AnonymBruker Skrevet 25. oktober #21 Del Skrevet 25. oktober Da jeg fikk min var iPhone 13 den nyeste. Vi kunne få iPhone 12 gratis, eller nyere mot et tillegg. Jeg betaler 100kr mnd i tre år (da skal vi bytte tlf) for å ha en iPhone 13 Max pro. Kunne også velge tilsvarende modeller fra Samsung. Anonymkode: 2cb3e...c3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #22 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er jo helt sykt da, men er vel sikkert sjeldent? Spør fordi jeg er lovet ny telefon og gratis abb av jobben, skal starte i Telia kundeservice Anonymkode: 56793...465 Nei. Men han har den i noen år. Den siste var 11 pro Max så han betaler Ingenting. Anonymkode: ef2c1...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #23 Del Skrevet 25. oktober Vi får velge iPhone 16 Pro 128GB nå, stort sett alltid nyeste modell. Men kravet er at man kan bytte tidligst hvert tredje år. Anonymkode: e4e37...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #24 Del Skrevet 25. oktober Jeg velger og vraker hvilken telefon jeg får. Jeg liker iPhone. Og jeg liker stor skjerm. Så jeg kjører på med den jeg liker. Og jeg skatter ikke av at jeg får meg en telefon. Jeg skatter av at bedriften betaler abonnementet mitt. Så å si at jeg har gratis abonnement blir helt feil. Jeg skatter over 300kr i mnd på det. Anonymkode: 42e42...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #25 Del Skrevet 25. oktober På min jobb får man velge mellom billig Samsung vs. billig Apple, men kan legge ut selv dersom man vil ha dyrere telefon. Men siden jobben har betalt for en del/mesteparten av telefonen skal den fortsatt leveres inn når en slutter. Sjefen har skapet fullt av dyrere modeller fra kolleger som har sluttet, så neste gang jeg trenger ny telefon har jeg lyst til å spørre om å få en gammel "skap"telefon. Anonymkode: 443cf...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 25. oktober #26 Del Skrevet 25. oktober (endret) DollyDelux skrev (1 time siden): Det er ikke helt gratis heller altså, en må skatte av fordelen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Som andre sier, det er ikke gratis, det må skattes av. Anonymkode: fa2df...89a AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Skattereglene gjelder for alle, ja. Anonymkode: fa2df...89a Sol79 skrev (35 minutter siden): Man skatter ikke av selve telefonen man får. Man skatter av bruken av den, altså at abonnementet blir betalt av jobben. Det gjør man også om man bruker en privat telefon, så lenge jobben betaler abonnementet. Nei, man trenger ikke å skatte. Det kan inngå i gavebeløpet på kr. 5 000,-. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/utstyr-betalt-av-arbeidsgiver/gaver-og-reiser-betalt-av-arbeidsgiver/ Jeg jobber i skatteetaten og vi skatter ikke av fordelen. Vi kan velge mellom noen få modeller uten å betale, eller vi kan velge dyrere modeller og betale egenandel. Endret 25. oktober av Hateridioter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #27 Del Skrevet 25. oktober Vi får dekket 5000 av prisen uten mva, så trekkes vi resten i lønn. Siden telefoner er så dyre nå så skal summen vurderes på nytt. Vi har også gratis abonnement, i år hevet staten satsene for skattefrie gaver så da gikk mobilregningen inn som gave og ikke noe som skattlegges. Anonymkode: 056af...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #28 Del Skrevet 25. oktober Jeg jobber som leder i en kommunal stilling. Jeg gikk iPhone 12, den billigste modellen, og da var 14 den nyeste. Fikk ikke velge, men mulig jeg kunne betalt for en dyrere. Kan få ny hvert 2. år, men kun hvis den er ødelagt eller batteri vesentlig redusert. Det er ønskelig at man har den minst 3 år. Må skatte av det, og blir trukket i lønn hvis jeg bruker den til annet enn det som er innenfor abonement, feks sms fra legekontoret, hvis parkering går på mobilregning osv. Bruker jeg mer data enn det som er i ab må jeg også kjøpe dette selv. Anonymkode: 87b7f...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 25. oktober #29 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det snakk om at dere kan velge og vrake hvilken telefon dere vil ha? Eller visst budsjett? Anonymkode: 56793...465 Eneste jeg krever er at de ikke tar binding, ellers kan de selv velge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 25. oktober #30 Del Skrevet 25. oktober DollyDelux skrev (1 time siden): Det er ikke helt gratis heller altså, en må skatte av fordelen. Mye billigere enn om man skal betale selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #31 Del Skrevet 25. oktober Hateridioter skrev (54 minutter siden): Sol79 skrev (1 time siden): Man skatter ikke av selve telefonen man får. Man skatter av bruken av den, altså at abonnementet blir betalt av jobben. Det gjør man også om man bruker en privat telefon, så lenge jobben betaler abonnementet. Nei, man trenger ikke å skatte. Det kan inngå i gavebeløpet på kr. 5 000,-. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/utstyr-betalt-av-arbeidsgiver/gaver-og-reiser-betalt-av-arbeidsgiver/ Jeg jobber i skatteetaten og vi skatter ikke av fordelen. Vi kan velge mellom noen få modeller uten å betale, eller vi kan velge dyrere modeller og betale egenandel. Endret 48 minutter siden av Hateridioter Sier du at skatteetatens ansatte ikke skatter av bruken av telefonen??? Det er i såfall motsatt av hva skatteetaten kommuniserer av regelverk for oss andre. Anonymkode: c2932...c4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #32 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sier du at skatteetatens ansatte ikke skatter av bruken av telefonen??? Det er i såfall motsatt av hva skatteetaten kommuniserer av regelverk for oss andre. Anonymkode: c2932...c4c Fordelen ved mobil dekt av arbeidsgiver beregnes sjablongmessig til 366kr/mnd. Alt over dette beløpet er skattefritt. Peanuts, med andre ord. Dekker 16,000.- (u.mva) i min jobb. Anonymkode: a92b3...331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 26. oktober #33 Del Skrevet 26. oktober Jeg får telefon men det er begrensning på sum. På iPhone må jeg velge den nest nyeste, ikke pro og ikke størst minne. Sist ble det en telefon til drøyt 10.000 mener jeg å huske. Jeg skatter ikke av telefonen da jobben eier den og jeg låner den, men skatter av abonnementet. Man får også bare telefon hvis man har et ansvar som gjør at det forventes å svare på telefonen etter arbeidstid og håndtere ting som skjer kveld/natt og ikke kan vente. Så telefonen er ikke privat, men kan brukes til begge deler, så man slipper gå rundt med to telefoner. Jeg har bare jobbtelefonen og bruker den til alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 26. oktober #34 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier du at skatteetatens ansatte ikke skatter av bruken av telefonen??? Det er i såfall motsatt av hva skatteetaten kommuniserer av regelverk for oss andre. Anonymkode: c2932...c4c Nei, jeg sier akkurat det motsatte. Man skatter ikke av telefonen man får på jobb slik som mange her skriver, man skatter av bruken av den, altså for abonnementet. Kr 366 pr mnd = maks kr 4 392 selv om det gjelder flere abonnement. Selve telefonen er et skattefritt gode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #35 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg velger og vraker hvilken telefon jeg får. Jeg liker iPhone. Og jeg liker stor skjerm. Så jeg kjører på med den jeg liker. Og jeg skatter ikke av at jeg får meg en telefon. Jeg skatter av at bedriften betaler abonnementet mitt. Så å si at jeg har gratis abonnement blir helt feil. Jeg skatter over 300kr i mnd på det. Anonymkode: 42e42...e14 Nei du skatter ikke over 300 kr i måneden. Du får ett økning på din skattbare inntekt med kr 333 i måneden, og hvis du betaler 30 % i skatt så skattes du 100 kr i måneden på fordelen av å ha gratis telefon. Anonymkode: f6ea7...603 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #36 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei du skatter ikke over 300 kr i måneden. Du får ett økning på din skattbare inntekt med kr 333 i måneden, og hvis du betaler 30 % i skatt så skattes du 100 kr i måneden på fordelen av å ha gratis telefon. Anonymkode: f6ea7...603 Ikke 333 pr måned, men 366 pr måned. Anonymkode: f6ea7...603 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #37 Del Skrevet 26. oktober Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): Mye billigere enn om man skal betale selv Nja, vi regnet på det og fant ut at det var billigere å betale selv Anonymkode: a83be...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #38 Del Skrevet 26. oktober Druid skrev (4 timer siden): Det er en helt ubetydelig sum. Du skal ha en ekstremt høy skatteprosent OG billig telefonløsning for at det ikke skal være gratis penger. Skatteprosenten din har da ingen betydning. Anonymkode: 545fc...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #39 Del Skrevet 26. oktober Ikke jeg, men mannen. Han kan velge akkurat den telefonen, padden, pc'en osv, han vil. Og byttet telefon annenhver år. Han betaler ikke noe for det, men det er sikkert noe skattegreier. Han jobber i et statlig selskap, som leder. Anonymkode: ecd22...9d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 26. oktober #40 Del Skrevet 26. oktober (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sier du at skatteetatens ansatte ikke skatter av bruken av telefonen??? Det er i såfall motsatt av hva skatteetaten kommuniserer av regelverk for oss andre. Anonymkode: c2932...c4c Ja. Nei, les linken i innlegg #26. Muligheten til å inkludere telefon i gave-beløpet har vært til stede i flere år. Det gjelder å følge med i timen. Endret 26. oktober av Hateridioter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå