Gå til innhold

Flere som er i gang med å kaste det meste av plast i hjemmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker det er mer miljøvennlig å ha bruksting i plast i bruk enn å kaste de. Da blir det bare mer plastavfall da. Og mye plast holder jo i mange år. Ta Lego f.eks.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er egentlig formålet med å kaste all denne plasten, TS?

For hvis det er miljøhensyn som er saken, er det jo mer miljøvennlig å faktisk bruke plasttingene sine til de er utslitte og så kjøpe inn nye ting i andre materialer enn å kaste brukbare plastting kun for å kaste.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp du redder verden ved å skape et fjell av fult brukbart plast for å kjøpe akkurat den samme tingen i et annet materiale. 

Det er lov å puste et par ganger og tenke seg om før man kaster seg over rollen som hysterisk. Det beste du kan gjøre er å bruke det du har til det er utslitt, levere det til riktig resirkulering og deretter kjøpe nytt som er bedre for miljøet.

Anonymkode: 1c258...72c

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster ikke det jeg har så frem til at det ikke er ødelagt da. Men jeg er mye mere bevist når jeg kjøper klær. Prøver å ikke kjøpe klær som inneholder plast. 

Anonymkode: 8ba0c...eaf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takinova skrev (4 minutter siden):

Er ikke poenget med å bytte ut plasten det at vi får så mye mikroplast i maten vår?

Når en hiver det, kommer det i maten.

Anonymkode: 35136...077

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle nå kaster masse brukbare ting av plast for å erstatte med nye saker som må produsere i noe annet vi ikke har oppdaget krisen med enda..... ja da krymper plast problemet tenker jeg for alle plasten på fyllinga blir jo ikke til mikroplast i hjernen vår til slutt den og....

Anonymkode: 39f4b...021

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bevisst og bytter ut plasten der jeg kan. Irriterer meg daglig over mengden med plast som er rundt maten vi kjøper. Bruker f.eks tøynett når jeg kjøper frukt, bruker beewraps rundt og over mat. Bruker sjelden plastredskaper i matlaging, stål og tre er så mye bedre. 

Anonymkode: 6b785...ff2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ts, har selv også kvittet meg med plast med noe i glass. Oppbevarer mat/rester i glass med trelokk. Har byttet matpakke i metall, og byttet nesten alle drikkeglass til enten metall eller glass. Og sugerør er byttet med glass og silikonsugerør (fikk syreskader på tennene av papirsugerør). Spesielt synes jeg det var viktig da drikkeflasker lekker ut mye plast når de står i sola - noe jeg selv fant ut at jeg ofte gjør med drikkeflasker når jeg lar de ligge i bilen mens jeg gjør ærender. Har byttet ut en del teflon-produkter da jeg er alt for lat til å kaste panner som får skrapemerke. Har ikke byttet kjøkkenreskaper enda, og tror kanskje ikke jeg kommer til å gjøre det med det første heller. Prøver å tenke litt mer over det jeg handler inn, så prøver å unngå plast der det er funksjonelt og mulig.

Anonymkode: d0982...977

Jeg pleier å ha vannflaske Imsdal sin ved siden av senga, da jeg drikker et par slurk før jeg legger meg og hvis jeg våkner midt på natta. Hvilken i glass vil du anbefale meg da?

Anonymkode: dd5fa...a24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pleier å ha vannflaske Imsdal sin ved siden av senga, da jeg drikker et par slurk før jeg legger meg og hvis jeg våkner midt på natta. Hvilken i glass vil du anbefale meg da?

Det finnes da så mange drikkeflasker i stål, bonusen er at vannet holder seg friskere lengre og smaker bedre i stålflaske. Finnes i glass også, men knusbar slik flaske er jeg ikke noe fan av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bytter ikke ut fullt brukbare gjenstander fordi de er i 'feil' materiale. Det er ikke hverken miljøvennlig eller bærekraftig - for miljøet, klimaet eller lommeboka. Jeg forsøker å ta vare på de tingene jeg har. Nå kom f.eks tenåringen plutselig på at hun vil ha med gulrot og dip i matpakken, og i stedet for å kjøpe nye små beholdere i 'akseptabelt' materiale hentet jeg frem de ti år gamle små plastboksene vi sendte med i barnehagen når det var krise at agurkskivene blandet seg med paprikabitene i matpakka. 

Plast er et suverent materiale til mange formål, og så lenge man avhender plasten på riktig måte etter bruk er den helt uproblematisk. 

Anonymkode: 1f4bb...cf5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes da så mange drikkeflasker i stål, bonusen er at vannet holder seg friskere lengre og smaker bedre i stålflaske. Finnes i glass også, men knusbar slik flaske er jeg ikke noe fan av.

Der sa du noe, knusbar faktisk, det glemte jeg og det er uheldig da jeg har vegg til vegg teppe på soverommet. 
Synes det er vanskelig å finne liten vannflaske 🤔😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takinova skrev (1 time siden):

Hva er gode alternativer til stekespader av plast? De av metall ødelegger vel stekepanna?

Hvis du har en stekepanne med basically plastbelegg/kunstvelegg, så kan du vel beholde plastspaden også. 

Anonymkode: 2d9d9...436

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, med mindre det må byttes ut. Har kun matbokser i glass nå, de kan brukes i fryser/kjøleskap/mikroen/stekeovnen. De gamle i plast var utslitt. Er bare meg i husholdningen.

Kjøpte ny stekespade i bambus, som jeg trengte, den er jeg fornøyd med.

Anonymkode: 42aae...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Jeg kaster ikke ting før de er utslitt, det er lite miljøvennlig. Men det er gjerne ikke miljøet som er motivasjonen din for å kutte ut plast?

Anonymkode: 2d9d9...436

Jo absolutt det også. Også for å unngå å få i oss mikroplast ved bruk/vask .ts

Anonymkode: f0e0e...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, med mindre det må byttes ut. Har kun matbokser i glass nå, de kan brukes i fryser/kjøleskap/mikroen/stekeovnen. De gamle i plast var utslitt. Er bare meg i husholdningen.

Kjøpte ny stekespade i bambus, som jeg trengte, den er jeg fornøyd med.

Anonymkode: 42aae...42b

spennende. Hvor fant du den i bambus? ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, jeg bytter ikke ut fullt brukbare gjenstander fordi de er i 'feil' materiale. Det er ikke hverken miljøvennlig eller bærekraftig - for miljøet, klimaet eller lommeboka. Jeg forsøker å ta vare på de tingene jeg har. Nå kom f.eks tenåringen plutselig på at hun vil ha med gulrot og dip i matpakken, og i stedet for å kjøpe nye små beholdere i 'akseptabelt' materiale hentet jeg frem de ti år gamle små plastboksene vi sendte med i barnehagen når det var krise at agurkskivene blandet seg med paprikabitene i matpakka. 

Plast er et suverent materiale til mange formål, og så lenge man avhender plasten på riktig måte etter bruk er den helt uproblematisk. 

Anonymkode: 1f4bb...cf5

da får du i deg mikroplast....

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (1 time siden):

Er ikke poenget med å bytte ut plasten det at vi får så mye mikroplast i maten vår?

Jo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke svare hvis du irriterer deg over tema....:) Det er overraskende mye plast i et hjem. Masse på kjøkkenet som jeg har kastet. MEN tenk på alt man ikke kan velge bort ; oppvaskmiddel, shampo, såpe, kremer, rengjøringsmidler, matemballasje....skal du bli mer bevisst? Det vil jeg :) blir glad for gode tips

Jobber med dette her i hjemmet ja😅 Komplisert når man ønsker at ting er enkelt og billig uten å jobbe for mye med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...