AnonymBruker Skrevet 26. oktober #1 Del Skrevet 26. oktober Hei! Noen som har lyst til å gi meg litt tips til hvordan jeg kan komme videre i livet? Har de siste 7 årene jobbet i en dårlig betalt jobb som krever mye av meg fysisk, lite fleksiblitet. Fagbrev i byggebransjen. Bor usentralt med 3 små barn og har overhodet ikke mulighet til å flytte på oss, da vi ikke får nytt boliglån med dagens betingelser. Føler meg helt fullstendig låst fast til jobben jeg har nå, lite jobbmuligheter her som går opp med barnehage. Tjener i dag ca 430.000 og har ekstrajobb for å klare meg til regninger. Kunne tenkt meg en bachelor i HR i ledelse. Og dette måtte isåfall blitt på privatskole over nett samtidig som jeg jobber 80% i jobben jeg har nå. Målet er at jeg kunne jobbet som HR eller ledelse i et større byggefirma feks med fagbrev i bunn. Hvert semester koster 40.000kr (måtte lånt) og jeg hadde trengt lån for å dekke opp tiden jeg ikke er på jobb. Har regnet ut ay en bachelor ville kostet meg ca 300.000-500.000 i studielån innen jeg er ferdig. Og dette vil bli lån jeg må betale tilbake. Synes det var en stiv pris for å komme seg ut av livssituasjonen her. Samtidig ser jeg ikke for meg å klare å stå i en ekstremt fysisk og lite betalt jobb som jeg gjør i dag. 🫠 Noen som vil komme med tips på hva jwg burde gjøre? Anonymkode: aea72...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #2 Del Skrevet 26. oktober Jeg tror det hadde lønt seg, og at det er en meget god investering både økonomisk, men også for livet. De fleste av oss har langt mer enn det i studielån. Vet om noen som gjorde dette, var frisør men jobber nå innen HR, det går strålende, med bra lønn. Go for it! Anonymkode: 3f991...24f 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #3 Del Skrevet 26. oktober Siden du regner på det må du også legge inn tap av lønn (og pensjon) i regnestykket. Hvis du går ned fra 100% til 80% så vil det gjøre et tap av lønn på ca 80k hvert år i tre år hvis du tar utdanningen på heltid. nå aner jeg ikke hvilken lønn du vil få, men la oss si 600k. Da vil du bruke ca. 5 år før du begynner å tjene på utdanningen. Siden du har små barn regner jeg med at du er ganske så ung og har mange år igjen til pensjon, ikke har annen høyere utdanning, og derfor lav utsikt til en høyere betalt jobb uten uten utdanning, dårlig lønnsøkning i den jobben du har, og små muligheter til å gjøre karriere som vil øke lønnen (???) som tar kortere tid en utdanningen. Spørsmålet er, må du flytte for å få jobben innen HR når du er ferdig? vil du ha mulighet til det om tre år når du ikke kan det nå? Mest sannsynlig ja med en høyere lønn? Til tross for 500k i studielån? Jeg tenker det er verdt utdanning i din situasjon. Spesielt siden du er ung og det er et helseaspekt inni regnskapet også. Anonymkode: ef2b8...e7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #4 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden du regner på det må du også legge inn tap av lønn (og pensjon) i regnestykket. Hvis du går ned fra 100% til 80% så vil det gjøre et tap av lønn på ca 80k hvert år i tre år hvis du tar utdanningen på heltid. nå aner jeg ikke hvilken lønn du vil få, men la oss si 600k. Da vil du bruke ca. 5 år før du begynner å tjene på utdanningen. Siden du har små barn regner jeg med at du er ganske så ung og har mange år igjen til pensjon, ikke har annen høyere utdanning, og derfor lav utsikt til en høyere betalt jobb uten uten utdanning, dårlig lønnsøkning i den jobben du har, og små muligheter til å gjøre karriere som vil øke lønnen (???) som tar kortere tid en utdanningen. Spørsmålet er, må du flytte for å få jobben innen HR når du er ferdig? vil du ha mulighet til det om tre år når du ikke kan det nå? Mest sannsynlig ja med en høyere lønn? Til tross for 500k i studielån? Jeg tenker det er verdt utdanning i din situasjon. Spesielt siden du er ung og det er et helseaspekt inni regnskapet også. Anonymkode: ef2b8...e7f Jeg ble nettopp 30 år. Det er masse byggefirma i området her, kan enten jobbe for dem på gulvet (og slite seg ihjel som jeg gjør nå) eller være i ledelsen. Har ingen mulighet for å rykke opp uten mer utdanning. Da blir jeg for alltid nederst på rangstigen. Har vært så ille fysisk at jeg i perioder må gå ned til 80% jobb fordi jobben er såppas tøff på kroppen i tillegg til småbarn. Hadde jeg hatt en bedre betalt jobb kunne jeg etterhvert fått boliglån og økonomi til å flytte på oss i tillegg. Anonymkode: aea72...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 26. oktober #5 Del Skrevet 26. oktober Kjenner flere som er utdannet innen HR (en med Master), de sliter med å få jobb. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #6 Del Skrevet 26. oktober Knirke skrev (2 minutter siden): Kjenner flere som er utdannet innen HR (en med Master), de sliter med å få jobb. Er akuratt det jeg er redd for her også. Men ser samtidig ikke helt hvilken annen utdanning jeg kan ta som passer meg (teknisk fagskole utgår, økonomi og administasjon utgår, har massiv dyskalkuli og ønsker å jobbe med mennesker). Tenkte kanskje at hvis man har fagbrev i byggebransjen kunne jeg være litt mer relevant hos store byggefirma. Anonymkode: aea72...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #7 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er akuratt det jeg er redd for her også. Men ser samtidig ikke helt hvilken annen utdanning jeg kan ta som passer meg (teknisk fagskole utgår, økonomi og administasjon utgår, har massiv dyskalkuli og ønsker å jobbe med mennesker). Tenkte kanskje at hvis man har fagbrev i byggebransjen kunne jeg være litt mer relevant hos store byggefirma. Anonymkode: aea72...a79 Jeg tror du har rett, at kombinasjonen du har sammen med HR blir såpass spesifikk og relevant at du kommer til å få jobb innen det. I større firmaer i byggebransjen er det flere ansatte i HR-avdelingen, og det finnes jobber. Det er et spørsmål om tid før det vil klaffe for deg. Dette er vel så mye et spørsmål om å trives med livet, og å selv skape seg et liv man liker. Det er godt og nødvendig for selvfølelsen å utvikle seg. Anonymkode: 3f991...24f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 26. oktober #8 Del Skrevet 26. oktober (endret) Knirke skrev (31 minutter siden): Kjenner flere som er utdannet innen HR (en med Master), de sliter med å få jobb. Kjenner flere med bachelor i HR som sliter også (ikke rart når selv de med Master sliter), men med kompetansen du allerede besitter, så er det kanskje litt mer muligheter.. ? Endret 26. oktober av Fjugur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #9 Del Skrevet 26. oktober Fjugur skrev (4 minutter siden): Kjenner flere med bachelor i HR som sliter også (ikke rart når selv de med Master sliter), men med kompetansen du allerede besitter, så er det kanskje litt mer muligheter.. ? Er det jeg håper på. Jeg havner jo på 10 års erfaring fra 'gulvet' i byggebransjen før jeg er ferdig. I værste fall kunne jeg kanskje blitt mellomleder eller noe annet med den utdanningen? I tillegg er jeg jo kvinne. Ikke mange damer med fagbrev og praktisk erfaring i denne bransjen. Anonymkode: aea72...a79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #10 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Noen som har lyst til å gi meg litt tips til hvordan jeg kan komme videre i livet? Har de siste 7 årene jobbet i en dårlig betalt jobb som krever mye av meg fysisk, lite fleksiblitet. Fagbrev i byggebransjen. Bor usentralt med 3 små barn og har overhodet ikke mulighet til å flytte på oss, da vi ikke får nytt boliglån med dagens betingelser. Føler meg helt fullstendig låst fast til jobben jeg har nå, lite jobbmuligheter her som går opp med barnehage. Tjener i dag ca 430.000 og har ekstrajobb for å klare meg til regninger. Kunne tenkt meg en bachelor i HR i ledelse. Og dette måtte isåfall blitt på privatskole over nett samtidig som jeg jobber 80% i jobben jeg har nå. Målet er at jeg kunne jobbet som HR eller ledelse i et større byggefirma feks med fagbrev i bunn. Hvert semester koster 40.000kr (måtte lånt) og jeg hadde trengt lån for å dekke opp tiden jeg ikke er på jobb. Har regnet ut ay en bachelor ville kostet meg ca 300.000-500.000 i studielån innen jeg er ferdig. Og dette vil bli lån jeg må betale tilbake. Synes det var en stiv pris for å komme seg ut av livssituasjonen her. Samtidig ser jeg ikke for meg å klare å stå i en ekstremt fysisk og lite betalt jobb som jeg gjør i dag. 🫠 Noen som vil komme med tips på hva jwg burde gjøre? Anonymkode: aea72...a79 Hva med fagskole? De er på 1/2-2 år innen alt mulig. Det er både oppmøte eller nettstudier. Selv har jeg jobbet innen kundeservice tidligere og hadde over 500 000 uten formell utdanning Anonymkode: f42e8...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #11 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ble nettopp 30 år. Det er masse byggefirma i området her, kan enten jobbe for dem på gulvet (og slite seg ihjel som jeg gjør nå) eller være i ledelsen. Har ingen mulighet for å rykke opp uten mer utdanning. Da blir jeg for alltid nederst på rangstigen. Har vært så ille fysisk at jeg i perioder må gå ned til 80% jobb fordi jobben er såppas tøff på kroppen i tillegg til småbarn. Hadde jeg hatt en bedre betalt jobb kunne jeg etterhvert fått boliglån og økonomi til å flytte på oss i tillegg. Anonymkode: aea72...a79 Hva med å ta noe prosjektleder innen byggebransjen? Kort utdannelse Anonymkode: f42e8...2bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #12 Del Skrevet 26. oktober https://hfy.no/bachelor-i-byggeplassledelse Anonymkode: ba1e4...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #13 Del Skrevet 26. oktober Min første tanke er at du risikerer å stå uten jobb når du er ferdig, og MED studielån. Hvor sikker er du på å få jobb? Hvor stort er arbeidsmarkedet der du bor? Dessuten: Dere er jo ikke helt låst. Greit nok at dere ikke får boliglån et annet sted, men det går an å leie. Hvis dere bor usentralt er kanskje prisutviklingen ikke spesielt god uansett, slik at det ikke har så mye å si at dere står utenfor boligmarkedet en stund? Da har dere mulighet til å flytte, evt flytte for at du kan studere uten å betale for skolepenger, og partneren din kan evt få bedre betalt jobb? Hvis du har en partner, det skriver du ikke noe om? Er du alene med ungene? Anonymkode: 491d4...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #14 Del Skrevet 26. oktober Jeg tik fagskole i ledelse på NKI, 1 år. Sitter idag som administrasjonsleder for et større firma og tjener relativt bra. Anbefaler derfor fagskole grunnet egen erfaring 😊 Anonymkode: 027fc...2c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #15 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva med fagskole? De er på 1/2-2 år innen alt mulig. Det er både oppmøte eller nettstudier. Selv har jeg jobbet innen kundeservice tidligere og hadde over 500 000 uten formell utdanning Anonymkode: f42e8...2bd Fagskole var kjempebra forslag, de har HR. Tusen takk. Anonymkode: aea72...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #16 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min første tanke er at du risikerer å stå uten jobb når du er ferdig, og MED studielån. Hvor sikker er du på å få jobb? Hvor stort er arbeidsmarkedet der du bor? Dessuten: Dere er jo ikke helt låst. Greit nok at dere ikke får boliglån et annet sted, men det går an å leie. Hvis dere bor usentralt er kanskje prisutviklingen ikke spesielt god uansett, slik at det ikke har så mye å si at dere står utenfor boligmarkedet en stund? Da har dere mulighet til å flytte, evt flytte for at du kan studere uten å betale for skolepenger, og partneren din kan evt få bedre betalt jobb? Hvis du har en partner, det skriver du ikke noe om? Er du alene med ungene? Anonymkode: 491d4...766 Desverre, flytting for å leie er helt uaktuellt med 3 små barn. Har aldri noen garanti for at man ikke må bytte barnehage og skolekrets x antall ganger pga at huseier skal selge / pusse opp ect. Helt prisgitt flaks for å finne en plass man kan leie. Å eie egen bolig er den største tryggheten og forutsigbarheten jeg kan gi til barna mine. Måtte selv flytte annenhvert år som barn og det var ikke gøy. Skal mye til for at vi kommer inn på boligmarkedet igjen med inntekten vår, kommet nye krav til lån og vi fikk lån av lokalbanken på unntaksregel. Så kommer ikke til å selge hus før jeg 100% vet at vi kan kjøpe nytt. Anonymkode: aea72...a79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #17 Del Skrevet 26. oktober Vurdert å jobbe for deg selv ? I hvertfall om du ar rykte som en flink person så du slipper å jobbe så mye for å få kunder. Bygningsbransjen er jo heller ikke akkurat den som går best om dager, i hvertfall på nybygg Anonymkode: 9d490...bf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 26. oktober #18 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg ble nettopp 30 år. Det er masse byggefirma i området her, kan enten jobbe for dem på gulvet (og slite seg ihjel som jeg gjør nå) eller være i ledelsen. Har ingen mulighet for å rykke opp uten mer utdanning. Da blir jeg for alltid nederst på rangstigen. Har vært så ille fysisk at jeg i perioder må gå ned til 80% jobb fordi jobben er såppas tøff på kroppen i tillegg til småbarn. Hadde jeg hatt en bedre betalt jobb kunne jeg etterhvert fått boliglån og økonomi til å flytte på oss i tillegg. Anonymkode: aea72...a79 Er det på grunn av behov å ta studier som nettstudier eller er det på grunn av opptak som gjør at du ser på et slikt kostbart alternativ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #19 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Noen som har lyst til å gi meg litt tips til hvordan jeg kan komme videre i livet? Har de siste 7 årene jobbet i en dårlig betalt jobb som krever mye av meg fysisk, lite fleksiblitet. Fagbrev i byggebransjen. Bor usentralt med 3 små barn og har overhodet ikke mulighet til å flytte på oss, da vi ikke får nytt boliglån med dagens betingelser. Føler meg helt fullstendig låst fast til jobben jeg har nå, lite jobbmuligheter her som går opp med barnehage. Tjener i dag ca 430.000 og har ekstrajobb for å klare meg til regninger. Kunne tenkt meg en bachelor i HR i ledelse. Og dette måtte isåfall blitt på privatskole over nett samtidig som jeg jobber 80% i jobben jeg har nå. Målet er at jeg kunne jobbet som HR eller ledelse i et større byggefirma feks med fagbrev i bunn. Hvert semester koster 40.000kr (måtte lånt) og jeg hadde trengt lån for å dekke opp tiden jeg ikke er på jobb. Har regnet ut ay en bachelor ville kostet meg ca 300.000-500.000 i studielån innen jeg er ferdig. Og dette vil bli lån jeg må betale tilbake. Synes det var en stiv pris for å komme seg ut av livssituasjonen her. Samtidig ser jeg ikke for meg å klare å stå i en ekstremt fysisk og lite betalt jobb som jeg gjør i dag. 🫠 Noen som vil komme med tips på hva jwg burde gjøre? Anonymkode: aea72...a79 Spørsmålet er hvilken bachelor du tar. Gå inn for ingeniør. Startlønn om 2 år med ditt nivå erfaring 650-700 000. Den trapper du hurtig opp på få år. Trekk fra skatt, pluss på fordelen av mulighet for hjemmekontor (sparte utgifter til bompenger, spart tid), møter via teams, firmabil og fleksitid som lar deg feriere når billettene er billige. Ingen som stusser på at du deltar på foreldremøter midt på dagen og arbeider det inn igjen i helgen eller etter leggetid eller går på fjellet i lunsjen og heller tar et møte på anleggsplassen klokka 17. Jeg vil si du har tjent inn igjen en halv mill på få år. Ikke gå for HR, da. Man utdanner seg til fleksibilitet og innen et yrke det er mangel på. Gå for vann og avløp, og du er sikret jobb selv om du beviselig er udugelig. Anonymkode: 8f093...8d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #20 Del Skrevet 26. oktober Fremmed fugl skrev (4 minutter siden): Er det på grunn av behov å ta studier som nettstudier eller er det på grunn av opptak som gjør at du ser på et slikt kostbart alternativ? Behov for å ta det over nett som blir dyrt (40.000kr pr semester). I tillegg trenger jeg litt lån for å dekke over de dagene jeg må studere istedet for å jobbe. Kan overhodet ikke gå ned i inntekt. Anonymkode: aea72...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå