Gå til innhold

Voksne folk og julegaver

lillefinger

Anbefalte innlegg

Jeg synes det blir litt i overkant mye. 

Hadde heller brukt de kronene på å kjøpe en skikkelig  ting de har bruk for, i stedet for ting som de sikkert ikke har bruk for. 

Anonymkode: 297e8...d38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lillefinger skrev (På 24.10.2024 den 18.27):

Jeg elsker alt med jul. Veeeldig glad i å arrangere julefester for å kunne gi gaver.

Har skrevet litt om det her og på andre platformer, og det virker som så mange blir så sure av tanken på å gi gaver til vennene sine.

Setningen jeg ofte leser på disse trådene er "jeg vil helst slippe å gi gaver, voksne venner trenger ikke gaver"

Håper jeg aldri blir sånn. 

Jeg har da en planlagt julefeiring i midten av desember med venner hvor vi spiser noe godt og deler gaver til de man vil gi til.

Jeg har da planlagt velkomstgave (istedenfor velkomstdrink) der er det litt godteri og et kompliment pakket inn. De er å finne i en julelandsby i miniatyr som jeg lager. Også er det et par julegaver fra meg, så har selvfølgelig julenissen vært innom og levert fra seg gaver, også har den kjedelige broren til julenissen vært innom (han gir kjedelige gaver, som vaskepulver og sånn).

Også er det premie til styggeste juleantrekk og i tillegg ordner jeg pakkelek. Der kan gjestene også komme med gaver også om de vil det.

Men jo, når jeg forklarer dette så virker det som folk på sosiale medier blir sure på meg og sier at de aaaaaldri hadde orket sånn mas.

Er det virkelig mas eller hva er greia? Hvorfor virker de så sure på at jeg liker å gjøre jul til noe magisk igjen?

For meg personlig høres dette ut som et mareritt som jeg for alt i verden ville unngått å ta del i 😅 Jeg synes gaver er forferdelig stress, og har for lengst sluttet å gi gaver til voksne, og gitt klar beskjed om at jeg ikke vil ha gaver heller. At barn får gaver til Jul og bursdag er greit, men jeg synes det er helt sykt hvor enorme mengder jeg ser at noen får. Det jeg liker aller minst, er at mange gir tøvete gaver bare for å gi noe, bare fordi det liksom er obligatorisk å gi noe. Skal man gi gaver, så skal det i det minste være noe som mottageren virkelig har glede/nytte av. Men at noen blir SUR fordi DU liker å gi gaver synes jeg er utrolig rart. Har du genuint glede av det, så bare kjør på, good for you. (Forøvrig er ribba det eneste ved Jul som appellerer til meg 😋)

Anonymkode: 70949...666

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var en dame som skrev på facebook at hun ønsket at det ble forbudt ved lov for alle voksne å gi hverandre julegaver. Lurer virkelig på hvordan en sånn lov skulle blitt håndhevet 🤔

Latterlig hva folk kan få seg til å skrive på Facebook osv... 

Folk må da få gjøre som de vil.

Anonymkode: d081e...228

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville nok følt på stresset ved å gå i et slikt selskap med "gavepress". Dvs, det er fint at du er gavmild og vil vise at du setter pris på vennene dine ved  å gi gaver. Men i følge enkelte i tråder om barnebursdag, så er det rimelig frekt og snyltete å gå i selskap med matservering uten å gi gave. Og når verten gir gave til gjestene (attpåtil flere gaver) så ville jeg ikke følt at det er riktig å være gjest uten å gi tilbake, Og da er karusellen i gang og jeg må ut på gavejakt. Vi hadde gaver til voksne i min familie før, og det gikk i bytting av vin og sjokolade. Det var ikke så givende, fordi vi har alt og folk vil gjerne velge den vinen de liker å drikke (jeg vet ingen verdens ting om vin og gikk og ba de på vinmonopolet velge). Så vi sluttet med gaver til voksne, og det føles befriende. Jeg har noen få nære venner. Vi feirer ikke jul sammen men gir heller ikke gaver i bursdager. Helg greit for meg. 

Så jeg er ikke sur, bare glad jeg slipper. 

Anonymkode: 1f0cd...ca3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker alt med jul. Veeeldig glad i å arrangere julefester for å kunne gi gaver.

Har skrevet litt om det her og på andre platformer, og det virker som så mange blir så sure av tanken på å gi gaver til vennene sine.

Setningen jeg ofte leser på disse trådene er "jeg vil helst slippe å gi gaver, voksne venner trenger ikke gaver"

Jeg har da en planlagt julefeiring i midten av desember med venner hvor vi spiser noe godt og deler gaver til de man vil gi til.

Jeg har da planlagt velkomstgave (istedenfor velkomstdrink) der er det litt godteri og et kompliment pakket inn. De er å finne i en julelandsby i miniatyr som jeg lager. Også er det et par julegaver fra meg, så har selvfølgelig julenissen vært innom og levert fra seg gaver, også har den kjedelige broren til julenissen vært innom (han gir kjedelige gaver, som vaskepulver og sånn).

Også er det premie til styggeste juleantrekk og i tillegg ordner jeg pakkelek. Der kan gjestene også komme med gaver også om de vil det.

Men jo, når jeg forklarer dette så virker det som folk på sosiale medier blir sure på meg og sier at de aaaaaldri hadde orket sånn mas.

Er det virkelig mas eller hva er greia? Hvorfor virker de så sure på at jeg liker å gjøre jul til noe magisk igjen?

Nei det er bare folk som liker å

være grinchen og som ikke klarer å si til andre at det hørew koselig ut. 

Anonymkode: 072c8...7ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 18.36):

Mange voksne mener julen bare er for barn og blir provosert over at noen voksne liker julen og liker å gi gaver. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånn. Folk må få gjøre som de vil.

Jeg elsker også Julen 🥰🎄

Enig her

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (På 24.10.2024 den 20.44):

Herlig! Da har jeg flere gaver å pakke inn 🎅🎅🎅

Kan du fortelle litt om gaver du pakker inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen hadde dette vært cringe for min del!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du fortelle litt om gaver du pakker inn?

Det er masse forskjellig. Jeg starter så fort jeg får skattepenger, så bruker hele året omtrent. Går på butikken, ser en ting som er perfekt for en, neste uke ser jeg noe som er perfekt for en annen osv osv osv. Så det blir ikke enorme summer på en gang, jeg bare fordeler det utover året..

Også sparer jeg innpakningen til det kommer julepapir i butikkene.

Endret av lillefinger
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (1 minutt siden):

Det er masse forskjellig. Jeg starter så fort jeg får skattepenger, så bruker hele året omtrent. Går på butikken, ser en ting som er perfekt for en, neste uke ser jeg noe som er perfekt for en annen osv osv osv. Så det blir ikke enorme summer på en gang, jeg bare fordeler det utover året..

Også sparer jeg innpakningen til det kommer julepapir i butikkene.

Kom med eksempler på hva du kjøper. Bøker til en leseglad? Sjokolade til godtegrisen? Eller hva? Og hvor mye bruker du omtrent pr person?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjøres dette med styggeste antrekk? Deles bare ut til noen som åpenbart har gått inn for å skaffe seg den "premien", håper jeg?

Anonymkode: 0c40b...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gjerne blitt med. Kjedelig når de som ikke liker jul skal spre negativiteten sin, særlig når andre prøver å gjøre noe hyggelig for seg selv og de man er glad i. Gaver og familie er ikke obligatorisk heller, det er bare å ta ansvar for seg selv og melde seg ut om blir stresset av det. Unødvendig å forsøke å ødelegge gleden for andre. Det er kjipt nok å være voksen.

Anonymkode: 77f79...e9a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kom med eksempler på hva du kjøper. Bøker til en leseglad? Sjokolade til godtegrisen? Eller hva? Og hvor mye bruker du omtrent pr person?

Tjaa... f.eks har jeg kjøpt hodeplagg til en som liker hodeplagg. Monopol med tema i det noen er fan av. Hard to find legosett til de som samler på det. Gavekort på kino osv.

Har ikke oversikt over hvor mye jeg bruker på hver.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvordan gjøres dette med styggeste antrekk? Deles bare ut til noen som åpenbart har gått inn for å skaffe seg den "premien", håper jeg?

Anonymkode: 0c40b...7ad

Sånn jeg har tenkt så stemmes det frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også er det premie til styggeste juleantrekk og i tillegg ordner jeg pakkelek.

Er dresskoden å kle seg i stygt juleantrekk, eller planlegger du å fornærme en som har pyntet seg? 

Anonymkode: 9e1d6...871

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er dresskoden å kle seg i stygt juleantrekk, eller planlegger du å fornærme en som har pyntet seg? 

Anonymkode: 9e1d6...871

Ja, dresscoden er stygt juleantrekk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (På 24.10.2024 den 20.11):

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer på det når det er jeg som kjøper inn..

Det kommer an på hva du kjøper. Veldig mye blir bare «dritt» man ikke trenger. Vi er i juleselskap med pakkelek. Sjokolade og annet spiselig er ok. Andre gaver er stort sett ræl ingen har bruk for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Husker det var en dame som skrev på facebook at hun ønsket at det ble forbudt ved lov for alle voksne å gi hverandre julegaver. Lurer virkelig på hvordan en sånn lov skulle blitt håndhevet 🤔

Latterlig hva folk kan få seg til å skrive på Facebook osv... 

Folk må da få gjøre som de vil.

Haha 😂 Syns jeg ser det hadde vært en sånn lov. Er nok mange som hadde klart å omgå den loven tror jeg 😃 Jeg hadde nok heller ikke brydd meg om en sånn lov 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...