Gå til innhold

Reaktiv hund og folk som vil hilse uten å be


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten hund (6-7 kilo) som ser veldig søt og uskyldig ut, men innerst inne tror jeg hun er ganske redd for ukjente mennesker, dyr og andre ting. Særlig ting som kommer brått på, vi har brukt veldig mye tid på å tilvenne hunden med f.eks. joggere, elsparkesyklister og mopeder, som tidligere var kilder til ekstrem redsel, men som hun nå konsekvent ignorerer etter MYE jobb og trening. Hunden reagerer på frykt med "fight", dvs. gjøre utfall ved å kaste seg mot "trusselen" og for øvrig bjeffing, knurring, forsøk på å bite. Samme oppførsel hun tidligere hadde med forbipasserende joggere/elsparkesyklister/mopeder. Hun klarer nå også å passere store hunder på gangfelt uten å gjø/knurre, så fremt de er utenfor rekkevidde av hverandre.

Den store milepælen som gjenstår slik jeg opplever det er folk som uanmeldt "kaster seg over" hunden, altså de som "hilser" uten å spørre meg som eier og gjerne går rett på oppførsel jeg vet hunden ikke liker (f.eks. klapping oppå hodet, det liker hun ikke en gang fra familien hjemme). Det kan skje så fort og ut av det blå at jeg ikke alltid rekker å reagere før evt. uhellet er ute. Er egentlig bare hell at hun ikke har bitt noen hardt så langt.

I dag satt jeg i inngangspartiet til et kjøpesenter med hunden og prøvde å gi henne godbiter fordi resten av familien var på butikken (hunden blir ekstra redd/engstelig når vi er ute og "flokken" må splittes og forsvinne ut av bildet) når en dame på kanskje 70 utbrøt "for en søt hund!!!!", løp bort til oss og begynte å klappe voldsomt på hundens hode. Hunden virket like forvirret som meg før hun glefset etter damen (som så trakk seg bort og sa noe sånt som "å, er den sint på meg???"). Jeg måtte holde hunden tilbake og forklare at "ja, hun liker ikke å bli klappet av fremmede, ikke gjør sånn uten å be om lov". Men må man virkelig drive voksenopplæring på sånt? Har opplevd det samme på tur når barn (gjerne flere i en stor flolk) har kommet løpende mot hunden før de spør om de kan klappe, men da er allerede hunden redd og stresset fordi mange unger har løpt rett mot den... barn som løper forbi hadde hun endelig lært å overse, men barn som løper mot er skummelt, og etter flere episoder med barn som løper mot synes hun nå også at barn som løper forbi er skumle igjen...

Hver gang jeg er ute med hunden er jeg redd at den skal bite noen ut av redsel og så bli avlivet av staten uten spørsmål, selv om jeg er på vakt og føler jeg gjør alt jeg kan for å unngå slike sitasjoner og at det eventuelt er andre folk som forårsaker disse situasjonene...  vi vil bare gå tur for oss selv uten at andre blander seg, er ikke det greit..? Når andre faktisk spør om de kan hilse sier jeg konsekvent nei, men hva skal man gjøre hvis noen kaster seg over hunden før man får sukk for seg?

Anonymkode: 4c79c...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slikt er veldig irriterende.

Du kan forsøke å trekke noen meter ut av veien når du ser det kommer noe mot deg, og så trene kontakt med hunden. Det kan gjøre at noen tar hintet. Det er litt større terskel å gå flere meter ut av veien for å hilse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er det at jeg er vokst opp på gård med dyr og sånt, men det har alltid vært normalt å spørre om å få klappe andres dyr, enten det er katter, hunder, hester, uansett. Noen dyr liker eller tåler det ikke, og for å forhindre at det skjer noe ubehagelig eller i verste fall farlig, så bør man spørre. 

Anonymkode: f530b...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (Akkurat nå):

Slikt er veldig irriterende.

Du kan forsøke å trekke noen meter ut av veien når du ser det kommer noe mot deg, og så trene kontakt med hunden. Det kan gjøre at noen tar hintet. Det er litt større terskel å gå flere meter ut av veien for å hilse.

Det er den taktikken vi har og har hatt med andre hunder/hundeeiere og det har fungert veldig bra, de forstår (som regel) alltid hva vi holder på med  og trekker seg unna og nå er det med aggresjon mot andre hunder egentlig uproblematisk :) men min erfaring er at vanlige folk/barn ofte ikke forstår signalene, jeg har mang en gang stått utenfor f.eks. en bensinstasjon og prøvd å trekke meg unna, mens hunden absolutt vil inn på stasjonen (for å følge etter resten av flokken) og en småbarnsfamilie kommer mot oss med en rasende fart for å ta på hunden...

 

Ts

Anonymkode: 4c79c...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det du opplever er vanligst når man har en liten, søt hund:) Da vil både barn og gamle gjerne klappe og glemmer å spørre. Irriterende. 

Anonymkode: 802de...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror det du opplever er vanligst når man har en liten, søt hund:) Da vil både barn og gamle gjerne klappe og glemmer å spørre. Irriterende. 

Anonymkode: 802de...c61

Er sikkert vanligest da, ja. Har tenkt tanken før om at dette sikkert aldri ville ha skjedd hvis jeg f.eks. hadde hatt en stor, skummel Rottweiler i stedet. Men nå har jeg en liten, "søt" hund, og små hunder kan også bite, og jeg er stadig bekymret for at noen (hovedsakelig mindre barn) skal bli bitt og at hunden skal måtte avlives hvis jeg ikke er på vakt hele tiden :( hunden er snill som dagen er lang hjemme hos oss og ignorerer alt og alle ute på tur så lenge de ingen tar på hunden..

Anonymkode: 4c79c...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever det samme her. Mine hunder er ikke like reaktiv som din, men de er ikke komfortable med å bli klappet av fremmede.

Det eneste rådet jeg har, er at du må bli mye bedre på å si "nei" før de rekker å komme bort. Ikke vent på at de skal spørre om lov før du sier nei, for du vet selv at mange ikke gidder å spørre først. Ikke forklar først, heller.

Ser du at noen ser på hunden og begynner å bevege seg mot dere, holder du ut armen i en tydelig stopp signal og sier "nei". Vær tydelig. De fleste vil ikke forvente det og stopper derfor opp i forvirring. Da sier du kjapt "plis la hunden være i fred, den er redd for fremmede".

Du kan også bruke beinet til å stoppe personen om de kommer veldig raskt på. Hold foten ut mellom hunden og personen og si "nei", også forklar at hunden er redd.

Her jeg bor er barn ekstremt flinke til å spørre først. Det er de voksne som aldri klarer å spørre først. 

Men, barn er generelt flinke til å ta ordre fra voksne. Ser du en flokk løpe mot dere, så holder du hånda tydelig opp og sier høyt "ikke løp!". Deretter kan du forklare at hunden ikke ønsker å bli klappet på. 

Det handler egentlig om å bli flink til å være litt på forkant. Stopp de med et "nei" det øyeblikket det ser ut som om de har tenkt seg bort til hunden. 

 

Anonymkode: e6164...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å bruke vest der det står feks «hund i trening - ikke forstyrr», feks Canelana selger slike

Anonymkode: cc1eb...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være i forkant med å "beskytte" med beina, snu vekk og gå unna, eller rett og slett si "nei" før de kommer for nære, vil kunne hjelpe. 

Eller få tak i lignende utstyr som på bildet:

harness.png

Anonymkode: 373b3...d20

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en ordentlig hund som folk tenker seg om to ganger før de rører…

Anonymkode: 88b9b...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skaff deg en ordentlig hund som folk tenker seg om to ganger før de rører…

Anonymkode: 88b9b...de4

🙄

Anonymkode: 7fd89...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...