Gå til innhold

Voksne folk og julegaver

lillefinger

Anbefalte innlegg

lillefinger skrev (9 timer siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer på det når det er jeg som kjøper inn..

Er det forventning om at de andre skal gi tilbake, da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lillefinger skrev (11 timer siden):

Jeg elsker alt med jul. Veeeldig glad i å arrangere julefester for å kunne gi gaver.

Har skrevet litt om det her og på andre platformer, og det virker som så mange blir så sure av tanken på å gi gaver til vennene sine.

Setningen jeg ofte leser på disse trådene er "jeg vil helst slippe å gi gaver, voksne venner trenger ikke gaver"

Håper jeg aldri blir sånn. 

Jeg har da en planlagt julefeiring i midten av desember med venner hvor vi spiser noe godt og deler gaver til de man vil gi til.

Jeg har da planlagt velkomstgave (istedenfor velkomstdrink) der er det litt godteri og et kompliment pakket inn. De er å finne i en julelandsby i miniatyr som jeg lager. Også er det et par julegaver fra meg, så har selvfølgelig julenissen vært innom og levert fra seg gaver, også har den kjedelige broren til julenissen vært innom (han gir kjedelige gaver, som vaskepulver og sånn).

Også er det premie til styggeste juleantrekk og i tillegg ordner jeg pakkelek. Der kan gjestene også komme med gaver også om de vil det.

Men jo, når jeg forklarer dette så virker det som folk på sosiale medier blir sure på meg og sier at de aaaaaldri hadde orket sånn mas.

Er det virkelig mas eller hva er greia? Hvorfor virker de så sure på at jeg liker å gjøre jul til noe magisk igjen?

Sikker på at folk blir sure når de leser om hva du pleier å gjøre?

Jeg blir ikke sur men jeg kjenner at det for meg fremstår masete 😅 Og så tenker jeg at du er ganske heldig som har tid og energi til å gjøre alle de forberedelsene for en kveld. 

Du finner jo tydeligvis stor glede i dette. Jeg hadde ligget søvnløs og svett skulle jeg arrangert noe slikt 🙈 Men jeg håper de som er invitert setter pris på innsatsen din 🙂

Anonymkode: 54a7a...272

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (9 timer siden):

Ja, jeg bruker anledningen til å gi gaver til folk og siden jeg holder festen så kommer masse andre småting fra meg. Og som regel så gir de inviterte en gave til en eller flere som skal på samme festen. Men de gir ikke masse nissegaver og sånn

Og nettopp den delen hadde jeg helst vært foruten. Jeg har ikke lyst til å gi gaver til noen gjester men ikke andre, og i det hele tatt irriterer det meg at folk ikke bare kan respektere et nei takk. 

Anonymkode: 253d5...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i jul og gaver. Jeg elsker julefestene til venner hvor vi lager grøt, ser julefilmer og drikker rødvinsgløgg.

Jeg har mer julepynt til leiligheten min enn flere jeg kjenner har til fem ganger så store hus, og tar fri fra jobb for å pynte klart til adventshelga.

Men det holder med gaver på julaften.

lillefinger skrev (10 timer siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer på det når det er jeg som kjøper inn..

For det første kan det legge mye press på andre. For det andre så er det en del som synes tullegaver er unødvendig, og iallefall om det blir flere av dem fra samme giver på en kveld.
Det er en del som tenker på miljø også.

Det kan rett å slett bli way too much, selv for oss som liker jul og gaver.

Anonymkode: 14507...bef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (12 timer siden):

Jeg elsker alt med jul. Veeeldig glad i å arrangere julefester for å kunne gi gaver.

Har skrevet litt om det her og på andre platformer, og det virker som så mange blir så sure av tanken på å gi gaver til vennene sine.

Setningen jeg ofte leser på disse trådene er "jeg vil helst slippe å gi gaver, voksne venner trenger ikke gaver"

Jeg har da en planlagt julefeiring i midten av desember med venner hvor vi spiser noe godt og deler gaver til de man vil gi til.

Jeg har da planlagt velkomstgave (istedenfor velkomstdrink) der er det litt godteri og et kompliment pakket inn. De er å finne i en julelandsby i miniatyr som jeg lager. Også er det et par julegaver fra meg, så har selvfølgelig julenissen vært innom og levert fra seg gaver, også har den kjedelige broren til julenissen vært innom (han gir kjedelige gaver, som vaskepulver og sånn).

Også er det premie til styggeste juleantrekk og i tillegg ordner jeg pakkelek. Der kan gjestene også komme med gaver også om de vil det.

Men jo, når jeg forklarer dette så virker det som folk på sosiale medier blir sure på meg og sier at de aaaaaldri hadde orket sånn mas.

Er det virkelig mas eller hva er greia? Hvorfor virker de så sure på at jeg liker å gjøre jul til noe magisk igjen?

Hva som gjør julen magisk, varierer jo fra person til person. For min del er julemagi et juletre, god julemiddag og å være med familien. Jeg har ikke behov for gaver. Har alt jeg trenger. Ønsker folk å gi uansett, så kan de gi penger. Ønsker ikke alt vrælet, har ikke behov for mer ting i huset. 

Anonymkode: 9d86a...4fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem du ikke forstår deg på, ts, for jeg gir ikke gaver annet enn til mitt voksne barn som også gir meg gave. Vi hører på hverandres ønsker, og om jeg et år ikke ønsker meg noe, så får jeg sjokolade, vin og kaffe. Et annet unntak er forresten at jeg alltid leverer et par gaver til "ensomt juletre søker gaver".  

Jeg syns gavehysteriet tok helt overhånd, så i min familie og blant mine venner tok vi en prat og ble enige om at ingen av oss egentlig trenger særlig mange ting lenger, men det betyr ikke at jeg ikke er glad i jul, for det er jeg, men for meg handler jula mer om dufter, pynting, god mat og hyggelig samvær. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillefinger skrev (11 timer siden):

Fordi jeg ikke har lyst på en artig hårbøyle eller juleøredobber. 

Tror du må innse at det ikke nødvendigvis er økonomiske grunner til at folk ikke ønsker å gi eller få gaver. De fleste på min alder har absolutt alt de trenger, og det blir bare materialistisk og miljøfiendtlig å kjøpe ting. 

Anonymkode: 93541...cf6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i gaver, både å gi og å få. Jeg koser meg med planlegging, handling, pakking og åpning. Det er en del av julegleden og -forventningen for meg. 

Den feiringen du planlegger er ikke noe jeg personlig hadde satt pris på, men du arrangerer den for deg og dine som setter pris på den, så det er revnende likegyldig hva jeg tenker om det.

Anonymkode: 426fa...9e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes litt voldsomt ut 🙂. Gjestene føler vel at de må gi noe tilbake?

Er 58 år. Har to venninner jeg bytter gave med. Vi holder oss på ca 200 kr. Ellers er det kun nærmeste familie som får gaver her.

Anonymkode: 06a3b...23e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid elsket gaver, og det å gi gaver er mitt kjærlighetsspråk. Men de siste årene har jeg kjent på at det blir litt mye. Det er for mange gavermottakere på lista mi. Alle er mennesker jeg er glad i, og som jeg ønsker å gi en gave. Ønsker jo ikke å fjerne noen av de. 

Koser meg med å handle inn og planlegge alle gavene, men kan forstå at det blir overveldende for flere.

Pakkeleken foregår to ganger her også. En i førjulstiden med venner, og en på nyttårsaften. Syntes det er kjekt å handle til, men får alltid kjipe ting igjen. 

Ditt opplegg syntes jeg høres morsomt ut. 

Anonymkode: c642f...d8a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes feiringen din høres hyggelig og gøyal ut! Men må også innrømme at jeg ikke liker tullegaver fra TGR/temu osv, da jeg (som overhodet ikke er klimafanatiker) tenker på miljøet og at det tar opp plass, og blir kastet.

Det er litt ute av tidsrytmen med så mye fokus på det materielle, kanskje. Jeg hadde blitt mest glad for selve invitasjonen. Det er litt gøy med pakkelek, men det er så tydelig at for noen er det toppen av moro og for andre er det ikke så gøy. Men det skal sies at jeg er en litt kjedelig person. Typ at jeg synes strikking er toppen av moro. Så kos dere, du er omtenksom og raus! Men andre kan ha andre meninger uten at det gjør noe.

Anonymkode: 467c3...deb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må gjerne like det TS, men jeg syns det er å bytte penger i noe ræl man ikke trenger stort sett og det bidrar til at miljøet lider. 

Anonymkode: bd069...d62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (13 timer siden):

1. Velkomstgave (3 gaver i 1)

2. Et par julegaver fra deg

3. Gaver fra nissen 

4. Gaver fra broren til nissen 

5. Gave/premie til styggeste juleantrekk (herunder ligger en forventning (påbud?) om utkledning for gjestene?)

6. Pakkelek

7. Gaver fra gjestene 

Du skal ha for innsatsen! Jeg tenker at det hadde holdt med velkomstgave og et artig innslag fra den kjedelige broren. 

I motsetning til alle andre har jeg ingenting imot tullegaver. Men det holder med en, til en rimelig pris. Det tar bort noe av presset med gaver. 

Selv om det er du som kjøper gavene og ikke forventer noe tilbake, ligger det et slags press der. En følelse av å stå i gjeld, som jeg sa tidligere. Det blir en ujevnhet mellom oss, og gavene får en bismak. 

Anonymkode: 6b2ef...0cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillefinger skrev (14 timer siden):

Jeg hadde eeeelsket det! 🤩

Jeg har for øvrig fylt 50, og kommer aldri til å gi meg på at jul og gaver er like mye for voksne som for barn.

Anonymkode: 63a9b...7fc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg elsker julen, men blir veldig stresset av gaver. Liker verken å få eller gi. Jeg tenker de som kritiserer kanskje ikke mener å være kjipe, men blir stresset av tanken som meg.

Anonymkode: cc6fc...2d1

Samme her.

Elsker julen! Men vil være hjemme og kose meg, ikke gå på kjøpesenter mer enn nødvendig. I vår familie får barn, men ikke voksne. Helt perfekt!

Det betyr jo ikke at jeg er sur på de som velger annerledes, jeg orker bare ikke være med på det jeg opplever som stress. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kutta alle gaver for over 10år siden, kun tar med mat evt.

Julen skal ikke handle om gaver, men å være sammen ❤️ 

Julen har blitt en kommersiell miljøbombe av kjøpegalskap, tenke så mye søppel julen produserer.

Anonymkode: 4daae...fbe

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er kjempeglad i julen og julemusikk, juledufter, god mat, musikk, pynt, leker, kos og hygge, men opplegget ditt handler jo først og fremst om gaver. 

Det er velkomstgave, et par gaver fra deg, julenissegave, grinch-gave, pakkelek, vennegaveutveksling, minst(?) 7 gaver til hver gjest? Har du enormt mye penger slik at du gir ordentlige gaver av god kvalitet som mottakeren ønsker seg/trenger, eller blir det bare masse plast og tull fra Temu, tgr o.l.. Jeg HATER tullegaver og ting som går fort i stykker og som jeg ikke trenger.  Gaver som bare tar opp plass eller går rett i søpla (ev. til bruktbutikken) er fullstendig unødvendig. Gir du ordentlige, fine gaver, ville jeg følt ubehag ved å motta så mye. 

I vår familie utveksler ikke voksne gaver seg imellom annet enn foreldre - (voksne) barn. Gaveinnkjøp er stort sett stress, for de fleste har jo alt de trenger og det er ikke så mye de ønsker seg som de ikke kjøper selv. De fleste har boligen full av ting og tang. For ikke å snakke om belastningen på miljøet både ved produksjon, råstoff/materialer og transport av ting man ikke trenger eller vil ha.

Julen handler jo om så utrolig mye mer enn gaver!  Jeg sier et rungende JA til julefest, og et rungende NEI til alt gaveopplegget. Det holder med en spiselig velkomstgave og eventuelt en pakkelek. Fyll i stedet festen med alt det andre flotte som hører julen til!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mange voksne mener julen bare er for barn og blir provosert over at noen voksne liker julen og liker å gi gaver. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånn. Folk må få gjøre som de vil.

Jeg elsker også Julen 🥰🎄

Anonymkode: d081e...228

Jeg elsker også julen, men gaver har ikke lenger noen del i julefeiringen for oss voksne i familien. Vi har sÅ god økonomi og kjøper oss det vi trenger eller har lyst på ellers i året. 

Vi bruker heller penger på å skape en god jul for de som ikke har økonomi til det. Vi lar barna være med å planlegge og handle inn til flere familier i vårt nærområdet (de får ikke være med på å dele ut). Både mat og gaver. 
For oss gir dette mer juleglede enn gaver under vårt eget tre. 

For oss er julen god mat, og masse familietid. Lange frokoster og filmer på tv. 

(skal innrømme at jeg blir litt kvalm og provosert av de som omtrent har konkurranse i å legge ut bilder med juletrær med enorme menger gaver under - på sosiale medier ), men for all del. Om det er gavene som gjør at man koser seg, så vær så god. 

Anonymkode: c66ff...19a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (14 timer siden):

Høres ut som en fantastisk julefest🎄.

Jeg er en av de som ikke liker å gi julegaver til venner. Jeg har ikke økonomi til det. Og når jeg mener jeg ikke har økonomi, så har jeg ikke økonomi til å kjøpe en flaske billig vin til alle vennene mine. Og hjemmelagde gaver har jeg ikke krefter til å lage.

Men jeg elsker jula❄️🌲, mørkt ute, stille, pyntet med kjære ting arvet av Besteforeldrene mine og samlet over årene. Masse lys. Lukt av røkelse og julekaker. Tv- serier, brettspill, god mat, god tid, hvile og ro. 

Anonymkode: 8e8b2...454

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (På 24.10.2024 den 18.35):

Fordi jul er primært bare en kommersiell greie,der man skal bruke mest mulig penger. Det er en høytid som kommer uansett,og det er mer og mer press hvert år. Se bare rekordene på hvor mange som drar kortet hvert år.  Det er skyhøye summer som brukes i jula. Det er et mas etter gaver,gaver,gaver. Til unger,tanter,bestefedre,søskenbarn og faens oldemor. Det skaper stress,veldig mange føler på at man ikke har råd. Veldig mange blir ikke invitert til festligheter og julebord,men sitter alene hele høytiden. Det er familjer som ikke tåler trynet på hverandre som nærmest møtes i trass. Det er fyll,krangling,slossing. Jula kan være utrolig flott,det er ikke det.

MEN

Selv om du synes julen er fantastisk,så er ikke det tilfelle for alle - Selv i Norge.

Julen er ikke fantastisk for alle nei. 

Hverdagene eller livene til mange er heller ikke så fantastiske. 

Skal vi da alle sammen synke ned i et hull? Ingen kan ha det bra, så lenge ikke alle har det?

Det fine med julen er at det også er mye inkludering.

Hva du kjøper, bruker av penger og hvordan du blir påvirket av andre er helt ditt eget valg. 

Om du ønsker å fokusere på det negative og gjøre julen så ille som mulig eller fokusere på det positive og gjøre det til en så hyggelig tid som mulig er også ditt valg. 

Anonymkode: 70c91...522

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...