Gå til innhold

Løs hund, elgjakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det jo elgjakt, og jeg lurer på om jegere blir irriterte på oss som går i skogen med løs hund under jakta?

Jeg går mye med løs hund nå på høsten, hunden stikker ikke av, men den går jo ikke helt inntil benet mitt heller. Den svinser og svanser sånn maks 20 meter fra meg.  Er det et irritasjonsmoment og bør unngås under jakt? 

Jeg går jo selvfølgelig ikke med løs hund der jeg vet det er jakt, men jeg har ikke oversikt over hvor det ikke jaktes. 

Anonymkode: 07e5c...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det ikke er båndtvang der du oppholder deg, og du har full kontroll på hunden din slik at den ikke stikker av eller ut av syne, så har du din fulle rett til å ha den løs. Jegerne eier ikke skogen. Jeg både rir og går tur i skogen uansett årstid, ingen av mine dyr som går løse, men kan godt hende jeg jager unna diverse vilt der jeg går likevel. Men det får så være, jeg må da også få lov til å benytte meg av nærområdet.

Nå sitter jeg ikke på fasiten, men har inntrykk av at de fleste uansett jakter i skumringen? Og at det vanligvis skytes dyr i litt mer åpne områder (jorder, myrområder, fjell, åpne områder i skogen). Så går man i tett skog på dagtid, så er det vel mindre sjanse for å plage noen. Men tar uansett på både meg selv og dyra godt med reflekser og sterke farger på denne tiden av året, siden jeg vet det er enkelte jegere som tydeligvis har forferdelig dårlig syn og klarer å skyte hester selv om det er elg de jakter på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte sikkert 15 skudd mens jeg gikk tur med hunden sist i skogen. Synes det var ekkelt men tror de var langt unna.

Anonymkode: 46393...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at du kan risikere at hunden din blir skutt ved en misforståelse under elgjakten?

Ønsket du det?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (17 minutter siden):

Du vet at du kan risikere at hunden din blir skutt ved en misforståelse under elgjakten?

Ønsket du det?

Må alle holde seg unna skogen da, mener du? 

Begge parter må ta hensyn til hverandre! Refleks, LED-lys, evt kattebjelle på halsbåndet til hunden, bør være signal nok. Om jegerne ser såpass dårlig så bør de ikke jakte. Det verste er vel at mange drikker for mye under jakta...

Anonymkode: 5e2be...fe6

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må alle holde seg unna skogen da, mener du? 

Begge parter må ta hensyn til hverandre! Refleks, LED-lys, evt kattebjelle på halsbåndet til hunden, bør være signal nok. Om jegerne ser såpass dårlig så bør de ikke jakte. Det verste er vel at mange drikker for mye under jakta...

Anonymkode: 5e2be...fe6

Det for sent å angre når hunden blir skutt. Feilskyting skjer.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ikke forstyrre jegerne ved å gå akkurat i det terrenget det jaktes i de første 14 dagene i elgjakta fordi jeg vet at for mange er dette julaften, bursdag og bryllupsdag på en gang. Det er noe de trener både hund og skytter til hele året og ser veldig frem til. Det jaktes jo ikke overalt alltid gjennom hele perioden så det går an å forhøre seg f.eks. hos den lokale jakt- og fiskeforeningen (Mange har aktive FB-sider hvor man kan spørre) om hvor det jaktes når og om noen jaktlag evt. er ferdige med kvoten og derfor har avsluttet jakta. 

Med tanke på hvor mye det jaktes i Norge så skjer det uhyre få ulykker. Et og annet vådeskudd forekommer, men jeg har aldri hørt eller lest om om at turgåere eller deres hunder har blitt skutt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (53 minutter siden):

Du vet at du kan risikere at hunden din blir skutt ved en misforståelse under elgjakten?

Ønsket du det?

Vtp avstand til meg og hunden min ihvertfall er det nok ca like stor fare for at jeg blir skutt om hunden er i fare for å bli skutt. Jeg har aldri tenkt tanken på at jeg ikke bør ferdes i skog og mark under jakt. Kjenner flere som jakter, men noe sånt har aldri vært nevnt.  At turgåere får vilt til å bevege på seg er vell så normalt at de ikke irriterer seg over det. Tross alt jakt som er hovedgrunnen til at de skyr folk.

Skulle jeg høre skudd nært når jeg er på tur snur jeg nok skal sies. Klarer ikke jegeren å skille mellom hund og elg burde ikke den personen ha lov til å drive med jakt... 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Du vet at du kan risikere at hunden din blir skutt ved en misforståelse under elgjakten?

Ønsket du det?

Ta på hunden orange vest og bjelle på halsbåndet. Da er vel sjansen omtrent samme som for at mennesker blir skutt. Jegere som skyter et knall orange dyr som lager plingelyd bør avstå fra jakt.

Anonymkode: 673c0...885

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ta på hunden orange vest og bjelle på halsbåndet. Da er vel sjansen omtrent samme som for at mennesker blir skutt. Jegere som skyter et knall orange dyr som lager plingelyd bør avstå fra jakt.

Anonymkode: 673c0...885

Klarer ikke jegere å se forskjell på hund og elg/rådyr/hare så har vedkommende overhodet ikke rett på lisens altså. Om så burde jo mennesker også være redde.

Anonymkode: b8374...6a3

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommodevaran skrev (17 timer siden):

Om det ikke er båndtvang der du oppholder deg, og du har full kontroll på hunden din slik at den ikke stikker av eller ut av syne, så har du din fulle rett til å ha den løs. Jegerne eier ikke skogen. Jeg både rir og går tur i skogen uansett årstid, ingen av mine dyr som går løse, men kan godt hende jeg jager unna diverse vilt der jeg går likevel. Men det får så være, jeg må da også få lov til å benytte meg av nærområdet.

Nå sitter jeg ikke på fasiten, men har inntrykk av at de fleste uansett jakter i skumringen? Og at det vanligvis skytes dyr i litt mer åpne områder (jorder, myrområder, fjell, åpne områder i skogen). Så går man i tett skog på dagtid, så er det vel mindre sjanse for å plage noen. Men tar uansett på både meg selv og dyra godt med reflekser og sterke farger på denne tiden av året, siden jeg vet det er enkelte jegere som tydeligvis har forferdelig dårlig syn og klarer å skyte hester selv om det er elg de jakter på.

 

Gjør de ikke det? Jeg eier ihvertfall skogen jeg jakter i. 

Det er bare å gå på tur med løs hund i jakta på min eiendom ihvertfall. En fordel om du har litt oversikt og ikke roter deg inn midt i et drev eller ei jaktlinje og at du unngår å forstyrre elghunder som holder elg, men de hører du på god avstand.

Litt mer problematisk å unngå de som jakter med svartbikkje, for de er helt lydløse, men det er jo maks uflaks om du skulle slumpe borti de. 

Anonymkode: ca7ea...ccd

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (8 timer siden):

Du vet at du kan risikere at hunden din blir skutt ved en misforståelse under elgjakten?

Ønsket du det?

En jeger vil aldri finne på å skyte på et dyr de ikke har identifisert, så denne redselen er det bare å legge bort. 

Jeg er jeger og har ikke noe problem med at det kommer folk med hund inn på terrenget. 

Under elgjakt er ofte skytterne postert i åpne områder, og hvis en av de observerer folk, så får alle beskjed. De vil da reise seg slik at du ser dem og tømme våpenet. De som driver viltet (elgen) fram vil gå i jevn fart mot postene, og vil også si i fra hvis de observerer folk i terrenget. De bærer ikke nødvendigvis våpen. Det eneste som kan være problematisk er hvis din hund forstyrrer en eventuell elghund som står med elg, men da vil du høre losen og kunne unngå situasjonen. Elgjakta foregår (i mitt jaktlag) fra det blir lyst til 1-2 timer før det blir mørkt. De vil ha såpass til lys ved siste felling at de har tid til et eventuelt ettersøk.

Annen jakt, slik som fugl og hare, vil også være uproblematisk i forhold til folk i terrenget. Jegerne vil vike unna hvis de ser/hører folk og andre jegere, da det er tryggest med tanke på skyting, og lurest i forhold til at viltet også flytter seg fra folk.

Jegere skal forresten vise uladd våpen når de møter folk. 

For høfflighetens skyld så unngår jeg å gå i terreng der jeg vet det foregår elgjakt, eller går en annen vei hvis jeg treffer på de. (Har fuglehund jeg går tur med.) Et elgdrev er som oftest godt planlagt, der skytterne er postet på ei forhåndsbestemt rekke, og driverne har også ei fastsatt rute å gå. Hvis jeg da kommer inn der med hund, så må de kanskje legge om planen, starte på nytt eller avslutte drevet.

Skogen er for alle, og jegerne skal ta hensyn til at det kan komme "hva som helst" inn på deres terreng.  (Var plaget med sau i elgdrevet en gang... tror nok vi ble avslørt av elgen da.)

 

Anonymkode: 60768...61d

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å prate med hunden i skogen for at jegerne skal høre at vi kommer. Men er slitsomt å snakke i tre timer da siden vi går i tre timer hver dag. Mye jakt her.

Anonymkode: 46393...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlaget her sier at det ikke plager dem at andre bruker skogen. Men de setter av en fast uke i året, så akkurat den uka kan de ha skogen for seg selv, jeg har den resten av året. 

Anonymkode: 0ff88...377

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Honey Dew skrev (22 timer siden):

Du vet at du kan risikere at hunden din blir skutt ved en misforståelse under elgjakten?

Ønsket du det?

Det er svært lite sannsynlig.  Har ikke på de 25 årene jeg har jaktet vært borte i at noen der vi bor skytter mot hund. En jeger som gjør det hadde aldri kommet på noe jaktlag der vi jakter

Anonymkode: c3dd4...4fc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (22 timer siden):

Du vet at du kan risikere at hunden din blir skutt ved en misforståelse under elgjakten?

Ønsket du det?

En jeger som ikke ser forskjell på en elg og en hund trenger sterke briller og bør kanskje ikke håndtere et gevær! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du gå tur med hunden din som normalt, også når det jaktes. Det er kun 3% av befolkningen som jakter, alle andre skal ikke ta hensyn til den makabre hobbyen og holde seg unna skogen. Jeg går tur hele året, akkurat når det passer meg. Tar ikke mer hensyn enn det jeg normalt gjør til ALLE som ferdes i skogen (dvs ikke bråke, ikke forsøple, ikke la mine hunder forstyrre andre mennesker eller dyr). 

Anonymkode: 1f78c...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mer bekymret da jeg hadde mørk grå hest på tur i skogen i elgjakta enn hund :laugh: 

Her vet jeg sånn omtrent når de er ute på jakt, så da prøver jeg å unngå de tidspunktene inne i terrenget. De kan uansett ikke skyte på tvers av turveier, så de brukes uansett hele året. 

Anonymkode: 55822...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...