AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #1 Del Skrevet 24. oktober 2024 Hei, Vi står nå i en dum situasjon hvor far er student når vi skal få barn. Jeg har vanlig lønn, men far vil være student og tjene lite i denne perioden (men han vil jo tjene noe...). Slik jeg leser det har han derfor opptjent seg rett til foreldrepenger, og derfor kan jeg ikke ta hele permisjonen. Han er student og har ikke mulighet til å ta permisjon. Vi er såpass voksne, og har ikke råd til at han skal ligge enda et år bakpå studiet. Hva er alternativet? At jeg tar ulønnet permisjon og at vi får utbetalt 7000 i mnd? At han ikke jobber det året vi får barn, slik at han ikke har grunnlag for foreldrepenger og jeg derfor kan ta permisjonen? Anonymkode: af0c7...4fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #2 Del Skrevet 24. oktober 2024 Ser også at det står "i enkelte tilfeller kan far ha rett på engangsstønad" - men det står ingenting om hva slike tilfeller kan være. Anonymkode: af0c7...4fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #3 Del Skrevet 25. oktober 2024 Ring nav Anonymkode: fb0da...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #4 Del Skrevet 25. oktober 2024 Hvorfor tar du ikke kontakt med nav? Anonymkode: 28c02...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #5 Del Skrevet 25. oktober 2024 Det står på nav.no at han har rett på foreldrepenger hvis han har mer enn 62 014 kroner i årsinntekt og inntekt 6 av 10 mnd før permisjonen (de teller da de 10 mnd før hans permisjonsstart, ikke 10 mnd før fødsel) Ganske sikker på at han ikke har rett på engangsstønad, det er først og fremst en greie til mødre sånn jeg har skjønt det. Hvor mye må han møte opp og jobbe med studiene i uka? De fleste studier kan jo kombineres med deltidsjobb så de er vanligvis ikke likestilt med en fulltidsjobb med tanke på innsats/tid. Unntatt om man har praksis og slikt. Siden han har en del inntekt så har han da en jobb i tillegg til studiene? Han kan feks ta sin kvote gradert slik at han starter litt tidligere enn det som er vanlig med å ha permisjon feks 1 dag i uka der du jobber, men over lang tid. Det er jo også lengre pauser mellom semestere i desember/januar og om sommeren så hvis det treffer ok så kan han jo ta permisjonen sin da. Ville sett på slike løsninger for å kombinere studier med permisjon og da bruke tid han ville brukt på å jobbe ved siden av studiene på å ha permisjon istedet. Pappa-permen må ikke være 15 uker sammenhengende rett etter mor har tatt sin kvote+felleskvota, man kan dele det opp. Anonymkode: a66cb...9aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #6 Del Skrevet 25. oktober 2024 Sjekk også med lånekassen som jeg vet har ordninger for studenter som blir foreldre, men vet ikke om det kun gjelder mødre Anonymkode: a66cb...9aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå