AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #1 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jeg er ufør og har søkt sosialhjelp som støtte til tannlege behandling. Har fått til svar at de krever: 1) skattemelding, ok men denne la jeg ved i søknaden. 2) utskrift fra alle konto 3 mnd bak i tid. Jeg har lest en plass at nav ikke har krav på detaljert oversikt fra konto? jeg syntes det er en ekkel følelse at de skal se gjennom forbruket med lupe? skal jeg få kjeft for å ha brukt 200kr på cafe sist mnd? bare til info, de har all info om inntekt, de har fått bevis om saldo på konto. (Jeg har like mye igjen hver måned som de på sosialhjelp etter leie er betalt) De har fått skattemelding, de har hentet inn opplysninger rundt alt som har med økonomi å gjøre i søknaden. 3) de vil ha røntgen bilder fra tannlege. Dette er helt ok, men syntes de skal opplyse om dette før noen søker. Jeg har levert kostnadsoversikt fra tannlege (eneste som står som «krav») nå må jeg til tannlegen igjen og betale for dette? Jeg kunne ha fått det når jeg ba om kostnadsoversikten .. har dere noen erfaringer rundt dette? Anonymkode: 397f8...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #2 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er ufør og har søkt sosialhjelp som støtte til tannlege behandling. Har fått til svar at de krever: 1) skattemelding, ok men denne la jeg ved i søknaden. Da krysser du bare av for at du har levert denne AnonymBruker skrev (32 minutter siden): 2) utskrift fra alle konto 3 mnd bak i tid. Jeg har lest en plass at nav ikke har krav på detaljert oversikt fra konto? jeg syntes det er en ekkel følelse at de skal se gjennom forbruket med lupe? skal jeg få kjeft for å ha brukt 200kr på cafe sist mnd? bare til info, de har all info om inntekt, de har fått bevis om saldo på konto. (Jeg har like mye igjen hver måned som de på sosialhjelp etter leie er betalt) De har fått skattemelding, de har hentet inn opplysninger rundt alt som har med økonomi å gjøre i søknaden. De kan ikke se om du har hatt andre inntekter på annen måte. 3) de vil ha røntgen bilder fra tannlege. Dette er helt ok, men syntes de skal opplyse om dette før noen søker. Jeg har levert kostnadsoversikt fra tannlege (eneste som står som «krav») nå må jeg til tannlegen igjen og betale for dette? Jeg kunne ha fått det når jeg ba om kostnadsoversikten .. har dere noen erfaringer rundt dette? Anonymkode: 397f8...9fd Spurte du om hva de trengte fra tannlegen før du søkte? Altså hvor sto det at kostnadsoverslag er eneste krav? i de brevene jeg sender ut (jobber i Nav) står det alltid "det kan være nødvendig med mer dokumentasjon" Anonymkode: b4cb8...9a6 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #3 Del Skrevet 25. oktober 2024 Utskrift av røntgenbilder er nødvendig for at rådgivende tannlege skal kunne gjøre jobben sin, dersom NAV velger å sende kostnadsoverslaget til vurdering. Anonymkode: acd79...fd1 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 25. oktober 2024 #4 Del Skrevet 25. oktober 2024 Skjekk om din sykdom ligger på A eller B liste..da vil du få dekket nesten 60 prosent av regning 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #5 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da krysser du bare av for at du har levert denne Spurte du om hva de trengte fra tannlegen før du søkte? Altså hvor sto det at kostnadsoverslag er eneste krav? i de brevene jeg sender ut (jobber i Nav) står det alltid "det kan være nødvendig med mer dokumentasjon" Anonymkode: b4cb8...9a6 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utskrift av røntgenbilder er nødvendig for at rådgivende tannlege skal kunne gjøre jobben sin, dersom NAV velger å sende kostnadsoverslaget til vurdering. Anonymkode: acd79...fd1 Takk for svar ja jeg spurte, har ikke noe imot å levere dette men kunne ha spart meg for ekstra tur til tannlege.. hva med detaljert utskrift fra 3 mnd bak i tid? Dette er vel egentlig ikke noe nav har krav på. Når de har all info om inntekt /saldo på konto? Anonymkode: 397f8...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #6 Del Skrevet 25. oktober 2024 Tragisk at tannlege ikke er en del av helsevesen. Anonymkode: 47893...e61 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #7 Del Skrevet 25. oktober 2024 mommyaka skrev (4 minutter siden): Skjekk om din sykdom ligger på A eller B liste..da vil du få dekket nesten 60 prosent av regning Av Nav eller andre instanser ? Anonymkode: 397f8...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #8 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Av Nav eller andre instanser ? Anonymkode: 397f8...9fd Personer med sjeldne medisinske diagnoser på den såkalte SMT-listen kan ha rett på refusjon fra HELFO (NAV har ikke noe med dette å gjøre). Diagnosene på A-listen gir krav på stønad til nødvendig tannbehandling, diagnosene på B-listen kan gi rett til stønad dersom det kan dokumenteres at tilstanden har medført et økt behov for tannbehandling. Anonymkode: acd79...fd1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 25. oktober 2024 #9 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Av Nav eller andre instanser ? Anonymkode: 397f8...9fd https://www.helsenorge.no/sjeldne-diagnoser/stotte-til-tannbehandling/ Jeg får kjempe billig tannlegen pga min sykdom 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 25. oktober 2024 #10 Del Skrevet 25. oktober 2024 mommyaka skrev (Akkurat nå): https://www.helsenorge.no/sjeldne-diagnoser/stotte-til-tannbehandling/ Jeg får kjempe billig tannlegen pga min sykdom Du bare gir legeerklæring pga din sykdom om det står på listen..gi til tannlegen så fikser de alt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #11 Del Skrevet 25. oktober 2024 Noen som vet om nav har krav på detaljert 3mnd innsyn fra nettbanken i dette formålet? Anonymkode: 397f8...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 25. oktober 2024 #12 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen som vet om nav har krav på detaljert 3mnd innsyn fra nettbanken i dette formålet? Anonymkode: 397f8...9fd Sosialstønad? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 25. oktober 2024 #13 Del Skrevet 25. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ufør og har søkt sosialhjelp som støtte til tannlege behandling. Har fått til svar at de krever: 1) skattemelding, ok men denne la jeg ved i søknaden. 2) utskrift fra alle konto 3 mnd bak i tid. Jeg har lest en plass at nav ikke har krav på detaljert oversikt fra konto? jeg syntes det er en ekkel følelse at de skal se gjennom forbruket med lupe? skal jeg få kjeft for å ha brukt 200kr på cafe sist mnd? bare til info, de har all info om inntekt, de har fått bevis om saldo på konto. (Jeg har like mye igjen hver måned som de på sosialhjelp etter leie er betalt) De har fått skattemelding, de har hentet inn opplysninger rundt alt som har med økonomi å gjøre i søknaden. 3) de vil ha røntgen bilder fra tannlege. Dette er helt ok, men syntes de skal opplyse om dette før noen søker. Jeg har levert kostnadsoversikt fra tannlege (eneste som står som «krav») nå må jeg til tannlegen igjen og betale for dette? Jeg kunne ha fått det når jeg ba om kostnadsoversikten .. har dere noen erfaringer rundt dette? Anonymkode: 397f8...9fd Det er vanskelig å få slike ting dekket og du har normalt sett ikke rett på det uavhengig av inntekt med mindre du har en diagnose som tilsier at du har dårligere tannhelse enn normalt. Det er derfor de må ha så grundig informasjon. Hvis ikke hadde jo Gud og hvermann svindlet NAV, så se på det som en bra ting! Endret 25. oktober 2024 av Grüner 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #14 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ufør og har søkt sosialhjelp som støtte til tannlege behandling. Har fått til svar at de krever: 1) skattemelding, ok men denne la jeg ved i søknaden. 2) utskrift fra alle konto 3 mnd bak i tid. Jeg har lest en plass at nav ikke har krav på detaljert oversikt fra konto? jeg syntes det er en ekkel følelse at de skal se gjennom forbruket med lupe? skal jeg få kjeft for å ha brukt 200kr på cafe sist mnd? bare til info, de har all info om inntekt, de har fått bevis om saldo på konto. (Jeg har like mye igjen hver måned som de på sosialhjelp etter leie er betalt) De har fått skattemelding, de har hentet inn opplysninger rundt alt som har med økonomi å gjøre i søknaden. 3) de vil ha røntgen bilder fra tannlege. Dette er helt ok, men syntes de skal opplyse om dette før noen søker. Jeg har levert kostnadsoversikt fra tannlege (eneste som står som «krav») nå må jeg til tannlegen igjen og betale for dette? Jeg kunne ha fått det når jeg ba om kostnadsoversikten .. har dere noen erfaringer rundt dette? Anonymkode: 397f8...9fd Dette er helt vanlig. Der jeg har hjulpet til i tilsvarende saker så har Nav dekket tannlege på offentlig tannklinikk hos Fylket, ikke på privat tannklinikk. Og personene har måttet godta gebiss og ikke kroner eller tilsvarende. Anonymkode: 27019...e51 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #15 Del Skrevet 25. oktober 2024 Anbefaler TOO i slike tilfeller. Anonymkode: a0c56...3ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #16 Del Skrevet 25. oktober 2024 Du må sende kontooversikt. Men det er ingen som dømmer deg, du må bare vise at du ikke har overført alle pengene til en venn, eller tatt ut alle pengene like før. Anonymkode: 030fc...b71 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #17 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anbefaler TOO i slike tilfeller. Anonymkode: a0c56...3ba Hvor står det at ts har odontofobi eller har vært utsatt for tortur eller overgrep? Anonymkode: acd79...fd1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #18 Del Skrevet 25. oktober 2024 Grüner skrev (37 minutter siden): Det er vanskelig å få slike ting dekket og du har normalt sett ikke rett på det uavhengig av inntekt med mindre du har en diagnose som tilsier at du har dårligere tannhelse enn normalt. Det er derfor de må ha så grundig informasjon. Hvis ikke hadde jo Gud og hvermann svindlet NAV, så se på det som en bra ting! Jeg tror du blander refusjon fra Helfo med stønad til nødvendig tannbehandling fra NAV sosialtjeneste. Det er sistnevnte ts er i kontakt med NAV om. Anonymkode: acd79...fd1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 25. oktober 2024 #19 Del Skrevet 25. oktober 2024 (endret) Om du ikke vil de skal se hva du har brukt penger på så bare stryker du det ut på kontoutskriften. De er jo interessert i å se om du får inn penger som du ikke opplyser om, ikke hva du bruker pengene på Endret 25. oktober 2024 av PhilosopherSe7en 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #20 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er helt vanlig. Der jeg har hjulpet til i tilsvarende saker så har Nav dekket tannlege på offentlig tannklinikk hos Fylket, ikke på privat tannklinikk. Og personene har måttet godta gebiss og ikke kroner eller tilsvarende. Anonymkode: 27019...e51 Det kommer helt an på tannstatus og prognosen for behandlingen, akkurat som ellers når det kommer til tannbehandling. Knekker man en fortann vil man i de aller fleste tilfeller få stønad til krone, for eksempel. Anonymkode: acd79...fd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå