gjøre tiltak for å få muggen fjernet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogtusssa Skrevet 26. oktober 2024 #8 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Alt er tørr. Det er kondens som dannes fra bilen har stått i solen på dagen til den fryser rundt 0 grader om natten. Eller når bilen har blitt kjørt og varmet opp, så parkeres den og kjøler ned. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Så kilden er luft. Det var et spennende innspill. Skal få kjøpt en sånn en på mandag. Dere hadde altså vraket en noen års gammel bil som funker helt fint? Hva er greien? Den muggen er ikke i tekstilen. Den er på tekstilen og kan enkelt vaskes vekk. Jeg hadde gjerne drept det med f.eks. klor men da bleker jeg stoffsetene. Er åpen for innspill. Mannen mener bilen kan fremdeles selges for rundt 300k og da kan en vaske vekk muggen like før. Så er det neste eiers problem. Jeg er skeptisk. Anonymkode: 06e67...b43 Da vil du få problemer. Du selger ikke uten å opplyse om feil og mangler du vet om uten å opplyse kjøper om det. Kommer muggen raskt tilbake er dey jo opplagt at dere visste om problemet. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #9 Del Skrevet 26. oktober 2024 Spesielt at en noen år gammel bil får mugg i seg. Bilene mine står uten garasje i alle år. Aldri hatt mugg i noen av bilene mine. Dere har sikkert sølt noe i baksetet. Husk at muggen er mye lenger nede enn det dere ser. Dere ser bare toppen. Derfor den kommer tilbake. Anonymkode: 1209e...576 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 26. oktober 2024 #10 Del Skrevet 26. oktober 2024 Prøv denne https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/fuktslukere/fuktsluker-2000019534 Eller denne https://www.europris.no/p-fuktsluker-original-torrbollen-200982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #11 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei. Alt er tørr. Det er kondens som dannes fra bilen har stått i solen på dagen til den fryser rundt 0 grader om natten. Eller når bilen har blitt kjørt og varmet opp, så parkeres den og kjøler ned. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Så kilden er luft. Det var et spennende innspill. Skal få kjøpt en sånn en på mandag. Dere hadde altså vraket en noen års gammel bil som funker helt fint? Hva er greien? Den muggen er ikke i tekstilen. Den er på tekstilen og kan enkelt vaskes vekk. Jeg hadde gjerne drept det med f.eks. klor men da bleker jeg stoffsetene. Er åpen for innspill. Mannen mener bilen kan fremdeles selges for rundt 300k og da kan en vaske vekk muggen like før. Så er det neste eiers problem. Jeg er skeptisk. Anonymkode: 06e67...b43 Noen år gammel bil med mugg og manglende ac til 300 000? Er mannen din overdrevent optimistisk på andre ting i livet også? Anonymkode: 092b1...f7f 14 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #12 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen år gammel bil med mugg og manglende ac til 300 000? Er mannen din overdrevent optimistisk på andre ting i livet også? Anonymkode: 092b1...f7f Ja noe her som ikke stemmer. Er bilen bare noen år gammel så dekker garantien av hvis den er defekt. Så ja noe rart her. Anonymkode: 1209e...576 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #13 Del Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nei. Alt er tørr. Det er kondens som dannes fra bilen har stått i solen på dagen til den fryser rundt 0 grader om natten. Eller når bilen har blitt kjørt og varmet opp, så parkeres den og kjøler ned. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Så kilden er luft. Anonymkode: 06e67...b43 Da er det viktig å alltid huske på å lufte ut skikkelig før du parkerer bilen. Trodde dét var standard. Flytt bilen ut av solen. Et eller annet tørkeelement, om det er salt, vifte eller mer avanserte og kostbare greier, må finne veien i bilen. Anonymkode: 6d648...9cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 27. oktober 2024 #14 Del Skrevet 27. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 10.57): Har en noe eldre bil som egentlig er bra. Anonymkode: 06e67...b43 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mannen mener bilen kan fremdeles selges for rundt 300k og da kan en vaske vekk muggen like før. Anonymkode: 06e67...b43 Er det en nesten ny Porsche du selger da? Kun et par år, men allerede fått mugg og ac som ikke fungerer. Her er noe som ikke stemmer med det du forteller. Kan du si hvilke årsmodell det er snakk om? Endret 27. oktober 2024 av Blueberrymuffin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #15 Del Skrevet 27. oktober 2024 Det er snakk om en Volkswagen Multivan fra 2010 med en del tilleggsutstyr. Har litt over 200k på telleren. Fortsatt meget bra bil til reising den. NAF test gir ingen feil med unntak av AC. Ny koster over 20k og det gidder vi ikke. Lignende biler ligger mellom 200k og 300k på finn. Men de har sannsynligvis fungerende AC så ja, mannen er nok optimistisk på salgsverdien. Bilen skal gå etter all forhåpning gå til minste etter at hun fikk seg lappen. Øvelseskjøring funker fint med den. Da kan hun dra på roud-trip. Aldri hatt problemer med mugg, selv om vi stod ute til camping. Bilen er som sagt tørr men observerer kondens når den parkeres ute, spesielt dagen etter kjøreturer. Vi er glade for at vi observerte problemet kjapp siden vi øvelseskjører med den. Om den bare hadde parkert i noen uker så hadde det blitt dårlig stemning tror jeg. Anonymkode: 06e67...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #16 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver her når det er uaktuelt å fikse problemet, nemlig manglende AC. Anonymkode: 650ac...36b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #17 Del Skrevet 27. oktober 2024 Selger dere en bil dere vet har muggsporer i seg så er dere helt forferdelige mennesker. hadde aldri i livet latt ungen min kjøre rundt i en bil med mugg i heller… mugg kan gjøre MYE skade om feil person får det i seg. Anonymkode: e433b...eb2 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 27. oktober 2024 #18 Del Skrevet 27. oktober 2024 Problemet er at bilen er fuktig inni. Dere har nok fått fukt inn i den som dere ikke har klart å bli kvitt på et tidspunkt. Jeg har aldri hatt bil i garasje og aldri opplevd dette. Kan du få leid en oppvarmet garasjeplass til den slik at du kan få tørket den opp skikkelig? En avfukter kan også hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #19 Del Skrevet 27. oktober 2024 Skal dere la yngste kjøre rundt i en bil uten ac og med mugg? si meg - er dere ikke vel bevart????? Anonymkode: a9887...ca0 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #20 Del Skrevet 27. oktober 2024 Syns det er helt hårreisende at dere ikke bruker 20.000 kr på å sette inn ny ac, men heller ikke selger bilen. dere er i limboland. Bilens bruksverdi og verdi synker drastisk, mye mer enn de 20.000 kr det koster å sette inn ny ac…. Sett inn ny ac og bruk litt tid på å få bort muggen, så er jo bilen så god som mannen din tror den er. Nå er virkeligheten at den er HELSESKADELIG å sitte i. Ærlig talt - den bilen er ikke verdt enndritt før dere fikser den. Og inn der skal barnet deres…???? Dette er det drøyeste jeg har lest 😂 Anonymkode: a9887...ca0 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå