Gå til innhold

Folk som hermer etter andres dialekter - hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en nordlending bosatt på det sentrale østlandet. På jobben min er det en fyr som hermer etter min nordnorske dialekt daglig, og gjerne i møter med andre tilstede. Svarer meg på det han selv tror er “nordnorsk” dialekt (svært overdrevent nordnorsk) og vitser med det jeg sier. Har aldri opplevd at han har gjort det når vi er alene. Selv snakker han bergensdialekt, som jo også er en annen dialekt enn det flertallet snakker her vi bor. Skjønner at han sikkert mener å være morsom, men man går jo lei når folk ikke lytter til innholdet i det man sier, men bare er opptatt av dialekten og å tulle med den. Dette har fått meg til å snakke mindre og mindre i møter.

Synes dette er et så merkelig fenomen. Hvorfor gjør noen dette? Andre som opplever det samme?

Anonymkode: 8cf64...652

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så si det til han da. 

Anonymkode: b67e4...b6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som blir veldig påvirket av dialekten til den jeg snakker med. Det skjer dessverre ubevisst. Jeg prøver å ta meg selv i det, men av og til blir jeg bare så engasjert at jeg glemmer meg... Så jeg beklager.. Det har ingenting med herming eller å gjøre narr, mer at jeg beundrer dialekten på ett vis? 

Unnskyld. 

Anonymkode: b5c54...6ff

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor gjør på en måte dette 😅 Ikke fordi hun er frekk, men fordi hun har bodd mange år i nordnorge og slår automatisk over når hun hører dialekter fra den kanten av landet. 

Den kollegaen din prøver nok å være morsom. Hva med å prøve å "ta igjen" med å etterligne hans dialekt? Kanskje han tar hintet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det mange ganger. Er sørlending. Veldig irriterende og egentlig ganske ufint. Jeg har ved et par anledninger påpekt det og spurt om hvorfor. Får gjerne høre noe ala "hehe, det er jo bare humor, tåler du ikke det?" eller "det er jo en så flott og koselig dialekt!". Jeg har også ved noen anledninger hermet tilbake. Da har vedkommende, overraskende nok, blitt satt ut. God mulighet til å spørre om de opplever det ubehagelig og at det kan være verdt å vurdere å la være.

Anonymkode: 12161...b73

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er en av de som blir veldig påvirket av dialekten til den jeg snakker med. Det skjer dessverre ubevisst. Jeg prøver å ta meg selv i det, men av og til blir jeg bare så engasjert at jeg glemmer meg... Så jeg beklager.. Det har ingenting med herming eller å gjøre narr, mer at jeg beundrer dialekten på ett vis? 

Unnskyld. 

Det jeg snakker om her er noe annet enn å ubevisst bli påvirket av andres dialekt. Jeg snakker om de som overdrevent hermer for å være morsomme. De lytter jo ikke til innholdet i det som faktisk sies, men avsporer i stedet med å kommentere på “tulle-nordnorsk” (i mitt tilfelle).

Ts

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste gang spør du bare «har du et problem med måten jeg snakket på?», så tipper jeg han holder kjeft. Hvis han bare svarer at det er humor, så si at han snart bør komme over det. 

Anonymkode: 3f37c...0d9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste merkelige er at du snakker mindre og mindre :)

Det er han som fremstår dummere og dummere, jo mer du prater. 

Du kan jo se på han, en liten pause, si "ok, men tilbake til saken", med et smil. 

Anonymkode: 52560...2ff

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Unnskyld. 

Samme her,jeg kan lett ta litt etter Toten når jeg er med ei venninne derfra.Hun har aldri sagt noe🙈

Anonymkode: e2761...7bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det selv da jeg studerte i Oslo. Folk fra Osloområdet var de verste, vi fra andre deler av landet holdt oss for gode for å drive å herme etter hverandre… men oslofolk mener jo at de er de eneste i landet som snakker «riktig». Dette, kombinert med deres arroganse var en av grunnene til at jeg ikke ble boende🫣

Anonymkode: de781...f7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesykepleieren til ungene gjør det, jeg er nordlending bosatt i Trøndelag. Hub mener at mitt eldste barn har et navn som bare kan uttales hvis hun «legger om til nordnorsk». Som alle andre går hun da for en slags Tromsø-variant, selv om jeg er helgelending. Og ungen har et helt vanlig navn, som er lett å uttale både på trøndersk og bergensk og tja, de fleste norske dialekter vil jeg tro. 

