Gå til innhold

Pynt & Dekor

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Hvordan dekorer dere hjemme til Jul? Har dere en spesiell stil eller er det barna som får henge opp all slags mikk-makk.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dekorerer ikke mye. Vi har julegardiner på kjøkkenet og noen juleduker som legges frem.

Har ikke mye pynt, men bruker ting jeg har fått, arvet eller laget selv.

Store fat med nøtter og julekonfekt på bordene. Julelys i lysestakene. Sløyfer på steder der det passer og litt granbar med pynt her og der.

Det er ikke noen spesiell stil da, tror jeg.

Det meste er håndlaget, enten av meg eller andre. Synes at det er mest kos med sånne ting som har historie og minner. Arvet bestemors julestaker (sånne runde, røde med "kulebein") og hennes gamle vinduspynt. Tingene er ikke nødvendigvis pene, men de må liksom frem og betyr mye for meg.

Utenfor har vi juletre med lys på, granbar på døra og fakler når vi får gjester. I fjor satte vi ut et par store nisser ved juletreet også.

"Julekassa" vår inneholder masse ting. Alt settes frem noen få dager før jul og alle tingene betyr noe for meg. Kjøper ikke ny pynt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

I min familie så har vi ikke noen tradisjon for dorullnisser ol. Og det er jeg glad for, fordi det er gørrstygt (beklager med det er det). Hjemme i Kongsberg legger mamma stor vekt på treet som er dekorert med pynt kun i rødt og gull. Alt matcher og treet er kjempelekkert. Julen 2000 dekorerte mamma og jeg ett Millenniums juletre med all dekor i sølv, glitter-hvitt og sort. Det kan du tro fikk MASSE oppmerksomhet. Det var kjempegøy.

Men høydepunktet hvert år er når vi setter opp Julekrybben vår, den er fra 1870-årene med figurer i ekte elfenben. Den er ett arvestykke fra min tipp oldemor som bodde hele sitt liv i England. Siden vi er katolikker så legges det ned mye arbeid i å sette opp krybben på flottest mulig måte med halm innflettet med gulltråder ol. Den store hvite purpeisen i stuen dekoreres med en kristtorn krans med sløyfe og søte håndlagede nisser. Ytterdøren får også stor krans og ute i gårdsplassen dekorer vi 2 edelgraner med utelys. De er ett h***** å få de opp og på rett plass men det er verdt det :-)

Hjemme i min egen leilighet pynter jeg enkelt men smakfullt. Adventsstaker i stål med små lys i alle 3 vinduene. Og i selve vinduene henger jeg opp krystall dekor i form av snøkrystaller og stjerner. Jeg kjøper også Juletre som jeg pynter kun i hvitt, sølv og glitter og jeg henger opp dekor på døren. Noe særlig mer pynter jeg ikke da jeg for det meste er hjemme i Kongsberg i Julen. Har ikke sans for glorete pynt og julegardiner.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter med julenisser og engler i alle varianter. Og selvsagt: dorull nisser. Julen er for barna, og jeg er kjempeglad i tingene som barna lager. Men... i mitt stille sinn tenker jeg noen ganger at når barna flytter ut, så skal jeg også pynte stilfullt i min smak. Men.... så får jeg vel barnebarn da etter hvert... :ler:

Koselig blir det okke som... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie så har vi ikke noen tradisjon for dorullnisser ol. Og det er jeg glad for, fordi det er gørrstygt (beklager med det er det).

Men Milla.. hva gjorde moren/familien din når du kom stolt hjem fra skolen eller barnehagen med en dorullnisse eller annet du hadde laget?

Satte de det ikke frem? Bare lurer jeg...

Hjemme hadde vi massevis av pynt som jeg hadde laget, det var jo litt av kosen. Jeg var stolt og det samme tror jeg at foreldrene mine var.

De fleste som har barn vil nok ha sånt fremme (i allefall mens barna er små). Har selv et hjerte i trolldeig som jeg laget da jeg var liten. Det er ikke perfekt, men mamma er kjempeglad i dette hjertet. hun fikk det i julegave og jeg kan ennå huske hvor mye jeg jobbet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse røde lys og en del nisser rundt omkring...ei skål med klementiner og julegodt står fremme hele tiden...

har juleduker fremme,og synes det er koselig å stryke..... :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du Milla, du Milla :hoho: - du får virkelig sagt det, du.

Fra spøk til alvor: Husker godt tilbake da vi lagde julepynt på skolen, flette-kurver, lange kjeder av glanspapir ol.... - mor hang alltid dette opp på treet hjemme, alt sammen. Og vi var tre søsken som lagde disse tingene. En venninne av meg derimot - hun fikk aldri henge opp noe som hun laget selv - moren satte opp et lite tre oppe i 2. etasje hvor hun fikk henge opp sin "hjemmelagde" pynt. Hun var så misunnelig på oss andre som hadde foreldre som satte pris på ting vi laget på skolen, enten det var julepynt, skjeive keramikk-ting eller dreide tre-giraffer - hos mor og far stod alltid disse tingene framme.

Det dreier seg i det store og hele om hva man synes er viktig her i livet, og min fineste julepynt er en engel i off-white ull som min eldste sønn laget i barnehagen og to små-nisser til å henge på treet som min yngste sønn laget for mange år siden.

Jeg liker veldig godt å ha litt stil hjemme - men ting som ungene lager er allikevel spesielt og jeg tar det fram med glede hver jul.

Ellers er jeg ganske nøye med pynting til jul - ikke for mye dill og glitter - heller mye lys - levende lys inne og elektrisk lys i et tre ute. Jeg liker ellers godt Hasle-nisser, så disse har jeg endel av rundt omkring. På treet har jeg helst kuler i gull og rødt, det må liksom se litt ordentlig ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir det nok ganske lite julepynting siden vi skal reise bort. Dessuten bor vi for øyeblikket litt trangt, så det er nok saker rundt omkring som det er. Eskene med julepynt står dessuten en plass mellom alle de andre eskene med saker, såeh..tror den skal få lov til å stå der.

Men jul blir det, for vi skal til søstra min som er kjempeutroooooligenooormt julemenneske.

NÅR jeg pynter til jul er det foreløpig ingen dorullnisser siden vi ikke har unger. Egentlig ikke så veldig masse nisser. Noen juleduker, stearinlys. Lys i vinduene og stjerne. Ser for meg mitt juletre med enten røde kuler og sølvkuler, eller blå kuler og sølvkuler. Enkelt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I julepynt er det viktigste for meg at det er følelser og tanker i det, ikke om det stemmer med den "riktige" designen og sånn.

Hjemme hos mor og far henger våre glanspapirlenker og kurver, dorullnisser og annen julepynt som serviettringer og brikker. Det ligger mye svett barnestrev i disse, og jeg setter stor pris på at de blir brukt enda. Det ligger noe bak dem. Og selv om vi i søskenflokken erter hverandre for den styggeste julekurven, er noe godt og trygt ved å se inni, der står det skrevet navn og årstall.

Dette er tradisjoner som jeg vil bringe videre til mine barn.

Jeg begynner å pynte til advent. Da kommer englene opp, lilla bånd - misteltein og julekalender. Vi har hver vår gavekalender - min sydde mormor til meg da jeg ble født, hans laget jeg til ham den første julen vår sammen. Og syvarmet lysestake i vinduene. Vanlig adventsstake også selvsagt. Julekrus til morgenkaffen fra Bodum, og litt annet stæsj som er jul, men ikke juleaften.

Så pyntes treet lille juleaften og resten av julepynten settes frem. Ikke så mye, ikke overpyntet - ingen cola-nisser og julegardiner med trykk og sånn - men julepynt jeg er glad i, har arvet - fått og som er pent for meg.

Min mann hadde ikke noe med seg inn i forholdet av den type ting, men vi har skaffet en del sammen. Vi har kristorn og hvite kvister - sopper og julekurver.

Vi kan være litt mer glorete og gøyale i førjulstiden. Men Juleaften og juledagene er hellige. Da er det ingen amerikansk julemusikk og annet stæsj. Da er det kun Sølvguttene og "ordentlige" greier liksom. Juletreet tas aldri inn før lille julaften, og jeg er også vokst opp med at det var mor og far som pyntet treet etter at barna hadde lagt seg.

Vi går heller aldri på besøk til annet enn familien 1. juledag. Til nød 2.dag, men helst ikke. Så kommer Romjulen - da er det full fart igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer på julepynten og nissene barna lager, det er utrolig gøy å ta det frem hvert år. Hos mine foreldre gjorde de likedan, morsomt å se noen kurver jeg flettet da jeg gikk i 1.klasse. Jeg har ikke sansen for julegardiner med nisser og sånt, men nå har jeg knapt gardiner noen steder i huset heller.

Mye fint i juledesign, men kombinasjonen av noe kjøpt, noe hjemmesnekret og noe arvet, synes jeg er hyggeligst.

Og så lager vi pepperkakehus da, det står fremme til like over nyttår. Det smaker forferdelig, men barna elsker det.

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Men Milla.. hva gjorde moren/familien din når du kom stolt hjem fra skolen eller barnehagen med en dorullnisse eller annet du hadde laget?

Satte de det ikke frem? Bare lurer jeg...

Jeg gikk på flere skoler som barn, de var katolske og hadde en ganske annen form for undervisning enn den norske. Når det nærmet seg Julehøytid ble det lagt vekt på julens budskap og bønn, ikke på dorullnisser.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på flere skoler som barn, de var katolske og hadde en ganske annen form for undervisning enn den norske. Når det nærmet seg Julehøytid ble det lagt vekt på julens budskap og bønn, ikke på dorullnisser.

Milla

Sorry at jeg maser om dette altså... men gikk du aldri i barnhage eller et sted der du fikk drive med forming?

Snakker ikke om BARE dorull-nisser altså, men om julepynt/gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Sorry at jeg maser om dette altså... men gikk du aldri i barnhage eller et sted der du fikk drive med forming?  

Snakker ikke om BARE dorull-nisser altså, men om julepynt/gaver.

Du maser ikke!!

Nei, jeg gikk aldri i barnehage eller noe som liknet på det. Vi drev ikke med forming men vi tegnet og malte mye, på den måten fikk vi utløp for vår kreativitet.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK!

Synes likevel at det er litt trist jeg da.. en viktig del av min barndom var nemlig forming i barnhage og skole. Det var der jeg virkelig hevdet meg og fikk resultater som førte til den selvtilliten jeg har i dag.

Kan ennå huske stemningen og følelsene ved å lage masse julepynt som vi siden fikk ta med hjem. Og ikke minst stoltheten når tingene ble satt frem på hedersplass. Det samme gjaldt tegninger på kjøleskapet og andre ting vi lagde, men julen var spesiell.

(Liten avsporing fra min side her..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos meg pyntes det ikke til jul; der oppholder jeg meg aldri rundt juletider; da bor jeg hos mine foreldre.

Er så heldig å ha en mamma som satt med oss barna og laget masse julepynt hjemme; det var ikke bare i barnehagen og på barneskolen vi gjorde sånt.

Mye av denne hjemmelagede julepynten har foreldrene mine enda; og bruker det til jul. Nøttenisser og julehjerter fra andre klasse er gøyale å dra frem :ler:

Og pent blir det også! Vi har vanligvis flere juletrær hjemme hos mams&paps, noe av det flotteste er når vi i tillegg til juletreet med pakkene under, har en selvhugget dypgrønn einer pyntet i kun rødt og med lys (og jada; med den heimespøta røde pynten på!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julepynt er veldig personlig, og blir dermed veldig forskjellig fra hjem til hjem, og det er jo bra!

Selv skal vi feire jul i eget hjem for første gang i år, så jeg må kjøpe mer julepynt i år! Har ikke pyntet stort før siden vi knapt har vært hjemme i jula.

Har adventrstjerne og stake i vinduene. Staken er rød med hvite lys. Skikkelig julete, de i stål har jeg personlig ikke sansen for. Henger også noen julebjeller i sølvplett i et vindu. Har krans på døra. Har noen proselensnisser rundt omkring (et par er malt av en god venninne, de er kjempefine!!), har noen hjemmesydde filthjerter (fyllt med vatt) som jeg henger litt rundt omkring, juleduker på bordene og masse levende lys, røde eller hvite.

For første gang skal vi pynte juletre, og ved siden av lus blir det pyntet med noen hvite kuler med gulldekor, røde hjerter, gullengler og noen kjempefine små nisser. Og så mener sambo at vi må ha glitterlenker, noe jeg ikke er helt enig i.... Men hvis vi finner noen som er fine så kan det vel hende at jeg gir etter.

Hjemme ble det heldigvis alltid pyntet med ting vi barna hadde lagd i barnehagen og på skolen, men de har nok forsvunnet etter hvert som vi ble store... :wink: Bortsett fra en tøynisse som jeg sydde som 11-åring, den er kjempefin! :D

Selv gleder jeg meg til jeg får barn og kan kose meg med å lage pynt sammen med dem!! Da blir huset fullt av dorullnisser tenker jeg!! Og det er jo kjempekoselig! Hovedsaken for meg når jeg pynter er at det skal være koselig, ikke nødvendigvis så stilfullt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Hjemme hos oss kommer julepynten opp allerede 1. søndag i advent. Vi reiser hjem til julen og da er det hyggelig å kunne kose seg i leilighten mens en venter. Har mange små nissefigurer rundt omkring, ett par store engler som holder stearinlys, beige og røde duker, og ett par-tre glasskuler med sne i og som spiller en julesang m.m. Er veldig glad i den "gode-gamle" julen, nesten mot det nostalgiske,eller "Alle vi barna i B.bygrenda feirer jul" stil. I år må jeg få tak i ett trau. Det skal jeg ha frukt og nøtter i. Koser meg bare ved tanken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vi bare fulgt smaken til min mann og meg, og nektet å sette frem alt det rare/merkelige/fantasifulle/søte/ikke fullt så søte osv. osv. vår datter stolt kommer hjem med el. finner frem fra år til år og husker at hun laget ifjor, ville det nok blitt stilfullt, men da måtte vi ha et hjerte av stein.......og hun hadde nok heller ikke blitt så kreativ og full av idéer som hun har blitt med all den oppmuntring hun har fått hos alle som får 'æren' av å bivåne 'produksjonen' hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
ville det nok blitt stilfullt, men da måtte vi ha et hjerte av stein.......og hun hadde nok heller ikke blitt så kreativ og full av idéer som hun har blitt med all den oppmuntring hun har fått hos alle som får 'æren' av å bivåne 'produksjonen' hennes...

Jeg liker ikke den hentydningen du kommer med her Chimp. Bare fordi vi aldri brukte hjemmelaget Julepynt hjemme betyr ikke det at jeg vokste opp med "iskalde" foreldre. Skjerp deg!

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...