Gå til innhold

Vanlig at tenåringer sier sånne ting?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vår datter på 14 sier at hun er drittlei julen, og det er alle andre hun kjenner også. Også svarer da lillesøster på 9 at julen er barnslig og for småunger 🤭. Julen er tydeligvis ut 🙄 Men når vi foreldre sier at da dropper vi julen i år da, da får pipa en annen låt 😃

Jeg likte julen da jeg var 14 og liker den fremdeles, og kan ikke huske at jeg sa sånt til voksne.

Vanlig at de sier sånt?

Ja, vi er ikke tilhenger av overforbruk og alt for mange gaver, men vi feirer jul.

Anonymkode: 0fff4...1c9

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Postet vist i feil forum tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vanlig eller ikke vet jeg ikke, men jeg kjenner meg igjen (og det er snart 30 år siden jeg var 14). Den julestemningen man ofte har som barn forsvant ved 10-års alderen, jeg likte ikke julemat før jeg var i 20-åra, og gaver var egentlig mest stress. Jeg har nok fortsatt et problematisk forhold til jul. Ikke så rart man blir lei heller, når jula nærmest starter i august. 

Er det noe spesielt hun ikke liker ved jul? 

Anonymkode: c717e...55e

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det er vanlig eller ikke vet jeg ikke, men jeg kjenner meg igjen (og det er snart 30 år siden jeg var 14). Den julestemningen man ofte har som barn forsvant ved 10-års alderen, jeg likte ikke julemat før jeg var i 20-åra, og gaver var egentlig mest stress. Jeg har nok fortsatt et problematisk forhold til jul. Ikke så rart man blir lei heller, når jula nærmest starter i august. 

Er det noe spesielt hun ikke liker ved jul? 

Anonymkode: c717e...55e

Skjønner. Virker ikke som hun egentlig misliker noe ved julen, hun har ikke sagt noe om at det er noe spesielt med den hun misliker hvertfall , hun bare sier det. Men om vi sier på tull at vi skal droppe julefeiring da liker hun plutselig julen likevel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte heller ikke jul når jeg var 14 år .  Sånn er ungdomshjernen - stadig .Man er midt mellom barn og voksen og vet ikke hvilken fot man skal stå på.

Om et par år endrer det seg igjen. 

Anonymkode: 4a390...1bf

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig for meg.. og syns å huske flere sa det, men om de virkelig mente det vet jeg ikke. For min del var det delvis alderen, og min personlighet, og min fars personlighet eller oppførsel, pluss de ble skilt.. så mislikte julen sterkt etter det. Var lei fra jeg var 11-12 år. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 16 åring gleder seg til jul. 

Anonymkode: c936e...55e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste har en periode i tenårene der de mister den "barnegleden" over jul, og ikke helt har funnet ut hva de da skal synes.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig. De reagerer slik fordi de har mistet barnets evne til å oppleve julen som pur glede og magi. Da er det plutselig nesten et slags antiklimaks og man kan bli litt nedstemt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at jeg var lei julen når jeg var 14 år. Fikk pakkekalender av mamma til jeg flyttet ut og syntes jula var koselig. ☺️

Anonymkode: 5699f...847

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne ut om det har skjedd noe du ikke har fått med deg hvis det er helt utypisk. 

Anonymkode: 425b0...04c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at de blir lei, nå som julen varer i over to mnd 🙃. Syns vi burde ta tilbake det at jula starter litt forsiktig med advent fra 1. des. Hjelper jo ikke at man velger det selv, når butikker er full av jul fra i oktober.

Anonymkode: eb086...c77

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanlig og typisk tenåring at det er nesten rart å spørre. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jul er tema blandt unge nå, fordi de har fullstappet butikkene med julevarer allerede, og både voksne og barn reager på det. Det er ALT for tidlig og ødelegger magien. Den forventningen mot desember er helt vekke. Men med det kommer også temaene, hva slags julekalender skal du ha? Hvilke venniner skal kjøpe gaver til hverandre? Hva tror du du får til jul? Jeg ønsker meg Xxx, (dyrt) osv. Det er litt utmattrnde og kan vekke bekymringer. Men Hvis ikke hun virker lei seg over noe, så ville jeg bare hatt vanlige samtaler og spurt hvorfor hun tenker det hun sier, det samme med den yngste. Om det ligger noe bak, så kommer det frem.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner. Virker ikke som hun egentlig misliker noe ved julen, hun har ikke sagt noe om at det er noe spesielt med den hun misliker hvertfall , hun bare sier det. Men om vi sier på tull at vi skal droppe julefeiring da liker hun plutselig julen likevel. 

Hun er 14. Hun ville bare være kul og "voksen" 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart man blir lei, når det er Jul Oktober, November og Desember... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ruskesara1973 skrev (2 timer siden):

Ikke så rart man blir lei, når det er Jul Oktober, November og Desember... 

Nei kanskje ikke. Folk er forskjellige da, jeg har ikke blitt lei av julen enda selv om det kommer tidlig i butikkene. Vi er forskjellige. Men jeg har kanskje også intrykk av at noen tenåringer sier sånt fordi de tror det høres voksent ut. Men det gjelder nok ikke alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt hva du ønsker å si, og sikkert har sagt før, så er det forståelig at de har blitt slik. 

Anonymkode: 70aa3...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 10 år da jeg fant ut at jeg hatet 17 mai og julen.

Nektet å gå i tog og være med på 17 mai og siden har jeg aldri feiret 17 mai.

Etter jeg ble 17, slapp jeg heldigvis unna jula også.

Nå er jeg snart 60 og feirer fortsatt ingen av høytidene. Deilig! 

Anonymkode: 9f76b...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 15 har alltid elsket julen og gjør det forsatt. Ser julefilmer koser oss med film og julebrus.

Anonymkode: 39ec1...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...