Gå til innhold

Voksne folk og julegaver

lillefinger

Anbefalte innlegg

Jeg elsker alt med jul. Veeeldig glad i å arrangere julefester for å kunne gi gaver.

Har skrevet litt om det her og på andre platformer, og det virker som så mange blir så sure av tanken på å gi gaver til vennene sine.

Setningen jeg ofte leser på disse trådene er "jeg vil helst slippe å gi gaver, voksne venner trenger ikke gaver"

Håper jeg aldri blir sånn. 

Jeg har da en planlagt julefeiring i midten av desember med venner hvor vi spiser noe godt og deler gaver til de man vil gi til.

Jeg har da planlagt velkomstgave (istedenfor velkomstdrink) der er det litt godteri og et kompliment pakket inn. De er å finne i en julelandsby i miniatyr som jeg lager. Også er det et par julegaver fra meg, så har selvfølgelig julenissen vært innom og levert fra seg gaver, også har den kjedelige broren til julenissen vært innom (han gir kjedelige gaver, som vaskepulver og sånn).

Også er det premie til styggeste juleantrekk og i tillegg ordner jeg pakkelek. Der kan gjestene også komme med gaver også om de vil det.

Men jo, når jeg forklarer dette så virker det som folk på sosiale medier blir sure på meg og sier at de aaaaaldri hadde orket sånn mas.

Er det virkelig mas eller hva er greia? Hvorfor virker de så sure på at jeg liker å gjøre jul til noe magisk igjen?

• Liker 2
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jul er primært bare en kommersiell greie,der man skal bruke mest mulig penger. Det er en høytid som kommer uansett,og det er mer og mer press hvert år. Se bare rekordene på hvor mange som drar kortet hvert år.  Det er skyhøye summer som brukes i jula. Det er et mas etter gaver,gaver,gaver. Til unger,tanter,bestefedre,søskenbarn og faens oldemor. Det skaper stress,veldig mange føler på at man ikke har råd. Veldig mange blir ikke invitert til festligheter og julebord,men sitter alene hele høytiden. Det er familjer som ikke tåler trynet på hverandre som nærmest møtes i trass. Det er fyll,krangling,slossing. Jula kan være utrolig flott,det er ikke det.

MEN

Selv om du synes julen er fantastisk,så er ikke det tilfelle for alle - Selv i Norge.

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange voksne mener julen bare er for barn og blir provosert over at noen voksne liker julen og liker å gi gaver. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånn. Folk må få gjøre som de vil.

Jeg elsker også Julen 🥰🎄

Anonymkode: d081e...228

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres ut som mas. Jeg synes det høres ut som ett morsomt opplegg. Min familie har selv hatt pakkelek og, i en del år, så var det et av høydepunktene. Nå har jeg og samboeren vår pakkelek med oss og barna våre. Jeg elsker adventstiden og julen. Det er mitt høydepunkt i løpet av året. Jeg ser overhodet ikke noe problem med det du har planlagt. Julen er faktisk ikke kun for barn, den er for alle 😊🎅

Endret av Kittykat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de du arrangerer det for liker og setter pris på det, har det vel ikke noe å si hva andre mener eller gjør? Å se ned på andres meninger og valg (eller insistere på å ubedt prakke på dem sine egne) er usjarmerende og unødvendig uansett hvilket utgangspunkt man har.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte. Og folk må jo velge sjøl. Synes det har tendens til å bli litt svart-hvitt. Kjøper julegave til de jeg feirer jul med, ingen andre. Og gavene vil da stort sett være en bok som jeg mener passer, kanskje en CD hvis vedkommende har en slik spiller... Ellers blir det noe spiselig eller drikkende - gjerne noe litt ekskulsivt, hjemmelaget og/eller noe vedkommende synes er litt spennende. Tredje mulighet er noe nyttig - som som noen litt fine strømper eller et fint skjerf eller lignende.

Tulleting - som ofte i pakkeleker, har jeg mindre sans for - med mindre det er spiselig. Blir ofte unødvendig mye fjas, plast og tøv. Har hatt slike ting i jobbsammenheng, inkludert en adventskalender en gang - utrolig mye fjas og man får alltid tilbake en mindre bra gave enn det man selv ga... Og alle ganger har det gått rett i søpla hos meg...  (blant annet julesokker med nisser fra Nille og en jævla plastdings som man kan klø seg på ryggen med... )

Anonymkode: e48dc...196

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min umiddelbare reaksjon er at det kanskje hadde rekt med tullegavene? Altså velkomstgavene, kjedelige gavene og pakkeleken. Allerede dét er jo ganske mye egentlig. 

Anonymkode: 253d5...de7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min umiddelbare reaksjon er at det kanskje hadde rekt med tullegavene? Altså velkomstgavene, kjedelige gavene og pakkeleken. Allerede dét er jo ganske mye egentlig. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer på det når det er jeg som kjøper inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (3 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer på det når det er jeg som kjøper inn..

Du skriver helt innledningsvis, «har en planlagt julefeiring (..) hvor vi (...) deler gaver til de man vil gi til» - det tolker jeg som at alle deltakere forventes å utveksle "seriøse" gaver med hverandre. I tillegg til alt tullet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker julen, men blir veldig stresset av gaver. Liker verken å få eller gi. Jeg tenker de som kritiserer kanskje ikke mener å være kjipe, men blir stresset av tanken som meg.

Anonymkode: cc6fc...2d1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (15 minutter siden):

Jeg er selv glad i å kjøpe/lage/gi julegaver, men de skal være gjennomtenkte og personlige. Jeg liker ikke å få gaver som bare er tøys. Det er sikkert flere som meg, og derfor reagerer vi på gavedryss som egentlig er unødvendig.  

Anonymkode: 9d1a6...d23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (22 minutter siden):

Når du gjør så mye ut av det hele så hadde jeg elsket å komme og feire sånn med deg, det høres ut som et skikkelig gøy opplegg og det at du gjør så mye for vennene dine er rørende.

Jeg er en Grinch når det kommer til gaver og hater voksengaver, men ikke i ditt tilfelle. Det du arrangerer er virkelig bare så koselig. Kan jeg komme? 😅

Jeg tar med gave til deg, det fortjener du!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du skriver helt innledningsvis, «har en planlagt julefeiring (..) hvor vi (...) deler gaver til de man vil gi til» - det tolker jeg som at alle deltakere forventes å utveksle "seriøse" gaver med hverandre. I tillegg til alt tullet. 

Ja, jeg bruker anledningen til å gi gaver til folk og siden jeg holder festen så kommer masse andre småting fra meg. Og som regel så gir de inviterte en gave til en eller flere som skal på samme festen. Men de gir ikke masse nissegaver og sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (7 minutter siden):

Når du gjør så mye ut av det hele så hadde jeg elsket å komme og feire sånn med deg, det høres ut som et skikkelig gøy opplegg og det at du gjør så mye for vennene dine er rørende.

Jeg er en Grinch når det kommer til gaver og hater voksengaver, men ikke i ditt tilfelle. Det du arrangerer er virkelig bare så koselig. Kan jeg komme? 😅

Jeg tar med gave til deg, det fortjener du!

Herlig! Da har jeg flere gaver å pakke inn 🎅🎅🎅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: vaskepulver er IKKE en kjedelig gave. Det er verdens beste gave!🤣🤩 Pynt til hjemmet som en ikke ønsker seg, klær en ikke kan bruke eller bytte, eller sengetøy derimot.... *Grøss*

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nøtta skrev (5 minutter siden):

For ordens skyld: vaskepulver er IKKE en kjedelig gave. Det er verdens beste gave!🤣🤩 Pynt til hjemmet som en ikke ønsker seg, klær en ikke kan bruke eller bytte, eller sengetøy derimot.... *Grøss*

Hehe veit, den kjedelige broren til julenissen har vært innom julefesten min i mange år og AAAALLLE elsker gavene han gir. I år er det tilogmed en brannvarsel med i de kjedelige gavene 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lillefinger skrev (1 minutt siden):

Hehe veit, den kjedelige broren til julenissen har vært innom julefesten min i mange år og AAAALLLE elsker gavene han gir. I år er det tilogmed en brannvarsel med i de kjedelige gavene 😅

🤣🤣 Er en som hater voksen gaver, det er bare pes og hodebry, men konseptet ditt hørtes dødsfestlig ut🥰

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den barnløse tanta klikket jeg meg inn for å skrive at julegavene til meg under treet betyr mye. Særlig om det er spisbart, men også om det er noe barna har laget - fordi da er de så forventingsfulle når jeg får gaven. 

Men opplegget du beskriver.. nei. Da hadde jeg nok vurdert alene jul 😅

Anonymkode: 1ec3c...9b5

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de voksne som ikke liker gaver. Verken å gi eller få. For meg høres den julefesten litt mye ut 😅 men har det noe å si hva mennesker på sosiale medier mener så lenge vennene dine liker det og kommer igjen år etter år? 

Jeg kan prøve å forklare. Jeg syns det er ekstremt stressende å kjøpe gaver fordi jeg overtenker det. I en hverdag der alle dagligdagse gjøremål allerede overtenkes, blir det rett og slett for mye.

Jeg liker ikke å motta gaver fordi det nærmest uten unntak er ting jeg ikke trenger. Her må jeg si at det er de som alltid skryter av å gi personlige og gjennomtenkte gaver som er verst. Det er de som gir kattenips fordi jeg har katt, eller en tekopp formet som et garnnøste fordi jeg liker å strikke. Og så har du de som gir gaver uten anledning eller å forvente noe tilbake, men da står jo jeg i gjeld til den personen. Nå har jeg skyldfølelse og dårlig samvittighet - takk skal du ha 😂 

Kan noen bare gi meg to valium til jul? 

Anonymkode: 6b2ef...0cb

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, eg synst det blir for masse ting. 

Liker ikkje spesielt godt å få så masse saker og dingsar. 

Anonymkode: e05bb...1ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...