Jeg vet ikke hvorfor hun gjør det. Hun skjemmer seg jo bare ut, ungen syns ikke det var gøy at hun holdt på sånn, og retta på henne gang på gang. 

Tror du må bare heve deg over det TS. Og ikke snakk mindre! Snakk mer, og hvis vedkommende holder på sånn i møter så konfronter med en gang. Spørs hvorfor han hermer etter deg? Gjør han flau, spør om han ikke syns møtets tema er viktig nok? Se rart på ham, og gå videre med saken som diskuteres.

Anonymkode: 27883...2c2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Opplevde det selv da jeg studerte i Oslo. Folk fra Osloområdet var de verste, vi fra andre deler av landet holdt oss for gode for å drive å herme etter hverandre… men oslofolk mener jo at de er de eneste i landet som snakker «riktig». Dette, kombinert med deres arroganse var en av grunnene til at jeg ikke ble boende🫣

Anonymkode: de781...f7e

I alle dager da. Hva mener du egentlig med "oslofolk". 

Det er minst tre ulike "dialekter" i Oslo, særlig mellom øst og vest, men også sentrum. Hermet de også etter hverandre? 

Anonymkode: 52560...2ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra den drøyeste mest karikerte Bergensdialekten tilbake til han når han begynner sånn så skjønner han sarkasmen, og at det han holder på med ikke funker som humor. 

Anonymkode: 1a73d...73d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker å herme etter dialekter. Ikke ta det så tungt. Det er et kompliment og bare for skøy. Eller tenker du at alle eks-nordlendinger som legger om til "bokmål" etter å ha flyttet bør få beskjed om å ikke herme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit at noen gjør det en sjelden gang hvis man skulle si et (for dem) rart ord eller noe, men om man gjør det hver gang man snakker sammen, er det jo veldig slitsomt.

Jeg har en bred østlandsdialekt, og det hender oslofolk hermer etter meg. Jeg tar jeg ikke nær av det så lenge det åpenbart er for å tulle og ikke skjer hele tida (da blir man lei).

Anonymkode: f1512...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (3 minutter siden):

Jeg elsker å herme etter dialekter. Ikke ta det så tungt. Det er et kompliment og bare for skøy. Eller tenker du at alle eks-nordlendinger som legger om til "bokmål" etter å ha flyttet bør få beskjed om å ikke herme? 

Sikker på at den som hermes etter synes det er skøy?

Å legge om dialekten sin er noe annet enn å herme og tulle etter andres dialekt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min svigermor gjorde det ofte, hun likte meg ikke. Ikke var hun morsom heller, ingen lo, alle syntes det ble pinlig stemning. 

Anonymkode: 4462f...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (39 minutter siden):

Nei, det er ikke gøy. Det er usaklig, nedlatende og avsporer for eksempel en saklig diskusjon på jobb. Det andre du sier er så dumt at jeg ikke engang gidder å kommentere det.

Anonymkode: 12161...b73

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sikker på at den som hermes etter synes det er skøy?

Å legge om dialekten sin er noe annet enn å herme og tulle etter andres dialekt.

Jøss. Også jeg som ikke trodde nordlendinger var lettkrenka snøfnugg. 🤭

Anonymkode: fee20...c0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jøss. Også jeg som ikke trodde nordlendinger var lettkrenka snøfnugg. 🤭

Anonymkode: fee20...c0f

Jeg anser ikke meg selv som spesielt lettkrenka. Om noen tuller med dialekten min på en fest, så er det helt ok, til og med ganske gøy. Men i jobbsammenheng, i møter, så diskuteres det ting av faglig karakter, og da er det veldig forstyrrende, for alle i møtet, at noen absolutt må avspore med å herme etter noens dialekt. Kan også tolkes som hersketeknikk, faktisk, om man legger vrangvilja til. Jeg synes at de som gjør dette driter seg ut, og det er synd at de ikke skjønner det selv.

Ts

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...