Gå til innhold

Tidspunkt for neste renteheving?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kronekursen synker jo stadig, så det burde vel komme en ny renteheving snart? Noen som vet når vi kan forvente det?

Anonymkode: 34773...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rentebeslutning 7. november og 19. desember. 

Det kommer nok en renteheving til, ja, på ett av disse møtene. Trolig allerede 7. november, men typisk nok rett før jul som en "god jul" fra Norges Bank... 🥴

Renten din økes halvannen måned etter renteøkning om bankene hiver seg rundt momentant. Bankene har 6 ukers "varslingstid". Noen banker har 8 uker.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen renteheving i 2024. I 25 får vi detimot 1, kanskje 2.

Anonymkode: b8db4...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min glasskule gikk dessverre i bakken forrige helg. Men naboens sin var ganske så tåkete. Det betyr mest sannsynlig at Norges Bank ikke vet selv og de først må gjennomføre sitt rentemøte og ta en beslutning før vi kan si noe om renten.

Men vi har ikke en uvanlig høy rente. Vi er mer rundt normalen, dvs. det renten bør være. Om du sliter med "en høy" rente så burde du se på ditt privatforbruk og om du egentlig burde ta deg råd til de "høye" renteutgiftene.

Schnuhu 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (2 timer siden):

Min glasskule gikk dessverre i bakken forrige helg. Men naboens sin var ganske så tåkete. Det betyr mest sannsynlig at Norges Bank ikke vet selv og de først må gjennomføre sitt rentemøte og ta en beslutning før vi kan si noe om renten.

Men vi har ikke en uvanlig høy rente. Vi er mer rundt normalen, dvs. det renten bør være. Om du sliter med "en høy" rente så burde du se på ditt privatforbruk og om du egentlig burde ta deg råd til de "høye" renteutgiftene.

Schnuhu 

Det koster jo mer for meg å leie en leilighet enn å eie den jeg har nå. Så har ikke så mye valg. 

Anonymkode: d58e0...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kronekursen synker jo stadig, så det burde vel komme en ny renteheving snart? Noen som vet når vi kan forvente det?

Nei ingen vet om renta skal opp eller ned heller, og i "ingen" inngår norges bank.

Det underliggende problemet er at a/s Norge bruker penger som en full sjømann... og at disse pengene blir borte omtrent i 2028 når oljeprisen synker under 30 $/ fatet for aldri mer å komme over det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (41 minutter siden):

Nei ingen vet om renta skal opp eller ned heller, og i "ingen" inngår norges bank.

Det underliggende problemet er at a/s Norge bruker penger som en full sjømann... og at disse pengene blir borte omtrent i 2028 når oljeprisen synker under 30 $/ fatet for aldri mer å komme over det igjen.

Renten øker ikke i år. Men opp må den.

Anonymkode: b8db4...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renten må nok opp. Flere grundere og investorer rømmer landet, og klasseskillet blir større. Håper folket får mer sympati med de yngre som definitivt er taperen i dette.

Anonymkode: 363f5...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de venter på at dollaren skal komme opp i 12 kroner før de øker renten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo ingen spå eksakt, men jeg tror ikke renta skal mere opp her, hvis sentralbanker rundt oss (usa, europa) fortsetter å kutte. Men at vi kan bli "hengende" igjen på dagens nivå lengre enn sentralbanker rundt oss virker klart.

Anonymkode: 7663f...e05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...