Gå til innhold

Folk som hermer etter andres dialekter - hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hermer du også etter aksenten til dem som ikke har norsk som morsmål? 

Anonymkode: 5ab83...9e5

Haha...slå over på kebabnorsk ja. Heeelt innafor....

Anonymkode: 04a72...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er nordlending i Stavanger. Jeg har jobbet i oljebransjen. Det var en sjef som alltid måtte herme etter meg, eller komme med et " ka farsken" , selv om det er et uttrykk jeg aldri bruker 😅 Jeg tror han trodde at det var litt morsomt. Egentlig er det jo veldig boomerhumor, og man må jo bare smile høflig. Han var jo ikke en fæl fyr, men prøvde å klovne litt. Så jeg lot han gjøre det 😊

Så hadde jeg en annen sjef- fra Bergen. Husker dere den reklamen der Bergen skulle løsrive seg fra Norge, og alle fra Oslo ble kastet ut hvis de ikke sa "raabaarrbrra". Den var dritbra...så jeg MÅTTE jo prøve meg på rabarbra. På bergensk. 😅

Ikke ta det til deg, men du kan jo himle litt med øynene, og spørre om dette virkelig noe han skal gjøre hvert jævla møte? ...og la det ligge en pause bak spørsmålet mens du ser hånlig på han. 

Eller si rabarbra. 🫠

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er nordlending i Stavanger. Jeg har jobbet i oljebransjen. Det var en sjef som alltid måtte herme etter meg, eller komme med et " ka farsken" , selv om det er et uttrykk jeg aldri bruker 😅 Jeg tror han trodde at det var litt morsomt. Egentlig er det jo veldig boomerhumor, og man må jo bare smile høflig. Han var jo ikke en fæl fyr, men prøvde å klovne litt. Så jeg lot han gjøre det 😊

Så hadde jeg en annen sjef- fra Bergen. Husker dere den reklamen der Bergen skulle løsrive seg fra Norge, og alle fra Oslo ble kastet ut hvis de ikke sa "raabaarrbrra". Den var dritbra...så jeg MÅTTE jo prøve meg på rabarbra. På bergensk. 😅

Ikke ta det til deg, men du kan jo himle litt med øynene, og spørre om dette virkelig noe han skal gjøre hvert jævla møte? ...og la det ligge en pause bak spørsmålet mens du ser hånlig på han. 

Eller si rabarbra. 🫠

“Ka farsken” er en klassiker! Og et uttrykk jeg heller aldri bruker :) Andre klassikere er prat om “fæsk” (som ingen fra nord sier), “ka sku vi gjort uten havet, sku vi bært båtan?” og overdreven bruk av “amerikansk” r-lyd. (jeg har ikke den r-lyden i min dialekt). Han på jobben min snakker veldig høyt og bredt når han hermer. Formulerer tullesvar som er lite relevant for det vi snakker om i møtet, gjerne ting som går på meg som person - kanskje for å få meg til å føle meg dum?

Hittil har jeg ledd det vekk, stort sett. Prøvd å late som jeg ikke bryr meg om det. Men nå er jeg lei, veldig lei. Når man må forvente dette hver gang man åpner kjeften, så går man lei.

En ting jeg har vurdert å prøve er å svare han på overdrevent bergensk (hans dialekt). Tror jeg gjør det neste gang :) 

Ts

Anonymkode: 8cf64...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på om det at folk gjør narr av enkelte dialekter har t historisk opphav og handler om fordommer eller klasse. Synes det er påfallende hvilke dialekter som gjøres narr av.

I Oslo gjør man narr av nordnorsk og Østfold-dialekt. Det er jo kjent at det for 50+ år siden var vanlig å ikke ønske å leie ut hybel til nordlendinger. Og Østfold er jo et fylke med stor andel arbeidere.

I Kristiansand, hvor jeg bor, er det mange som gjør narr av Vennesla-dialekt. Som er et arbeiderklassested. 

Støtter forslaget om å si rett ut at det ikke er morsomt.

Anonymkode: 6b004...56e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker at andre prøver å snakke bergensk, men det der hørtes litt overdrevent ut ja!  Jeg kan innimellom dra et par setninger på Hamardialekten til min kollega (fra Hamar) som jeg er veldig glad i, men det er jo ikke når vi har en seriøs samtale. 
Jeg tenker det ikke er nødvendig å tenke at han gjør det for å være slem, så å være veldig frekk tilbake synes jeg er unødvendig i første omgang. Å svare han på bergensk vil trolig ikke få han til å slutte- tipper han vil synes det bare er gøy. Men kanskje du kan prøve det? Om du ALLTID svarer han på bergensk når han sier noe til deg så går han kanskje lei?

Om han ellers er en hyggelig fyr så kan du jo si til han at du skjønner han har en nordlending i magen, men om det er fint om han kan bruke den siden av seg selv på fritiden istedet. 

Anonymkode: 0c299...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...