Gå til innhold

Førsteklassing og skoleskyss. Passer noen på dem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en som starter på skole til høsten og skal ha skoleskyss pga avstand. Jeg vil være hjemme i permisjon med baby neste høst, så hadde vært greit å slippe SFO - men det avhenger jo av at han kommer seg på bussen hjem (vi har bare én bil og den trenger mannen til jobb, så alternativet er jo SFO frem til han kan hente småen). Er det noen som passer på det at de kommer seg på bussen? Han er født i desember så han vil bare være 5 år ved skolestart, og han er en liten vims 🤭 Så kjenner på at jeg er skeptisk til om han mestrer dette selv den første tiden 😅 Jeg får ikke hentet han heller pga manglende bil og bussforbindelser. Noen som har erfaring her?

Hadde vært så greit å fått han hjem til meg og babyen i 13-14 tiden i stede for SFO når det strengt tatt ikke er nødvendig :) 

Anonymkode: d44e0...807

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må øve på forhånd, så fikser han det nok.

Anonymkode: 2522e...0cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for skolen mine barn går på, og der er det en bussvakt (en av de ansatte) som følger med og gjerne også henter og følger de minste på bussen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I førsteklasse er det såååå bra med SFO for det sosiale. Barn som ikke går på SFO går glipp av en fin arena for lek og bli kjent. Så ikke avskriv det helt med en gang. 

og om det er skoleskyss som i «liten buss», så hjelper de hvertfall de minste i starten her, også venter jo bussjåføren til alle er på. De vet jo hvem de skal ha med.

Eller skal han ta rutebuss? 

Anonymkode: 63047...158

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ingen som passet på buss

På skolen ble det de fulgt til rett buss. Men én må lære de h orden de ska av.

Her var og  barne 5 da det startet.  Vi bor på så liten plass at de hadde samme sjafør så han viste någelunde hvor hver enkelt skulle av.

Der vi bor er det under 40% som har full dag på sfo. De har som oftest sfo frem til ungdomskolen slutter å tar den bussen hjem 

Anonymkode: a6a2a...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen din går glipp av mye viktig hvis han ikke er på sfo i førsteklasse! 

Anonymkode: 311b6...133

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Spørs hvor en bor.

Her skjedde ingenting på sfo. Og så og si alle tok buss eller taxi enten kl 12.45 eller 14.45.

Kan heler ikke si unga gikk glipp av så mye av å ikke være på sfo. Mer fornøyde  ikke så slitne , orket litt andre ting. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en som starter på skole til høsten og skal ha skoleskyss pga avstand. Jeg vil være hjemme i permisjon med baby neste høst, så hadde vært greit å slippe SFO - men det avhenger jo av at han kommer seg på bussen hjem (vi har bare én bil og den trenger mannen til jobb, så alternativet er jo SFO frem til han kan hente småen). Er det noen som passer på det at de kommer seg på bussen? Han er født i desember så han vil bare være 5 år ved skolestart, og han er en liten vims 🤭 Så kjenner på at jeg er skeptisk til om han mestrer dette selv den første tiden 😅 Jeg får ikke hentet han heller pga manglende bil og bussforbindelser. Noen som har erfaring her?

Hadde vært så greit å fått han hjem til meg og babyen i 13-14 tiden i stede for SFO når det strengt tatt ikke er nødvendig :) 

Ved hjem med skoleskyss er det ofte en av personalet som følger barna som skal busses til å komme på rett buss, men er ikke med bussen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Spørs hvor en bor.

Her skjedde ingenting på sfo. Og så og si alle tok buss eller taxi enten kl 12.45 eller 14.45.

Kan heler ikke si unga gikk glipp av så mye av å ikke være på sfo. Mer fornøyde  ikke så slitne , orket litt andre ting. 

…og alle mødrene var hjemmeværende?

Anonymkode: 18cf6...e61

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at ettermiddages plass er veldige fint:) de leker mye, spise litt lunsj, har forskjellige aktiviteter..gå turer.. fotball... tegne..lage ting..bake etc.

Pluss det er gull vært når du eks blir syk..eller må på helsestasjonen etc 

Du må jo ikke hente når det stenger..du kan hente 15 eller noe ;)

Pluss de fleste barna er på sfo etter skoletid 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som passer på det nei. 10 voksne på over 100 barn noen steder så. Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et helt år til, dere har allverdens med tid til å øve. Vår 4 åring hadde fint mestret å ta buss alene, så avansert er det ikke.

Anonymkode: 993eb...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

…og alle mødrene var hjemmeværende?

Anonymkode: 

Bussen gikk ofte slik at hvis de tok 14.45 var mange ikke hjemme før ved 15.15 til 16.30. Så da kom de hjem rundt samme tid som en av foresatte. Slik det er på bygda. Flere hadde ikke rukket å hente på sfo hvis de ikke tok buss.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De følges til bussen hvertfall her

Anonymkode: a73a9...d0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I førsteklasse er det såååå bra med SFO for det sosiale. Barn som ikke går på SFO går glipp av en fin arena for lek og bli kjent. Så ikke avskriv det helt med en gang. 

og om det er skoleskyss som i «liten buss», så hjelper de hvertfall de minste i starten her, også venter jo bussjåføren til alle er på. De vet jo hvem de skal ha med.

Eller skal han ta rutebuss? 

Anonymkode: 63047...158

Neida går helt fint å ikke være på sfo

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt ikke, sfo her var ræva

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi bussfadderordning. Nabobarn, søsken eller andre elever i 4.-7. som tar samme buss er bussfaddere for 1.klassingene. Fungerer kjempegodt,

Anonymkode: 17bbf...20b

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (22 minutter siden):

Vil bare si at ettermiddages plass er veldige fint:) de leker mye, spise litt lunsj, har forskjellige aktiviteter..gå turer.. fotball... tegne..lage ting..bake etc.

Pluss det er gull vært når du eks blir syk..eller må på helsestasjonen etc 

Du må jo ikke hente når det stenger..du kan hente 15 eller noe ;)

Pluss de fleste barna er på sfo etter skoletid 

Sikkert sånn hos deg, her var det fullt kaos og kun frilek! Mte bedre å ta med en kompis eller to hjem innimellom 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (11 minutter siden):

Ingen som passer på det nei. 10 voksne på over 100 barn noen steder så. Nei

Jo her følges de inn på bussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta bussen med baby og hente han og sammen ta buss hjem igjen. Da slipper han også SFO. 
Mange barn liker SFO godt. Så om dere ikke ønsker morgen SFO og heller mer tid om morgenen så kan det være kjekt for barnet å være en time eller to der etter skolen. Masse lek med klassevenner. Trenger ikke å være hver dag heller. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...