Gå til innhold

Mugg i utleiebolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

En fuktsluker koster under hundrelappen på f.eks Biltema. 

Anonymkode: 1e7a2...125

Fuktsluker og avfukter er ikke det samme. Avfuktere koster noen tusen.

Synes det er mest merkelig at ventilene har vært ødelagte siden i sommer og TS ikke har merket noe før nå… 

TS: Nei, du får ikke asma og kreft på en uke, og du bør finne en annen måte å tørke klærne dine på. En avfukter kan være en god investering.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg flyttet inn i en leilighet uten muligheter for å tørke utendørs, investerte jeg i en luftavfukter på et par tusenlapper for å unngå at det skulle oppstå problemer med fukt. Mange år senere kan jeg si at det var en super investering. Klærne tørker mye fortere, jeg kan bruke den i hvilket rom som helst, jeg bruker den som supplement til avtrekksvifta når jeg dusjer (så står den og blåser varm og tørr luft på meg når jeg kommer ut av dusjen). Og best av alt, oppstår det problemer med fukt i leiligheten så vet jeg at jeg har mitt på det tørre. Pun intended.

Anonymkode: 45282...79e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut med avfukter i hybelen vår, da det ikke er plass til noen tørketrommel, og ikke lett å tørke klær utendørs hele året. Jeg synes kanskje det er utleier som har et lite ansvar med å skaffe det. For meg som utleier er det i alle fall en billigere investering enn å måtte risikere masse mugg som er vanskelig å bli kvitt. Det er sjeldent lett å kreve inn faktisk kostnad for slike skader, både i sum og hvor lite morsomt det. 

Jeg kjøpte en lite brukt en på finn til under tusenlappen for et par år siden. 20L-modell, men det holder sikkert med en 10-liter også. Vår egen holder i alle fall minst 1 uke på vårt dusjrom før den tømmes.

Anonymkode: 3c90f...6da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hen skal bytte alle ventilene, de funker ikke. Hvis det er det som er problemet vil muggen bare forsvinne da? 

ps det er ikke kjellerleilighet. 

Anonymkode: c1ba0...5c3

Du er kjempeheldig som har en utleier som ordner opp! 1 uke er ikke lenge i det hele tatt, du får ikke hevet kontrakten pga det. Ventilasjon i boligen er kjempeviktig, og er ofte årsak til mugg. Det du gjør så lenge er å sørge for gjennomlufting med å ha vinduer litt åpne. Vask vekk mugg så lenge, og sov i stua. 

Anonymkode: 8973b...0f0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det koster å bo. 

en uke er helt ok. Du kan ikke forvente at de skal stå på pletten idet du har meldt inn muggen. 

Anonymkode: f1506...339

Det burde ikke koste meg noe når jeg ikke eier boligen selv. Jeg betaler husleie, og jo jeg forventer at det fikses med en gang, mugg er farlig! 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (8 timer siden):

Da er du selv skyld i muggdannelsen på veggene, fordi klesvasken din avgir så store mengder fukt i luften inne. Du MÅ skaffe deg en luftavfukter som tørker luften og forhindrer mugg. De koster, ja, men det er en kostnad du uansett må ta, for ellers vil jo problemet bare fortsette og det vil bli mugg igjen og igjen, overalt der du bor.

Ser noen i tråden mener du bør få gratis husleie pga dette fuktproblemet. Men du kan ikke akkurat kreve gratis husleie mens du venter på at huseier skal fikse problemet du har forårsaket. Antageligvis finner huseier ut av dette og krever betaling fra deg fordi du har forårsaket skaden selv.

Det er da ikke min jobb å betale tusenvis for en luftavfukter, det er utleiers jobb å stille med en bolig som tåler normal bruk. Hvordan har jeg»forårsaket» muggen ved å tørke klær inne, det er helt normalt å tørke klær inne. Dette er normal bruk av en leilighet. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du risikerer ikke det i løpet av en uke eller to!

Anonymkode: 34693...271

Det vet ikke du, du har ikke sett muggen, og vet ingenting om min helse. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (7 timer siden):

Fuktsluker og avfukter er ikke det samme. Avfuktere koster noen tusen.

Synes det er mest merkelig at ventilene har vært ødelagte siden i sommer og TS ikke har merket noe før nå… 

TS: Nei, du får ikke asma og kreft på en uke, og du bør finne en annen måte å tørke klærne dine på. En avfukter kan være en god investering.

Det er nok fordi at det frem til nå relativt nylig har vært så varmt at vinduene har stått litt på gløtt. 

hvordan er det MIN jobb å finne en annen måte å tørke klærne mine på!? Her er ikke noe uteområde og ikke noen tørketrommel. Vaskemaskinen står under kjøkkenbenken, så det er ikke plass til noen. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal bo her og er totalt uinteressert i å eie en luftavfukter resten av livet. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok fordi at det frem til nå relativt nylig har vært så varmt at vinduene har stått litt på gløtt. 

hvordan er det MIN jobb å finne en annen måte å tørke klærne mine på!? Her er ikke noe uteområde og ikke noen tørketrommel. Vaskemaskinen står under kjøkkenbenken, så det er ikke plass til noen. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal bo her og er totalt uinteressert i å eie en luftavfukter resten av livet. 

ts

Noe ansvar har du faktisk for ditt eget liv. Det er ikke normalt å tørke klær inne uten tilstrekkelig avfukting, det er ditt ansvar! Utleier kan fort be deg betale for utbedring hvis grunnen til mugg er din manglende boevne. 

Anonymkode: e5382...950

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidet pågår bare noen timer i mens jeg er på jobb, men jeg syntes hen burde betale for et hotell eller noe frem til det er fikset. Jeg vil ikke risikere astma eller kreft! 

ts

Hadde ikke fått hotell om så leiligheten hadde brent ned som leietaker

Anonymkode: eb0a3...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har fått mugg i boligen og sa fra til utleier. Det tar en hel uke for han å fikse det, er ikke det veldig lenge? Kan man bo så lenge med mugg? Det er på soverommet, så jeg må sove i det. Hen sier at det er det raskeste han fikk noen til å komme, og at jeg ikke får heve kontrakten, fordi «hen fikser det jo.»

Det er nok ganske sikkert ikke mugg, har du et møbel stående inntil en vegg så blir det fort svarte prikker og grått, som uvitende folk tror er mugg. Det blir slik så lenge det er stillestående luft, fjern det som står inntil veggen, vask bort det du får vekk.....så er problemet løst. Litt for mange uttaler seg om ting de ikke har peiling på, og 90% av de som påstår de har mugg i bebodd leilighet har IKKE mugg, kun stillestående luft.

Anonymkode: 67d33...b24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er da ikke min jobb å betale tusenvis for en luftavfukter, det er utleiers jobb å stille med en bolig som tåler normal bruk. Hvordan har jeg»forårsaket» muggen ved å tørke klær inne, det er helt normalt å tørke klær inne. Dette er normal bruk av en leilighet. 

ts

Hvis du mener det er "normal bruk" å tørke klær inne...... da har du et meget stort forbedringspotensiale i det å "bo". Du kan begynne med å google hvor mange liter vann det er i klærne når du tar de ut av vaskemaskina, deretter kan du fundere på hvor dette vannet blir av når du tørker klær inne. Hvis du tror det bare forsvinner, da har du et problem.

Anonymkode: 67d33...b24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

ts

Nei, det er det ikke. Fuktigheten må ut et sted. Du har ikke sørget for det, og det er ditt ansvar. Du må sørge for at leiligheten du bor i ikke blir for "våt" innvendig, og det har du ikke gjort ved å henge opp vått tøy inne. Alle som gjør det, vil kunne risikere mugg på vegger og vinduskarmer etc.  og DÅRLIG inneklima!

Jeg bor i leilighet og har en luftavfukter. Den kostet noen tusenlapper. Men luften er helt tørr og fin inne selv om jeg tørker et helt stativ med klesvask i et rom. Ikke en gang dugg på vinduet når jeg gjør det. All fuktigheten i klærne (vannet) samles opp i en vanntank i luftavfukteren, i steden for å legge seg på vegger og vinduer og møbler i rommet.

Hadde jeg ikke brukt avfuktermaskinen, hadde tapeten i rommet mugnet og fått sorte muggflekker. Som du har fått.

Skjønner at du ikke liker å høre at det er din egen feil, men det er det. Du har forårsaket muggen der selv.

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Arbeidet pågår bare noen timer i mens jeg er på jobb, men jeg syntes hen burde betale for et hotell eller noe frem til det er fikset. Jeg vil ikke risikere astma eller kreft! 

ts

Du får ikke det etter så kort eksponeringstid. Da må du som sagt ha opplevd langvarig eksponering over måneder/år.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (31 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Fuktigheten må ut et sted. Du har ikke sørget for det, og det er ditt ansvar. Du må sørge for at leiligheten du bor i ikke blir for "våt" innvendig, og det har du ikke gjort ved å henge opp vått tøy inne. Alle som gjør det, vil kunne risikere mugg på vegger og vinduskarmer etc.  og DÅRLIG inneklima!

Jeg bor i leilighet og har en luftavfukter. Den kostet noen tusenlapper. Men luften er helt tørr og fin inne selv om jeg tørker et helt stativ med klesvask i et rom. Ikke en gang dugg på vinduet når jeg gjør det. All fuktigheten i klærne (vannet) samles opp i en vanntank i luftavfukteren, i steden for å legge seg på vegger og vinduer og møbler i rommet.

Hadde jeg ikke brukt avfuktermaskinen, hadde tapeten i rommet mugnet og fått sorte muggflekker. Som du har fått.

Skjønner at du ikke liker å høre at det er din egen feil, men det er det. Du har forårsaket muggen der selv.

Du får ikke muggskader av å henge klær til tørk inne. Da hadde det vært muggskader i alle hus! Utbedring av muggskader er huseiers ansvar og ikke leietagers. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (9 timer siden):

Da er du selv skyld i muggdannelsen på veggene, fordi klesvasken din avgir så store mengder fukt i luften inne. Du MÅ skaffe deg en luftavfukter som tørker luften og forhindrer mugg. De koster, ja, men det er en kostnad du uansett må ta, for ellers vil jo problemet bare fortsette og det vil bli mugg igjen og igjen, overalt der du bor.

Ser noen i tråden mener du bør få gratis husleie pga dette fuktproblemet. Men du kan ikke akkurat kreve gratis husleie mens du venter på at huseier skal fikse problemet du har forårsaket. Antageligvis finner huseier ut av dette og krever betaling fra deg fordi du har forårsaket skaden selv.

Tørking av klær forårsaker ikke mugg i hus med normal ventilasjon. Da må det i så fall være veldig dårlig ventilasjon og store mengder klær som vaskes uten å sentrifugere dem ordentlig. Hvis det er store muggskader, skyldes det ofte vannskader, kondens fra vannrør, dårlig isolasjon og dårlig ventilasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Grüner skrev (18 minutter siden):

Du får ikke muggskader av å henge klær til tørk inne. Da hadde det vært muggskader i alle hus! Utbedring av muggskader er huseiers ansvar og ikke leietagers. 

Slutt å snakke så kategorisk feil. Jo, det får man om man mangler ventilasjon. Men noen hus har ventilasjon nok. Så kanskje ikke i hus og boliger med tilstrekkelig ventilasjon og f.eks balansert ventilasjon og ventiler. Men veldig mange boliger har ikke det. Og har man ikke den nødvendige ventilasjonen eller luftavfukter, vil fuktigheten sette seg en plass inne, ikke sant? 

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (6 minutter siden):

Tørking av klær forårsaker ikke mugg i hus med normal ventilasjon. Da må det i så fall være veldig dårlig ventilasjon og store mengder klær som vaskes uten å sentrifugere dem ordentlig. Hvis det er store muggskader, skyldes det ofte vannskader, kondens fra vannrør, dårlig isolasjon og dårlig ventilasjon. 

Det har ikke ts nevnt noe om. Tror hun hadde visst det om det var vannskader og slikt. Det er antageligvis en utleiebolig med dårlig eller helt manglende ventilasjon, som VELDIG mange gamle hus og boliger har. 

Så en bolig bygget i 2009 til salgs her om dagen. Den hadde ikke balansert ventilasjon, merkelig nok. 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det burde ikke koste meg noe når jeg ikke eier boligen selv. Jeg betaler husleie, og jo jeg forventer at det fikses med en gang, mugg er farlig! 

ts

Det sier jo seg selv at fukten må gå ett sted.. den slutter jo ikke å eksistere fordiom klærne blir tørre. Skal man tørke klær inne må man fyre eller ha en avfukter. Dette er noe alle burde kunne mtp hvor bevisst samfunnet har blitt på mugg. 

Jo, det er helt normalt med slike kostnader selvom man leier. Avfukteren er jo din og den tar du med deg ved flytting. 

Anonymkode: f1506...339

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har fått mugg i boligen og sa fra til utleier. Det tar en hel uke for han å fikse det, er ikke det veldig lenge? Kan man bo så lenge med mugg? Det er på soverommet, så jeg må sove i det. Hen sier at det er det raskeste han fikk noen til å komme, og at jeg ikke får heve kontrakten, fordi «hen fikser det jo.»

Hvor på soverommet er denne muggen og hvor mye er det? 
Til nøden så kan du vel sove på stua?

Anonymkode: d3fda...029

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...