AnonymBruker Skrevet 24. oktober #41 Del Skrevet 24. oktober Det er vel verre for miljøet at du kaster det. og kjøper nytt? Om du tenker på eget intak er nok vann fra vasken verstingen, og maten du spiser. Anonymkode: bc3b7...28c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #42 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): da får du i deg mikroplast.... Anonymkode: f0e0e...ff2 Ikke mer enn de siste 43 årene, og dagens plast inneholder langt færre skadelige stoffer enn den jeg fikk i meg de første 15-20 årene så det lever jeg fint med. Spiser du? Da får du i deg mikroplast fra alle de kasserte plastgjenstandene på verdens søppelfyllinger. Spesielt om du spiser sjømat, men da kommer den mer spesifikt fra land uten fungerende avfallsgjenvinning. Anonymkode: 1f4bb...cf5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #43 Del Skrevet 24. oktober Jeg har byttet ut ungene sine drikkeflasker og matbokser til stål og glass. Anonymkode: c0828...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #44 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): spennende. Hvor fant du den i bambus? ts Anonymkode: f0e0e...ff2 Jeg trodde det var på Rusta, men når jeg sjekket deres side så fant jeg den ikke der. Så da husker jeg rett og slett ikke. Men de har en del i tre så jeg. Anonymkode: 42aae...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #45 Del Skrevet 26. oktober Hvilke skjærfjøler bruker dere til kjøtt og kylling? Trefjøler er vel ikke det beste der. Jeg har alltid brukt plast, men har jo lært at det er dumt Anonymkode: cca54...e55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 26. oktober #46 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 16.00): spennende. Hvor fant du den i bambus? ts Anonymkode: f0e0e...ff2 Ikke meg du siterte, men et enkelt søk på "stekespade bambus" ga en del treff. Alternativ 1 Stekespade i bambus fra Kid Alternativ 2 Stekespade i bambus Eva Solo Finnes flere men dette er to eksempler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #47 Del Skrevet 26. oktober Har byttet ut det meste på kjøkkenet til tre, glass, stål og stein. Syns plastikk er vanskelig å få skikkelig rent. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke skjærfjøler bruker dere til kjøtt og kylling? Trefjøler er vel ikke det beste der. Jeg har alltid brukt plast, men har jo lært at det er dumt Anonymkode: cca54...e55 Marmorplate Anonymkode: f9703...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #48 Del Skrevet 26. oktober Så absolutt ikke. Jeg blir ikke hysterisk om moten beordrer meg til en slik ting. Jeg har det jeg har hatt og brukt i mange år og de skal være i bruk til de går i stykker på noe vis. Anonymkode: aad82...bd1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #49 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Marmorplate Det er døden for knivene dine, så håper ikke du har dure kniver. Anonymkode: 1c258...72c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 26. oktober #50 Del Skrevet 26. oktober Jeg er mer bevisst på å erstatte kjøkkenredskaper i plast med annet materiale når det jeg har er utslitt. Kaster ikke en brukbar kasserolle i teflon før nødvendig... Tar ikke særlig hensyn til plastemballasje. Plastemballasje krever lite energi å produsere, så det er ikke nødvendigvis bra for miljøet med mindre plastemballasje. Det krever mye mer energi å produsere en papirpose enn en plastpose. Dårlig emballasje kan også øke matsvinnet. Flergangsamballasje krever også mye energi å produsere, så heller ikke der er det nødvendigvis så lurt å bytte ut for eksempel deoen med en refill-deo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 26. oktober #51 Del Skrevet 26. oktober Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #52 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilke skjærfjøler bruker dere til kjøtt og kylling? Trefjøler er vel ikke det beste der. Jeg har alltid brukt plast, men har jo lært at det er dumt Anonymkode: cca54...e55 Jeg kjøpte nye laget av sukkerrør da mine i plast var utslitte. Mulig det kan være noe? Anonymkode: bfdac...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #53 Del Skrevet 26. oktober Det er veldig lenge siden jeg byttet ut ting. Har kun stålpanner/kjeler og stekespader/sleiver i tre foreks. Visp i metall. Oppbevaring i glass og metall, samme med matbokser og drikkeflasker. Bruker aldri plastposer fra matbutikker, kun sekk/gjenbrukbare nett. Kjøper tynne biodegradable poser til søppel, er lite restsøppel uansett ved god kildesortering. Og vi har gjenbrukbare nett laget til frukt ol. så vi ikke bruker små plastposer i butikken heller. Det eneste jeg kjøper i plast er vel shampoo og tannkrem. Har ikke helt hoppet over på shampoobar, men burde egentlig bare prøve det. Tannkrem har jeg så strenge krav til at jeg må nok bare beholde den. Rengjøringsmidler er jo fint med klar foreks som har påfyll i papp. Anonymkode: 0d5fc...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #54 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er veldig lenge siden jeg byttet ut ting. Har kun stålpanner/kjeler og stekespader/sleiver i tre foreks. Visp i metall. Oppbevaring i glass og metall, samme med matbokser og drikkeflasker. Bruker aldri plastposer fra matbutikker, kun sekk/gjenbrukbare nett. Kjøper tynne biodegradable poser til søppel, er lite restsøppel uansett ved god kildesortering. Og vi har gjenbrukbare nett laget til frukt ol. så vi ikke bruker små plastposer i butikken heller. Det eneste jeg kjøper i plast er vel shampoo og tannkrem. Har ikke helt hoppet over på shampoobar, men burde egentlig bare prøve det. Tannkrem har jeg så strenge krav til at jeg må nok bare beholde den. Rengjøringsmidler er jo fint med klar foreks som har påfyll i papp. Anonymkode: 0d5fc...e91 takk for mange gode ideer hvilken tannkrem bruker du? Anonymkode: f0e0e...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #55 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): takk for mange gode ideer hvilken tannkrem bruker du? Anonymkode: f0e0e...ff2 En fra Urtekram. Anonymkode: 0d5fc...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #56 Del Skrevet 26. oktober Det hjelper jo ikke miljøet å kaste masse plast som allerede er produsert, pakket inn i mer plast og solgt til meg. Da er det vel mer miljøvennlig å beholde tingene så lenge som mulig og kaste dem når de ikke lenger er brukanes. Når jeg da skal kjøpe nytt, så styrer jeg mest mulig unna plast. Har startet i det små med å kjøpe mest mulig klær i ull, bomull og lin fremfor syntetiske stoffer. Har også sluttet å kjøpe/bruke microfiberkluter og bruker nå heller bomullskluter (liker spesielt de resirkulerte som selges gjennom C Soaps). De skal brukes til de er fillete før de byttes ut. Har hatt samme plastflaska fra Klar håndsåpe på badet stående i over ett år nå, og fylt etter med refill fra pappkartong. Det blir sånne små tiltak, men jeg tenker at litt er bedre enn ingenting. Anonymkode: 1b6b1...869 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #57 Del Skrevet 26. oktober Det er ikke lenge siden at alle skulle ha drikkeflasker i metall, også for barna, istedenfor drikkeflasker i plast. Og nå ser tannleger en økning i tannskader som følge av bruk av metallflasker. Så flott da at barna dine ikke fikk mikroplast i seg men de nå må leve med kroner og implantater fra ung alder. det jeg prøver å si, alt med måte. Det er kapitalisme, det er markedsføring, de prøver til å selge deg mer av produkter som om du har alt du trenger. Det skapes behov der det ikke er behov for nye ting. Oppvaskbørste i tre varer mye mindre enn oppvaskbørste i plast, så dette er win-win for selgere. Du må kjøpe en ny nå og du blir nødt til å kjøpe nye ofte. Anonymkode: b2690...160 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #58 Del Skrevet 27. oktober Det er mer miljøvennlig og billigere å resirkulere plastposer enn papirposer. Så jeg handler gladelig på de stedene som bruker poser i plast kontra papir Anonymkode: d1513...4b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #59 Del Skrevet 27. oktober Kaster ikke noe som helst! Ikke før det er utslitt på en eller annen måte. Det er andre ting vi burde være mer forsiktige med for å unngå mikroplasten, som er det store problemet over alt i vann, og det er all kjøring på vei. Mikroplast fra hjul er jo som alle vet et stort problem. Og etter at elbiler kom på veien, som er vesentlig mye tyngre, avgir mer mikroplast pga høyere effekt og vekt. Anonymkode: 48e8e...e71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #60 Del Skrevet 27. oktober Er det meningen at vi skal kaste alt av plast hjemme? I så fall gjør ikke jeg det før det jeg evt har av plast må skiftes ut. Eneste jeg tenker på er å erstatte stekespade etc med tre-produkter. Anonymkode: a239e...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå