Gå til innhold

Krav fra nav vedrørende støtte til tannlege.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Noen som vet om nav har krav på detaljert 3mnd innsyn fra nettbanken i dette formålet? 

Anonymkode: 397f8...9fd

Ja. Men de bryr seg ikke om at du er på kafé etc.  De må se at du ikke tar ut mye kontanter etc

Anonymkode: e498d...c97

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker du hjelp bør du spille på lag med nav å gi de det de ønsker. De må gjøre en vurdering på om behandlingene er nødvendig, de dekker kun den alle nødvendigste og krever nok at du velger en offentlig klinikk. Uføre pleier å få beskjed av nav om å søke lån til tannbehandling på lik linje med folk som har vanlig inntekt, det dekkes unntaksvis av nav sosial. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvor står det at ts har odontofobi eller har vært utsatt for tortur eller overgrep?

Anonymkode: acd79...fd1

Jeg anbefaler det uansett.

Anonymkode: a0c56...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal se at du ikke mottar inntekt som du ikke oppgir feks. 

Anonymkode: f13e0...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittkatt
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke greit. Det er et tilbud til dem som har et helt annet behov enn TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hjelper ikke å anbefale TOO, så sant ikke ts faller inn under de kategoriene. TOO er ikke noe som er lett å komme under uansett, og ventelistene kan være lange. Siden ts tydeligvis allerede har vært hos tannlegen, så tyder det jo på at TOO ikke er noe som skal brukes. Jeg går hos TOO, og det er en langvarig prosess, og meg får man ikke til tannlegen uten å legge meg i narkose. 

Anonymkode: 81db6...909

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det kommer helt an på tannstatus og prognosen for behandlingen, akkurat som ellers når det kommer til tannbehandling. Knekker man en fortann vil man i de aller fleste tilfeller få stønad til krone, for eksempel.

Hva svarer du meg på her, siden du siterer mitt innlegg? 

Det er helt vanlig at Nav sosial skal ha dokumentasjonen ts spør om er mitt svar til hi. Tannstatus har ingenting å si for hva Sosialen ber om at dokumentasjon. 

Knekker man en tann, så får man ikke stønad til noe ny krone nei. Verken stønad fra Nav eller Helfo. 

For å få stønad til noe som helst fra Helfo så må man ha en diagnose som står på listen over diagnoser godkjent av Helfo. 
https://www.helfo.no/tannlege/regelverk-og-takster-for-tannlege/tilstander-som-kan-gi-rett-til-stønad-til-tannbehandling

I tillegg finnes der en egen liste for diagnoser som gir rett til dekning av noen av tannlegeutgiftene:

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/folketrygdloven--5-6--5-6-a-og--5-25--undersokelse-og-behandling-hos-tannlege-og-tannpleier-for-sykdom-og-skade/smt-listen

Too behandling er ikke bare tannlegebehandling men innledes med psykologutredning før tannbehandlingen starter. Tannlegene starter heller ikke behandling i TOO dersom de er i tvil om pasienten har tannlegeskrekk i samsvar med reglene for TOO behandling. 

Her snakker vi dog personer over 26 år, her ts.

Følgelig må folk slutte med å uttale seg bastant om noe de absolutt ikke har peiling på. 

Anonymkode: 27019...e51

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er kun et tilbud til de nevnte gruppene. Du kan gjerne anbefale, men så lenge man ikke kvalifiserer til TOO-behandling, er det en helt verdiløs anbefaling.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva svarer du meg på her, siden du siterer mitt innlegg? 

Det er helt vanlig at Nav sosial skal ha dokumentasjonen ts spør om er mitt svar til hi. Tannstatus har ingenting å si for hva Sosialen ber om at dokumentasjon. 

Knekker man en tann, så får man ikke stønad til noe ny krone nei. Verken stønad fra Nav eller Helfo. 

For å få stønad til noe som helst fra Helfo så må man ha en diagnose som står på listen over diagnoser godkjent av Helfo. 
https://www.helfo.no/tannlege/regelverk-og-takster-for-tannlege/tilstander-som-kan-gi-rett-til-stønad-til-tannbehandling

I tillegg finnes der en egen liste for diagnoser som gir rett til dekning av noen av tannlegeutgiftene:

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/folketrygdloven--5-6--5-6-a-og--5-25--undersokelse-og-behandling-hos-tannlege-og-tannpleier-for-sykdom-og-skade/smt-listen

Too behandling er ikke bare tannlegebehandling men innledes med psykologutredning før tannbehandlingen starter. Tannlegene starter heller ikke behandling i TOO dersom de er i tvil om pasienten har tannlegeskrekk i samsvar med reglene for TOO behandling. 

Her snakker vi dog personer over 26 år, her ts.

Følgelig må folk slutte med å uttale seg bastant om noe de absolutt ikke har peiling på. 

Anonymkode: 27019...e51

Tja, jeg vil tro jeg vet hva jeg snakker om all den tid NAV bruker meg som rådgiver på kostnadsoverslag på tannbehandling. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ufør og har søkt sosialhjelp som støtte til tannlege behandling. 

Har fått til svar at de krever: 

1) skattemelding, ok men denne la jeg ved i søknaden.

2) utskrift fra alle konto 3 mnd bak i tid. Jeg har lest en plass at nav ikke har krav på detaljert oversikt fra konto? 
jeg syntes det er en ekkel følelse at de skal se gjennom forbruket med lupe?

skal jeg få kjeft for å ha brukt 200kr på cafe sist mnd?

bare til info, de har all info om inntekt, de har fått bevis om saldo på konto. (Jeg har like mye igjen hver måned som de på sosialhjelp etter leie er betalt) 

De har fått skattemelding, de har hentet inn opplysninger rundt alt som har med økonomi å gjøre i søknaden. 

3) de vil ha røntgen bilder fra tannlege. Dette er helt ok, men syntes de skal opplyse om dette før noen søker. Jeg har levert kostnadsoversikt fra tannlege (eneste som står som «krav») nå må jeg til tannlegen igjen og betale for dette?  Jeg kunne ha fått det når jeg ba om kostnadsoversikten .. 

har dere noen erfaringer rundt dette?

Går du til psykolog?

Jeg gjør + uføre. Fått all tannlege behandling gratis. Trenger ikke styre med NAV. Bare leverer bekreftelse til tannlege at jeg går til psykolog.

Anonymkode: 64e6c...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt med på at nav skal ha innsyn i inntekt i dette tilfelle.  
Poenget er at dette har de fått, de har fått skattemelding. De har hentet inn informasjon fra skatteetaten i søknaden som bevis på at jeg ikke har inntekt uten om. 
de har fått bevis av saldo på begge konto (at jeg ikke har oppsparte midler) dette viser jo også skattemelding .

De har innsyn på hva min uføretrygd er, de har fått bevis på hva jeg betaler i husleie og hva jeg sitter igjen med. 

jeg er sikker på at jeg har lest tidligere at nav ikke har krav på detaljert kontoutskrift. Jeg syntes det er rart de skal dømme mitt forbruk under lupen, når de vet at jeg ikke har mer i mnd enn en sosialklient, og jeg har bevist at jeg ikke har sparepenger. 
Hvor mye skal en brette ut, når de allerede har all nødvendig info 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å be om kontoutskrift. Det er for at de skal se at du ikke har gjort store overføringer eller har massive utgifter o.l. Cafe-besøk går ikke innunder der. Har hatt folk som betaler massive forsikringer på flere biler feks. Et kriterie for å få sosialhjelp er feks at du ikke har masse unødvendig store utgifter.

Anonymkode: b9479...48e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kittkatt skrev (2 timer siden):

Det er ikke greit. Det er et tilbud til dem som har et helt annet behov enn TS. 

Det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjelper ikke å anbefale TOO, så sant ikke ts faller inn under de kategoriene. TOO er ikke noe som er lett å komme under uansett, og ventelistene kan være lange. Siden ts tydeligvis allerede har vært hos tannlegen, så tyder det jo på at TOO ikke er noe som skal brukes. Jeg går hos TOO, og det er en langvarig prosess, og meg får man ikke til tannlegen uten å legge meg i narkose. 

Anonymkode: 81db6...909

Jeg er under TOO selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittkatt
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er greit.

Selvsagt er det ikke det. TOO er for personer som har problemer med å gå til tannlegen av gitte grunner, ikke bare fordi økonomien ikke strekker til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg er sikker på at jeg har lest tidligere at nav ikke har krav på detaljert kontoutskrift. Jeg syntes det er rart de skal dømme mitt forbruk under lupen, når de vet at jeg ikke har mer i mnd enn en sosialklient, og jeg har bevist at jeg ikke har sparepenger. 

Hvor mye skal en brette ut, når de allerede har all nødvendig info 

Ikke rutinemessig nei. Det betyr ikke at Nav ikke kan be om kontoutskrift noensinne.

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r35-00 

Les punkt 5.43.2.2 Særlig om kontoutskrift.

Anonymkode: 6b9ea...d0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kittkatt skrev (50 minutter siden):

Selvsagt er det ikke det. TOO er for personer som har problemer med å gå til tannlegen av gitte grunner, ikke bare fordi økonomien ikke strekker til!

Ja. Derfor er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittkatt
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja. Derfor er det greit.

Det du sier nå gir absolutt ingen mening. Økonomi har ingenting med TOO å gjøre. Om du misbruker ordningene så håper jeg noen melder deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ruskonsulent, hjemmesykepleie eller fact team fra dps kan du få dekket 100% av utgiftene til tannlege, ingen krav som feks kontoutskrift eller hvor mye penger du har.

Anonymkode: 546db...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja. Derfor er det greit.

Det er vanskelig å forstå hva du mener, oppfordrer du til misbruk av TOO-ordningen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...