Gå til innhold

Ansatt irritert på leder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt som renholdsleder. Jeg har 8 ansatte. Alle er greie og flinke, men jeg sliter litt med en. Han blir sur på meg hvis jeg spørr han om å gjøre noe som er utover hans faste rutiner. Han vasker f eks inngangspartiet tidlig om morgenen. I dag litt utpå dagen så jeg at det var noe søl der og spurte om han kunne vaske det. Han sa nei. Han hadde vasket der. Når jeg spurte så viste jeg at han var ferdig med jobben sin, men at det fortsatt var igjen 1 time av arbeidsdagen. Han bruker å stå å henge å kikke på mobilen den siste timen uten å gjøre noe. 

Så jeg sa at han var jo ferdig hadde ikke noe å gjøre, så han måtte ta det. Noen kan tråkke oppi sølet på gulvet. Han hisser seg opp og sier at han er sliten. 

Jeg gikk bare fra han, hentet meg utstyr og vasket det selv.

Hvordan gå frem her? Sånn vil jeg ikke ha det på jobb. 

Jeg har vært leder flere plasser, men aldri opplevd noe sånn 

Anonymkode: a7303...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriftlig advarsel 

Anonymkode: 87825...877

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skriftlig advarsel 

Anonymkode: 87825...877

Jeg vet ikke hvor streng jeg skal være på dette.

Han kom med en mopp og skulle vaske, men da var jeg allerede ferdig. Det verste er måten han svarte meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt måten han svarer deg på som er noe å gi advarsel på. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er på tide å innkalle mannen til et møte dere to. Forbered deg godt på forhånd og hold en god og saklig tone.
På møtet du tar opp problemstillingen(e), sier ifra hva du forventer, lar han snakke for seg, der du veileder og der du avslutter med hva som er kravet. 
Prøv å få mest mulig gjensidig enighet av det, eventuelt en bekreftelse på at han er inneforstått med ting.

Så dokumenterer du møtet med referat og underskrifter fra begge. 

Forhåpentligvis bør det være nok til bedring. 

Hvis ikke, så har du et større problem og må ty til strengere måter å håndtere det på. 

Endret av Bombasi
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor streng jeg skal være på dette.

Han kom med en mopp og skulle vaske, men da var jeg allerede ferdig. Det verste er måten han svarte meg på.

Enten må du være streng eller vaske selv. Hvorfor lage tråd hvis du ikke vil ha rådene????

Anonymkode: c6476...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du vise lederskap. Snakk med vedkommende om hva det innebærer å ha en jobb, og fleksibilitet versus rigiditet, og at man skal holde slitenhet og irritabilitet inni seg. «Sliten» holder ikke som forklaring. Og deretter advarsel, deretter en advarsel til, og så evnt sparken hvis det er mulig.

Anonymkode: c72af...565

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er effektiviteten hans målt opp mot de andre ansatte? Hvis han er mer effektiv, og andre bruker en hel dag på samme jobben han gjør på 6 timer blir det litt som å straffe han for å være rask.

Er det rom for ekstra betaling de dagene det blir ekstra arbeid? Er det mulig å rotere på hvem som vasker hvor?

Anonymkode: 3933f...0a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er effektiviteten hans målt opp mot de andre ansatte? Hvis han er mer effektiv, og andre bruker en hel dag på samme jobben han gjør på 6 timer blir det litt som å straffe han for å være rask.

Er det rom for ekstra betaling de dagene det blir ekstra arbeid? Er det mulig å rotere på hvem som vasker hvor?

Alle har vel sitt område de skal vaske, og når det er gjort betyr ikke det at de kan vaske vinduene i tillegg. Disse har ræva lønn mest antagelig, og en tung jobb. Så det kan være greit å roe litt ned. Hvis det er vasket, og en eller annen søler så betyr ikke det at man løper etter dem og vasker gulvet på nytt. 

Har du som renholdsleder selv noen erfaring med arbeidet, så har du antageligvis hatt samme rutine selv. Du vasker én gang, så er det ny vask dagen etter. 

Anonymkode: f6890...d82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her må du vise lederskap. Snakk med vedkommende om hva det innebærer å ha en jobb, og fleksibilitet versus rigiditet, og at man skal holde slitenhet og irritabilitet inni seg. «Sliten» holder ikke som forklaring. Og deretter advarsel, deretter en advarsel til, og så evnt sparken hvis det er mulig.

Snakk om erfaring med ikke å ha drittjobb, og sparke nedover. Du er nok en god leder🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Han blir sur på meg hvis jeg spørr han om å gjøre noe som er utover hans faste rutiner.

Så da er det ikke hans jobb da...enkelt. Slutt å herse med småfolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så da er det ikke hans jobb da...enkelt. Slutt å herse med småfolk. 

Det er hans jobb. Det står ikke noen plass at vi kun skal vaske en gang. Vi får betalt for å holde det rent. Sier litt om holdningen når han heller står og leser på mobilen og det er sølt kaffe på gulvet 20 meter unna han og han orker ikke å ta det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Alle har vel sitt område de skal vaske, og når det er gjort betyr ikke det at de kan vaske vinduene i tillegg. Disse har ræva lønn mest antagelig, og en tung jobb. Så det kan være greit å roe litt ned. Hvis det er vasket, og en eller annen søler så betyr ikke det at man løper etter dem og vasker gulvet på nytt. 

Har du som renholdsleder selv noen erfaring med arbeidet, så har du antageligvis hatt samme rutine selv. Du vasker én gang, så er det ny vask dagen etter. 

Er ikke så firkantet. Vi får betalt for 7 timer hver dag for å holde bygget rent for de som skal besøke bygget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Snakk om erfaring med ikke å ha drittjobb, og sparke nedover. Du er nok en god leder🙄

Og du er jo en ålreit ansatt som kommer til å få til ting.. eller?

Anonymkode: c72af...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...