Gå til innhold

Kan du føle at en ond person er i rommet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Klokt innlegg- men ikke helt enig. Det finnes faktisk noen mennesker som får glede av å pine andre. Sadisme. Som faktisk med vitende vilje påfører andre smerte. Det er prosentvis veldig få av befolkningen, men de finnes.

Anonymkode: 7a210...288

Da blir spørsmålet, er en person som har en tumor som presser på amygdala som igjen fører til sadistiske personlighetsforandringer ond?
Og er det ondskap å prioritere sin egen lykke foran andres ulykke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke merke noe på en person ved å stå ved siden av / bare være i same rom som vedkommende.
Men i en sosial setting, hvor jeg ser hvordan de snakker og oppfører seg, så får jeg ofte en magefølelse, ja.
Snakker ikke nødvendigvis om "ondskap", men at vedkommende gir en "off-wibe".
Tror aldri jeg har tatt feil.

Anonymkode: 07ab3...a93

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ond person må vel være en person uten empati og er ond for han/hun kan. 

Da er det vel en psykopat det er snakk om, og etter som det er 1% av Norges befolkning som er det, har jeg mest sannsynlig ikke møtt en potensiell ond person. Sånn generelt tror jeg neppe jeg hadde merket det 

Anonymkode: 436a2...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Klokt innlegg- men ikke helt enig. Det finnes faktisk noen mennesker som får glede av å pine andre. Sadisme. Som faktisk med vitende vilje påfører andre smerte. Det er prosentvis veldig få av befolkningen, men de finnes.

men det er jo ikke «onde» personer. Vi lever ikke i den mørke middelalder. Det du beskriver er mennesker med psykiske avvik eller lidelser. 

«Ondskap» som konsept tilhører myter og eventyr - overtro, sagn og gamle skrøner fra den gang befolkningen ikke faktisk hadde tilgang på kunnskap. Å velge å tro på overtro med tilgangen vi har til moderne vitenskap er et irrasjonelt valg. Du har trolig dine motiver for det, motiver som tenkelig ikke er spesielt noble. Men ond. Det er du nok ikke likevel. Fordi ondskap tilhører eventyr og skrøner og annet vås.

Anonymkode: fb156...fa2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg lot meg lure av en leder som er psykopat. Merket ingenting av denne ondskapen i starten, men den kom frem da vedkommende ble varm i trøya på arbeidsplassen.

Anonymkode: 636a5...6c9

Hvordan fikk du kunnskap om at vedkommende hadde denne diagnosen, eller tror du det? Jeg synes det er så merkelig at så mange "kjenner" psykopater. 

Anonymkode: 436a2...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

men det er jo ikke «onde» personer. Vi lever ikke i den mørke middelalder. Det du beskriver er mennesker med psykiske avvik eller lidelser. 

«Ondskap» som konsept tilhører myter og eventyr - overtro, sagn og gamle skrøner fra den gang befolkningen ikke faktisk hadde tilgang på kunnskap. Å velge å tro på overtro med tilgangen vi har til moderne vitenskap er et irrasjonelt valg. Du har trolig dine motiver for det, motiver som tenkelig ikke er spesielt noble. Men ond. Det er du nok ikke likevel. Fordi ondskap tilhører eventyr og skrøner og annet vås.

Anonymkode: fb156...fa2

Du mener ondskap ikke finnes men beskylder ts for å være ond i samme innlegg? Sammenfatningen din henger ikke på greip.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malfred skrev (16 timer siden):

faktisk ja.. er ikke noe fan av overtro og lignende, men jeg følte at hver gang eksen kom inn i  rommet så var det en vibbe der av at noe negativt driver å bygger seg opp  og det stemte. følte det hele tiden

Hvorfor i alle dager ble du sammen med han da?

Anonymkode: abc6e...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan føle på meg at den personen vil jeg ikke møte i bakgata ja. Var en jeg sa til noen at han der får jeg dårlige vibber av. Viste seg at han likte veldig unge jenter. Altså så unge at det var pedofilt. 

Anonymkode: e65cc...b6c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du mener ondskap ikke finnes men beskylder ts for å være ond i samme innlegg? Sammenfatningen din henger ikke på greip.

Den du siterer sier jo rett ut at TS ikke er ond, siden ondskap ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle dager ble du sammen med han da?

traumebonding

Anonymkode: 09d31...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en naturlig aversjon mot folk som er falske og uten integritet. Det har vist seg mange ganger. Ofte er slike folk også mindre intelligente, og utnytter gjerne andre med enkle midler og setter seg i offerposisjon, så det er veldig enkelt å unngå dem. Magefølelse er en fin ting.

Anonymkode: 5d2ff...478

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan jeg vite hvem personen er i løpet av de første tre minutter sammen med vedkommende.

Om jeg lytter til magefølelsen derimot er en annen sak.

Anonymkode: 2f179...1d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter av og til mennesker som jeg på en måte ikke får tak i energimessig, som om det er noe helt tomt med dem. Og noen mennesker bare oser av negative  vibber. Jeg kan også se se tomheten/sadismen i øynene på sånne personer. 

Men jeg har også levd tett på en person som var covert narcissist og oste en genuint varm, uskyldig energi. Vedkommende fikk ofte kommentarer om denne energien av andre, og ble oppfattet som søt og snill. Vel, den personen var utrolig manipulerende, ljugde, var kontrollerende og satte folk opp mot hverandre til sin egen fordel. Så det er ikke alltid at de som virker hyggelige er gode mennesker heller.

Anonymkode: e5147...fc1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke. 

I mitt liv har jeg bare møtt to personer jeg har opplevd som onde. Det er ikke tilstrekkelig datagrunnlag. 

I den grad ondskap finnes, tror jeg det er svært sjeldent. Selv om onde handlinger er utbredt.

Anonymkode: 8a2f1...366

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjenne på meg og fort merke om det er personer man skal holde på avstand, ja. Har ikke møtt ondskap selv, enda. Håper jeg ikke gjør det. Men mennesker som er slemme, lyver, bruker andre, osv har jeg jo vært borti.

Anonymkode: c50f0...ad7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både merket at en person ikke hadde gode hensikter før det skjedde, men også blitt fullstendig tatt på senga av mennesker jeg i utgangspunktet tenkte var greie

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både nei og ja. Det vil si, det er ikke noe overnaturlig ved det, annet enn at enkelte bare utstråler en holdning, et temperament og/eller en væremåte som setter seg i magen på meg. Folk forteller mye om seg selv mellom linjene.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De onde er flinke til å manipulere og spille et spill. De tar ofte på seg en omsorgsfull drakt og kan omså være den "koselige" bestemoren som ingen mistenker noe ondt med, men som alltid har vært så  kos og kjærlig med alt og alle rundt seg. De gjør det for å komme nærmere inn på folk, manipulere så de en dag kan ødelegge og splitte folk fra hverandre.

Anonymkode: dca61...265

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En person med onde hensikter? Eller som er i stand til å utføre ondskap enten det har ondskap som motivasjon eller ikke. Skjønner at dette blir litt svart-hvitt eventyr-aktig, men vi vet jo alle at det finnes ondskapsfulle mennsker?

Ts

Vi er alle slik bare situasjonen tilsier det. 

Så nei, en kan ikke ense det. 

Anonymkode: bc654...66b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reagerer folk så sterkt på ondskap? Det finnes ondskap og onde folk. Veldig snevert å ikke tro annet. Men sikkert godt å bare tro livet er blomster, glitter og sommerfugler. 

Anonymkode: 57100...9ec

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...