Gå til innhold

Får man prøve ADHD-medisin under utredning eller kun etter utredningen er ferdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Får man prøve ADHD-medisin under utredning eller kun etter utredningen er ferdig? Hvis man får prøve ADHD-medisin under utredningen hvor langt ut i utredningen vil det ta før man får prøve ADHD-medisiner?

Vet dette er litt desperate spørsmål, men jeg er i en desperat situasjon. 

Anonymkode: 65601...61c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må nok vente til utredningen er ferdig. Hva skal du med medisiner om det ikke er helt sikkert om du har det?

Anonymkode: 7318f...5b3

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti at man får forskrevet adhd medisiner før diagnosen er satt. Medisinen ville jo potensielt maskert adhd-symptomer. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, man får ikke medisin før diagnosen er satt. Man skal vel også gjøre medisinske forundersøkelser for å se om du kan ta medisin, f.eks sjekke hjertet. 

Anonymkode: ede51...674

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først utredning, så legesjekk, deretter test av medisiner på lav dose med sakte oppbygging.

Anonymkode: fcdfa...d50

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Wilma89 skrev (14 minutter siden):

Aldri vært borti at man får forskrevet adhd medisiner før diagnosen er satt. Medisinen ville jo potensielt maskert adhd-symptomer. 

Jeg trodde det var litt av poenget. Å sjekke under utredningen om man responderte positivt på ADHD-medisin. Trodde også det var derfor at utredningen kan ta 6 måneder. Fordi det tok tid å sjekke med medisinene. 

Men ser jeg har misforstått. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde det var litt av poenget. Å sjekke under utredningen om man responderte positivt på ADHD-medisin. Trodde også det var derfor at utredningen kan ta 6 måneder. Fordi det tok tid å sjekke med medisinene. 

Men ser jeg har misforstått. 

TS

Nei det gjør man ikke før man har fått diagnosen. Man kan måtte prøve flere typer adhd medisiner før man finner den som passer for seg. Da må man først være 100 prosent sikker på at det faktisk er adhd det er snakk om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest om flere som har fått prøvet ut medisiner i utredningsforløpet i et forsøk på å bekrefte eller avkrefte adhd, men tror ikke det er standard forløp.

Anonymkode: 2df6a...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wilma89 skrev (10 minutter siden):

Nei det gjør man ikke før man har fått diagnosen. Man kan måtte prøve flere typer adhd medisiner før man finner den som passer for seg. Da må man først være 100 prosent sikker på at det faktisk er adhd det er snakk om. 

Takk!

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest om flere som har fått prøvet ut medisiner i utredningsforløpet i et forsøk på å bekrefte eller avkrefte adhd, men tror ikke det er standard forløp.

Anonymkode: 2df6a...7ea

Det var egentlig det jeg så for meg. Men ser nå at alle andre sier at det er feil så da aksepterer jeg det så klart. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får man prøve ADHD-medisin under utredning eller kun etter utredningen er ferdig? Hvis man får prøve ADHD-medisin under utredningen hvor langt ut i utredningen vil det ta før man får prøve ADHD-medisiner?

Vet dette er litt desperate spørsmål, men jeg er i en desperat situasjon. 

Du får selvsagt ikke prøve medisiner før en eventuell diagnose er satt. Og det at du tydeligvis er så desperat etter ADHD medisiner får alle alarmer til å ringe.

Anonymkode: c6c7b...e81

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke engang sikkert du får tilbud om å prøve medisiner selv etter du har fått diagnose.

Det kan ta lang tid med utredning fordi andre diagnoser skal utelukkes.

Anonymkode: d2575...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Jeg er trådstarter. Jeg fikk faktisk prøve Ritalin under selve utredningen og før jeg fikk diagnosen.  Nå fikk jeg ikke utdelt Ritalin førse time. Psykiateren hadde først hatt nok timer med meg til at hun trodde det var snakk om ADHD. Men hun ønsket å gjennomføre noen tester og ta intervju med familie før hun satte diagnosen. I mellomtiden fikk jeg prøve Ritalin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er trådstarter. Jeg fikk faktisk prøve Ritalin under selve utredningen og før jeg fikk diagnosen.  Nå fikk jeg ikke utdelt Ritalin førse time. Psykiateren hadde først hatt nok timer med meg til at hun trodde det var snakk om ADHD. Men hun ønsket å gjennomføre noen tester og ta intervju med familie før hun satte diagnosen. I mellomtiden fikk jeg prøve Ritalin. 

Dette kan ikke være dps?

Anonymkode: 174a8...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette kan ikke være dps?

Jo det er hos DPS.  Vet ikke om det er slik på alle DPSer, men det burde jo være like regler for å skrive resepter til pasienter. Så det burde være slik hos alle andre DPSer når det er slik hos min DPS. 

Ville tro at det er vanligere hos DPS enn private utredere å gi Ritalin allerede før utredningen er ferdig. DPS-utredninger kan være ekstremt langvarige.  Hørt at halvt år er vanlig og at enkelte blir utredet i ett år.  Ved privat utredning så er utredningene ofte over i løpet av uker. Da blir det jo langt mindre behov for å gi Ritalin før diagnosen er satt og man har også langt mindre grunnlag for å gi Ritalin før diagnosen er satt. 

Psykiateren har som sagt også sagt at hun og teamet hennes tenker at jeg har ADHD.  Men de ønsker ikke sette diagnosen før intervjuet med familien min er gjennomført og før jeg har gjennomført noen tester. Selv tenker jeg også at intervjuet med familien min er ren formalitet.  Jeg lar jo psykiateren snakke med familien min nettopp fordi jeg vet de kommer til å bekrefte historien min. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Psykiateren har som sagt også sagt at hun og teamet hennes tenker at jeg har ADHD.  Men de ønsker ikke sette diagnosen før intervjuet med familien min er gjennomført og før jeg har gjennomført noen tester. Selv tenker jeg også at intervjuet med familien min er ren formalitet.  Jeg lar jo psykiateren snakke med familien min nettopp fordi jeg vet de kommer til å bekrefte historien min. 

TS

Edit: Som jeg skriver i de to setningene så er det mine tanker. Psykiateren min har aldri sagt at intervjuet med familien min kun er en formalitet. Om noe så har hun sagt at det er viktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo det er hos DPS.  Vet ikke om det er slik på alle DPSer, men det burde jo være like regler for å skrive resepter til pasienter. Så det burde være slik hos alle andre DPSer når det er slik hos min DPS. 

Ville tro at det er vanligere hos DPS enn private utredere å gi Ritalin allerede før utredningen er ferdig. DPS-utredninger kan være ekstremt langvarige.  Hørt at halvt år er vanlig og at enkelte blir utredet i ett år.  Ved privat utredning så er utredningene ofte over i løpet av uker. Da blir det jo langt mindre behov for å gi Ritalin før diagnosen er satt og man har også langt mindre grunnlag for å gi Ritalin før diagnosen er satt. 

TS

Tok du verken ekg av hjertet eller andre prøver før test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det har ikke jeg gjort heller, har foreløpig prøvd to medisiner. 

Anonymkode: 28102...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tok EKG før jeg startet med Ritalin. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres ut som den ADHD-klinikken i Haugesund hvor man kan få diagnose på en dag eller to, og utredning på videosamtale. De har kanskje skjerpet litt inn etter at Statsforvalteren ga dem kjeft. Utprøving av medisin er en del av forretningsmodellen deres. Du tar en test, får sentralstimulerende og tar en ny test. Hvis du gjør det bedre på test nr to kan det hende du har adhd. Selv om slike medisiner selvsagt får alle til å prestere bedre. Og i alle fall når du som kunde virkelig ønsker at det skal hjelpe og at du skal få en diagnose.

Anonymkode: 7dad4...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...