Gå til innhold

Du må ikke gå ned for da blir ikke du deg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakket om vektnedgang med ei som har gått ned ca 30 kg selv. Sa at jeg skulle ned. Sånn 25 kg ca. (Egentlig burde det være mer, men skjønner jo at jeg ikke kan ta av 45 kg og veie det jeg gjorde som 20 åring. )
Da så hun på meg og sa «du må ikke gå ned for da blir ikke du deg lenger».

Så med andre ord identifiserer hun meg som hun tykke overvektige og ikke ut fra hvem jeg er. Jeg ble sjokkert og satt ut av den kommentaren. Jeg har ikke alltid vært overvektig (selv om hun kun har kjent meg som det) og jeg trives ikke med den vekta jeg har nå. 

Er det virkelig størrelsen på kroppen folk ser først🤷‍♀️ og skal man ikke selv få velge om man vil ned i vekt🤷‍♀️

Anonymkode: 78a76...829

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror sånt varierer veldig, hvordan man føler det etterpå. Å ha en sunn vekt er jo gjerne lurt, om noen ting blir vanskelig etterpå så kan man jobbr med det da, tenker jeg. Dette handler nok kanskje mer om henne enn deg..😌

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mistet 40 kg selv. Man endrer seg.

Anonymkode: 6ec19...e4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ha spurt hvem hun er, nå som hun har gått ned 30 kg....? 

Hvorfor lar du en som ikke vil deg vel definere hva du skal gjøre - hva var hennes agenda med kommentaren? Liker hun ikke at flere kan klare det hun selv har gjort. 

Anonymkode: d1773...f22

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hun hadde selv gått ned? Merkelig ting å si, skulle tro hun ville sole seg i glansen av å være den flinke, mens andre skal forbi tjukke...

Anonymkode: a2019...5e8

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått ned 30 kilo og jeg er ikke "Meg" lengre heller, det går på at man også endrer seg på andre måter enn kun vekten når man går ned. Hun snakket kanskje av erfaring, enkelte "issues "man har er ikke knyttet til vekten selv om man trodde det der og da.. 

Anonymkode: 6be60...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan du gjøre som du vil. Du bestemmer helt selv. 

Det er bra for helsa å veie mindre. 

Men det er kanskje ikke stygt ment av henne. Kanskje bare egne erfaringer som gjør at hun sier det. 

Anonymkode: 4076e...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som "trenger" at du er mer overvektig enn dem selv. 

Ville ikke tatt det for seriøst. Et slikt utsagn handler om deres egen usikkerhet, ikke deg 

Anonymkode: ffd47...714

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde tydeligvis bygget identiteten sin inn i overvekten. Jeg har hatt jojo-vekt hele livet, og jeg det er når jeg er overvektig at jeg ikke er meg selv. Når jeg går ned blir jeg meg selv igjen. 

Anonymkode: 223f3...a54

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun mener det godt. At hun syns du er nydelig akkurat slik du er. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det størrelsen på kroppen folk ser først. Hva skulle det ellers være??

Anonymkode: b6ada...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har selv gått ned 30 kilo og jeg er ikke "Meg" lengre heller, det går på at man også endrer seg på andre måter enn kun vekten når man går ned. Hun snakket kanskje av erfaring, enkelte "issues "man har er ikke knyttet til vekten selv om man trodde det der og da.. 

Støtter dette. Gått ned 20 og jeg er annerledes, men på gode måter, tenker jeg. Men har en venninne som og har gåttt ned mye og ikke ser det selv. Tar med seg store klær til prøverom og klarer ikke se at hun nå er slank. Jeg har det ikke sånn. Så ting kan jo fortsette å være vanskelig på ulike vis.

Endret av Frøkenfryden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun hadde tydeligvis bygget identiteten sin inn i overvekten. Jeg har hatt jojo-vekt hele livet, og jeg det er når jeg er overvektig at jeg ikke er meg selv. Når jeg går ned blir jeg meg selv igjen. 

Anonymkode: 223f3...a54

Akkurat dette er det jeg opplever selv. Da er det så mye lettere å leve det livet jeg liker og ønsker.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så med andre ord identifiserer hun meg som hun tykke overvektige og ikke ut fra hvem jeg er. Jeg ble sjokkert og satt ut av den kommentaren. Jeg har ikke alltid vært overvektig (selv om hun kun har kjent meg som det) og jeg trives ikke med den vekta jeg har nå. 

Jeg tror kanskje hun snakket om seg selv.  Hun føler seg kanskje ikke som seg selv lenger, og vil ikke at du skal ha samme negative erfaring som henne selv.

Jeg har hørt mange som har gått mye ned i vekt si det samme.  Noen av dem angrer på vektnedgangen og har valgt å gå opp igjen.

Anonymkode: c65d6...a89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tror kanskje hun snakket om seg selv.  Hun føler seg kanskje ikke som seg selv lenger, og vil ikke at du skal ha samme negative erfaring som henne selv.

Jeg har hørt mange som har gått mye ned i vekt si det samme.  Noen av dem angrer på vektnedgangen og har valgt å gå opp igjen.

Anonymkode: c65d6...a89

Jeg gikk ned ca 25 kg for 5 år siden, og opplevde det som så negativt at jeg valgte å gå opp i vekt igjen.

Jeg burde jo absolutt ikke ha gjort det mtp. helsen, og ser i etterkant at det ikke bare var "den nye kroppen" som var problemet, men også at det skjedde mye negativt og stressende i livet mitt ellers som bygde oppunder at "alt var mye bedre før". Men det aller største problemet mitt var at jeg fikk så mye oppmerksomhet rundt kroppen min plutselig, og jeg HATET det. Som overvektig er det ingen som tør å kommentere kroppen din på noen som helst måte. Du blir også "usynlig" i de fleste sosiale settinger.

(Nå er jeg i gang med å gå ned i vekt igjen og har ca 10 kg igjen til målvekten som er der jeg var på det tynneste for 5 år siden, men jeg er bedre forberedt mentalt denne gangen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 7.35):

Kan jeg spørre hvordan du har endret deg?

Anonymkode: c9052...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler du overtolker og er unødvendig streng i dine tanker om hennes intensjon her. Kan like gjerne være vanlig (lite gjennomtenkt) småprat og mer ment som et kompliment nesten. 

Hun er kanskje lettet over å ikke være den tykke på jobb lenger, og ble engstelig over at du ikke skal ha den rollen lenger. Du er kanskje litt sjalu på henne og tolker alt hun sier som et angrep. Uansett, ikke dra dette så langt og ikke la det påvirke deg så mye.

Og ja, mennesker er også kroppen sin. En veldig overvektig kropp eller en veldig veltrent kropp sier mye om en person og hens personlighet.

Anonymkode: b4c50...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og fått sånne kommentarer, det er egentlig et kompliment men litt dumt sagt.

Omtrent som de som sier Nååå var du fin. Litt sånn jammen var jeg ikke fin før??

Anonymkode: c9052...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 100% et forsøk på å sabotere deg. Hun selv trivs med at du forblir overvektig for da føler hun seg selv overlegen som har mestret vektnedgang. Dersom hun hadde fokusert egne negative erfaringer med å gå ned i vekt som løs hud og konstant sult, så kan det være at hun hadde vært oppriktig, men "Du må ikke gå ned for da blir ikke du deg" betyr=JEG liker bedre at du forblir overvektig fordi det er mer komfortabelt for meg. 

Anonymkode: c1af3...a23

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 7.11):

Snakket om vektnedgang med ei som har gått ned ca 30 kg selv. Sa at jeg skulle ned. Sånn 25 kg ca. (Egentlig burde det være mer, men skjønner jo at jeg ikke kan ta av 45 kg og veie det jeg gjorde som 20 åring. )

Er det virkelig størrelsen på kroppen folk ser først🤷‍♀️ og skal man ikke selv få velge om man vil ned i vekt🤷‍♀️

Trenger ikke ha noe med størrelsen på kroppen din å gjøre, men at du endrer personlighet av å gå ned i vekt. 

45 kg vektnedgang endret meg veldig. Jeg fikk mer selvtillit og følte meg bedre, som igjen gjorde at jeg fikk mer motstand i meg. For min del endret jeg meg til det mye mer positive, men for andre kanskje ikke fullt så positivt. Men ironien er at jeg har fått mer respekt for å ha fått mer motstand i meg. 

Anonymkode: 19def...72e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...