Tripptrapp1 Skrevet 24. oktober 2024 #21 Del Skrevet 24. oktober 2024 fire24 skrev (10 minutter siden): Hvordan går det utover barnet egentlig? Det må bytte bhg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fire24 Skrevet 24. oktober 2024 #22 Del Skrevet 24. oktober 2024 Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden): Det må bytte bhg. Det er ikke til barnets beste å være i en barnehage som foreldrene helt åpenbart ikke har tillit til (på tross av at foreldrene selvfølgelig sier at de er uenig i det). Tenk deg at barnet blir levert et sted der de ansatte opplever jevnlig å bli kritisert for å være underbemannet. Hvilken tillit får barnet til barnehagen da? 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 24. oktober 2024 #23 Del Skrevet 24. oktober 2024 (endret) mommyaka skrev (11 minutter siden): Ligger mer bak...dette spørsmålet blir jo stilt i alle barnehager idag..ingen blir kastet ut pga dette. Om hvorfor vil de ha barnet tilbake til et sted de ikke var fornøyd med Ja, det var enda mer. Blant annet hadde barnehagen lånt ut penger til et datterselskap for utvidelse. Denne planen ble ikke godkjent av kommunen, og det ble stilt spørsmål om dette lånet, og de økonomiske disponeringene. (Kilde:gjengangeren.no) Endret 24. oktober 2024 av Lillemor_Meg 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
idk_ Skrevet 24. oktober 2024 Forfatter #24 Del Skrevet 24. oktober 2024 fire24 skrev (4 minutter siden): Det er ikke til barnets beste å være i en barnehage som foreldrene helt åpenbart ikke har tillit til (på tross av at foreldrene selvfølgelig sier at de er uenig i det). Tenk deg at barnet blir levert et sted der de ansatte opplever jevnlig å bli kritisert for å være underbemannet. Hvilken tillit får barnet til barnehagen da? Datteren deres er to år. Hun vet jo ikke om konflikten. Hvis ikke foreldre har stått og kjeftet og kranglet foran barnet da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 24. oktober 2024 #25 Del Skrevet 24. oktober 2024 Meget ufin sak dette. Hvor det faktisk er barnet som lider mest. Et barn i denne alderen har muligens nettopp tilpasset seg det som har vært nytt og må muligens starte helt på nytt, med andre barn, andre voksne, andre lokaler... Er det ikke normalt å kalle inn til et møte og ha en dialog rundt det som eventuelle ansatte opplever som vanskelig etc i stedet for å bare fjerne plassen for denne stakkars 2. åringen? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fire24 Skrevet 24. oktober 2024 #26 Del Skrevet 24. oktober 2024 idk_ skrev (Akkurat nå): Datteren deres er to år. Hun vet jo ikke om konflikten. Hvis ikke foreldre har stått og kjeftet og kranglet foran barnet da. Hvordan skulle det ellers gå utover det psykososiale miljøet til de ansatte? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
idk_ Skrevet 24. oktober 2024 Forfatter #27 Del Skrevet 24. oktober 2024 fire24 skrev (Akkurat nå): Hvordan skulle det ellers gå utover det psykososiale miljøet til de ansatte? Foreldrene har omtalt barnehagen og ansatte negativt, står det. Vet jo ikke hva som ligger i negativt, om de har påstått at leder er en slu kjeltring, om de har brukt banneord eller hva det er. Men barnet behøver jo ikke ha noe med det å gjøre. Hvis foreldre står og tyter og klager ved henting og levering så er det jo så klart ikke barnets beste, og det er bedre for barnet å starte i ny bhg. Barn skal ikke blandes inn i voksnes konflikt. Men dette vet vi jo ikke noe om så.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 24. oktober 2024 #28 Del Skrevet 24. oktober 2024 fire24 skrev (1 minutt siden): Det er ikke til barnets beste å være i en barnehage som foreldrene helt åpenbart ikke har tillit til (på tross av at foreldrene selvfølgelig sier at de er uenig i det). Tenk deg at barnet blir levert et sted der de ansatte opplever jevnlig å bli kritisert for å være underbemannet. Hvilken tillit får barnet til barnehagen da? Det er ingen motsetning mellom at foreldrene er misfornøyde, samtidig som ungen koser seg glugg ihjel i barnehagen. Du bygger argumentene dine på antagelser. Foreldrene påstår i artikkelen at avslutningen av kontrakten kom som lyn fra klar himmel, og at de ikke har en konflikt med bhg. Dette er deres mening utad, og ut i fra dette er det også naturlig å tenke seg til at de ikke vil bytte bhg. At de sånn egentlig kanskje har oppført seg som berettigede rasshøl mot bhg over tid, er bare noe vi kan anta. Kanskje er forklaringen så enkel som at de ikke så at terminering av plassen i bhg var en mulig konsekvens av å skape seg vanskelig over tid. Og nå angrer de. Eller kanskje dette bare er en pissekonkurranse for de: De går til sak, og vinner de, så sier de opp plassen frivillig. De skulle bare statuere et poeng. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 24. oktober 2024 #29 Del Skrevet 24. oktober 2024 Vi hadde en forelder i barnehagen til mine barn som lagde et helvete. I hver eneste foreldremøte klagde hun på ALT. Det var kritikk mot navngitte ansatte, klaging på maten, på turer, på manglende info. Foreldremøter var ordentlige fæle. Barnehagen var ikke perfekt, men slik som hun holdt på skulle man tro det var verdens verste barnehage. Hun ødela antakelig det psykososiale miljøet for de ansatte. Og vi andre foreldre unngikk henne mest mulig.. Så ja. Jeg er forsiktig med å mene noe særlig om slike saker. Det kan være både det ene og andre 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me for life Skrevet 24. oktober 2024 #30 Del Skrevet 24. oktober 2024 Tipper dette er en sak hvor vi har ett sett foreldre som ikke forteller alt og har fullstendig mangel på selvinnsikt. Nekter å tro at det er så grunnløst som de skal ha det til. Bare det at de løp rett til avisa er et enormt varselflagg. 14 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plantpolice Skrevet 24. oktober 2024 #31 Del Skrevet 24. oktober 2024 fire24 skrev (2 minutter siden): Hvordan skulle det ellers gå utover det psykososiale miljøet til de ansatte? Jeg kan tenke meg flere ting. Det er mange som er imot at omsorg for barn privatiseres, men som likevel ikke får plass i noen annen barnehage. Da kan man fort ha en oppførsel som reflekterer ens motstand mot barnehagens driftsform, selv om man er fornøyd med de som omgås barnet. Dette kan vise seg gjennom skepsis til bemanning, kosthold, aktiviteter, utflukter, dags- og ukeplaner etc., som ytres både til ledelsen og de man møter i garderoben hver dag. Selv om foreldrene ikke mener det som kritikk av de ansatte kan likevel de ansatte føle seg kritisert og utmattet av dette. En konstant mistenkeliggjøring og skepsis til arbeidet man tar del i hver dag. Noen har ikke selvinnsikt til å forstå at deres kampsaker, som de mener kommer fra en god plass og vil lede til noe bedre, kan påvirke andre negativt. Man kan være helt enig med dem, og likevel bli utslitt av en konstant strøm av kritikk, eller hvis de f.eks forsøker å "verve" de ansatte til saken sin. Jeg har selv hatt kunder i min jobb som nesten krevde at jeg skulle være enig med dem om at min egen kollega var udugelig, det var veldig slitsomt. Så jeg kan forstå at de selv og barnehagen har helt ulike oppfatninger om hvordan dette har utspilt seg, om de er grunnleggende uenige om noe. Det vil ofte skinne gjennom, da folk ofte ikke er bevisst på egen fremtoning. Ikke meningen å spekulere i noe, bare prøver å reflektere over hvordan noe slikt kan skje. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruktfatet Skrevet 24. oktober 2024 #32 Del Skrevet 24. oktober 2024 idk_ skrev (47 minutter siden): Visste ikke det. Har kun erfaring fra kommunal. Men i så fall står det sikkert i vedtektene at man må møte på dugnad? Det står ja. To ganger i året, våren og høsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. oktober 2024 #33 Del Skrevet 24. oktober 2024 Det tok ca. to sekunder å se at dette er kranglefanter (de ble intervjuet på TV i går). 12 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdyen Skrevet 24. oktober 2024 #34 Del Skrevet 24. oktober 2024 Følte også jfr. intervjuet med foreldrene i går at de nok var kranglefanter. I tillegg følte jeg også at barnehagen faktisk hadde jusen på sin side da kommunen sa de ikke kunne klage på barnehagens vedtak om oppsigelse. Mye som nok ikke har kommet frem i denne dialogen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 24. oktober 2024 #35 Del Skrevet 24. oktober 2024 Orker ikke gjenta alt jeg skrev i den andre saken men folk har virkelig naive holdninger til de som driver barnehager (spesielt private). Som at de alltid tenker på barna først og gjør alt riktig og moralsk økonomisk. Mange tenker kun på egen vinning og siden de ikke må følge alle regler på opptak og oppsigelse som kommunale gjør så er det jo lettvint for dem å bare si opp et barn der foreldre faktisk stiller spørsmål til hvordan barnehagen driftes. Helt naturlig å reagere om det feks aldri settes inn vikar ved sykdom men sikkert slitsomt for ledelsen å få spørsmål og kritikk på. Og mange snakker og som at drift av barnehage er noe foreldre overhode ikke har noe å si på, men det stemmer ikke. Man har feks SU som er samarbeidsutvalget mellom foreldre og barnehage som er med å bestemme en del. Det er meningen at foreldre også skal ha noe å si. De er brukere av barnehagen, som er en tjeneste som kommunen gir masse tilskudd til disse private for å drive. Håpløst da at de bare kan styre på som de vil. Så jo og en annen sak i media om han som stengte en privat barnehage på dagen pga øknomikluss. Var kanskje foreldrenes feil der og eller? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 24. oktober 2024 #36 Del Skrevet 24. oktober 2024 Fruktfatet skrev (1 time siden): Hvis det er snakk om dugnad, så er det obligatorisk i privat barnehage, så de bidrar ikke mer enn andre der🤪 Obligatorisk dugnad ervikke lov og det vet pbl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 24. oktober 2024 #37 Del Skrevet 24. oktober 2024 Veldig kjedelig også at det stadig oppfordres spesielt av barnehageansatte til at foreldre må gjøre noe når det gjelder dårlig bemanning. Og så forsøker noen å si ifra til ledelsen i sin barnehage og så er dette resultatet? Miste plassen sin og folk på forum omtaler dem som kranglefanter? Har ikke dere et ønske om at barnehagen deres barn går i setter inn vikar ved sykdom? Eller at de bruker tilskuddet de får til å drive barnehagen på faktisk drift av barnehagen, altså ting som gagner barna? Som ansatte, utstyr osv? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fruktfatet Skrevet 24. oktober 2024 #38 Del Skrevet 24. oktober 2024 Rosa Sitron skrev (3 minutter siden): Obligatorisk dugnad ervikke lov og det vet pbl. Mulig det, men er sånn i bhg vi brukte. Passa det ikke å bli med på datoene som var satt opp, så måtte vi stille opp andre dager på egen hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 24. oktober 2024 #39 Del Skrevet 24. oktober 2024 idk_ skrev (1 time siden): Men er det greit at det går utover en toåring? Jeg har hatt forferdelige kunder i butikk som jeg nesten håper at de kommer ut for en ulykke. Men det vil jo ikke si at jeg er frekk eller sur mot barna deres når de kommer og handler liksom. Er jo ikke deres feil. Det blir jo en en interessekonflikt, men arbeidsgiver har plikt til å påse at de ansatte har et trygt og godt arbeidsmiljø. Dette er ufravikelig. Så dersom disse foreldrene ter seg på en slik måte at det går ut over arbeidsmiljøet og de ansatte gruer seg til å gå på jobb så vil jeg anta at arbeidsgiver har rett, og kanskje til og med plikt, til å gjøre det meste for å rette opp i forholdene. Vi har jo saken i Oslo, der sprøyterommet nå har blitt stengt av arbeidstilsynet fordi de ikke har sikkerhetstiltak på plass. Det går uten tvil ut over de som bruker sprøyterommet, som er en svak gruppe. Men ansattes krav på en trygg arbeidsplass går foran og sprøyterommet forblir stengt fram til kommunen kan vise til at de har gjort tilstrekkelig med tiltak for å ivareta sikkerheten til de som jobber der. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 24. oktober 2024 #40 Del Skrevet 24. oktober 2024 SoftKitty skrev (5 minutter siden): ...mange snakker og som at drift av barnehage er noe foreldre overhode ikke har noe å si på, men det stemmer ikke. Man har feks SU som er samarbeidsutvalget mellom foreldre og barnehage som er med å bestemme en del. Da er jo det rette organ å ta opp klager i. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå