Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 9:15 - 10:15 ×

Lillestrøm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig rart at Lillestrøm er en by men samtidig er noen steder langt ut i ødemarka. Sier dem som bor langt ut i ødemarka at de bor i Lillestrøm da? Når jeg tenker på Lillestrøm så tenker jeg i sentrum og by. Hva tenker dere?

Anonymkode: 614c6...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig rart at Lillestrøm er en by men samtidig er noen steder langt ut i ødemarka. Sier dem som bor langt ut i ødemarka at de bor i Lillestrøm da? Når jeg tenker på Lillestrøm så tenker jeg i sentrum og by. Hva tenker dere?

Tenker først og fremst sensur. Kjører så fort jeg kan forbi Lillestrøm-området på E6.

Anonymkode: da3b3...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de bor i lillestrøm kommune så må de jo si at de bor i lillestrøm. 

Ta Rana kommune f.eks, norges fjerde største kommune i areal. Byen heter Mo i Rana, så de som bor i bykjernen kan da si at de bor i Mo i Rana. Mens de langt ute i ingenmannsland kan da si de bor i rana. 

Anonymkode: a1ded...958

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Veldig rart faktisk… men nei vi sier ikke at vi bor i Lillestrøm selv om vi har blitt påtvunget sammenslåing til Lillestrøm kommune.

Anonymkode: 57abc...9a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra utenfor Lillestrøm og sier kun at jeg kommer fra Lillestrøm til folk som gjerne ikke vet hvor de andre stedene er. I utlandet sier jeg ofte bare at jeg kommer fra Oslo. Man prøver jo å gjøre det enklere for personen man prater med uten å starte en lang geografitime.

Anonymkode: f35b4...6cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som bor her synes det er like teit. Å kalle den nye kommunen Skedsmo hadde passet mye bedre og vært mindre forvirrende. 

Hva jeg sier når jeg forteller hvor jeg bor kommer an på hvem jeg snakker med. Er det en som er lokalkjent sier jeg Frogner i gamle Sørum. Er det en som ikke bor i nærheten sier jeg Lillestrøm kommune. Er jeg i utlandet sier jeg Oslo. Hva enn som er enklest og forklarer mest. 

Anonymkode: b883d...e63

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillestrøm slo seg nettopp sammen med flere andre kommuner rundt, og den nye store kommun beholdt navnet Lillestrøm.

Min barndomskommune er blandt de som ikke finnes lenger. Teknisk sett er det nå Lillestrøm.

Vi lokale snakker kun om byen Lillestrøm, ikke kommunen Lillestrøm. når vi sier Lillestrøm.

Anonymkode: 805ce...570

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er fra utenfor Lillestrøm og sier kun at jeg kommer fra Lillestrøm til folk som gjerne ikke vet hvor de andre stedene er. I utlandet sier jeg ofte bare at jeg kommer fra Oslo. Man prøver jo å gjøre det enklere for personen man prater med uten å starte en lang geografitime.

Anonymkode: f35b4...6cd

Akkurat slik gjør jeg det og.

"Tettstedet" til de fra kommunen. "Lillestrøm kommune" for de som bor utenfor. "Oslo" for de som spør videre når jeg sier "Norway". 

Så er som andre sier, vil alltid slenge på "kommune" når jeg viser til Lillestrøm. Da jeg ikke er fra Lillestrøm.

Anonymkode: 2c4eb...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel omtrent som Sandefjord kommune. Jeg er helt sikker på at endel eiendomsmeglere gned seg i hendene ved at de nå kan skrive «Sentrumsnært i Lillestrøm (kommune)» om boliger på feks Lørenfallet.

Anonymkode: c6ab7...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi som bor her synes det er like teit. Å kalle den nye kommunen Skedsmo hadde passet mye bedre og vært mindre forvirrende. 

Hva jeg sier når jeg forteller hvor jeg bor kommer an på hvem jeg snakker med. Er det en som er lokalkjent sier jeg Frogner i gamle Sørum. Er det en som ikke bor i nærheten sier jeg Lillestrøm kommune. Er jeg i utlandet sier jeg Oslo. Hva enn som er enklest og forklarer mest. 

Mmm, deg om det. Bare så synd at de som bodde i de andre sammenslåtte kommunene følte at det ville vært helt feil og ikke passet i det hele tatt. Det kunne vært fint med et helt nytt kommunenavn, men ved å bruke Lillestrøm slapp man i det minste at det ble brukt enda mer penger på kommunemarkedsføring. Og sånn sett er «Lillestrøm kommune» ganske ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mmm, deg om det. Bare så synd at de som bodde i de andre sammenslåtte kommunene følte at det ville vært helt feil og ikke passet i det hele tatt. Det kunne vært fint med et helt nytt kommunenavn, men ved å bruke Lillestrøm slapp man i det minste at det ble brukt enda mer penger på kommunemarkedsføring. Og sånn sett er «Lillestrøm kommune» ganske ok.

Helt annet navn hadde vært ok det også, alt annet enn Lillestrøm.

Du er faktisk den første jeg har hørt som syntes det er helt ok navn 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder mange større kommuner da.

Om du er fra Sjursnes, så sier du Sjursnes, ikke Tromsø, selv om det er Tromsø kommune. Vi hadde hytte på Vikran, det kunne ikke vært mer fjernt for meg å si at hytta lå i Tromsø.

Nesten uansett hvor man bor så bruker de fleste navn på tettsted/bygd selv om de tilhører større kommuner. Fetsund er Fetsund selv om det ligger i Lillestrøm kommune.

Anonymkode: 0d316...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier at jeg er i fra Skjetten, men bor i Fetsund. 

Lillestrøm bruker jeg bare om jeg snakker om kommunen eller Lillestrøm by.

Anonymkode: b5aec...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...