Gå til innhold

Typen blir fort sliten og sier sårende ting


Hemme

Anbefalte innlegg

Hemme skrev (På 26.10.2024 den 3.24):

Typisk nå så kommer jeg ikke på så mange eksempler da vi nettopp har kranglet og jeg er litt fra meg. 

Han kan bli veldig spydig og frekk i tonen. F.eks på torsdag spurte jeg om han ville være med meg på shopping på fredag eller lørdag. Jeg vet at han ikke er så glad i shopping, men jeg spurte bare for å høre. Han svarer veldig spydig og frekk at han må få lov til å ha et eget liv med venner, osv. Jeg har aldri nektet han å møte venner eller andre mennesker. Jeg er veldig støttende til at han skal være med venner. Dette er ikke en problemstilling som noen gang har skjedd. Jeg svarer at det skal han selvfølgelig få lov til og at jeg kan spørre en venn istedenfor. Etter noen timer når vi ligger i sengen så sier han unnskyld og at han ikke mente det. Han forklarer at han sa det kun fordi han var sliten og at han angret. Vet dette virker som småbagatell, men dette skjer så jevnlig. Andre eksempler fra tidligere er kommentarer med nedlatende holdning, at jeg gjør ting galt i forholdet og lignende. Disse tingene tar han alltid tilbake og sier unnskyld, han mente det ikke og sa det kun for at han var sliten. Når jeg prøver å spørre for å se om det er noe underliggende så får jeg kun igjen svar om at han sa det kun fordi han var sliten, og han ikke tenkte før han snakket. 

Nå har det seg sånn at han forteller at han blir sliten av å få konsekvenser for han sin handling (at jeg blir lei meg f.eks). Altså det er min feil at han blir mer sliten, fordi han må trøste meg og ta konsekvensen av sine handlinger, noe som gjør at han blir mer sliten enn utgangspunktet.  Han mener at jeg skal ha forståelse for at han er sliten og derfor ikke ta meg nært av det han sier. Uansett for frekt holdning og tone han har mot meg. Og det er ikke sånn at det bygger seg gradvis. Vi kan ha det superhyggelig sammen og kose oss, da han plutselig endrer helt tone. Jeg forstår hvis det er noe jeg gjør galt i forholdet som påvirker han, men hans eneste forklaring er at han er sliten pga jobb eller for lite søvn, osv. 

Han her er jo en special snowflake som mener at han skal snakke skit til deg og ikke måtte ta konsekvensene av det Fordi han blir sliten.? Er han ike frisk? Hadde tenkt en diagnose eller noe. Blir sliten av at du blir såret og at han må si unnskyld når han har vært et rævhol. Den var god. Hadde ledd høgt og gått. 

Anonymkode: 17336...bf9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omg eg ble sykt sur av dette innlegget. Hvorfor er han så jævla sliten hele tiden?? Og å være sliten betyr ikke at man bare kan legge fra seg all folkeskikk. Neste gang så blir du dritsur og sint når han er frekk og jævlig. Vis han hvor SLITSOM du faktisk kan bli når han ikke oppfører seg. Ikke bli trist men skamsint og be han ryke og reise en viss plass og flytte inn på gamlehjem hvis energinivået hans er på nivå med en 80 åring og gjør han hjernedau samtidig. Du skal ikke finne deg i dette. Han skal lære at hvis han ikke passer kjeften sin så blir alt 20 ganger mer slitsomt for han!!!

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for slags tusseladd som hele tiden må si unnskyld for bagateller?

Anonymkode: cf4ca...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har det bra med ham, så ta deg selv på alvor og gå fra ham. Du fortjener bedre!

Anonymkode: 28d56...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at han har skrantende helse og null kontroll over egne følelser. 

Hvorfor avslutter du ikke dette?

Anonymkode: 9bee0...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er faktisk en dårlig kjæreste. Ikke noe å samle på. Det er en standard på han, en annen på deg. Han skal ikke ta ansvar for noe, du for alt. 

Gå videre. Det blir ikke bedre! 

Anonymkode: 9d54d...312

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de som glefser når jeg er sliten. 
Men jeg vet at det ikke er greit, så jeg biter meg i leppa og tar meg tid for meg selv. Enten ved å løpe meg en tur, ta en dusj, kjøre en tur, eller bare si "kan vi bare se en episode av noe å snakke etterpå?" 

Jeg er veldig klar over at jeg raskt glefser når jeg er sliten og derfor gjør jeg det jeg kan for å unngå at det går ut over typen, kolleger eller venner. Og de få gangene jeg glefser til noen nå, så sier jeg selvsagt unnskyld etterpå. Det kunne ikke falt meg inn å legge skylden på andre. 

Jeg hadde aldri giddet være sammen med noen som oppførte seg slik, og ikke gjorde noen grep for å bedre oppførselen sin, og heller ga meg skylden for at dem oppførte seg som dritt... 

Anonymkode: 403b1...716

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er følelsesmessig umoden, og til dels utilgjengelig, om ikke fullstendig utilgjengelig. Han legger attpåtil skylda på deg for sine følelser. Han kunne likeså godt sagt dette her "Du gjør alt verre, ser du ikke det? La meg undertrykke deg, såre deg, være et jævla rasshøl, men husk å smile til meg, føle empati og sympati for meg mens jeg gjør det. For hvis ikke, så vil jeg bare bli enda verre, og det blir ekstra uhyggelig og det er di feil. DI FEIL". Han tar ikke ansvar for egne følelser, og legger dem over på deg. Slik skal det aldri være.

Dere har vært sammen i ett år, bor ikke sammen, og jeg tenker at selv om det sikkert er sårt for deg, så er det faktisk veldig "enkelt" å gjøre det slutt. Dere har ingen felles forpliktelser ifht økonomi, bolig, barn, hund, bil osv. Du fortjener bedre.

Anonymkode: e5eba...8be

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så heldige i 2024 at vi selv kan bestemme hvilke folk vi omgås.

Folk som behandler andre som dritt vil til slutt ende opp alene, fordi folk ikke liker slike drittunger.

Du sier selv, TS, at du ikke finner deg i dette. Da antar jeg at det ikke er tomme ord, og at du dermed dropper denne dusten og bruker tiden din på hyggelige folk som respekterer deg.

Anonymkode: e3ab6...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som problemet er at han er sliten. Det høres ut som det er personligheten hans det er noe i veien med. Voksne folk kan uttrykke behov og grenser på en fin måte, og klarer å regulere følelser. 

Det høres ikke ut som han vil være i et forhold, eller forstår hva det innebærer. Enkelte er best på å være alene, men klarer ikke se det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...