Gå til innhold

Førsteklassing og skoleskyss. Passer noen på dem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har vi bussfadderordning. Nabobarn, søsken eller andre elever i 4.-7. som tar samme buss er bussfaddere for 1.klassingene. Fungerer kjempegodt,

Anonymkode: 17bbf...20b

Ja, her hvor jeg bor og jobber ogsaa. Det er/var 5.klassingene som hadde hver sin 1.klassing de passet paa.  Funker kjempebra                                                                                                                                                                                                                                                        Mvh.    Ex-skolebusssjaafør.

Anonymkode: 93ca4...8a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kontaktet skolen og høre hvordan de gjør med buss. Her må de gå til bussen selv. Hør også hvordan sfo er der barnet ditt skal begynn. Hvordan en sfo uke ser ut 

Og husk at i sommer er barnet ditt hjemme i 4 uker og da fri hver høstferien.. påskeferie... vinterferien etc( vet ikke om permisjon passer inn her...eller må dere ta fri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Jeg ville kontaktet skolen og høre hvordan de gjør med buss. Her må de gå til bussen selv. Hør også hvordan sfo er der barnet ditt skal begynn. Hvordan en sfo uke ser ut 

Og husk at i sommer er barnet ditt hjemme i 4 uker og da fri hver høstferien.. påskeferie... vinterferien etc( vet ikke om permisjon passer inn her...eller må dere ta fri)

Hva er problemet med det egentlig?  Å forlvrig må man kjøpe sfo andre steder her på sommeren så

Anonymkode: a73a9...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er problemet med det egentlig?  Å forlvrig må man kjøpe sfo andre steder her på sommeren så

Anonymkode: a73a9...d0f

Nei ikkje problem...men at om ts ikke skal ha barnet på sfo....at hun tar med at det et mye fri. At da må man eventuelt ta mye fri. Ikke alle som tenker på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss følger en voksen barna til bussholdeplassen. 

Foreldrene må gi beskjed om barna skal ta buss slik at de har oversikt over hvem som skal være med bussen.

Om førsteklassingene skal ta buss til skolen må det og gis beskjed om i forkant. 

Hva er planen for etter permisjon - skal dere samkjøre til jobb og levere i barnehage og skole på veien?

Dersom dere på sikt har planer om en bil til hadde jeg kjøpt den før du går ut i permisjon. Det er greit å kunne komme seg rundt uten å være avhengig av kollektiv, og det er og praktisk å ha muligheten til å hente ved sykdom o.l. 

Anonymkode: a5670...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra skolestart til høstferien er en assistent med i hver buss for å passe på at alle kommer seg av på riktig stopp. Etter det er det forventet at de klarer det selv.

Anonymkode: e2d12...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det en lærer som passer på at de kommer seg på, men etter det et det fritt vilt. Min første klassing syntes ikke det var kjekt selv med en storesøster som passet på henne ble det for voldsomt. Vi har fått en del felles beskjeder om at folk må snakke med ungene sine ang oppførsel på bussen, men enda ikke noen faktiske tiltak. Det sagt så kan ungen trives godt på sfo, kommer an på opplegg og om de fleste andre barna er der.

Anonymkode: c7f4a...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Sfo gratis i 1. og 2. klasse, det er det kanskje alle plasser? Vi har hatt sfo hver dag, men i perioder når en av oss er hjemme har de tatt bussen hjem. Her får de hjelp med å komme seg på bussen, i hvert fall i starten. De lærer fort da. Så henter vi på busslomma, så da går det bra om de glemte å trykke på stopp. Så må vi alltid si fra på skolen om barna ikke skal ha sfo, og om de skal ta buss hjem eller bli henta. 

Forsåvidt enig i det de andre sier her, barnet går glipp av mye sosialt når det ikke har sfo. Er det for din del eller barnets del at du ikke vil at han skal ha sfo?

Anonymkode: ee7be...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole blir barna fulgt ned til busstoppet. De må krysse en vei med mye biler.

Er enig med mange over her at sfo i 1. klasse er super for sosialisering. Trenger jo ikke ha 100%

Anonymkode: 794b1...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, bussen er ingenmannsland. 

Anonymkode: ee7be...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en barneskole hvor mange tar buss.

Vi har bussvakter, men det er to stk som skal ivareta mange barn fra tre trinn på en gang, og alle disse skal jo ikke ha samme buss - så selv om det er voksne der, så har de ikke kapasitet til å være i hver garderobe og passe på at alle finner riktig buss, nødvendigvis. De hos oss er utrolig gode og får til alt dette, men det er kun fordi de har enorm hukommelse og evner å se hver enkelt unge og husker ting man ikke kan forvente at de skal huske.

Forøvrig vil jeg anbefale SFO i 1.trinn. Kjøp heller en bil til, en liten enkel en, så blir du mer fleksibel. Hadde ikke orket å være i permisjon uten bil et sted det ikke er hyppig kollektivtrafikk.

Anonymkode: e8732...3e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt variabelt fra skole til skole. Det er vanlig at skolene har bussvakt, men bussvakten har ikke nødvendigvis oversikt over alle som skal med. Noen steder er det også flere ulike busser. Hos oss kontaktes foreldre og eventuelt taxi om noen av elevene mister bussen. Gå i dialog med skolen/læreren rundt dette.

Sånn ellers vil jeg faktisk anbefale at barnet har litt tid på SFO, for å få litt ekstra tid til lek med klassekamerater, og komme mer inn i det sosiale.

Anonymkode: 53437...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden klarer dere å bare ha en bil? Barnet tar skolebuss, dvs at dere bor minst 4km unna skolen, evnt farlig skolevei. Du skal være hjemme i perm med baby, og ikke ha bil til egen disposisjon?

Anonymkode: b3cb2...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar :) Barnet skal ta minibuss, og den stopper ikke før bygda vår. Busstoppet er like utfor døra, så jeg kan jo hente han der uten problem. Det er altså dette å komme seg  bussen på skolen jeg er litt bekymret for 😅 

Angående det sosiale på SFO så har jeg et barn som blir veldig fort overstimulert og sliten. Jeg ser for meg at første klasse blir overveldende nok som det er, så vi velger muligheten til kortere og roligere dager uten SFO. Han er rikelig sosial på andre arenaer :) 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan i all verden klarer dere å bare ha en bil? Barnet tar skolebuss, dvs at dere bor minst 4km unna skolen, evnt farlig skolevei. Du skal være hjemme i perm med baby, og ikke ha bil til egen disposisjon?

Anonymkode: b3cb2...9c5

Ja, det er helt uproblematisk. Vi har butikk like ved, gode turområder osv. Hadde ikke bil forrige permisjon heller, gikk helt fint. Ved timer på helsestasjonen eller sånt låner jeg svigermor sin bil eller evt mannen tar hjemmekontor ;) Kan ikke se hva jeg skulle brukt bil til om jeg hadde, foruten enkelte dager med timeavtaler osv som jeg som nevnt løser etter hvert. Vanligvis har jeg firmabil, men den må jo leveres inn ved langtidsfravær. Gidder ikke kjøpe en bil kun for det året i permisjon. 

Anonymkode: d44e0...807

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vikar på en skole der mange tok buss da jeg var student. Jeg ble ofte satt opp på buss akt, dvs at jeg sto på busstoppet og passet på at de gikk i retning skolen eller at de holdt seg på busstoppet etter skolen. Jeg ante ikke hvem som skulle ta hvilken buss, jeg visste egentlig ikke hvem elevene var. Jeg fikk aldri høre om noen elever som gikk på feil buss, så det gikk jo stort sett greit. Men sånn er hverdagen i skolen, det er en del vikarer. På en liten plass der man kjenner flere i utgangspunktet er det kanskje enklere 

Anonymkode: ecddf...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være enten eller med sfo, kjernetid er gratis så barnet kan jo gå 2 dager i uka? Med en mobilklokke kan barnet også ringe hvis det krøller seg på vei hjem... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro det er vanlig at skolen følger barna til bussen og passer på at de kommer seg på riktig buss. Er jo mange som ikke kan lese ved skolestart, og de minste vimser en del og glemmer tida. Her følger de førsteklassingene det første halvåret.

Men jeg ville ha forsøkt sfo, i hvert fall noen dager i uka. Mange førsteklassinger er på sfo og liker det godt. 

Anonymkode: fadd6...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (1 time siden):

Det trenger ikke være enten eller med sfo, kjernetid er gratis så barnet kan jo gå 2 dager i uka? Med en mobilklokke kan barnet også ringe hvis det krøller seg på vei hjem... 

Kommer an på reglene i ts' kommune. Her må vi hente senest kl 15 når vi har gratistilbudet. Så hvis man er avhengig av å ha barnet der til 15:30/16 så må man betale. Selv om man kun benytter plassen en dag eller to i uka. 

Men dette er jo lett å finne ut av hvis ts kontakter skolen. (Mulig hun har svart på det, har ikke lest tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (16 timer siden):

Vil bare si at ettermiddages plass er veldige fint:) de leker mye, spise litt lunsj, har forskjellige aktiviteter..gå turer.. fotball... tegne..lage ting..bake etc.

Pluss det er gull vært når du eks blir syk..eller må på helsestasjonen etc 

Du må jo ikke hente når det stenger..du kan hente 15 eller noe ;)

Pluss de fleste barna er på sfo etter skoletid 

Aktivitet varierer mye fra sted til sted. Her har de valget mellom gymsal, tegning og litt klosser og sånt. De har ikke gått tur noensinne, og er aldri med på matlaging. (Mellomstor skole tror jeg, med ca 400 barn totalt.) De går tur på ferie-sfo da, for da er det få barn :)  Greia her er at det blir upraktisk for ts å hente tidlig fordi hun ikke har bil, men er enig i at barnet ikke må være der hele åpningstiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her følger begge kontaktlærerene hele klassa til riktig buss (En går fremst, en går bakerst). Så når dem kommer til en buss så roper dem ut navn(ene) til barna som skal på den bussen. Men det slutter dem med i 3. klasse. Etter 4. klasse må dem klare det selv.

Anonymkode: d2bfe...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...