Gå til innhold

Får man prøve ADHD-medisin under utredning eller kun etter utredningen er ferdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo det er hos DPS.  Vet ikke om det er slik på alle DPSer, men det burde jo være like regler for å skrive resepter til pasienter. Så det burde være slik hos alle andre DPSer når det er slik hos min DPS. 

Ville tro at det er vanligere hos DPS enn private utredere å gi Ritalin allerede før utredningen er ferdig. DPS-utredninger kan være ekstremt langvarige.  Hørt at halvt år er vanlig og at enkelte blir utredet i ett år.  Ved privat utredning så er utredningene ofte over i løpet av uker. Da blir det jo langt mindre behov for å gi Ritalin før diagnosen er satt og man har også langt mindre grunnlag for å gi Ritalin før diagnosen er satt. 

Psykiateren har som sagt også sagt at hun og teamet hennes tenker at jeg har ADHD.  Men de ønsker ikke sette diagnosen før intervjuet med familien min er gjennomført og før jeg har gjennomført noen tester. Selv tenker jeg også at intervjuet med familien min er ren formalitet.  Jeg lar jo psykiateren snakke med familien min nettopp fordi jeg vet de kommer til å bekrefte historien min. 

TS

Anonymkode: 65601...61c

Jeg synes dette høres rart ut, men håper selvfølgelig at disse medisinene hjelper for deg!

Utredning av adhd og diagnose er jo viktig før oppstart av den enkle grunn at adhd-medisiner er dyrt og fordi det er sentralstimulerende. Intervju av foreldre er ikke en formalitet. Kriteriet er at adhd-symptomee skal ha vært tilstede i barndommen, noe som vil si at dersom det ikke er bekreftet av noen rundt eller ved tester så svekker det tanken om adhd, siden pasienter jo kan si hva de vil om barndom og symptomer for å få adhd-diagnose. Det ville jeg vært forferdelig, tenker jeg, om ritalin funker for deg og så viser det seg iløpet av intervju og tester at det ikke er indikasjon for en adhd-diagnose og så får du ikke medisinen som har vist seg funker, med mindre man da kan gi adhd-medisin også til personer uten adhd-diagnose.

Er litt sånn jeg tenker. Men håper du får hjelpen du trenger og at det går sømløst videre!

Anonymkode: 174a8...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette høres ut som den ADHD-klinikken i Haugesund hvor man kan få diagnose på en dag eller to, og utredning på videosamtale. De har kanskje skjerpet litt inn etter at Statsforvalteren ga dem kjeft. Utprøving av medisin er en del av forretningsmodellen deres. Du tar en test, får sentralstimulerende og tar en ny test. Hvis du gjør det bedre på test nr to kan det hende du har adhd. Selv om slike medisiner selvsagt får alle til å prestere bedre. Og i alle fall når du som kunde virkelig ønsker at det skal hjelpe og at du skal få en diagnose.

Anonymkode: 7dad4...dbe

Seriøst. Gjør de det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Seriøst. Gjør de det sånn?

Ja. https://www.adhd-klinikken.no/

De har sterke økonomiske insentiver til å gi folk diagnosen de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette høres ut som den ADHD-klinikken i Haugesund hvor man kan få diagnose på en dag eller to, og utredning på videosamtale. De har kanskje skjerpet litt inn etter at Statsforvalteren ga dem kjeft. Utprøving av medisin er en del av forretningsmodellen deres. Du tar en test, får sentralstimulerende og tar en ny test. Hvis du gjør det bedre på test nr to kan det hende du har adhd. Selv om slike medisiner selvsagt får alle til å prestere bedre. Og i alle fall når du som kunde virkelig ønsker at det skal hjelpe og at du skal få en diagnose.

Ikke for å være frekk. Men hva er mest sannsynlig. At teamet med DPS-psykiatere som har godtatt at jeg får resept på Ritalin driver helt uforsvarlig eller at anonyme brukere på Kvinnguiden ikke er i stand til å vurdere hvem det er forsvarlig å gi Ritalin til? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes dette høres rart ut, men håper selvfølgelig at disse medisinene hjelper for deg!

Utredning av adhd og diagnose er jo viktig før oppstart av den enkle grunn at adhd-medisiner er dyrt og fordi det er sentralstimulerende. Intervju av foreldre er ikke en formalitet. Kriteriet er at adhd-symptomee skal ha vært tilstede i barndommen, noe som vil si at dersom det ikke er bekreftet av noen rundt eller ved tester så svekker det tanken om adhd, siden pasienter jo kan si hva de vil om barndom og symptomer for å få adhd-diagnose. Det ville jeg vært forferdelig, tenker jeg, om ritalin funker for deg og så viser det seg iløpet av intervju og tester at det ikke er indikasjon for en adhd-diagnose og så får du ikke medisinen som har vist seg funker, med mindre man da kan gi adhd-medisin også til personer uten adhd-diagnose.

Er litt sånn jeg tenker. Men håper du får hjelpen du trenger og at det går sømløst videre!

Det ville som du sier vært forferdelig om Ritalin hjelper meg og det viser seg at intervjuet og testene at jeg ikke har ADHD. 

MEN. Jeg vet selvsagt hva foreldrene mine kommer til å si i intervjuet. De er null sjanse for at de kommer til å si at jeg ikke hadde ADHD-symptomene allerede som barn. Det ville vært helt sykt om de først fortalte meg at de husker ADHD-symptomene fra barndommen min for så å fortelle psykiateren at jeg aldri hadde ADHD-symptomer som barn.

Uten at jeg kan snakke for psykiateren min så tror jeg hun tenker det samme.  Psykiateren vet at jeg har snakket med foreldrene mine på forhånd og har spurt dem om hva de husker og ikke husker. 

Så er det sant at det gjenstår enkelte tester. Testene som gjenstår er ADHD-tester. Men disse testene slik jeg har forstått skal kun teste om jeg sliter så mye som jeg har sagt jeg sliter. Jeg har aldri løyet eller overdrevet til min psykiater så jeg er sikker på at disse testene kun vil bekrefte historien min. 

Når psykiateren min lar meg teste Ritalin før jeg formelt har fått ADHD-diagnosen så er det jo fordi hun er rimelig sikker på at jeg har ADHD.  Vi har hatt mange timer med intervjuer og psykiateren min har hele tiden sagt at hun tror jeg har ADHD. Samtidig har hun sagt at hun må gjennomføre intervjuet og ta noen tester på meg før hun kan sette ADHD-diagnosen. 

Jeg ble fortalt at ADHD-utredning hos DPS normalt tar et halvt år.  Jeg er glad for at jeg slapp å vente et halvt år med å teste Ritalin. Samtidig så skjønner jeg også at de ønsker å foreta en grundig utredning før de setter en permanent diagnose.

Ritalin er også relativt ufarlig og raskt ute av kroppen. Det er ikke som om de setter meg på cellegift uten å ha sjekket om jeg har kreft. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke for å være frekk. Men hva er mest sannsynlig. At teamet med DPS-psykiatere som har godtatt at jeg får resept på Ritalin driver helt uforsvarlig eller at anonyme brukere på Kvinnguiden ikke er i stand til å vurdere hvem det er forsvarlig å gi Ritalin til? 

TS

Jeg sier ikke at noen her kan stille diagnose på deg, men slik ADHD-klinikken driver er mildt sagt spekulativt. Det er helt nytt for meg at en DPS gir resept på Ritalin uten at det foreligger diagnose, men da har de tydeligvis lov til å gjøre den vurderingen. Generelt er DPS og annet offentlig helsevesen mye mer tilbakeholdne med å sette slike diagnoser og gi slike medisiner, enn private som har det som forretningsmodell. Uansett bra at du har gjort dette på DPS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg sier ikke at noen her kan stille diagnose på deg, men slik ADHD-klinikken driver er mildt sagt spekulativt. Det er helt nytt for meg at en DPS gir resept på Ritalin uten at det foreligger diagnose, men da har de tydeligvis lov til å gjøre den vurderingen. Generelt er DPS og annet offentlig helsevesen mye mer tilbakeholdne med å sette slike diagnoser og gi slike medisiner, enn private som har det som forretningsmodell. Uansett bra at du har gjort dette på DPS!

Ja, jeg var heldig som fikk DPS-utredning.  Er enig i at det finne en del useriøse private utredere. Men jeg hadde sikkert gått til de useriøse utrederne om jeg ikke fikk DPS utredning. Både fordi de useriøse er vesentlig billigere og raskere og fordi jeg hadde hatt lyst til å teste ut Ritalin. Så jeg dømmer ingen. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...