Gå til innhold

3 timer (tilsammen) reisevei til skolen (vgs), har man rett på noe da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som går siste året på videregående, og han har 1,5 time reisevei hver vei, så han har altså 3 timer reisevei hver dag. Det er 12km mellom oss og skolen, og det er tre bussbytter hver vei. 

Min mor mente hun hadde lest eller hørt at de har krav på en kompensasjon el om de har reisevei over en viss tid ifbm skole. Stemmer det? Er det noen som vet hvor jeg kan evt finne ut av det?

Anonymkode: c10cc...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg kommer på du kan søke om er gratis skoleskyss gjennom fylkeskommunen og reisestipend gjennom Lånekassen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han kan søke hybel og få borteboerstipend.

Anonymkode: 05cab...83e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er 12 mil? Da har han krav på borteboerstipend om han velger å bo på hybel. Om ikke har han i alle fall krav på gratis skoleskyss.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du kanskje 12 mil?

Anonymkode: 69d41...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på videregående fikk alle som hadde over 9 km skolevei gratis busskort. Men siden kortet bare var gyldig for to turer om dagen mandag-fredag (til og fra skolen, og kun med første buss som gikk etter at skolen var slutt for dagen) var det stort sett bare de elevene som måtte krysse fylkesgrensa som brukte det, vi andre valgte heller å kjøpe ungdomskort med ubegrenset antall reiser innen fylket.

Anonymkode: b4273...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har krav på skoleskyss men ikke kompensasjon ut over det. Kan kvalifisere til borteboerstipend om han flytter nærmere skolen. Jeg hadde 1 time og to bytter hver vei, jeg fikk lappen på lett motorsykkel da jeg var 16 og bil da jeg var 18 så da var det mye kjappere å kjøre selv

Anonymkode: a0258...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyss

Ingen penger.

Anonymkode: 6798a...44e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 km tar 20-30 min og sykle, så om han gidder å kaste bort så mye tid på bussen må han jo trives med å sitte mye på raua...

Anonymkode: 9a3ac...919

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror han kan søke hybel og få borteboerstipend.

Nei da må det være 40km. Kan ikke noen få tilfeller få. Vi bort 39km fra og bruker 2 timer morgen og 2 timer efta med buss. 2 bussbytter.

Men hvis trådstarter mener 12 mil. Kan en få borteboerstipend og flytte nærmere skolen. Men spørsmålet blir da hvor mye i leie strøm osv en må ut med. For borteboerstipend er ofte lavere en hva hybel koster, 

Men dekt skyss har en krav på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har et barn som går siste året på videregående, og han har 1,5 time reisevei hver vei, så han har altså 3 timer reisevei hver dag. Det er 12km mellom oss og skolen, og det er tre bussbytter hver vei. 

Min mor mente hun hadde lest eller hørt at de har krav på en kompensasjon el om de har reisevei over en viss tid ifbm skole. Stemmer det? Er det noen som vet hvor jeg kan evt finne ut av det?

Kompensasjon? Han har jo selv valgt å bo så langt borte fra skolen? Han kan flytte på hybel nærmere skolen og få borteboerstipend. 

Anonymkode: 65752...12a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (2 minutter siden):

Nei da må det være 40km. Kan ikke noen få tilfeller få. Vi bort 39km fra og bruker 2 timer morgen og 2 timer efta med buss. 2 bussbytter.

Men hvis trådstarter mener 12 mil. Kan en få borteboerstipend og flytte nærmere skolen. Men spørsmålet blir da hvor mye i leie strøm osv en må ut med. For borteboerstipend er ofte lavere en hva hybel koster, 

Det kan nå ikke ta 1,5 timer å ta bussen 12km. Da kan han sykle til skolen vesentlig raskere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan nå ikke ta 1,5 timer å ta bussen 12km. Da kan han sykle til skolen vesentlig raskere.

Derfor jeg og skriver om trådstarter mener 12mil

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men ska heler ikke være sikker. For der sønnen  gikk er det 17 km til og han brukt 1 time og 45 min med buss bytte til skolen. Tok busd hjemme fra, gikk av på hetteglass stod der å  ventet på bussen som så fraktet ham videre. Hjem så gikk det 1 time og 10min, for da stod en  buss å ventet på der buss bytte er. Med bil brukte vi ca 22min

Ser bare på yngste skolen er 37 km unna. Med bil bruker vi ca 45 min. Men med skoleskyss nesten 2 timer på morgenen, da bytte over til taxi og kommer 15 min for seint. Hjem 2 timer og 15 min med buss bytte. Vi klarte til slutt å få taxi når skolen klagget på at ungdommen kom for seint hele tiden

Så er mye rart oppsett på buss til videregående skoler. Og mange ungdom rundt som kutter ut alt av fritidsaktiviteter pga mye sitting på buss

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (19 minutter siden):

På lånekassen sine sider står det at ett av kravene må være oppfylt, og ikke alle. Men da må han bruke mer enn tre timer, og ikke 2:59. Ingen jeg vet om har hatt behov for det, så jeg vet ikke sikkert.Og hybel passer absolutt ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

12 km tar 20-30 min og sykle, så om han gidder å kaste bort så mye tid på bussen må han jo trives med å sitte mye på raua...

Anonymkode: 9a3ac...919

Snø, is, vind, regn, mørkt, mulig 80 sone? 

Anonymkode: 937cb...f27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mener du 12 mil? 

Anonymkode: 4b317...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er uansett ikke 1,5 time på 12 mil med tre bussbytter. Buss er ikke effektivt. Her tar det 50 minutt på 10 km i rushtid uten bussbytte. 3 x 15 minutt buss med 20 minutt venting x 2 mellom bussene er 1,5 time.

Endret av Eric_B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric_B skrev (Akkurat nå):

Det er uansett ikke 1,5 time på 12 mil med tre bussbytter. Buss er ikke effektivt. Her tar det 50 minutt på 10 km i rushtid uten bussbytte.

Her bruker de fort 1 time og 45 min på 17 km. De tar først 1 buss, står så å venter på henteplass for buss videre til skolen. Bussen kjører i halv sirkel til henteplass, og samme gjør buss nr 2 for å kjøre opp om andre steder å hente. 

Med bil bruker vi 20 min, men da kjører en ikke alle avstikkere som buss.

Ser samme med hvis yngste skulle tatt buss da hadde ho kommer for seint hver dag, og måtte ha taxi på deler av stykket. Her gikk skolen inn og klager og fikk da taxi hele veien for å nå skolestart . 45 min med taxi. Med buss først 1time og 30 min ,så bytte til taxi som bruker 15 min til skolen. Hjem hadde det gått over 2 timer på strekning hvis buss gikk direkte 37 km. Men buss kjører innom og utenom hovedveier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta kontakt med rådgiver på skolen!

Anonymkode: e0c41...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...