Josephine Skrevet 26. oktober #101 Del Skrevet 26. oktober (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er nok vanskelig for de som er i mot bv Anonymkode: 0ca5d...cb4 Hvem er imot bv her inne? Jeg jobber i et organ som fører tilsyn med barneverntjenesten i en region og har jobbet i kommunalt barnevern tidligere. Dessverre ser jeg mye dårlig saksbehandling og lovbrudd, men også en del som er bra. Uansett så er ordlyden RF viser til den samme uavhengig av om man heter RF eller Kjersti Toppe. Det er den eneste samlesiden av alle premisser i EMD-dommene jeg har funnet. Endret 26. oktober av Josephine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 26. oktober #102 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (23 timer siden): Enig. Det er ikke slik at det er overflod av fosterhjem. Rundt 200 barn lever i limboland og venter på fosterhjem i dag. Anonymkode: 58983...311 280 faktisk.Og noen av disse kunne nok budd heime med gode og rett tilpassa hjelpetiltak. Beredskapsheim koster ca 85 k og institusjon 180k. Kunne gitt mykje bra tiltak i heimen for mindre. Økonomisk hjelp,veiledning, miljøarbeid. Har tru på at ein vaksen kjem påvmorgonen og hjelper viser struktur og rammer, veileder foreldre, er med i leksesituasjon, middag og kveld i en periode. Vertfall der det gjelder mangel på rutiner/rammer, barn som sliter og oppdragervold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #103 Del Skrevet 26. oktober Josephine skrev (1 time siden): Hvem er imot bv her inne? Jeg jobber i et organ som fører tilsyn med barneverntjenesten i en region og har jobbet i kommunalt barnevern tidligere. Dessverre ser jeg mye dårlig saksbehandling og lovbrudd, men også en del som er bra. Uansett så er ordlyden RF viser til den samme uavhengig av om man heter RF eller Kjersti Toppe. Det er den eneste samlesiden av alle premisser i EMD-dommene jeg har funnet. Ja, tenk at Rune Fardal var den eneste som har laget en oppsummering over alle lovbruddene den norske stat har gjort. 🤯 Anonymkode: b3eb4...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 26. oktober #104 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, tenk at Rune Fardal var den eneste som har laget en oppsummering over alle lovbruddene den norske stat har gjort. 🤯 Anonymkode: b3eb4...7cf Selvfølgelig er han ikke det - man har jo veiledere osv., men dette er en informativ oppsummering som er lett tilgjengelig. Ettersom den direkte ordlyden er sitert, er det veldig enkelt å gjøre opp sin egen formening. Jeg jobber med klager fra foreldre fra hver dag, og dessverre er det veldig mange lovbrudd som skjer hver dag. Det er heldigvis lyspunkter også - og mye har bedret seg, men det er en grunn til at mastergrad eller lang arbeidserfaring er et ønsket krav for saksbehandlere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #105 Del Skrevet 26. oktober Josephine skrev (1 time siden): Selvfølgelig er han ikke det - man har jo veiledere osv., men dette er en informativ oppsummering som er lett tilgjengelig. Ettersom den direkte ordlyden er sitert, er det veldig enkelt å gjøre opp sin egen formening. Jeg jobber med klager fra foreldre fra hver dag, og dessverre er det veldig mange lovbrudd som skjer hver dag. Det er heldigvis lyspunkter også - og mye har bedret seg, men det er en grunn til at mastergrad eller lang arbeidserfaring er et ønsket krav for saksbehandlere. Så du jobber for statsforvalteren? Jeg håper de fleste der har bedre kilder enn Rune Fardal. Du mister troverdigheten når du viser til en konspirasjonsteoretiker, blant alt som finnes av dokumentasjon. Jeg er enig i at bvt kan gjøre slett arbeid, jeg har selv jobbet i mange år i kommunale tjenester med mye kontakt med bvt. Men jeg stoler ikke på en saksoppsummering laget av den mannen. Anonymkode: 541e2...baf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 26. oktober #106 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du jobber for statsforvalteren? Jeg håper de fleste der har bedre kilder enn Rune Fardal. Du mister troverdigheten når du viser til en konspirasjonsteoretiker, blant alt som finnes av dokumentasjon. Jeg er enig i at bvt kan gjøre slett arbeid, jeg har selv jobbet i mange år i kommunale tjenester med mye kontakt med bvt. Men jeg stoler ikke på en saksoppsummering laget av den mannen. Anonymkode: 541e2...baf Selvfølgelig er jeg ikke enig med Rune Fardal generelt, men akkurat denne oversikten er utfyllende - også må man selvfølgelig som jeg har skrevet gjentatte ganger lese henvisningene selv. Går man inn i oversikten henvises det til dom, og den er lett tilgjengelig. De tre sakene jeg så på stemte ganske godt. For øvrig har jeg også henvist til en spesifikk dom med en annen kilde over her, som er relevant til tema. Poenget mitt er at Norge har fått tydelige føringer fra EMD om at dokumentasjon og minste inngreps-prinsipp skal vektlegges i større grad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #107 Del Skrevet 26. oktober Pilleville skrev (8 timer siden): 280 faktisk.Og noen av disse kunne nok budd heime med gode og rett tilpassa hjelpetiltak. Beredskapsheim koster ca 85 k og institusjon 180k. Kunne gitt mykje bra tiltak i heimen for mindre. Økonomisk hjelp,veiledning, miljøarbeid. Har tru på at ein vaksen kjem påvmorgonen og hjelper viser struktur og rammer, veileder foreldre, er med i leksesituasjon, middag og kveld i en periode. Vertfall der det gjelder mangel på rutiner/rammer, barn som sliter og oppdragervold. Ja, jeg er enig. Det skrikes om manglende fosterhjem, men kanskje det er for mange fosterbarn. Det å være fosterbarn i seg selv er såpass belastende at det ikke burde være noe man tar lett på, og som jeg vet noen tar lett på. Som har litt vel rosenrødt syn på fosterforeldre. Og jeg skjønner ikke hvorfor, og hvis jeg skulle forstå så er det et enkelt svar, så er det at de overdriver sine egne og fosterhjems positive sider og samtidig overdriver de negative sidene til biologiske foreldre. har i alle fall sett beredskapsmor og flokk med nyfødt barn, hvor de brøler av latter. Type rå, usjarmerende. Virker ikke som riktige folk å overlate et slikt ansvar til. Anonymkode: c5b7d...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 26. oktober #108 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, jeg er enig. Det skrikes om manglende fosterhjem, men kanskje det er for mange fosterbarn. Det å være fosterbarn i seg selv er såpass belastende at det ikke burde være noe man tar lett på, og som jeg vet noen tar lett på. Som har litt vel rosenrødt syn på fosterforeldre. Og jeg skjønner ikke hvorfor, og hvis jeg skulle forstå så er det et enkelt svar, så er det at de overdriver sine egne og fosterhjems positive sider og samtidig overdriver de negative sidene til biologiske foreldre. har i alle fall sett beredskapsmor og flokk med nyfødt barn, hvor de brøler av latter. Type rå, usjarmerende. Virker ikke som riktige folk å overlate et slikt ansvar til. Anonymkode: c5b7d...59b Det er mange dyktige og flinke beredskaps/fosterhjem, men dessverre også eksempler som du nevner. Noen blir fosterhjem fordi de ønsker fosterbarn som erstatning for at de ikke kan få egne barn, noen gjør det delvis eller mye grunnet økonomisk vinning, og de fleste (håper jeg) gjør det fordi de har et ønske om å hjelpe. Fosterforeldre (med mindre det er forsterket fosterhjem) må ikke ha spesifikke kvalifikasjoner utover god omsorgsevne, men beredskapsforeldre må ofte ha relevant utdanning eller erfaring som fosterhjem. Eksemplet du beskriver høres ikke bra ut, og bør meldes til barneverntjenesten. Når det er sagt, er fosterforeldre som familier flest, og de legger nok lista variabelt. Jeg har hørt om fosterhjem som lar barna delta på tre-fire aktiviteter per uke og andre som knapt gjør noe som helst. Formålet er adekvat omsorg. Min erfaring er likevel at mange fosterforeldre prøver så godt de kan. Dessverre er det ofte de får dårlig oppfølging og opplæring av barneverntjenesten. Min personlige mening er at barneverntjenesten i noen saker med fordel kunne vært mer kultursensitive og jobbet hardere for å finne løsninger i familiens nettverk. Å miste mye kontakt med biologiske foreldre er ikke nødvendigvis heldig, de fleste plasseringer er tenkt å være midlertidige. Faktisk skal gjenforeningsmål oppgis så snart barnet flytter i fosterhjem med mindre det er svært alvorlige saker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #109 Del Skrevet 26. oktober Pilleville skrev (11 timer siden): 280 faktisk.Og noen av disse kunne nok budd heime med gode og rett tilpassa hjelpetiltak. Beredskapsheim koster ca 85 k og institusjon 180k. Kunne gitt mykje bra tiltak i heimen for mindre. Økonomisk hjelp,veiledning, miljøarbeid. Har tru på at ein vaksen kjem påvmorgonen og hjelper viser struktur og rammer, veileder foreldre, er med i leksesituasjon, middag og kveld i en periode. Vertfall der det gjelder mangel på rutiner/rammer, barn som sliter og oppdragervold. Å hvor mye tenker du man skulle måtte hjelpe en fanilie egentlig? Anonymkode: 0ca5d...cb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #110 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg er enig. Det skrikes om manglende fosterhjem, men kanskje det er for mange fosterbarn. Det å være fosterbarn i seg selv er såpass belastende at det ikke burde være noe man tar lett på, og som jeg vet noen tar lett på. Som har litt vel rosenrødt syn på fosterforeldre. Og jeg skjønner ikke hvorfor, og hvis jeg skulle forstå så er det et enkelt svar, så er det at de overdriver sine egne og fosterhjems positive sider og samtidig overdriver de negative sidene til biologiske foreldre. har i alle fall sett beredskapsmor og flokk med nyfødt barn, hvor de brøler av latter. Type rå, usjarmerende. Virker ikke som riktige folk å overlate et slikt ansvar til. Anonymkode: c5b7d...59b Hæ?? Det siste ga null mening Anonymkode: 0ca5d...cb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 26. oktober #111 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Å hvor mye tenker du man skulle måtte hjelpe en fanilie egentlig? Anonymkode: 0ca5d...cb4 Så lenge foreldrene er veiledbare er det jo bare å pøse på. Er de ikke det må man ta omsorgen om det skader barnets utvikling og mentale helse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #112 Del Skrevet 26. oktober Pilleville skrev (13 minutter siden): Så lenge foreldrene er veiledbare er det jo bare å pøse på. Er de ikke det må man ta omsorgen om det skader barnets utvikling og mentale helse. Nei virkelig ikke, man kam ikke forvente at det offentliges skal komme å hjelpe flere ganger i uken for å få familien til å takle hverdagen Anonymkode: 0ca5d...cb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 26. oktober #113 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei virkelig ikke, man kam ikke forvente at det offentliges skal komme å hjelpe flere ganger i uken for å få familien til å takle hverdagen Anonymkode: 0ca5d...cb4 Det er vel det offentlige som bruker masse tid på å rekruttere, lære opp fosterhjem, begynner på nytt når fosterhjem sprekker. Betaler 180k i mnd for de som bur på institusjon, 85k for de som bur i beredskapshjem. Det er traumatiserende for barna å flytte og. Dersom foreldre er mulig å veilede så må de gå massivt inn for å hjelpe foreldrene til å bli gode nok. Nå snakker eg ikkje om grov vold, omfattende rus og seksuelle overgrep. Men i andre tilfeller, mildere, så ja til hjelp daglig. Mye billigere og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #114 Del Skrevet 27. oktober Pilleville skrev (13 timer siden): Det er vel det offentlige som bruker masse tid på å rekruttere, lære opp fosterhjem, begynner på nytt når fosterhjem sprekker. Betaler 180k i mnd for de som bur på institusjon, 85k for de som bur i beredskapshjem. Det er traumatiserende for barna å flytte og. Dersom foreldre er mulig å veilede så må de gå massivt inn for å hjelpe foreldrene til å bli gode nok. Nå snakker eg ikkje om grov vold, omfattende rus og seksuelle overgrep. Men i andre tilfeller, mildere, så ja til hjelp daglig. Mye billigere og. Hvem sier de betaler 85 k til beredskapshjem ?? å nei man kan virkelig ikke det, ærlig talt Anonymkode: 0ca5d...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #115 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 16.49): Vet du ikke det? Noe av grunnpilarene i samfunnet vårt er at du skal dømmes av dine likemenn. Det er veldig viktig også for tilliten. Hvem har rett da om voldtektsmannen er skyldig? Er det juristen som vet best? Vi har jo alle sett hvor galt politiet, og deres jurister samt både statsadvokat og riksadvokat har gjort det i enkelte justismordsaker. De mister synet. Derfor er likemenn viktig , for din og min rettsikkerhet. Anonymkode: b3eb4...7cf Det er ingen rettssikkerhet for kvinner når 99 av 100 anmeldte voldtekter blir henlagt. Meddommere frikjenner også i saker med tilståelse og bevis. Fordi det er stigma å bli dømt for voldtekt. Anonymkode: be307...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #116 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 22.41): Hæ? Sier litt når dere velger å ikke bruke helsestasjonen. Anonymkode: c96ab...1a8 Nei. Det sier bare at vi ikke orker å forholde oss til uprofesjonelle mennesker. Det er et valgfritt tilbud. Legen gjør de samme tingene. Anonymkode: be307...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #117 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 23.51): Kjenner til en far som mistet omsorgen pga familievold. Han hadde et nært og godt forhold til datteren sin, men mistet omsorgen pga mangel på sinnemestring/vold mot mor. Han fikk treffe datteren under tilsyn (feks sammen med et annet familiemedlemen, søster eller sin mor) en gang i uka, noen ganger to. Jenta var 10 år og da hun ble 12 fikk hun selv velge å treffe faren uten tilsyn. Det blir som regel 2-4 ganger per mnd. Hun har fortsatt ikke overnattet da. De har beholdt et godt og nært far/datter forhold hele veien. Anonymkode: 6ef3a...43a Min mann har vært psykisk og fysisk voldelig mot meg, barnevernet reddet meg, og oss, han tok «kurs» om vold og han forstod hvor galt det var og alt om voldsirkelen selv, barnevernet reddet familien. Anonymkode: 706d1...482 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #118 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ingen rettssikkerhet for kvinner når 99 av 100 anmeldte voldtekter blir henlagt. Meddommere frikjenner også i saker med tilståelse og bevis. Fordi det er stigma å bli dømt for voldtekt. Anonymkode: be307...7c8 Heller 10 som går fri, enn 1 uskyldig dømt. Det har vært mantraet innenfor justisia. Få på plass samtykkelov. Da blir det enklere å få mennene dømt for voldtekt. Da skal det være klart og tydelig samtykke. Ikke "trodde det var samtykke". Anonymkode: b3eb4...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 28. oktober #119 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 15.46): Noen har nok gjort noe galt. Men visste du at man har mer rettigheter om man har gjort noe galt og blir tiltalt av politiet, enn om du blir naglet av bv? I en vanlig rettsak så legges det frem ting som taler både i favør og disfavør. Du får også lov til å legge frem dine beviser. Så skal retten dømme. I en bv sak så legges det ikke frem ting som både er i din favør og disfavør. Kun saker som er i disfavør. Du får heller ikke lov til å legge frem dine beviser. Tenk det!!! I tillegg vil du i en ekte rettsak også bli dømt av dine likemenn,dvs Noen av retten utgjør mennesker fra det sivile samfunn. I en rettstvist mot bv så er de dømmende alle ansatt hos staten. Ingen sivile får være med å dømme. Dette er ganske graverende i ett rettssikkerhetsperspektiv. Men folk flest kjenner ikke til dette Anonymkode: b3eb4...7cf AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 16.35): Hvorfor får man ikke lov å legge frem beviser i en rettsak med bv? Det er jo helt sykt! Da kan de ikke dømme noen heller, når de ikke har riktig bevis og man ikke får lagt frem fra begge sider. Anonymkode: b73d6...946 AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 16.51): Det kan du si... Hadde det vært lov ville nok mange flere foreldre ha fått beholde omsorgen. Fordi de kunne ha bevist feks at mye av det bv fortalte, ikke stemte. Anonymkode: b3eb4...7cf AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 17.44): Men det står i papirene at i nemda vil partene og advokatene møtes for å belyse saken fra begge sine synspunkt. vi kan også ha vitner. så da får man jo lagt frem bevis? Anonymkode: b73d6...946 Man får legge frem bevis i BV-saker. Det er bare det at det mange foreldre som er i slike saker omtaler som "bevis", ikke faktisk er det. Å for eksempel legge frem et dokument der man har påpekt alle feilene i et referat er ikke et bevis. Det er det skremmende mange foreldre i slike saker som tror. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #120 Del Skrevet 28. oktober Josephine skrev (På 26.10.2024 den 9.04): Hvem er imot bv her inne? Jeg jobber i et organ som fører tilsyn med barneverntjenesten i en region og har jobbet i kommunalt barnevern tidligere. Dessverre ser jeg mye dårlig saksbehandling og lovbrudd, men også en del som er bra. Uansett så er ordlyden RF viser til den samme uavhengig av om man heter RF eller Kjersti Toppe. Det er den eneste samlesiden av alle premisser i EMD-dommene jeg har funnet. Josephine skrev (På 26.10.2024 den 14.23): Selvfølgelig er jeg ikke enig med Rune Fardal generelt, men akkurat denne oversikten er utfyllende - også må man selvfølgelig som jeg har skrevet gjentatte ganger lese henvisningene selv. Går man inn i oversikten henvises det til dom, og den er lett tilgjengelig. De tre sakene jeg så på stemte ganske godt. For øvrig har jeg også henvist til en spesifikk dom med en annen kilde over her, som er relevant til tema. Poenget mitt er at Norge har fått tydelige føringer fra EMD om at dokumentasjon og minste inngreps-prinsipp skal vektlegges i større grad. Du kan ikke med respekt for deg selv jobbe for Statsforvalteren og være enig med Rune Fardal på noe punkt altså. Anonymkode: fdc77...366 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå